Sv: Fy fan

TomasN skrev:
Jag förstår inte varför så många tycker att man skall kontakta SHV när det gäller ett akut djurskyddsfall. SHV har inga skyldigheter att ingripa och de har inga befogenheter.

Kanhända att de inte har några befogenheter MEN de har kontakter med folk som har det.
Skyldighetr har de däremot med tanke på att hela deras ide går ut på detta, att snabbt ingripa i djurskyddsfall där hästar far illa och det är pga liknande ärenden som vi medlemmar har valt att stödja dem.
 
Sv: Fy fan

Till alla
Vi har inte glömt bort hästen utan försöker fortfarande hjälpa den. Tyvärr har vi som det ser ut nu ingen chans att hjälpa den fysiskt utan just nu håller vi på och kollar upp lite saker.
 
Sv: Fy fan

Eftersom hästen var vanskött på hovarna. Så kan dom ju inte ens ha skött hästen innan heller ju.
Då är det ju Miljö och Hälsa man ringer sedan kontaktar oftast dom SHV om jag fattar det rätt.
Men SHV får inte hämta någon häst utan vidare. Dom måste ha med sig polisen om dom ska beslagta en häst. Ifall om ägaren skulle komma och bråka.

Men man kan ju även ringa SHV också. Även skicka dom bilder ni har tagit till båda ställena.
Jag hóppas verkligen att hästen får komma därifrån så fort som möjligt. Skit i om dom tänker anmäla er. Det var nog bara såsom hon sa. Vad fan ska dom anmäla att ni bryr er om en häst som är vanskött??? Nej, då är det ju bara att anmäla dom tillbaka för att dom har skitit i det så länge.

Lycka till! :bow:
Ps hade det varit jag så hade jag totalt struntat i vad dom säger. Jag hade åkt dit och matat hästen och ev släppt ut den i hagen några timmar också. För hästens bästa.
 
Sv: Fy fan

Hästen verkar ha det lite bättre nu. Igår var dom där och hade då släppt ut hästen i hagen. Hur många gånger den fick mat vet jag inte men detta är ändå en 100% förbättring jämfört med tidigare. Antagligen har ägaren märkt att dom har många ögon på sig inte bara en kommuntjänsteman som bara säger jag och amen till allting.
Det kommer att finnas ögon på domi fortsättningen också så dom ska inte tro att dom kan skita i hästen bara för att det blir helg nu :devil:.
 
Sv: Fy fan

gejsa skrev:
Eftersom hästen var vanskött på hovarna. Så kan dom ju inte ens ha skött hästen innan heller ju.
Då är det ju Miljö och Hälsa man ringer sedan kontaktar oftast dom SHV om jag fattar det rätt.
Men SHV får inte hämta någon häst utan vidare. Dom måste ha med sig polisen om dom ska beslagta en häst. Ifall om ägaren skulle komma och bråka.
Det var alltså ansvarig för djurskyddet på kommunen som vi kontaktade den personen säger dock bara ja och amen till vad ägaren säger. Mig veterligen kan inte SHV beslagta en häst överhuvudtaget dom kan köpa loss hästar beslagta kan bara myndigheter göra.

gejsa skrev:
Men man kan ju även ringa SHV också. Även skicka dom bilder ni har tagit till båda ställena.
Jag hóppas verkligen att hästen får komma därifrån så fort som möjligt. Skit i om dom tänker anmäla er. Det var nog bara såsom hon sa. Vad fan ska dom anmäla att ni bryr er om en häst som är vanskött??? Nej, då är det ju bara att anmäla dom tillbaka för att dom har skitit i det så länge.
Man får inte gå in i någonannans stall bara sådär så det finns defenitivt något att anmäla för om vi går in utan tillstånd. Anmäla tillbaka är rätt meningslöst eftersom det redan är anmält och kommuntjänstemannen anser att den typen av hästhållning är helt ok :confused:

gejsa skrev:
Lycka till! :bow:
Ps hade det varit jag så hade jag totalt struntat i vad dom säger. Jag hade åkt dit och matat hästen och ev släppt ut den i hagen några timmar också. För hästens bästa.
Släppa ut i hagen skulle jag aldrig göra. Staket ligger ner bitvis och skulle hästen komma lös så har man verkligen gjort bort sig.
Som jag skrivit tidigare så finns det anledning (hälsa) för mig att vara försiktig. Vilka mina hälsoskäl är ser jag som personligt men dom är väl grundade. Tyvärr måste jag tänka på mig och Nova i första hand.
 
Sv: Fy fan

Det var alltså ansvarig för djurskyddet på kommunen som vi kontaktade den personen säger dock bara ja och amen till vad ägaren säger.

Det låter konstigt! Kan det vara så att dom är kompisar eller? För vad jag vet så brukar dom alltid åka ut inom ett dygn om man ringer och säger att ett djur far illa.

Mig veterligen kan inte SHV beslagta en häst överhuvudtaget dom kan köpa loss hästar beslagta kan bara myndigheter göra.
Just det! Som jag skrev, att dom har med sig polisen och ev miljö och hälsa följer med när dom ska bestlagta en häst ifall ägaren bråkar. Köpa en häst för en provisorisk summa gör dom när det är dåligt men inte fara för hästens liv.

Man får inte gå in i någonannans stall bara sådär så det finns defenitivt något att anmäla för om vi går in utan tillstånd.

Som sagt! Detta skulla iaf jag skita i om jag visste att ett djur stod och for illa utan mat.
Anmäla tillbaka är rätt meningslöst eftersom det redan är anmält och kommuntjänstemannen anser att den typen av hästhållning är helt ok :confused:
Nej det tror jag inte. Den mäniskan som sitter där måste väl också ha en chef? :smirk:

Släppa ut i hagen skulle jag aldrig göra. Staket ligger ner bitvis och skulle hästen komma lös så har man verkligen gjort bort sig.
Som jag skrivit tidigare så finns det anledning (hälsa) för mig att vara försiktig. Vilka mina hälsoskäl är ser jag som personligt men dom är väl grundade. Tyvärr måste jag tänka på mig och Nova i första hand.
Nej då förstår jag varför.
 
Sv: Fy fan

Då är det ju Miljö och Hälsa man ringer sedan kontaktar oftast dom SHV om jag fattar det rätt.
Men SHV får inte hämta någon häst utan vidare. Dom måste ha med sig polisen om dom ska beslagta en häst. Ifall om ägaren skulle komma och bråka.
Miljö o hälsa kan inte överlåta ett ärende på SHV!
Däremot kan kommunen låta SVH ta han om hästen när ett omhändertagande är beslutat precis som omhändertagna katter o hundar då går till djurhem eller pensionat.
Om SHV då hämtar en häst så är det alltså inte de som beslagtar hästen, det gör myndigheten dvs polis eller miljö o hälsa.
PL
 
Sv: Fy fan

Miljö o hälsa kan inte överlåta ett ärende på SHV

:bow: Det är också så som många INTE har förstått, SHV kan inte gå in och beslagta en häst hur som helst även den skulle vara vanvårdad. Skulle de agera utan annan myndighets inblandning som tex miljö och hälsa, är det att likaställa med stöld.

Många gånger försöker SHV göra något även utan hjälp från annan myndighet, men då går de in och försöker köpa loss hästen från ägaren. De tar den alltså inte därifrån som många kanske tror, det är olagligt och något som jag antar att SHV inte kan kosta på sig.
 
Sv: Fy fan

Miljö o hälsa kan inte överlåta ett ärende på SHV!

Nej, det har jag inte skrivit heller. Miljö och Hälsa är dom som bestämmer om ett övertaganade. Men dom kontaktar SHV eftersom dom arbetar tillsammans. Miljö och Hälsa har ju inte något stall att sätta en häst i om dom skulle behöva. Det är då SHV kommer in i bilden. Men det finns ju även Hästens Rätt om dom finns kvar som man kan ringa till.

Däremot kan kommunen låta SVH ta han om hästen när ett omhändertagande är beslutat precis som omhändertagna katter o hundar då går till djurhem eller pensionat.

Precis! Som jag ju nyss skrev.
Om SHV då hämtar en häst så är det alltså inte de som beslagtar hästen, det gör myndigheten dvs polis eller miljö o hälsa.
PL
Nja, polis är nog bara med som skydd till mäniskorna. Dom hämtar aldrig någon häst själva. Det skulle väl vara i ytterst nödfall i så fall.
 
Sv: Fy fan

Polis eller miljö o hälsa har rätt att besluta om ett omhändertagande.
Om SVH o Miljö o hälsa arbetar tillsammans är olika från kommun till kommun.
Jag kanske verkar petig men dina inlägg ger lätt en skev bild av hur det fungerar även om du inte menar så.
PL
 
Sv: Fy fan

peter_lundin skrev:
Polis eller miljö o hälsa har rätt att besluta om ett omhändertagande.
Om SVH o Miljö o hälsa arbetar tillsammans är olika från kommun till kommun.
Jag kanske verkar petig men dina inlägg ger lätt en skev bild av hur det fungerar även om du inte menar så.
PL

I mitt län arbetar dom iaf tillsammans. Trodde i min enfald att dom gjorde det överallt. Sorry!
Det är klart att polis också kan se om det behövs ett omhändertagande. Men i mitt län ringer dom i så fall SHV för hjälp
Om det inte har ändrats inom dom närmaste åren.
Skit samma hur dom gör. Huvudsaken är ju att dom sköter hästen på bästa sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy fan

Nu verkar dom sköta hästen sämre igen. Uppgiften är en andrahands uppgift från en arbetskompis som bor granne med det här stället. Grannen kan inget om hästar men är hundkunnig och har vett i huvet så han är nog inte helt ute och cyklar.
Vad gör man?? Ringa till djurskyddsansvarige är ju meningslöst eftersom h*n är känd för att vara fullkomligt korkad på alla områden och framförallt inom djurskydd :crazy:.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy fan

Kontakta länsstyrelsen och/eller djurskyddsmyndigheten. Kommunen verkar inte riktigt fixa detta ärende.

Vilken tur att det finns sådana som du; som bryr sig. Frustrerande bara att det inte verkar gå åt rätt håll. :crazy:
 
Sv: Fy fan

Säger som jag sa för en vecka sen,maila mig uppgifterna som jag då bad om på Pm så ska jag ringa mina känningar på djurskyddsmyndigheten så ska du se att det blir fart på de i din kommun..
 
Sv: Fy fan

Vad arg man blir!
Å så finns det folk som sköter sina hästar hur bra som helst som länsstyrelsen ska bråka med, men när de behövs så skiter de i allt. :mad:
 
Sv: Fy fan

Jag fattar inte hur man kan göra så mot sina djur... :confused:
:bow: :bow: Till dig som bryr dig och tar tag i saken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 430
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 729
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp