Vad använder du?

Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tredelat "mässingsbett" 12,5, svart Caponeträns strl full för att det funkar och var prisvärt.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
En svart Wellington Greenline (dressyr) för att den är bra och passar mig och hästen.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, senskydd fram och back on track lindor bak, för säkerhetsskull och för att hon behöver BoT lindorna.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nej, jag behöver inga hjälptyglar.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Brunt och blått (skulle helst ha brunt läder också), hästen är fux.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Har väl en 3-4 grimmor, använder lädergrimma vid transport.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tredelat bridongbett, 12,5 cm eller sidepull. Han trivs bäst på det!! Har flera träns; ett rundsytt Zalditräns, ett blingat träns och ett Tärnsjösidepull. :love:

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
En Griffin Thorowgood dressyr. Svart. Den passade hästen jag köpte den till och min plånbok. Den passar nuvarande hästen också. Den är lättskött och skön att rida i! Får jag råd vill jag ha en bomlös dressyrsadel...

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Senskydd fram och kotskydd bak eller dressyrdamasker. För att skydda hans ben om vi rider i terrängen och för att han ibland stryker sig.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Använder inga. Tror det ligger ett par gramantyglar någonstans men de är inte använda på länge. Använde dem senast för några år sedan som nödbroms på en väääldigt pigg travare...

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Han är fux och jag använder helst "naturfärger", bruna och gröna nyanser. Marinblått är också snyggt!

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
I transporten använder jag alltid repgrimma för lastning och lädergrimma för att sätta fast. Så det är den som är med vid träning/tävling. Annars har jag kanske 6-7 grimmor. Alla andra är olika nylongrimmor - enkelt att slänga i tvättmaskinen! :idea:
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
jag anväder vanligt 3delat bett 10,5 men ska köpa ett ,imdre då det är för stort;). använder ett träns med pullarnosgrimma (svart) för att pullar nosgrimman funkade bäst och hon trivs i det.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
just nu har jag en valig allround sadel (shettis sadel:o) som jag har använt för att rida in henne med men nu håller jag på leta en hoppsadel för att jag ska börja tävla henne i hoppning snart
*Har du benskydd/senskydd och varför?
jag har valiga sen och kot skydd använder dem nästan jämt för att hon slår ihop bakbenen och har då också senkydd för det ser lite roligt ut med bara skydd bak:p
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
jag har inga hjälptygalr men använder martingal om jag rider med flera stycken i grupp då hon lätt kör upp huvet och blir galen:grin: och sen anväder jag martingalen vid hoppning.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
alla möjliga färger från vit till svart:p ,hon är brun skäck och passar i det mästa.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
jag har hur många grimmor som helst, men försöker hitta nån snygg läder grimma just nu för att åkå transport med:d
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Jag använder tre delat sweet iron bett, hästen går kanon bra på det.
Sen har jag ett "guld" tre delat bett och ett pelham bett med deltor som jag använder ytterst sällan, när han blir för stark.


*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Jag har en Globus Loke, brun. Allround mot hopp. Det är den sadeln som ligger allra bäst på honom.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Jag använder senskydd fram, boots fram och bakskydd. Han är känslig och slår sig lätt.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Har martingal, för att han blir stark i hoppning.
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Jag använder, vinrött, marinblått och vitt. Men har alla möjliga färger också. Min häst är mörk brun med svart man och svans och bruten bläs
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Har ca 20 grimmor i olika färger och modeller. Ja jag har en brun lädergrimma med fårskinnsludd vid nacken och nosryggen när vi åker iväg på träningar och tävlingar. :D
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Jag använder ett tvådelat 11.5 och ett tredelat i samma storlek. Men för det mesta rider jag med Sidepull eller repgrimma. Eller inget alls :p :)
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Jag har en brun westernsadel utan märke ;) Har nyligen köpt en Doma Vaquera sadel, brun och svart med massa fluff.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Nej.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Absolut inte :D
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Läder - Svart. Tyg - Mörkgrönt.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jadu.. Många :p När jag och pållen åker iväg har jag en brun lädergrimma på honom, men när vi kommer fram åker repgrimman på illa kvickt :D
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tvådelat tränsbett 12,5. Aachenträns. Hästen trivs bäst på båda!

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Just nu rider jag med en Albion som jag lånar (dressyr), men får hem en Kieffer nu nästa vecka som förhoppningsvis passar. Annars blir det till att leta vidare.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Nej, det behövs inte. Lindar ibland för att det är snyggt.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Graman ibland.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Hon är fux, och jag tycker att grönt (som i olivgrönt) är snyggt på henne!

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har tre grimmor. Nej.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Bett: 3-delat m rörliga och fasta ringar, 2-delat gummi m äppelsmak, 2-delar med D-ringar och blandmetaller, rakt nova (silicon)bett, rakt bett med rörliga oh fasta ringar och hackamore. Hästen har stl. 11,5 på fasta ringar och 12,5 på rörliga. Vi använder så pass många olika bett på tandläkarens order :) Och hacket för att hon egentligen gillar det bäst. Vi använder bara milda bett eftersom hästan är superkänslig i munnen och har det som ursäkt för att komma undan.
Träns: Aachen, Engelska och ibland Pulalrnosgrimma. Eller hacket. Även här mycket variation för att fördela tryck framförallt.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Sadel: Tabacco, Prestige Golden Star New/Extra, Hopp. För att den är grymt skön, passar hästen ofattbart bra och för att vi hoppar? :idea:

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Fram: Varvar mellan senskydd och lindor. Har alltid senskydd vid hoppning och vid uteritter + boots vid uteritt. Lindor vid hårdare markarbetes pass för bästa stöd. Har det för att hästen kan göra lite akrobatiska rörelser ibland och för att jag är rädd om benen.
Bak: Strykkappor, eller liknande - alltid. Hon är något linjegångare bak.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Terräng: Martingal med förbygel - säkerhetsåtgärd.
Annars inget...

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Hästen: Skimmel - Mycket vit kropp, apelkastad rumpa och mörka ben.
Utrustning: Marinblått är hon grymt snygg i alltså, och det passar den bruna utrustningen. Annars går det faktiskt bra med alla färger.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Antal/anledning: 3 ut-i-hagen-grimmor(idiotiskt nog är dom alla gröna:crazy:), 1 fin-till-veterinären-grimma och 1 lädergrimma till tävling.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?

Portugisisk stång 11.5 till vardags och träning i AR, tredelat tränsbett eller pelham om jag åker till "ridskolan"/ridhus (De ser så underliga ut om man kommer med portugisisk stång, men lyfter inte på ögonbrynen åt pelham, trots att jag använder dem likadant - stångtygel och enhändig ridning)

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?

Griffin syntet dressyr, lätt att hantera, sköta, skön att rida i och ligger bra på hästen.

*Har du benskydd/senskydd och varför?

Ja, vid ridning där jag är osäker på underlag, stubbåkrar och ojämn terräng.

Lindor, vid träning som stöd och skydd vid intensivare arbete

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?

Inspänningstyglar vid longering, samt martingal/graman om min kompis hoppar småhinder.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?

Det som är helt, rent och ligger framme - med andra ord ointressant även om skrutt är snygg o mörkblått och mörkgrönt... oftast vitt...

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.

Jag har väl fem eller sex grimmor. Men använder bara grimma till och från hagen, samt vid transport. Det blir oftast bara att jag använder lädergrimma.
 
Sv: Vad använder du?

Jag använder ett tre delat bridongbett storlek 14,5cm på damen i all ridning utom hoppningen. Det tre delade trivs hon bra med, vi har testat lite olika bett. I hoppningen tycker hon dock att det är så kul och drar för mig så där har vi rakt pelham (14,5 cm med delta.) Ska dock byta till två tyglar, så jag slipper ha handbromsen i.
Träns, har två. Ett med acchen, används till det tre delade. Och ett med Pullargrimma, till pelhamet. Båda bruna

Sadel: Har en hoppsadel- en hubertus flatback som jag trivs jättebra med. Har antingen en magplattegjord eller en syntetgjord. Använder mest den men har även en hubertus dressyr som vi använder i dressyrarbetet. Har en syntetgjord. Båda bruna.

Benskydd: Har eskadron fram och bak. Blå/gula på träning och gråa på tävling.

Använder inga hjälptyglar, kommer ev använda martingal.

Har idag 3 grimmor, men fler ska inhandlas. En är i läder och den använder vi när vi ska åka bort!

Använder mest brunt och grått på damen och även till mig.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Jag har vanligt tvådelat tränsbett 13,5, för han går bäst på det, sen har jag ett svart achen-träns från kieffer (tror jag) för vi trivs båda bäst med det.
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Prestige versailles, svart hoppsadel, för jag hoppar nästan bara så ser ingen anledning att ha dressyrsadel.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Jag använder fleece-lindor vid markarbete och senskydd fram o kotskydd bak vid hoppning då han gärna slår i.
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför? Ibland har jag halsförlängare vid dressyr då han gärna vill gå "för högt" sen har jag martingal vid hoppning för han gillar att köra upp huvudet ganska mycket. x)
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst? Han är brun (nästan stickelhårig) med bläs och två vita strumpor, jag använder oftast svart eller grått.
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag använder alltid lädergrimma då han drar sönder nylongrimmor.
 
Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför? Rider på kimblewick,eggbett(kopparrullar) gummipelham & ett myler pelham. Storlek 12,5 Träns använder jag ett från Globus oftast. Varierar mycket i bett för de är olika dagar han kan funka på de andra & andra dagar inte.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför? Svart allround hopp mot allround, även en bomlös barefoot cheyenne i mörkbrunt. Jag tager vad jag har.

*Har du benskydd/senskydd och varför? Rider aldrig utan varken benlidor eller skydd. Ger bra stöd & blodcirklation(benlidor). Var även med om en olycka, då han fick sår lite överallt, så extra noga med sånt.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför? Har en förbygel/martingal som jag använder tex när jag hoppar, men just nu så glider sadeln fram i stället så nu rider med svanskappa.:D

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?Han är brun. Har alla möjliga färger, men är mest för grönt i alla nyanser, även vinrött . Har även ett svart med gulspasspoal:love:

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv. ca 5 grimmor har jag. Nej har inte lyckats komma ut på tävling & träningar än.
 
Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Ett tredelat travbett, 10,5
För att hon fungerar bra på tredelat, och hon är travponny, därav travbett hehe ;) Men gillar inte vanliga tränsbett, använder det bettet när jag rider också.

Hihi, glömde ju huvudlaget (tränset), hon har ett vanligt travhuvudlag, inga krusiduller eller nånting, en nosrem med. Men ska köpa ett pullarträns till henne :)

Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Har en gammal Stübben allround, mer vet jag ej, köpt den av en kompis, använder den hemma bara :)

Har du benskydd/senskydd och varför?
Har löpbandage bak i loppen, hemma brukar jag använda bandage ibland. Annars går hon utan :)

Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Nääj, iofs skulle man kunna kalla käken för hjälptyglar, men den ska jag plocka bort nu i loppen då hon inte använder den :)

Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Orange och svart har jag på henne, har samma färger i min dress. Hon är brun, men har lite rödaktig brunfärg :) Hon passar bra i det.

Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Hon har 3 stycken, en vanlig "travgrimma" och 2 läder, varav den ena lädergrimman enbart används vid tävling/transport och den andra läder används när jag kör henne hemma och den tredje är haggrimman, det är flugpannband på den, så bökigt att ta bort ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad använder du?

Använder ett ganska stort område av olika bett, mestadels stångbett. Ett Tom Balding med ledade porthörn, ett med fast mundel och s-skänkel, en med rak skänkel med en ledning på medelhög tungfrihet, ett tunnt tredelat, om jag använder det har jag kindkedjan på. Sedan en hel del bettlösa alternativ, och annat smått och gott. Bosal, hackmore, side pull, halsring m.m. Har två islandsträns med hakar, och ett brunt westernträns med rosfri knopp och chicago screws. Bettstorlek 12,5, träns i cob. Anledningen till att jag har ett urval har en anledning - för att kunna prova sig fram till vad min häst trivs bäst i, och vad som passar bäst för honom rent anatomiskt. Inte pga av att lösa något ptoblem osv, jag tycker inte att bett ska användas i det avseendet, om inte det är själva bettet som ÄR problemet vill säga. Olika hästar passar i olika bett.


Använder en Griffin Thorowgood T4 dressyrsadel, svart.

Använder inga benskydd, inte heller hjälptyglar, och skulle inte göra det heller.

Färger... hmm, grönt och blått. Svart främst, lite brunt. Och silver ;)

Åker ingenstans med hästen, så grimma har jag aldrig funderat över som jag ska använda i det fallet. Har en antal grimmor, 8 st kanske, all jättefula.
 
Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Lite olika 3 delat eller dringat med koppar rullar, när jag rider dressyr+hoppning. I skogen har jag ett rakt pelham. Pelham i skogen för att han blir så stark. Har lite olika träns.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Just nu en svart allround sadel. Ska åka och prova ut en dressyrsadel efter sommaren. Jag fick med allround sadeln och den passa så varför inte? :)

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Ja, Senskydd fram + boots på alla 4. Lindor bak vid träning. Han är en riktigt klant och trampar oftast av sig skorna. Lindor mäst för att det är fint och för att ge lite stöd.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Endast martingal vid hoppning, Han drar ibland upp huvudet.

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Svart läder, Jag använder dom färgerna jag tycker är snyggt. Beigt, grått, marint, svart mm. han är hm mörkbrun/brun/svart/ljusbrun

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Han har väll runt hm 30 grimmor! Använder alltid lädergrimma i transporten. Har ofta lädergrimma i hagen också
 
Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?Häst 1: Gag bett, Pelhal sweet iron, anligt 3 delat.Häst 2: Rakt gummipelham, kandar, vanligt 3 delat. Häst 3: vanligt 3 delat. Ponny: vanligt 3 delat, Hackamore

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Har lite olika som jag använder på flera hästar, 3 svarta prestige hoppsadlar, 1 brun Stübben hoppsadel, 1 brun MN dressyrsadel, 1 svart FB dressyrsadel.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
har 19 par (:p), som jag använder till alla(ponnyn har egna). Men mest olika modeller av veredus skydden, och catago pro skydd.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Ibland martingal och förbygel. Fegisrem på unghästen :p

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Alla är bruna, jag brukar använda marinblått.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Han fler än vad jag behöver. De har lädergrimma när de åker i transport/lastbil och vanlig grimma i hagen.
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Häst 1:
Tvådelat gummibett stl 12,5 Pullarträns stl cob Svart
Tvådelat gummibett stl 12,5 Aachenträns stl cob Svart
Häst 2:
Tvådelat gummibett stl 12,5 Pullarträns stl cob Svart
Tvådelat gummibett stl 12,5 Aachenträns stl cob Svart
Bägge hästarna trivs bäst så :p Har pullar i hoppning och skogsridning och aachen i dressyren
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Häst 1:
CH Allround normal bom 17,5" Svart
CH Dressyr normal bom 17,5" Svart
Häst 2:
Pinto allround normal bom 17" Svart
CH dressyr normal bom 17,5" Svart
Sadlarna passar hästarna och mig bra, skulle även vilja ha en hoppsadel.
*Har du benskydd/senskydd och varför?
Nope, hästarna behöver inte det
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Häst 1:
Martingal vid hoppning och i skogen- upplever att han blir lättare att hålla.
Häst 2:
Martingal vid hoppning och i skogen - Hon har en tendens att kasta med huvudet när hon tycker att det är kul:p
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Häst 1:
Skimmel - Blå, brun, beige, men mest svart
Häst 2:
Fux - Grå/rosa, blå, brun
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Har många grimmor och dom får dela på alla:p Men båda har varsin speciell
Häst 1:
Blå/vit nylongrimma
Svart lädergrimma med fårskinnsludd- när han åker transport
Häst 2:
Hallon-färgad nylongrimma
Svart lädergrimma med brunt foder - när hon ska vara lite fin:p
 
Sv: Vad använder du?

Detta andvände jag till min medryttarhäst:


*Vad andvänder du för bett (storlek) och träns och varför?

Dressyr: Vanligt träns med achennosgrimma och ett tredelat äppelsmaksbett .. stl 13,5
Hoppning: Pullarträns med Ett tvådelat pessoa .. samma storlek...
Gummityglar med "noppor" till alla träns..
*Vad har du för sadel, färg, märke, inriktning(hopp, dressyr)?

En mörkbrun dressyrsadel.. kmr inte ihåg märket... till den hade jag en fårskinnspad och antingen, beige schabrak, brunt schabrak eller ljusblått schabrak..

*Har du beskydd/senskydd?

japp, har vanliga eskradon vid dressyr och uteritt och antingen svarta vanlga senskydd vid hoppning eller lädersenskydd.. annars brukar jag ta equiline benlindor...

* Har du hjälptyglar?

Martingal vid hoppning eftersom han tar upp huvet väldigt högt :)

*Vilka färger andvänder du mest till din häst och vilken färg e hästen?

Brun och beige och marinblå , svart och grå:) hästen var skäck:P

* Hur mnga grimmor har du och vilka färger?
hmm... orkar innte sga alla men ngra.. en brun/begie/brun nylongrimma... en bred svart lädergrimma, en smal svart lädergrimma (i hagen), en brun lädergrimma med fårskinnsludd, en svart lädergrimma med vita sömmar, namnbricka och fårskinnsludd.. en brun nylongrimma, en röd nylongrimma och lite andra grimmor....:banana:
 
Sv: Vad använder du?

Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Har 12,5-13,5. Använder lite olika bett, mest stångbett med dubblatyglar eller delta. Vanligtvis rakt gummiklätt jaktkandar eller Myler Pelham Varför? För att min häst trivs bäst på den typen utav bett Rider på 3-delat tränsbett i bland. Använder antingen mitt aachenträns utan snok eller bara en rem över nacken, beror på vilket humör jag är på

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Har ingen sadel för tillfället, vill köpa en Globus Clic Dressyr Använder just nu enbart min Baretekpad

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Senskydd fram i skogen, damasker eller neoprenskydd hemmavid. ALLTID skrykkapporbak. Varför? Senskydd och skrykkappor är billiga jämfört med en senskada....

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Vanligtvis inte, kan använda martingal om han har stått länge (som nu tex....:D)

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Lättare att säga dom jag inte använder: rött, blått, knalligafärger och gult. Hästen är röd/brun med svart man och svans


*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Lädergrimma vid transport. Har lite olika grimmor hemma, beror på vilken som hänger närmast när jag ska ta in han från hagen...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför?
Tredelat smalt 10,5. Handsytt rundsytt nackstycke från Isafold, hööks justerbara remontnosgrimma, modifierat bling-pannband hööks och rundsydda tyglar matchande nackstycket. Varför? Remont för att det är "bäst" på unghästar, nackstycket/tyglarna för att de är snygga(inga spännen utan "flätor" för att hålla bett/pistolhake). Pannbandet för att det är fint till min prinsessa.

*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför?
Hrimnir Legacy, islandssadel. För att det är en islandshäst :D O modellen ligger bra på pålla och jag sitter så jäkla bra i den! Bättre sadel har jag aldrig haft.

*Har du benskydd/senskydd och varför?
Jag använder neoprenboots fram för att hästen tar så stora steg med bak, varvid skorna kan åka av. Vi har t.ex. trampat sönder ett antal strumpor till Easybootsen innan vi skodde normalt.

*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför?
Halsringen bör ju räknas som hjälptygel. O de har jag för att inte behöva ta hårdare i hästens mun om hon inte lyssnar vid stopp. Jag har altid på halsringen (utom tävling) men anvnäder den bara vid behov. Halsringen består av ett cerise hundkoppel i nylon :D

*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst?
Pålla är ljust musblack och vi håller oss till cerise, rosa, hallonrött och svart. Hon är visserligen snygg i alla klara starka färger. Inte fin i dova eftersom hon själv är lite dov i tonen.

*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har alltid lädergrimma vid transportresor, då en svart med påklistrad cerise sidenband på nosen. Jättefint! Hemma har jag ett oräkneligt antal, just nu hänger två fingrimmor, repgrimman och en slit o slänggrimma med flyweil framme. I sadelkammaren hänger nog 10 andra till just kveikja, o lika många till andra pållen.

Jag har inte skrivit om min andra pålle. Jag vet inte märket på varken tränset eller sadeln så det kan kvitta. Men det är en dressyrsadel och ett remontträns. Han är fux och har klarblått/mrkblått och grönt som sina färger. Inga skydd utom att han går barfota så vi rider mycket med easyboots.

tolt0723.jpg


vackraandi.jpg
 
Sv: Vad använder du?

* Vad använder du för bett (storlek) och träns och varför? Just nu använder jag ett D-ringat bett med lösa kopparringar men har beställt ett nytt vanligt tre-delat tränsbett då det han har nu är för stort(han har str 11,5 på bett) Mitt träns är ett vanligt brunt med vitt inlagt foder & aechen nosgrimma(eller hur det svavas) , köpt på granngården, vet inte om det är något märke på de isåfall står det på:p... Jag köpte det första bästa bara & han passar i det... :D
*Vad har du för sadel: Färg,märke, inriktining (hopp,dressyr)och varför? Jag har en brun allroundsadel av märket Veronica, vet inte så mkt om det märket eller sadeln men köpte den för något år sedan eller nåt av min kompis....
*Har du benskydd/senskydd och varför? Ja de har jag, ett par gråa horseware eller något liknande tror jag om jag inte minns fel, jag använder dem när jag hoppar för att inte riskera att min ponny ska slå i & göra illa sig
*Har du hjälptyglar, vad för några, när använder du dem och varför? Jag använder gummisnodd ibland sedan har jag även köpt förbygel med martingal nu som jag ska använda när jag hoppar främst på tävling
*Vilka färger använder du helst på din häst och vilken färg har din häst? Jag använder mkt blått på honom helst mörkblått men kan använda andra olika färger på honom med, tänker mig inte riktigt på vad jag köper till honom, vet inte riktigt vad han är för färg men alla säger ju att han är rödblack så då tror jag på det:p
*Hur många grimmor har du och använder du någon speciell när du åker i väg ex på tävling/träning eller för att åka till ridhus osv.
Jag har två blåa & en lila & en rosa ska jag ha hemma men har haft många till men en har han tappat & några har jag sålt .... Jag använder ingen speciell just nu då jag inte varit på en tävling ännu men ska i höst men vet inte om jag kmr använda någon speciell, kanske man vet ju inte om man kmr in i någon hästaffär och köper någon där(brukar få syn på fina ibland & då måste jag bara ha:p)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 282
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 644
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: Freazer
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 226
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp