Shaggy

Trådstartare
I förrgår fick jag veta att några personer här i byn hade blivit utslängda från sitt hus pga att det ska säljas på exekutiv auktion. Dessa människor har häst och jag frågade givetvis vem tar hand om hästen men den människa som berättade det här för mig visste inte. Jag tänkte väl inte så mycket mer på det under dagen utan tog för givet att myndigheterna tog hand om den. I går morse blev jag dock fundersam och pratade med en kompis om vart man skulle vända sig för att kolla så att hästen verkligen fick omvårdnad. Min kompis visste vem man skulle prata med och lovade ringa. H*n ringde och fick då reda på att det hela var anmält redan i måndags (dom flyttade någongång i helgen). I går vi 3 tiden på eftermiddagen så ringde min kompis fly förbannad. H*n hade åkt dit och tittat på hästen. Det hade inte blivit mockat sedan dom flyttade och jag tvivlar på att hästen fått mat, som tur var hade den vattenkopp. H*n slängde åt den nåt kilo hö också. Efter att ha varit där så ringde hon runt i 1,5 timme för att få någon att ta ansvar för hästen (kommun, veterinärer, polis, djurskyddförening m.m. m.m.). INGEN ville ta ansvaret. Tillslut fick h*n ett godkännande av kommun attt gå dit och mocka åt hästen. Eftersom hästen är okänd och dessutom stått på stall ett tag nu så ville h*n ha sällskap dit så jag följde med.
FY FAN säger jag bara det stank urin när vi kom in i stallet :eek:, i boxen stod ett litet fint varmblod som led av undernäring :mad:,hovarna var alldeles för långa och ena framhoven hade börjat spricka pga detta :crazy:. Det var bara att gå ut med hästen och prommenera i hagen (benen var tjocka eftersom den stått inne så länge) medans den andre mockade. Nu uppstod nästa problem det fanns inget strö och allt behövde slängas ut från boxen (det fanns knappt strö i boxen heller det mesta var skit). Vi fick åka hem till mig och hämta en säck med spån jag hade stående hemma men den räckte ju inte långt. När det var färdig mockat ställde vi in hästen och gav den det hö som fanns ca 4 kg (hoppas häststackarn inte fick kolik). När hästen kom in i boxen så la den sig ner och rullade sig direkt trots att spånet knappt täckte golvet. Undrar var dom hade hö, och strö vi letade runt men hittade verkligen inget hö och inget spån mer än lite gammalt hö som det låg glas från en trasig fönsterruta i.
Vad gör man när ingen vill ta i det hela? Hästen står ju där och kan ju inte vänta i två månader eller dylikt på att några myndigheter ska få ändan ur vagnen. Min kompis ska ringa och ställa på myndigheterna idag igen men... Vart ska man ringa kronofogden kanske :devil:, det måste väl nästan vara dom som har ansvaret för hästen eftersom allting ska säljas :confused:.
Min kompis har inte råd att ta hand om hästen (snäll häst som skulle bli perfekt som skogsmulle häst gissar vi), och jag har inte tid jag har ju redan min svartsjuka Nova :love:.
 
Sv: Fy fan

Det är väl upp till svenska hästars värn att ta hand om hästen.
Men ägaren borde ju ta hand om den eller se till att den får det bra.
Det är hemskt att den ska vara så¨misskött. Om man tänker på det så borde inte dess ägare få ha häst. Jag ska hålla tummarna för den att det löser sig.
Ha det bra!!
//Tessan//
 
Sv: Fy fan

Vadå, står nu hästen där efter att ni gett hö å får inget mer? :confused: Den står alltså hela dagarna utan mat?Kan du inte ringa ägarna å säga att hästen måste ha hö?
Jag skulle ha ringt ägarna å andra som kan se till att få hästen därifrån å sagt att jag ger av mitt hö så länge men skickar faktura, hästen kan ju inte vara utan hö>!!Jag är i chock tillstånd när jag läser det här :eek:
Finns det inget privat stall att flytta hästen till?Man kan väl få tillstånd av polis eller läns styrelse att omhänderta hästen å placera den i ett lämpligt stall tills de kommer på vad de ska göra med den.
 
Sv: Fy fan

Usch då,stackars häst..
Jag kan ställa upp med stall och foder om så behövs,men anser att det är upp till myndigeterna att ta tag i det hela.. :crazy:
Annars får ni väl höra av er..
 
Sv: Fy fan

Nä fy fanken så hemskt!

Kan ni inte göra en deal med kommunen ( de verkar ju ha något ansvar i och med att de gav er tillåtelse att mocka) om att ni tar hand om den mot att kommun betalar mat och strö? Kanske inte funkar så men nån måste ju ha ett ansvar för hästen! Hästen måste väl räknas som ägodel och om kronofogden har tagit över alla ägodelar så har kanske han ansvaret? Kan man inte anmäla någon? Det är ju solklart djurplågeri!

Starkt av er att ni tog ansvar när igen annan ville! Eloge till er!
 
Sv: Fy fan

Sök på nätet efter kontaktpersoner i ert län till Svenska Hästars Värn. De är väl insatta hur man gör i dessa ärenden och ska ta han d om häst och myndigheter. Annars måste det väl finnas en länsveterinär. Om det är så att ni har möjlighet att köpa lite strö och foder så länge så gör det och spara kvitto så ni får tillbaka pengarna sen. Tur att det finns sådana som er.
 
Sv: Fy fan

Men stackars häst! hur går det för den? fick den inge mer hö el tillsyn??
Jag har en stallplats men tyvär är de ju lite långt borta hoppas verkligen någon kan ta sig ann hästen d är ju synd om henne!
 
Sv: Fy fan

Kommunen har ett definitivt ansvar i en sån här situation. Vill dom inte ta det så ring länsveterinären, en påstötning därifrån kan hjälpa hälsovårdsnämnden att få ändan ur vagnen.
PL
 
Sv: Fy fan

Jag hade oxå kunnat klämma in mina isisar i en box å ta den stackars hästen i den andra...Men jag bor väldigt långt uppe i norr.Men den kan ju inte ha det som den har det nu!
 
Sv: Fy fan

Se gärna till att ta med en kamera och dokumentera det ni ser! Synd att ni inte hann ta några foton (eller?) innan ni mockade, man har ju knappast samvete att låta hästen bli stående igen.
 
Sv: Fy fan

Precis, det finns ju flera här inne på Bukefalos som är kontaktpersoner för Svenska hästars Värn. Vi får hoppas att de gör något åt detta.
Jag håller tummarna för hästen att det kommer ordna sig.
//Tessan//
 
Sv: Fy fan

Nu har jag just pratat med ansvarig på kommunen (spysmilie). Jag fick universums utskällning för att vi mockat åt hästen för vi hade ingen rätt att gå in där, för det hade vi inte tillstånd till osv. Jag påpekade flera gånger att vi fått tillstånd av kommunen att mocka åt hästen men då sa h*n att vi inte hade tillstånd trots det :confused:. Dessutom sa h*n att h*n haft konntakt med hästägaren som var irriterad för att någon lagt in hö åt hästen när h*n var där (detta skedde igår förmiddag) för hästägaren fodrade hästen efter ordning :crazy: Problemet är att ähstägaren inte kan ha varit där igår förmiddag eftersom det inte snöade igår och det var snö över alla spår som fanns. Kommun tjänstemannen tyckte visst att det var helt okej att vara hos hästen 1 gång/dag och fodra den. H*n hade dessutom varit ute och tittat på hästen i måndags förmiddag då hästen hade hö i boxen och det låg en oanvänd höbal i gången. Det var den höbalen vi fodrade med igår och hästen hade alltså inte fått mat mellan i måndags förmiddag och klockan 5 igår eftermiddag.
Det är bara att konstatera hästen får inte den vård den behöver och man får inte hjälpa den :cry:.
 
Sv: Fy fan

Svenska hästars värn kontaktades de också men dom verkade inte heller vilja ta i det enligt min kompis.
 
Sv: Fy fan

alpha skrev:
Se gärna till att ta med en kamera och dokumentera det ni ser! Synd att ni inte hann ta några foton (eller?) innan ni mockade, man har ju knappast samvete att låta hästen bli stående igen.
Det är fotat :devil:.
Både bädd och hovar
 
Sv: Fy fan

Vilken förbannad idiot till kommuntjänsteman!!
*arg som ett bi*
Men den är tydligen inte någon som kan något om hästar och hur godtrogen som helst.
Sådana skulle inte få vara
*suck*
 
Sv: Fy fan

Shaggy skrev:
Svenska hästars värn kontaktades de också men dom verkade inte heller vilja ta i det enligt min kompis.
Det förvånar mig att Svenska hästars värn inte vill ta tag i det.
Tydligen är ägaren eller personer iblandade med denna häst några högt uppsatta höns som ingen vill sätta åt och då får det stackars hästen lida.
Det gör ont i brösten att behöva läsa om denna häst.
Mina böner finns för den hela tiden
KRAMIZ
//Tessan//
 
Sv: Fy fan

:eek: Nääääe, fy FAAAN :devil: Jäfla myndighetsmupparna!!!
Nääe, tror absolut att hästägaren sitter där och blåljuger!! :devil:

Vart står hästen,då ???
Isåfall får hästen komma hit till mig för då får hon sällskap av mina góa hästar, som går ute dygnet runt med fri tillgång på hö å dom får kraftfoder dom med (har även tillgång till boxarna)

Vilken jäfla skit hästkraken får!!

Prata igen med Svenska Hästars värn...Dom kan BARA inte vilja ta tag i detta, utan gör detta.....Märkligt :eek:

Blev nästan gråtfärdig av att läst detta du skrev.... :cry: :cry:

/Carolrita
 
Sv: Fy fan

De är i sådana här sammanhang man bara vill åka dit å plocka med sig hästen! Fy fasen stackaren! å vad bra att ni hålller koll men va fasen att ni inte kan få hjälp!! Ni har ingen aning vem ägaren är? Fy fasen blir så arg tänker på den stackarn :cry:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 430
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 729
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp