Vad är detta för mask??

super

Trådstartare
Tvättade min hästs svans igår och då rasade det ut massa rödbruna maskar, urk, ett 20 tal och dom är ca 8-10 cm långa.

Jag mailade min vet och h*n är oxå rådvill, trodde kanske spolmask men dom brukar ju inte vara rödbruna, men skrev ut Ivermectin iaf och rek maskprov om ca 8 v.

Jag har googlat runt men inte hittat några maskar som ser likadana ut?? Hästen har varit lite dålig i magen och jag har provat både bakjäst och Gut Balancer med tveksamt resultat. Han är känslig samtidigt som han gillar att pilla i sig gammalt gräs etc..

En i stallet kikade och h*n röstade på daggmaskar... Jag hittade ytterligare mask idag när jag borstade svansen.. Men han kanske har hittat värsta daggmaskhålet att lägga sig i.. Svansen var dock ren idag och han hade inte rullat sig.

Jag har aldrig sett ngt liknande och hoppas på att buke har något svar. ;)
20150329_220946_zpsnbpq2idd.jpg

20150329_220946_zpsnbpq2idd.jpg
 
@WS6 Jag håller med, men jag har aldrig hört talas om att dom bosätter sig i hästars svansar?????? Sedan så upplevde jag maskarna lite smalare än dom daggmaskar vi brukar ha i trädgården. Hmm, mycket märkligt!!!!
 
Svårt att se på bilden, men ska ändå göra ett försök.
Det ser ut att vara en ringmask, alltså samma stam som daggmask ingår i. Kroppen är segmenterat "randig" med en gördel (det ser ut som den har gördel i varje fall?). Spontant skulle jag inte tro att det är en parasit utan snarare att hästen på något sätt lagt sig i ett maskbo och fått en massa daggmaskägg i svansen. De har nu kläckts och grattis, du kan minska gödselstackens storlek markant!

Men som sagt, lite svårt att se på bild och jag må vara biolog men maskar är inte min starka sida.
 
Tvättade min hästs svans igår och då rasade det ut massa rödbruna maskar, urk, ett 20 tal och dom är ca 8-10 cm långa.

Jag mailade min vet och h*n är oxå rådvill, trodde kanske spolmask men dom brukar ju inte vara rödbruna, men skrev ut Ivermectin iaf och rek maskprov om ca 8 v.

Jag har googlat runt men inte hittat några maskar som ser likadana ut?? Hästen har varit lite dålig i magen och jag har provat både bakjäst och Gut Balancer med tveksamt resultat. Han är känslig samtidigt som han gillar att pilla i sig gammalt gräs etc..

En i stallet kikade och h*n röstade på daggmaskar... Jag hittade ytterligare mask idag när jag borstade svansen.. Men han kanske har hittat värsta daggmaskhålet att lägga sig i.. Svansen var dock ren idag och han hade inte rullat sig.

Jag har aldrig sett ngt liknande och hoppas på att buke har något svar. ;)
20150329_220946_zpsnbpq2idd.jpg

20150329_220946_zpsnbpq2idd.jpg

Har du nån mask kvar så kan du skicka den till Vidilab för kostnadsfri artbestämning. Jag har skickat en gång och de blev väldigt glada. Lägg den i vatten i nån form av tättslutande förpackning.
 
Någon form av kompostmask. De jag stoppat ner i vår gödselstack ser ut ung sådär! Står hästen på permanentbädd så bor de kanske där!
 
Daggmask eller liknande. Vi har fått in många såna i år, de vaknar väl till nu och gillar att lägga sig i hästarnas bajs där det är varmt. INTE avmaska! Om det nu skulle vara från hästen så måste man ju veta vilket medel som tar den, inte bara hugga nåt. Skulle det vara spolmask så funkar verkligen inte ivermektin-preparat.
 
Tycker också att det liknar en daggmask. Ser precis ut som den som "klättrade" på min garageport igår, och även de som jag ser när jag hagmockar.
 
Vi är invaderade av de där i stallet. Har aldrig sett något liknande innan vi flyttade dit. När det regnat mycket kommer de upp på markytan precis som "vanliga" daggmaskar och kryper in i stallet. Första gången jag såg dem hade de tagit sig in och lagt sig i vad som var kvar av en utmockad hög gödsel lämnad av en häst i stallgången. Jag trodde först att det var någon extra stor och vidrig inälvsmask och fick lite småpanik...
 
Vi har också sådana både här och där. I avloppsbrunnen och andra ställen där det är ordentligt fuktigt gillar de att vara.
 
Tragiskt att maskmedel skrivs ut utifrån redovisning . Eller tragiskt är ju fel ord - det är horribelt .
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: keilir
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 268
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan I förrgår fick jag veta att några personer här i byn hade blivit utslängda från sitt hus pga att det ska säljas på exekutiv auktion...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 210
Senast: heineken
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 589
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp