Vad andvänder ni vid longering??

Longergjord, träns med delta och inspänningstyglar med gummiringar!
 
Jag använder halva sadelkammaren :D
Kapson
Löst nackstycke med bett
Longerlina
Longergjord med underlägg
Inspänningstyglar
Lindor + boots runt om
Longerpisk
Handskar på mig själv
 
Häst
Kapson/grimma/träns. fast helst en kapson.
Longerlina
och vid behov en pisk.

jag försöker att så mycket som möjligt använda rösten och kroppsspråk i min kommunikation och det går bättre och bättre!!!

ibland tömkörslongerar jag åxå, men jag är inte så bra på det, så det blir inga långa pass. oftast leker jag bara med henne när vi är på ridplan.
tar med mig allt jag behöver för att kunna båda tömköra och longera och varierar uppgifterna till henne, allt för att hon ska lyssna på mig och ha kul!!!
 
Absolut inga inspänningstyglar! Om det är en äldre tränad häst och man använder longeringen som träningspass, är en chambon det bästa hjälpmedlet eftersom den främjar en korrekt arbetsform men ger hästen fritt "utrymme" att röra huvudet både åt sidan, framåt och neråt. Är det en yngre häst som bara ska lära sig att longeras räcker det med grimma; ett FÅTAL vildbasingar kan behöva kapson. Longering med inspänningstyglar (som bara "främjar" spänningar) eller longering som motion för hästen för att man själv inte orkar rida kan man lika bra låta bli, eftersom belastningen på muskler och senor överväger den eventuella nyttan av longeringen.
 
Repgrimma/träns, longergjord, lina som även kan användas till tömkörning och dubbellongering, två spön i olika längder.
 
Det varierar lite olika beroende på vad jag har för häst.
Mina gena går i pessoasele, eller kanske någon gång vanliga inspänningstyglar.
Har jag en unghäst så börjar jag med chambon o byter sedan till gouge och efter det inspänningstyglar.
Har träns utan tyglar, longergjord, någon typ av inspänning och lina + pisk.
 
Jag longerade senast igår. Hade med mig tömkörningsgjord och chambon. Men det blev att longera utan i slutändan, han sökte sig framåt nedåt väldigt bra, så jag tyckte chambonen var mest onödig då.
Annars brukar jag använda inspänningar med gummiringar på sidorna. Sen använder jag träns, men vill ha en kapson...
 
longerar typ aldrig....när jag gjort de e för att jag tyckt han varit halt så jag måste se efter lr nr han varit krasslig i magen...

har haft träns,lna och piska då
 

Liknande trådar

Ridning ja märkte för ett litet tag sen att min häst kastar med huvudet vid trav. (vilar nu). hon har sett pigg å fräsch/ren ut annars å även...
2
Svar
22
· Visningar
1 893
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 356
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 412
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
992
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp