Sv: Fy fan

Har ni provat de vägar som finns att gå, vänd er till dagstidningen. Och berätta för myndigheterna att om ni inte får hjälp med det här, kommer ni att vända er till just tidningarna.

Oschysst, jo visst. Men ibland får ändamålen helga medlen...
 
Sv: Fy fan

Men jag förstår inte varför inte svenska hästars värn inte vill ta hand om hästen .. ? :confused:
 
Sv: Fy fan

Jag får nog personligen ligga lite lågt i detta nu då tjänstemannen klart och tydligt deklarerade att h*n ville anmäla oss för det vi hjälp hästen :mad:. Jag vet jag är feg men jag ska inte släppa det helt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy fan

Det var bland det jävligaste jag hört! :mad:

Jag kan inte låta bli att reagera på att ägarna faktiskt inte gjort mer. För vore det jag, skulle jag aldrig i livet lämna min häst så där, oavsett om fogden tagit den eller inte!

Ring till så många tidningar du kan! Låt inte berörda myndigheter komma undan med det här!
Hör av dig till den som har hand om djurskyddet i din kommun, och ring distriktsveterinärerna! De vet ju hur sådant här ska skötas!

Man blir ju så förbannad att man får hjärnblödning för 17!! :mad: :mad:
Djurplågeri pga ren j-a slöhet!!

Och en STOR eloge till dig och din vän som tagit hand om hästen! :bow:

Jag vet ett fall när en ägare till en åsna blev häktad. Då struntade myndigheterna också i åsnan, ända tills ägaren blev så hysterisk där i häktet att de inte kunde annat än göra ngt åt det!
För ägaren fick inte ens själv fixa ngn som tog hand om åsnan.
Den åsneägaren är ett as och förtjänade sin dom, men djurplågare kan man inte anklaga denne för att vara.
 
Sv: Fy fan

Exakt VAD vill han anmäla dig för? Olaga intrång? Har han rätt att anmäla? Är det hans egendom? Syna bluffen!

Om du inte vill kontakta tidningen, PMá mig uppgifterna och vem man kan ta kontakt med för att få veta mer så ska jag ringa dem.
 
Sv: Fy fan

pm:ar dig.
Det finns personliga skäl (hälsa) till att jag vill vara lite försiktig.
 
Sv: Fy fan

stackars liten.jag behöver sällskap till en nordis.det är bara att köra hit henne plats och mat finnes.tycker att ni är värda massa blommor för det ni gör.
 
Sv: Fy fan

Ring distriktsveterinär omg.
Det finns djurskyddslagar å enligt dem får man inte behandla hästar som i detta fallet.Det måste alltså gå att göra ngt åt det, annars skulle inte lagar gälla alls.
Kommun nollor fattar inget om häst skötsel så honom kan man ju inte lyssna på alls. :mad:
 
Sv: Fy fan

Gav personen på Svenska Hästars Värn någon förklaring till varför de inte vill/kan hjälpa till. Skulle gärna vilja veta för det är sådana här anledningar bla som gör att jag är medlem och skänker pengar till dem. Länsveterinären, var finns han????
 
Sv: Fy fan

Men veterinärer brukar ju åka ut å undersöka djuren innan de omhändertas, det hände i mina trakter för några månader sedan.Antingen var det länsstyrelsen/hälsovårdsnämnden, eller vilka som brukar besluta sådana saker.En bonde förbjöds ha djur å korna fick fraktas nån annanstans.Det borde ju gå att göra ngt.Sedan brukar ju veterinären anmäla misskötsel när de ser sånt.
Har inte heller ngn lust att betala SHV... :mad:
 
Sv: Fy fan

Fraggel_Tess skrev:
Är också nyfiken på varför inte SHV ville göra något...
Jag förstår inte varför så många tycker att man skall kontakta SHV när det gäller ett akut djurskyddsfall. SHV har inga skyldigheter att ingripa och de har inga befogenheter.

Det är först och främst kommunen som skall agera och gör de inte det så får man vara envis. Om man skriver ett brev till en kommunen där man påtalar problemet måste brevet diarieföras och då är det svårt för en tjänsteman att inte agera. Det är besvärande för en kommun om det finns skriftliga bevis för att ett problem påtalats men ingenting gjorts.

Även länsveterinären kan ju kontaktas.
 
Sv: Fy fan

chrysler skrev:
Ring distriktsveterinär omg.
Men snälla rara tag reda på fakta INNAN du ger en massa råd!

Länsveterinären finns det anledning att kontakta.
Länsveterinären finns på Länstyrelsen och telefon-nummer dit hittar man i Telefonkatalogen.
Min erfarenhet är att det lönar sig att kontakta Länsveterinären om Kommunen är seg.
Det hoppar litet bättre och fortare då.

Maila, det går fort och måste diarieföras.
Även samtal om vanvård måste diarieföras.
Lämnar man ut sitt namn så får man också rapport om hur det går.
I alla fall av mitt miljökontor.
 
Sv: Fy fan

En del kommuner tar inte sådana här saker på allvar. Det är inte längesen det uppdagades i min fd kommun hur saker och ting skötts.

Shv brukar ha kontakt med kommunen vilket kanske det gör det lättare i vissa fall.
 
Sv: Fy fan

Här tar iaf distriktsvet hand om sånt då det tydligen inte finns läns vet eller så orkar de inte komma utan skjuter över ansvaret på distriktsvet.
 
Sv: Fy fan

Men herregud..ska det behöva gå till så här..får inte gå in o ge hästen mat io mocka..nää..den ska stå med skit upp till magen o dö av svält..det e bättre..??Vad fan är myndigheter bra för..det börjar jag seriöst ifrågasätta nu..nää..världen e så satans sjuk.... :cry:
 
Sv: Fy fan

Länsveterinären kan ju lägga ut själva jobbet med kontrollen på Distriktsveterinären.
Men det är bara Länsveterinären som har några befogenheter i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 442
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 742
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp