Bukefalos 28 år!

Vad använder ni till eran skimmel?

MM

Trådstartare
Hur gör ni eran skimmel vitare än vit?

Ska på treårs och utställning med hästen snart och han har två höga strumpor och en bläs och jag vill att dom ska vara kritvita.

Vad använder ni? Har hört att man kan använda krita?
Han har även en vitmelerad svans (halva vit/silver, halva brun) som jag vill få fram det vita i.
 
skimmel schampo, torka benen och gnid sen in med potatismjöl. Borsta bort när benen torkat.
Svansar kan bli vitare av jodopax, men gör man fel så kan de också bli gulare :p.
 
Veredus blåschampo. Tar allt smuts och gult och gör päls och svans snöblindsvitt, även om det är gammalt och intorkat sedan månader tillbaka. Det gnistrar nästan, så vitt blir det. Värt varenda öre, jag kör aldrig med något annat och jag har provat många schimmelschampon.
 
Hur gör ni eran skimmel vitare än vit?

Ska på treårs och utställning med hästen snart och han har två höga strumpor och en bläs och jag vill att dom ska vara kritvita.

Vad använder ni? Har hört att man kan använda krita?
Han har även en vitmelerad svans (halva vit/silver, halva brun) som jag vill få fram det vita i.
Jag har använt Fiebing skimmelschampo och sen nån spray som också bleker lite (kan kolla i stallet i kväll om du vill)
Det funkade utmärkt på den här lille skitgrisen, som var allt annat än vit efter en vinter på lösdrift i hingstflock...
DSC00358.jpg
 
Jag har använt Fiebing skimmelschampo och sen nån spray som också bleker lite (kan kolla i stallet i kväll om du vill)
Det funkade utmärkt på den här lille skitgrisen, som var allt annat än vit efter en vinter på lösdrift i hingstflock...
DSC00358.jpg

Ja, det var mig en vit kille!
Du får gärna kolla vad sprayen heter :)
Det vore bra om det fanns något jag kan sätta på på plats sen efter transportturen om han skitat ner sig.
 
Potatismjöl! Det fungerade utmärkt på min skimmel när vi skulle tävla, även om jag duschade henne och la på täcke på kvällen innan var hon alltid grön/gul (beroende på årstid och om hon var inne eller ute) om benen på morgonen. Gnugga in och borsta bort, fläcken försvunnen. Svansen kan man fläta på kvällen innan när den är ren, så håller den sig förhoppningsvis lite renare till nästa morgon.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 262
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 154
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 631
Senast: Klara
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 386
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp