Vad använder du?

Sv: Vad använder du?

*Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför? - kimblewick, 13,5 cm(tror jag) och ett billigt träns från börjes, men ingen nosgrimma.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför? - bruna westernsadlar, varför - för att de är så jäkla bekväma :D men jag rider mest barbacka ändå..

*Har du benskydd/senskydd och varför? - nix

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför? - nix

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst? - nordsvensken (brun) - blå, varmblodet (mörkbrun) - röd

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv. - rider bara hemma men har en hel del grimmor.. har en liten pålle som är ganska duktig på att ha sönder dem så det känns som att jag aldrig kan ha för många :cool:
 
Sv: Vad använder du?

Har ju ingen egen pålle men svarar för hästen jag rider ett par gånger i veckan :)

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tredelat tränsbett (vet ej storlek). Träns med aachennosgrimma (som jag tar av ibland när vi bara ska skrutta runt). Aachengrimman för att hon funkar bäst på den.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Dressyrsadel och hoppsadel båda svarta Kieffer.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ibland utan, men oftast med. Svarta senskydd runt om (showmaster), ibland vinröda Eskadron, men dom börjar bli slitna.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Inga hjälptyglar.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Hästen är fux. Allt läder ska helst vara svart. Schabrak, benlindor osv. får gärna vara i naturfärger (grön, brun, grå).

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Hästen har en grimma, jag har extra till henne (ca 2-3 st). Skulle vi åka iväg har hon lädergrimma.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför? vanligt tränsbett. vet ej strl. ska byta till 3-delat när det kommer. träns med pullarnosgrimma, engelska nosgrimman gick sönder. Rider även på hackamore i bland eftersom hästen gilalr variation
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
har en dressyrsadel som jag rider i. en svart county är det. Dressyrryttare på dressyrponny = dressyrsadel. Är underbar att rida i. Har även en hoppsadel som jag skuttar lite i eller när jag klättrar ute =)
*Har du benskydd/senskydd och varför?
ja. för att det är en billig säkerhetsgrej. bättre med ev. trasiga skydd än ben
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
har i bland graman. men inte ofta. då för att han inte ska bli så stark, köra upp huvudet i vädret och sticka. Men har den inte direkt ofta
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
har en sisådär 14 grimmor. har en till och från hagen och sen en lädergrimma när vi åker transporten :P
 
Sv: Vad använder du?

Häst 1:
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tvådelat tränsbett, 12,5 tror jag, växlar mellan engelsk nosgrimma och pullargrimma. Hästen trivs med det.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Svart Jacson Santa Cruz Sabine, hoppsadel. Sadelutprovaren tyckte den passade bäst.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, för att jag är rädd om hennes ben.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Graman ibland, då hon är en fuskare och vet samt equiterapeut har rekommenderat det. Hade martingal innan med har plockat bort den nu.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Blå, svart, mörkgrön gillar jag nog mest. Hon är mörkfux.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Hon har två, sen har jag väl någon gammal reserv någonstans i gömmorna... Samma grimma hemma och i transport, men så har hon ingen i hagen heller, så de "slits" ju inte.


Häst 2:
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tvådelat gummibett, 11,5 tror jag, träns med pullarnosgrimma. Han fungerar bäst med det.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Svart Santa Cruz Sabine, hoppsadel. Hade redan den till min andra, och enl sadelutprovare passar den honom också.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
ja, vill skydda honom, han har dessutom ett överben som inte får slås...
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nix
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Svart, grön och blå, han är fux.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Han har en, samma hemma och borta, men inte heller han har den i hagen.

Svarar igen, 2 år senare :p

Häst 1 (samma som häst 1 ovan)
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Nova-bett för det mesta, växlar med tvådelat och tredelat tränsbett, 12,5 tror jag, oftast engelsk nosgrimma, ibland pullargrimma, aachen vid dressyr. Tycker den engelska är snyggast och hästen bryr sig inte om vad hon har så jag tar vad jag känner för.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Brun Jacson Santa Cruz Celine, svart Jacson Santa Cruz Sabine som reservsadel, hoppsadlar båda två. Letar även ny dressyrsadel.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, för att jag är rädd om hennes ben.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Martingal vid uteritt om det är länge sedan sist + vid galoppjobb.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Blå, brun, grå, beige används mest just nu. Hon är mörkfux.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Hon har tre, en blå som hon vunnit för många år sedan, en mörkgrön och en brun lädergrimma. I transporten har hon oftast lädergrimman.

Häst 2 (inte samma som ovan)
* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tvådelat i det där materialet på a som jag aldrig kan lära mig vad det heter + tredelat i syntet. Ska prova ett nova-bett istället för det tredelade då hon inte är helt till freds med det.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Brun Jacson Santa Cruz Celine, hoppsadel. Letar dressyrsadel.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, för att jag är rädd om hennes ben.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nej, inga alls.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Blå, grå, beige används mest just nu. Hon är brun.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Hon har två, en grå och en blå. Ska köpa en lädergrimma åt henne också.
 
Sv: Vad använder du?

Bett:

(Alla bett är 12,5)

Tredelat sprenger KK ultra
sprenger pelham tredelat KKultra (små skänklar)
Hackamore
Sprenger Dynamic RS D-bett tredelat
Tvådelat D-bett

Varför?:
I dressyren använder jag det tredelade sprengerbettet, för att det är milt och ligger perfect i hennes trånga mun! Sprengerbett är BÄST!:)
Vid uteritt och hoppning använder jag Pelhammet, för att hon är jäklit pigg och glad så jag får ej stopp på henne. Sen byter jag mellan de andra när jag känner för det! När jag t ex joggar henne efter tävling så har jag hacket. Blivit rekommenderad av tandläkare att alternera mycket!

Träns:

(Cob på alla, och alla är tabacco-färgade)

GG pullarträns
Saldi aschenträns
GG aschenträn

Varför:
Pullar vid hoppning och uteritt. (Använs mest alltså:D) Hon trivs väldigt bra på pullar, det fördelar trycket jämt och nyps inte någonstans eller förhindrar andningen. Helt UNDERBART! Rider sällan med aschen för det skaver på henne när man tar tygeln.

Sadel:

(Tabaccofärgad)

Pessoa "Rodrigo"

Varför: Är hoppryttare så en hoppsadel är en självklarhet! Min prinsessa har typ ingen manke och är bred över ryggen, så det var inte så mycket att välja på. + att den är SKÖÖN;) Ligger perfekt!

Benskydd:

Veredus olympic (bruna)
Escadron boots (bruna)

Varför: Benskydd alltid, (eee, för att skydda) Och boots vid hoppning och terräng.

Hjälptyglar:

GG Martingal (tabaccofärgad)

Varför: Slår upp huvuder när man rider ut och sticker. Om hon får upp huvuder har jag inte en chans! Har en massa andra hjälptyglar som ligger och skräpar längst in i skåpet som jag alldrig använder.

Allt mitt läder är tabacco-färgat(mums) Och de flesta av mina schabrak och luvor är marinblåa. min häst ä svettfux och hon passar jättebra i det!:d

Har hur mycket grimmor som helst men använder typ bara två! I hagen en beige Bucas och i transporten en brun lädergrimma. ;)
 
Sv: Vad använder du?

* tredelat Eggbett på båda tränsen storlek vet jag ej. Båda tränsen är Acchen träns i storlek Cob och varför är väl för att både jag och min häst trivs med det :p
*Jag har en svart Dressyr sadel Frank baines Reflex (1½ kåpa) och en mörkbrun Zaldi hoppsadel. varför jag har dem är ju för att jag håller på med båda grenarna.
*I hoppningen har jag senskydd fram och styckkappor bak, varför är ju för att skydda min älskade häst. i dressyren använder jag oftast lindor.
* i hoppningen använder jag martingal men det är nog mest för utsmyckningens skull ^^:angel:
* min ponny är fux mot det orangea hållet så jag andvänder mest mörk blått och vitt :D
har många grimmor (orka räkna alla ^^) men har lädergrimma i hagen för att de är inte sladdriga och de är lätta att redgöra och håller (enligt mig) längre.
I transporten har hon läder grimma med ;)
 
Sv: Vad använder du?

Inte min häst men endå :D

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

Bett - Tvådelat 9,5 cm, Hästen trivs bäst på det.
Träns - Svart Aachen, jag har inte testat ng annat och antar att hästen trivs bäst så.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
T6 showjumper RW, Jag tycker att det är den klart skönaste sadeln och bästa stöd.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Nej, använder inte benskydd, jag tkr att det är onödigt,.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nej, hjälptyglar tycker jag också är helt onödig men undantag för martingal.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Rött,brunt och vitt, Han är mörkbrun/svart

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har två stycken som jag använder, om jag hade en så skulle jag ha en lädergrimma i transporten.
 
Sv: Vad använder du?

Jag orkar bara skriva om ena hästen^^

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

Hoppning: Pelham, pullarnosgrimma och ibland utan nosgrimma. För att han blir stark ibland.
Dressyr: Kandar eller vanligt tredelat med engelsk nosgrimma. För de han gillar de och kandaret är roligt att rida för han blir rundare att rida eller vad man nu ska säga.


*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?

Hoppning: Morris and Nolan hoppsadel, för att den sitter bra på honom och den är skön att rida i.
Dressyr: Henri de Rivel dressyrsadel för den är skön och den passar honom.


*Har du benskydd/senskydd och varför?

Hoppning: Senskydd fram och teknikskydd bak. Boots fram. För att han behöver alla.
Dressyr: Lindor alla 4. De är snyggt och bra för honom.


*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

Vid uteritt så har han förbygel med martingal för han tycker att de är så roligt och vill gärna slänga upp huvudet och dra.
I hoppning och dressyr använder jag de inte.


*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

Hoppning: Gröna saker med gula kanter. Svart läder med mässingspännen.
Dressyr: Vitt, svart eller gröna med gula kanter.
Dom färgerna är dom som han "ska" ha, men jag kan anväda alla färger på honom bara de matchar med lindorna^^


*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Jag har hur många grimmor som helst. Men jag har 1 speciell, grön grimma som jag använder varje dag när jag hämtar honom från hagen och så. Och när vi åker iväg så har han en svart lädergrimma med mässingspännen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 632
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 226
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp