Vad är en okomplicerad häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen att en häst ska vara för att kunna klassas som "okomplicerad" i hanteringen? Vad ska den "klara av" utan större problem för att kunna klassas som det?

Själv är jag väl kanske bortskämd med en i stort sätt "dumsnäll" som gör vad som helst, när som helst, bara man ber honom om det. Han tar snällt upp alla hovar utan krångel bara man böjer sig ner, han har aldrig ens lagt öronen bakåt när man spänt sadelgjorden, han tar bettet i munnen själv bara man kommer med tränset, han bryr sig öht inte om klippmaskiner hur illa de än låter, han går rakt in i spolspiltan och står sedan snällt, han lastar sig själv (t.om. första gången jag skulle lasta honom - när jag aldrig ens lastat en häst tidigare och knappt visste hur man gjorde!), han går ur transporten jätteförsiktigt av sig själv och han varken bråkar/sidsteppar/springer/annat när man ska ta in eller ut honom från hagen. Bara för att nämna lite.
Så att han är "okomplicerad" i hanteringen är väl inget annat än ett konstaterande. Och att öht hästar som är som honom är att räkna till okomplicerade ser jag inte heller som något konstigt.

Men var går egentligen gränsen för när det fortfarande kan räknas som "okomplicerad"?
Kan "Brunte" som tar minst 20 min att lasta, och blåvägrar att gå in i spolspiltan - men som i övrigt är snäll, räknas som okomplicerad?
Eller "Lucas" som har rejält sadeltvång, får panik av klippmaskinen och tar 30 min att tränsa för att han kastar upp huvudet?
Eller varför inte "Ronja" som skenar ut och in från hagen varje dag, trampar folk på tårna konstant och inte går att ha närmare än 5 m från en vattenslang?
(Dessa är bara exempel, men jag tror ni fattar vad jag menar ändå)
 
Okomplicerad i hanteringen tänker jag ffa i den dagliga hanteringen. Lätt att hantera i grimma, lätt att ta till och från hagen, att ha uppbunden, borsta, sadla, sko, klippa, tvätta, osv. Även till viss del saker man gör mer sällan, tex vid veterinärbesök. Samt att den naturligtvis skall vara lätt att hantera "för vem som helst".

Min Fröken ser jag som lätthanterad. Hon behöver ibland nån minut för att fnörfa och tänka på nåt (inte så smart häst... tur att hon är vacker) men ger man henne denna 'betänketid' så följer hon lungt sen. "Vem som helst", även helt ohästiga människor, kan leda henne till och från hagen, man behöver inte passa henne när hon skos osv. Man behöver aldrig använda stora bokstäver eller säga till på skarpen.

Tant... var halvvägs komplicerad. Hon var hård i skallen, smart och hade lite egna idéer. Kunde man läsa häst kunde man enkelt förebygga problem, men gjorde man inte det kunde hon få för sig att gå åt andra hållet.

Just lastningen tänker jag lite separat kring, många gör det hemskt komplicerat och tillverkar egna problem runt det.
 
@Dressyrtjejen_97 Okomplicerad för mig är inte ekvivalent med "dumsnäll" alls .
Jag gillar livligare hästar av ädel modell . Haft (och har) fullblod.

Okomplicerad för mig är att de är korrekt grundridna, har bra arbetsmoral och arbetsvilja samt är utan olater och enkla i vardagens hantering. Leda, sko, spola, klippa , stå uppställd i gången och kunna ridas ut ensam och i sällskap, trafiksäkra, kunna stå inne själv osv.

Sen att de kan vara känsliga och alerta - tex reagera snabbt, hoppa till, skygga ibland eller bli heta i vissa situationer är för mig inte kopplat till att de inte skulle vara okomplicerade .
Men som sagt - det varierar vad folk tycker beroende på vem som svarar - din fråga är intressant !
 
Kan ridas på lång tygel i alla gångarter, kan både styras samt klarar av att styra själv. Inte hittar på saker utan att fråga först. Välfungerande hästsocialt beteende när den träffar andra hästar så att onödigt bråk ej uppstår.
Häst som fungerar helt enkelt - mina är inte riktigt där men en bit på väg. Är ute för lite på andra ställen för att det ska bli helt bra.
 
Som mackan skriver tycker jag inte heller att hästen behöver vara i det närmaste lobotomerad för att räknas som okomplicerad.
Men det beror ju också på för vem som hästen ska räknas som okomplicerad. Alla hästar passar ju inte en nybörjare eller osäker ryttare även fast den är okomplicerad.

Rent generellt så är en okomplicerad häst för mig när den är väluppfostrad och välriden. Sen är det fortfarande en häst som kan reagera, bli rädd eller het.

Jag tänker lite på en hästannons där det är relevant att veta, och står det bara att hästen är okomplicerad så utgår jag ifrån att det är med allt.
 
För mig, som lite osäker ryttare, är en okomplicerad häst en häst jag kan slappna av när jag hanterar och rider. En som max studsar till om tex ett rådjur hoppar upp framför den, men inte mer än så. En som inte krånglar helt enkelt. En schysst kompis.
 
Ett tillägg: många hästar blir ju okomplicerade av konsekvent hantering. En som är okomplicerad för mig kan ju vara svår att hantera för någon annan. Många hästar lär sig snabbt precis vad man kan göra med vissa personer, men skulle aldrig försöka göra lika med mig.
 
Väl formulerat :) Exakt .
Det blir ett bra "svar" på @hemlig s post dessutom tycker jag . Hästarna är inga programmerade saker - om många hanterar dem som har dålig "koll" /blir rädda/osäkra osv, allmänt så blir även en väl uppfostrad häst med lite egen skalle väldigt snabbt en stressad/osäker/ifrågasättande individ .
 
Senast ändrad:
Okomplicerad är den häst som man inte behöver informera extra om när det gäller beteendet om en hästvan person hanterar/rider den och en ovan har inga problem vid normal hantering. Ju mindre specialinstruktioner om hur man ska hantera/rida hästen som det behövs dess mer okomplicerad Vid ridning behöver en van ryttare inga specialinstruktioner mer än om hästens temperament. Ska man säga något om hästens egenskaper blir det mer typ:
  • Den är van vid att man klänger sig upp från en sten.
  • Du kan släppa den lös på gården eller när du rastar, den går ingenstans.
  • Jag glömde regla boxdörren men han var kvar i den på morgonen
  • Åker du av så stannar hästen och undrar vad du håller på med
  • Du behöver ingen grimma för att ta in hästen från hagen.
  • Du kan släppa henne om du tar flera hästar från hagen på en gång och det blir stök, hon kommer bara att ställa sig att bete eller om det inte finns något följa med.


Exempel på icke okomplicerat beteende, behöver man säga liknade saker om någon annan tar hand om hästen är den inte okomplicerad, i synnerhet om det är många varningar och det även om hästen är supersnäll.
  • Hästen är klängig/"barnslig" ska tugga på allt, står inte still och måste hållas kort för att i inte blir odräglig.
  • Passa dig så hästen inte smiter ur boxen vid hantering/fodring.
  • Det är knepigt att lyfta hovarna, gör på xx vis så går det bra.
  • Hovslagaren kan inte sko hästen ensam utan det behövs assistans för att det ska vara enkelt/säkert.
  • Om någon ska låna hästen så behöver man förklara egenheter som att det inte går att sitat upp ute utan man måste göra på något speciellt vis, att hästen kan bli rädd/hysterisk om det blåser, kasta sig år sidan om xxx kommer på stigen.
  • Hästen kan nafsas så passa dig.
  • Hästen har sadeltvång så gör XXX när du sadlar.
  • Hästen hoppar ut ur boxen om överdelen av boxdörren är öppen.
  • Den sticker om den får tillfälle, särskilt på öppna fält
  • Du behöver linor för att lasta hästen
  • Se till att binda hästen extremt kort annars hoppar den över bommen i transporten
Sen finns det givetvis hästar som är direkt svåra i mycket där man inte behöver fundera en sekund på om de är okomplicerade.
 
Står det okomplicerad i ex en annonstext så tänker jag att hästen funkar i de flesta vardagssituationer med en trygg människa. Inga oväntade triggers kring vardagshantering att tänka på.

Att den kan lyfta fötter, gå i snöre, etc och inte är rädd för vatten/hovslagare/transport betyder ju dock inte att den måste vara avtrubbad eller okänslig. Det är också ofta så att den är okomplicerad just för att den känner till rutinerna - när den byter stall, får nya rutiner och ny människa så kan det behövas en invänjningsperiod.
 
Okomplicerad är den häst som man inte behöver informera extra om när det gäller beteendet om en hästvan person hanterar/rider den och en ovan har inga problem vid normal hantering. Ju mindre specialinstruktioner om hur man ska hantera/rida hästen som det behövs dess mer okomplicerad Vid ridning behöver en van ryttare inga specialinstruktioner mer än om hästens temperament. Ska man säga något om hästens egenskaper blir det mer typ:
  • Den är van vid att man klänger sig upp från en sten.
  • Du kan släppa den lös på gården eller när du rastar, den går ingenstans.
  • Jag glömde regla boxdörren men han var kvar i den på morgonen
  • Åker du av så stannar hästen och undrar vad du håller på med
  • Du behöver ingen grimma för att ta in hästen från hagen.
  • Du kan släppa henne om du tar flera hästar från hagen på en gång och det blir stök, hon kommer bara att ställa sig att bete eller om det inte finns något följa med.


Exempel på icke okomplicerat beteende, behöver man säga liknade saker om någon annan tar hand om hästen är den inte okomplicerad, i synnerhet om det är många varningar och det även om hästen är supersnäll.
  • Hästen är klängig/"barnslig" ska tugga på allt, står inte still och måste hållas kort för att i inte blir odräglig.
  • Passa dig så hästen inte smiter ur boxen vid hantering/fodring.
  • Det är knepigt att lyfta hovarna, gör på xx vis så går det bra.
  • Hovslagaren kan inte sko hästen ensam utan det behövs assistans för att det ska vara enkelt/säkert.
  • Om någon ska låna hästen så behöver man förklara egenheter som att det inte går att sitat upp ute utan man måste göra på något speciellt vis, att hästen kan bli rädd/hysterisk om det blåser, kasta sig år sidan om xxx kommer på stigen.
  • Hästen kan nafsas så passa dig.
  • Hästen har sadeltvång så gör XXX när du sadlar.
  • Hästen hoppar ut ur boxen om överdelen av boxdörren är öppen.
  • Den sticker om den får tillfälle, särskilt på öppna fält
  • Du behöver linor för att lasta hästen
  • Se till att binda hästen extremt kort annars hoppar den över bommen i transporten
Sen finns det givetvis hästar som är direkt svåra i mycket där man inte behöver fundera en sekund på om de är okomplicerade.

Långt inlägg, svar till Lobelia och ytterligare spekulationer och åsikter :D


Nej jag håller inte med helt om hur du beskriver en okomplicerad häst. Självklart är hästen du beskriver enkel - men den är mer än okomplicerad. Snarare väldigt okomplicerad och har fått lära sig mycket saker.
Visst är det väl saker man kan lära hästen precis som med allting annat, men det inte något jag lagt tid på.
Bara för att jag köper en okomplicerad häst räknar jag knappast med att den kan stå lös på gården eller med öppen boxdörr. Den ska följa mitt kroppsspråk och vara uppmärksam och följsam.

sen har jag också träffat hästar som varit helt okomplicerade men som för mig varit dryga att hantera för att enkla grejer inte varit självklart. Typ att flytta sig när jag går in i boxen eller att stanna när jag stannar. Men det är ju många gånger för att hästen inte fått lära sig. Det är snabbt korrigerat och inga problem fortsättningsvis.

En okomplicerad häst har lärt sig vad jag förväntar mig av den. Sen lär jag den också att stanna innanför dörren när jag går tillbaka för att stänga den, vara lös på gången och lasta sig själv. Men jag räknar inte med det om jag träffar en ny häst, men jag får lära den det. En okomplicerad häst krånglar inte, men jag kanske måste följa den in i transporten för den inte vet vad som förväntas av den eller förstår hur jag menar. Den kommer gå iväg när jag ska stänga dörren första gångerna så jag måste korrigera den men sen är det inga problem. En häst som inte är helt okomplicerad har opålitlig sadeltvång, blir stressad vid lastning och skoning, är svår att rida ut på och väldigt tittig på hinder.

Mycket annat som gör en häst "komplicerad" är uppfostringsgrejer. Typ att den inte ska gå in i duschspiltan, inte vill gå ner till "det läskiga hörnet" vid läktaren i ridhuset, är istadig vid lastning eller lärt sig att man kan dra ut på stallplanen för att äta gräs. En hyfsat konsekvent ryttare har snart löst det och fått en okomplicerad väluppfostrad häst. Den måste inte vara lobotomerad.
 
Långt inlägg, svar till Lobelia och ytterligare spekulationer och åsikter :D


Nej jag håller inte med helt om hur du beskriver en okomplicerad häst. Självklart är hästen du beskriver enkel - men den är mer än okomplicerad. Snarare väldigt okomplicerad och har fått lära sig mycket saker.
Visst är det väl saker man kan lära hästen precis som med allting annat, men det inte något jag lagt tid på.
Bara för att jag köper en okomplicerad häst räknar jag knappast med att den kan stå lös på gården eller med öppen boxdörr. Den ska följa mitt kroppsspråk och vara uppmärksam och följsam.

sen har jag också träffat hästar som varit helt okomplicerade men som för mig varit dryga att hantera för att enkla grejer inte varit självklart. Typ att flytta sig när jag går in i boxen eller att stanna när jag stannar. Men det är ju många gånger för att hästen inte fått lära sig. Det är snabbt korrigerat och inga problem fortsättningsvis.

En okomplicerad häst har lärt sig vad jag förväntar mig av den. Sen lär jag den också att stanna innanför dörren när jag går tillbaka för att stänga den, vara lös på gången och lasta sig själv. Men jag räknar inte med det om jag träffar en ny häst, men jag får lära den det. En okomplicerad häst krånglar inte, men jag kanske måste följa den in i transporten för den inte vet vad som förväntas av den eller förstår hur jag menar. Den kommer gå iväg när jag ska stänga dörren första gångerna så jag måste korrigera den men sen är det inga problem. En häst som inte är helt okomplicerad har opålitlig sadeltvång, blir stressad vid lastning och skoning, är svår att rida ut på och väldigt tittig på hinder.

Mycket annat som gör en häst "komplicerad" är uppfostringsgrejer. Typ att den inte ska gå in i duschspiltan, inte vill gå ner till "det läskiga hörnet" vid läktaren i ridhuset, är istadig vid lastning eller lärt sig att man kan dra ut på stallplanen för att äta gräs. En hyfsat konsekvent ryttare har snart löst det och fått en okomplicerad väluppfostrad häst. Den måste inte vara lobotomerad.

Jag tror du missförstår mig lite här, de egenskaper jag räknar upp är inte något som en okomplicerad häst behöver ha, som att stanna i boxen när man glömmer stänga eller att man ska kunna klänga upp på den och den står still. Bara att det är sådana saker man kommer på när man ska beskriva hantering/ridning för att den håller inte på med några hyss. Vad jag menar är att den ska vara såpass snäll och lätthanterlig att man inte behöver påtala något speciellt när en hyfsat van person hanterar/rider och en nybörjare klarar det efter lite instruktioner.

Jag tror inte det går att lära en häst att bli okomplicerad utan det är något hästen är född med (eller mognar till). Klart man får lära hästen att stå still, lyfta på fötterna eller gapa över bettet men mer i den meningen att man visar hur man vill ha det. Den okomplicerade vill sedan vara till lags och gör allt snällt utan att testa den mer komplicerade säger kanske till en ny person, nej katten jag vill verkligen inte lyfta på fötterna men gör det snällt om de inser att personen kan sin sak, men den måste först visa det. Och om den inser att den här personen vet inte riktigt vad den gör så kör den sitt eget race eller har egna idéer rädslor som gör det knepigt att spraya med myggspray, lasta, duscha även om man är van.

Jag vill betona att okomplicerad vid ridning för mig inte betyder att hästen nödvändigtvis är en nybörjarhäst, en ganska känslig häst med mycket motor är olämplig för nybörjare många gånger men kan var helt okomplicerad för den med en del vana. Den behöver inte ens vara lättriden (men "lättåkt") utan det kan kräva sin ryttare för att få den att gå bra men det är inga konstigheter.
 
Jag tror du missförstår mig lite här, de egenskaper jag räknar upp är inte något som en okomplicerad häst behöver ha, som att stanna i boxen när man glömmer stänga eller att man ska kunna klänga upp på den och den står still. Bara att det är sådana saker man kommer på när man ska beskriva hantering/ridning för att den håller inte på med några hyss. Vad jag menar är att den ska vara såpass snäll och lätthanterlig att man inte behöver påtala något speciellt när en hyfsat van person hanterar/rider och en nybörjare klarar det efter lite instruktioner.

Jag tror inte det går att lära en häst att bli okomplicerad utan det är något hästen är född med (eller mognar till). Klart man får lära hästen att stå still, lyfta på fötterna eller gapa över bettet men mer i den meningen att man visar hur man vill ha det. Den okomplicerade vill sedan vara till lags och gör allt snällt utan att testa den mer komplicerade säger kanske till en ny person, nej katten jag vill verkligen inte lyfta på fötterna men gör det snällt om de inser att personen kan sin sak, men den måste först visa det. Och om den inser att den här personen vet inte riktigt vad den gör så kör den sitt eget race eller har egna idéer rädslor som gör det knepigt att spraya med myggspray, lasta, duscha även om man är van.

Jag vill betona att okomplicerad vid ridning för mig inte betyder att hästen nödvändigtvis är en nybörjarhäst, en ganska känslig häst med mycket motor är olämplig för nybörjare många gånger men kan var helt okomplicerad för den med en del vana. Den behöver inte ens vara lättriden (men "lättåkt") utan det kan kräva sin ryttare för att få den att gå bra men det är inga konstigheter.
Då är vi mer överens :)

Men jag tror att de hästars som är sådär "genomsnälla" och bara är och bara gör, är få. Att jobba på en ridskola är en sak, där lär de sig snabbt att olika personer hanterar dem dagligen och Att det blir en vana - men behöver inte testa för det är olika varje dag. Samt att de även hanteras av kunnig personal.

Men så vill jag hoppas att rena nybörjare faktiskt håller sig på ridskolan några terminer för att få lite hästkänsla. För jag tror att få hästar passar rena nybörjare även fast man tror det. Att bara hanteras av någon som är osäker bäddar för problem, oavsett hur snäll hästen är.
 
Då är vi mer överens :)

Men jag tror att de hästars som är sådär "genomsnälla" och bara är och bara gör, är få. Att jobba på en ridskola är en sak, där lär de sig snabbt att olika personer hanterar dem dagligen och Att det blir en vana - men behöver inte testa för det är olika varje dag. Samt att de även hanteras av kunnig personal.

Jag tror inte du håller på med islandshästar eller hur? Jag upplever de flesta islandshästar som mer eller mindre okomplicerade i hantering. Du kan gå och hämta en knippe hästar i hagen. "Ingen" sparkar, tjurar med öronen bakåt, nafsar eller springer över folk. På en islandshästridskola är det få som aktar sig för att gå bakom hästarna de sparkar sällan (Alltså nästan aldrig). Det finns en del spända känsliga och svårfångade individer, en del som inte vill bli lastade, duschade, sprayade, en del som är ouppfostrade men de flesta är faktiskt mycket snälla och lätta att hantera. Det var det som slog mig först när jag gick från vanliga hästar till islandshästar, flertalet var lika snälla och goa som de snällare ridskolehästarna och det även om de är ridskolehästar.

I ridning så finns det större andel som är mer komplicerade, men få som håller på att kasta sig, stegra och bocka.
 
Jag tänker att det handlar om hästens psyke, vilken inställning den har till kontakt med människor och allt som vi vill att den ska göra.

Jag har ett gammalt sto som varit med om mycket och som inte har en inre grundtrygghet. Hon förutsätter att människor vill henne illa. Vi har 18 år ihop och hon litar på det allra mesta jag gör men kan fortfarande markera mot mig när jag gör något oväntat. För mig och de flesta hästkunniga som kan läsa hästar fungerar hon med det mesta som beskrivits ovan. Hon är inte förlåtande, hon accepterar inte att vuxna människor gör fel. Däremot är hon gudomligt snäll mot barn, man kan se hur hon biter ihop för att stå ut med vissa saker och tittat bedjande på mig för att jag ska få dem att sluta.
Jag ser henne som en komplicerad häst som inte kan hanteras av vem som helst och som skulle kunna vara farlig om man behandlar henne fel för hon slår tillbaka.

Hennes dotter som jag fött upp själv har en stor inneboende grundtrygghet. Hon förutsätter att alla människor vill henne väl och har aldrig någonsin försökt bita eller sparka mot en människa för att försvara sig. Hon kan visa ibland att hon inte vill vissa saker och man kan få smålirka med henne för att få henne med sig, men i grunden tror hon alla människor om gott och vill vara till lags, får hon beröm kan man se hur hela hon lyser upp.
Jag ser henne som okomplicerad och vänlig som kan hanteras av de flesta.
 
Jag tror inte du håller på med islandshästar eller hur? Jag upplever de flesta islandshästar som mer eller mindre okomplicerade i hantering. Du kan gå och hämta en knippe hästar i hagen. "Ingen" sparkar, tjurar med öronen bakåt, nafsar eller springer över folk. På en islandshästridskola är det få som aktar sig för att gå bakom hästarna de sparkar sällan (Alltså nästan aldrig). Det finns en del spända känsliga och svårfångade individer, en del som inte vill bli lastade, duschade, sprayade, en del som är ouppfostrade men de flesta är faktiskt mycket snälla och lätta att hantera. Det var det som slog mig först när jag gick från vanliga hästar till islandshästar, flertalet var lika snälla och goa som de snällare ridskolehästarna och det även om de är ridskolehästar.

I ridning så finns det större andel som är mer komplicerade, men få som håller på att kasta sig, stegra och bocka.
Nej men jag har träffat några stycken och haft min häst på en anläggning med nästan bara islänningar, men jag håller nog med dig! Men även där går de små hästarna runt med sina mindre duktiga vuxna ryttare :o
 

Min gamla var lite så, han hade sina tre-fyra människor som det funkade med - snäll som ett ljus. Mot främmande kunde han vara jävlig, hugga, sparka, knuffa, vägra gå, han hade en repetoar av otrevliga beteenden. Ändå lite orättvist att kalla honom komplicerad. Det var han inte, så länge han hanterades lugnt. Han speglade sin omgivning extremt mycket.

Tänker högt...
Vi hade en lektionshäst som var rädd för hovis, en ponny som funkade fint på lektion och tävlade regionalt i hoppning. Den hade blivit sömstucken och vart rädd, fick alltid lugnande innan skoning och var rädd om sina hovar. Utöver det var det en liten guldklimp. Så okomplicerad? Kanske inte. Men den funkade perfekt i sitt jobb ändå.
 
För mig är en okomplicerad
häst en häst som reagerar lugnt och sansat vid normal hästhantering och under normala omständigheter. Utan att jag känner hästen och får ngn speciell info kan jag ta den i hagen, leda den till stallet utan att den får frispel när hästarna i hagen bredvid kommer springande, binda den i gången och pyssla med den, göra rent ngt litet sår mm utan att hästen biter eller far runt, sadla och tränsa utan problem, rida den själv i alla gångarter utan att den sticker, reser sig, bockar, vägrar gå fram etc och sedan kunna ta in den igen, sadla av mm och släppa ut den igen. Allt på ett lugnt och säkert sätt under förutsättning att jag själv är säker i min hästhantering och ridning.
Av mina tre vuxna hästar stämmer detta på två, men inte på den tredje som jag skulle beskriva som just kompex till sin natur ...Unghästar är ngt annat - de kan ha en okomplicerad personlighet men är för oerfarna för att kunna kallas 'okomplicerade' som jag ser det.
 
Senast ändrad:
För mig är en okomplicerad häst en häst som man inte behöver ge folk runt om specialinstruktioner för att kunna hantera/rida utan det är inte så mycket överraskningar. Sen för egen del så är det bara jag som rider mina så där är själva riddelen inte aktuell, men jag anser mina vara okomplicerade i hanteringen - jag är aldrig orolig när någon annan hanterar dem utan de är schyssta att ta in och ut, vem som helst i stallet kan göra vilken vardaglig syssla som helst med dem.
Jag har en häst som jag ägt sedan hon var föl och hon har alltid varit okomplicerad, lånade ut henne en period och där betedde hon sig helt annorlunda; Bet och sparkade, anföll över boxdörren och bet någon i handen så illa att personen fick en spricka. När jag fick tillbaka henne släppte hon inte in andra än mig i boxen utan fick ha grimma på inne för att andra skulle få tag i henne -MEN i samma veva var hon den enda häst i stallet som stallägarens hästrädda man vågade ta ut i hagen då hon var så lätt att hantera (så fort hon var ute ur boxen). Efter en tid var hon tillbaka i sitt trygga jag som hon varit innan jag lånade ut henne och har sedan dess varit samma okomplicerade häst igen.

Alltså återigen, mina egna anser jag vara okomplicerade - det är inte hästar som du ensam låter ett litet barn hantera, men för en vanlig någorlunda hästvan människa är de snälla och enkla att handha. De senaste hästarna jag haft (både unghästar och "vuxna") har fått beröm av de runt oss som behöver hantera dem, just för att de är så schyssta och enkla.

Ridmässigt är en okomplicerad häst för mig en som inte har några "extragrejer" för sig. Alla är ju individer och kräver olika mycket för att prestera olika nivå, men jag tänker en häst som går att rida ut själv, den går i den gångart man önskar och inget bockande/stegrande. Det är inte ett lotteri inför varje pass om vad som ska hända idag, utan du vet ungefär vart ni har varandra.
 
Min gamla var lite så, han hade sina tre-fyra människor som det funkade med - snäll som ett ljus. Mot främmande kunde han vara jävlig, hugga, sparka, knuffa, vägra gå, han hade en repetoar av otrevliga beteenden. Ändå lite orättvist att kalla honom komplicerad. Det var han inte, så länge han hanterades lugnt. Han speglade sin omgivning extremt mycket.
bara för att en häst inte kan räknas som okomplicerad innebär det inte att den är svår att hantera, bara att det finns en viss problematik, här att det bara fungerar med 4 människor. Du kan inte ärligt sälja hästen och säga att den är okomplicerad i allt.

Tänker högt...
Vi hade en lektionshäst som var rädd för hovis, en ponny som funkade fint på lektion och tävlade regionalt i hoppning. Den hade blivit sömstucken och vart rädd, fick alltid lugnande innan skoning och var rädd om sina hovar. Utöver det var det en liten guldklimp. Så okomplicerad? Kanske inte. Men den funkade perfekt i sitt jobb ändå.
Samma här, hästen har lite problem som kan ställa till det, alltså inte okomplicerad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Funderarn
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 840
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp