Bukefalos 28 år!

Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Nomina

Trådstartare
Jag går nu i valpköpartankar då jag kommer att studera på distans och alltså vara hemma i 3 år framöver, känner att inget tillfälle är bättre än nu att faktiskt skaffa en valp, vilket jag drömt om så länge! Jag känner dock att jag behöver lite hjälp, råd, tankar och åsikter från andra innan jag faktiskt vågar ta steget, det är ju ett stort ansvar!

Jag har haft hund tidigare tillsammans med min familj, en Riesen schnauzer hane som gick bort för ca 2 år sedan. Grunduppfostran var det dock mest min mamma som stod för, men jag bor fortfarande hemma (jag är 19 år) så hon kommer att finnas på plats som hjälp. Dessutom skall jag självklart gå valpkurser för att få hjälp av folk som verkligen kan samt för att ha roligt tillsammans med min nya vän :)

Raserna jag är intresserad av är främst amstaff eller bullterrier, jag gillar deras utseende, känner att de skulle passa mig och har lyckats kära ner mig i i stort sett varenda hund av dom raserna som jag träffat ;) Helt skulle jag nog vilja ha en korsning mellan de två raserna faktiskt. Samtidigt vet jag ju att det är mer jobb med en sådan hund än med t.ex. en Border collie. Förstår att jag måste vara väldigt konsekvent för att få en hund som fungerar bra både med andra hundar och människor, så det är jag beredd på. Men vill ändå gärna ha lite mer råd och tankar från de som redan har dessa raserna, vad behöver jag tänka på? Vi har dessutom två katter här hemma, har de svårare än andra raser att låta bli att jaga katterna? :p Hunden kommer för övrigt enbart att användas som sällskap. Vi har en stor tomt där hunden kommer att få springa lös (rejält inhägnat efter våran förra hund), hur mycket motion skall jag räkna med att den behöver utöver detta (i form av promenader tänker jag nu)?

Och - en annan viktig fråga som jag inte riktigt lyckas få någon rätsida på - vad kostar det egentligen att ha en hund? Med mat, försäkring, avmaskning, vaccinationer och allt som hör till? Vad ska jag räkna med för månadskostnad?

Min dröm vore alltså en amstaff/bullterrier-korsning, en tik, så det kan ni räkna på. :)

Sedan - lite mer grundgrejer som jag inte riktigt har koll på.
När kan man börja gå längre promenader med hunden? När den är liten är det väl bäst att hålla sig till hemmiljön eller kortare små turer?

När är det lagom att börja ensamhetsträna den, hur långa stunder börjar man med och hur fort trappar man upp för att hunden ska känna sig trygg men samtidigt så småningom klara av att vara ensam längre stunder?

Allt annat som jag kan behöva veta tas också emot med öppna armar, jag är glad för all info jag kan få som kan hjälpa mig på rätt spår :D
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Först och främst.. Bc är ju en otroligt krävande ras? :s
Orkar inte svara på alla frågor men har några saker att tillägga. Köp en renrasig hund. Från en seriös uppfödare som är medlem i SKK. När det kommer till såna raser är det ju oerhört viktigt att huden är avlad på ett bra psyke och fria höfter och armbågar.
Jag tycker inte man kan se lunka på trädgården som motion och stimulans. Kan inte svara på hur mkt motion en sån hund kräver, men kanske 2-3 h per dag? Nån timme springa jämte cykel eller jämte dig när du joggar.
De få amstaffarna jag vet mår bäst av att arbeta! Dra tunga vagnar, däck, klättra i skogen mm.
Gå inte på utseende utan efter vad hunden kräver och mår bra av.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Dessa raser du är intresserade av kan många gånger vara väldigt krävande.
Många amstaff har svårt för andra hundar när de blir äldre, även om det gått skibra som små. Bullterrier har jag också hört en del sånt om.
Jag har en amstaff korsning och hon är en mkt aktiv hund som absolut inte nöjer sig med promenader och springa i trädgård.
Köp för bövelen ingen korsning, varför vill du ha det? Hur vet du vems mentalitet den får? Den får ju inte 50/50 direkt, det är ett lotteri.
Sedan finns det sjukdomar i raserna som man inte vill ha.
Köp en renras från kennel med bra och friska hundar!
Jag har själv två blandraser som hamnat hos mig som omplac. Alltså inte direkt planerat. Skulle jag köpa valp skulle det garanterat bli renras.
Varför inte kolla runt på lite mer raser? Lättlärda med lägre akitivitetsnivå.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Som sagt, köp en renrasig hund. De raserna du är intresserade av dras med en hel del sjukdomar och de individerna som går i blandrasavel är knappast de bästa.

Att gå i trädgården är en vardag. En hund behöver stimuleras för att må bra. Visst klarar den att bara vara i trädgården nån dag, men man bör ha som vana att erbjuda motion/promenader utanför tomten ett par gånger per dag. Dessutom bör man göra någon form av träning. Nu tittar du på sällskapshundar som inte behöver stimulans i BC-mått, men spår, agility, lydnadsträning eller dylikt ett par dagar i veckan mår alla hundar bra av. Liten nosövning varje dag är toppen eller annat arbete.

En hund kostar väl inte så fasligt mycket, tycker inte jag som jämför med min häst. Mina stora kostar ca 250/månad i försäkring, ca 300 kr/månad för mat och sen tillkommer ju veterinära utgifter och tävlings/kurskostnader. Vaccinera gör man en gång per år, kostar 300-500 beroende på vad man ska vaccinera mot och avmaska gör jag ytterst sällan, men inte är det dyrt iaf, kolla apoteket.

Ensamhetsträning är ett kapitel för sig. Men det tar ett tag oftast. En riktlinje är att hunden klarar kanske 1 timme när den är ett halvår. Allt beror på individ och hur du tränar. Det finns gott om vuxna hundar som inte kan vara ensamma mer än korta stunder, jag har själv en sån.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

*svarar båda*

När jag skrev att hunden kommer att få röra sig fritt i trädgården syftade jag främst på att den kommer kunna sköta sina behov där och alltså inte behöver promenader i det syftet, och att den ändå har frihet att röra sig på ett annat sätt en den hade kunnat om den skulle bo i en liten etta i stan.

Jag har tittat runt på de flesta raser (vet faktiskt inte om jag missat att fundera över en enda), men just amstaff och bullterrier är faktiskt det enda som är intressant, så det får bli antingen det eller ingen hund alls :) Och som jag skrev så handlar det alltså inte enbart om hundens utseende, tyckte att jag var ganska tydlig med att jag helt enkelt har funkat väldigt bra tillsammans med hundar av dessa raserna på ett helt annat sätt än andra.

Shark - Hur menar du när du skriver att jag inte vet vems mentalitet den får om jag köper en korsning? Jag vet ju inte om den får mammas eller pappas mentalitet även om båda råkar vara av samma ras. Är båda föräldrarna lugna och trevliga med ett bra psyke (vilket självklart är ett krav!) så är väl rasen där ganska oviktig?

Anledningen att jag är inne på en korsning är för att jag alltid tyckt att korsningar varit väldigt spännande, oavsett djurtyp tycker jag att det är charmigt. Bullterrier och amstaff är väl dessutom ganska lika "i huvudet" generellt? Den uppfattningen har i alla fall jag fått. Möjligen att bullterrier är något mer buffliga (typ ångvältar :p), men rent "svårhetsmässigt"?
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Det är ju två olika raser, två olika mentaliteter.
Det finns så mkt skithundar inom amstaff så dom som avlar oseriöst dvs blandrasavel använder garanterat inte de bästa hundarna!
Hälsobiten är verkligen ngt du bör ta ännu en tanke på.
Amstaffen dräller av HD/AD hundar! Varför inte köpa renras och iaf göra vad du kan för att stödja seriös avel och gardera dig så gott det går mot sjukdom.
Amstaff har även Ataxi och demodex vilket inte är trevliga saker!

Bullterrier har också en del rasbunda sjukdomar.

över lag så är detta två raser med snabbt från tanke till handling med enormt portion mod. Inte helt lätthanterligt alla gånger.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Amstaffen är väl rätt förarvek medan bullen kan vara rätt tuff och extremt oförig?
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Tror alla reagerade på "Jag gillar deras utseende". Kopplade inte riktigt att det stod att du tror de raserna passar dig efteråt :) sorry!

Om man ska jämföra blandras hund med korsnings häst.. Okej. Eftersom bullterrier och amstaff är "lika", utseendet skiljer sig lite iom bullterrierns huvud. Men lynnet är det samma.
Det är väl som att korsa varmblod/arab/Eng. fullblod. Det lär ju bli en häst med mkt motor. Sen vet man ju inte alls om det blir dressyr eller hopp. Eller inget utav det.
Köper du en blandras så är den ju till 99% inte från föräldrar med stamtavla. Har sett i en del annonser att en förälder har stamtavla.
Visst det kan bli en jätte häftig , udda hund. Men det kan lika gärna vara så att bara en av raserna slår igenom.
Plus att har då inte föräldrar stamtavla är de inte avlade på lynne och hälsa!! Man kan säga att de är friska och inte det minsta aggressiva. Men en hund av dessa raser visar inte att den har ont. Tänk om båda föräldrar går med hd grad d? Men visar inget, och är därmed friska. Och det kan mkt väl vara någon % av någon annan ras inblandad längre bak. Mormor kanske har lite Mastiff och farmor kanske har lite labbe? Men det är så lite så de går som "100% renars men utan stamtavla".
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Tack för ett bra svar!

Jag förstår problematiken med att de inte är "seriöst avlade", och ska ta en ordentlig funderare över det där!

Men om man bortser från just det, låt säga att föräldrarna är ordentligt kollade av veterinär och man har konstaterat att de faktiskt är friska, dom har ett bra psyke och är lugna och trevliga individer, så borde det väl egentligen inte spela någon roll? Om det skulle finnas någon % labbe i hunden så spelar det ju mig ingen som helst roll eftersom hunden enbart är tänkt att användas till sällskap, stamtavlan så sett är oviktig så länge det är en trevlig individ som passar mig. Samma sak om det nu skulle bli så att bara en av raserna slår igenom, jag gillar båda raserna både sett till utseendet och sättet, så det vore verkligen ingen katastrof även om det vore roligt att få just en blandning :)

*delvis kl*

Låt säga som så här, ungefär så här skulle väl en vanlig dag se ut för en hund i mitt liv om jag håller mig till ungefär samma som våran förra hund, något jag alltså vet att jag klarar av (tiderna är ungefärliga och mest för min egen skull när jag skriver :p) och för att klargöra så pratar jag här om i vuxen ålder, som valp är det såklart annorlunda:


07.15 - Ut till stallet och släppa ut hästarna, om hunden klarar det (håller avstånd till hästarna och inte springer iväg) får denne följa med fram och tillbaka till hagarna. Sedan mockning av en box.
08.00 - Ca 1 timmes rask promenad i skogen/på stranden. Tänk powerwalk med kiss- och luktpauser.
9.00 - Hem, jag äter frukost och börjar sedan med mitt skolarbete. Hunden får under denna tiden välja huruvida den vill vara ute eller inne och vad den vill sysselsätta sig med.
12.00 - Kortare promenad (samma raska tempo, jag klarar inte av att gå och såsa), kanske 20-30 min.
12.30 - Hemma igen, samma sak här. Jag äter lunch och fixar sedan med mitt skolarbete.
14.30 - Ut till stallet och ta in hästarna igen, samma visa som på morgonen. (Inte jag som bestämmer att dom ska ha så kort utevistelse, måste jag påpeka)
16.00 - Jag rider, under denna tiden får hunden vara ensam om det fungerar, annars umgås med min mor ;)
18.00 - Ca 1 timmes promenad.

Skulle den typen av motion och "upplägg" fungera för en bullterrier/amstaff eller skulle hunden bli understimulerad?
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Du nämner ingen hundaktivitet förutom promenad.
Jag har också häst och hund, jobbar heltid, jag försöker spåra minst en gång i veckan året runt. När det är väder åker jag till klubben, vår sommar och höst kan det bli två till tre gånger i veckan, där kör jag uppletande, lydnad och fjantility, (när man fjantar runt på agilityplan, en seriös agilitymänniska skulle ta sig för pannan)

Då har jag noll tävlingsplaner för hunden utan gör bara det vi tycker är kul, sen sysslar jag med berikning.

Så nåt mer är bara gå rakt fram tycker jag nog vore på sin plats.

Förutom att jag också ställer mig till skaran som säger renrasig.
Har aldrig sett någon blandis-annons där uppfödaren har röntgat föräldrarna.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Det tar tid, det kostar pengar och det är ett stort ansvar. Gör dig själv en stor tjänst och köp en renrasig hund till att börja med. Sen är det väldigt mycket jobb under de första året, speciellt första månaderna. Valpen kommer behöva gå ut ofta, dygnet runt och oavsett vad. Det är mycket jobb och man ska ha mycket tålamod.

Inköpet är den minsta utgiften. En rejäl buffert är bra att ha då hunden kan bli sjuk/skadad osv och det kan sticka iväg rejält i kostnad. Kurser tycker jag är ett måste med sin första egna hund, mest för sin egen skull som ägare. Jag lärde mig mycket mer på kursen än vad min hund gjorde. Skapade många viktiga kontakter som har hjälpt mig massor med stöttning och tips.

En sällskapshund behöver också en uppgift tycker jag, behöver inte vara något avancerat eller strävan mot eliten men något i form av spår, sök, upplevt, agility, rallylydnad någon gång i veckan iaf.

Vi har en månadskostnad på ca 1500. Bara maten går på 1200 i månaden, sen är det kurser/fästningmedel/tuggben/försäkring/bensin till träningar/buffert(lägger undan lite varje månad). Det sista har det även blivit en del veterinärkostnader då vi tagit en del blodprovet med mera.

Nu har jag en schäfer, amstaffen/bullterriern kräver inte lika mycket aktivering men kan fortfarande bli sjuka. Vet ej hur sjukdomsbilden ser ut för varken amstaff eller bullterriern men det är också viktigt för dig att läsa på innan! Och sen leta vettig uppfödare!!! Man får så mycket igen av en bra uppfödare som man oftast inte för av en oseriös blandrasuppfödare. Säger inte att det alltid är så men risken är större.

Vill inte på något sätt avskräcka eller dumförklara dig så ta inte inlägget personligt. Men jag själv hade gärna velat höra detta innan jag köpte min första hund och allting hade blivit mycket enklare om jag visste det jag vet idag, då!

Lycka till med hundplanerna. Det är väldig roligt med hund :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Bra och nytta tips om hur det är att köpa valp och hur man tränar den (tex rumsrenhet, ensamhetsträning, koppelträning etc) finns på SKKs hemsida. Även bra info om vad man bör tänka på inför hundköp etc.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Men om man bortser från just det, låt säga att föräldrarna är ordentligt kollade av veterinär och man har konstaterat att de faktiskt är friska, dom har ett bra psyke och är lugna och trevliga individer, så borde det väl egentligen inte spela någon roll?

Jo, för det KAN vara så att föräldrarna bär på fel som inte syns på dem, fel som man hade upptäckt om man undersökt alla eller iaf de flesta syskon, föräldrarna och deras syskon osv. Köper du en renrasig hund kan du enkelt kolla upp allt sådant på nätet genom att kolla hundarna i stamtavlan. När du köper en blandras finns ingen sådan möjlighet. Det är DÄR det stora problemet ligger och det är därför det är så bra att kunna köpa renrasigt, för då kan du kolla upp allting. Genetik är tyvärr inte så enkelt som att du parar en bra hane med en bra tik och får bra avkommor, det är betydligt mer komplext än så.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Tack för ett bra svar!

Jag förstår problematiken med att de inte är "seriöst avlade", och ska ta en ordentlig funderare över det där!

Men om man bortser från just det, låt säga att föräldrarna är ordentligt kollade av veterinär och man har konstaterat att de faktiskt är friska, dom har ett bra psyke och är lugna och trevliga individer, så borde det väl egentligen inte spela någon roll? Om det skulle finnas någon % labbe i hunden så spelar det ju mig ingen som helst roll eftersom hunden enbart är tänkt att användas till sällskap, stamtavlan så sett är oviktig så länge det är en trevlig individ som passar mig. Samma sak om det nu skulle bli så att bara en av raserna slår igenom, jag gillar båda raserna både sett till utseendet och sättet, så det vore verkligen ingen katastrof även om det vore roligt att få just en blandning :)[...]

Det går inte att bortse ifrån. Avelsarbete omfattar flera generationer och skall bedrivas med den inställningen. Valpkullen är inte en slutprodukt utan även nästa länk i kedjan som bevarar och förhoppningsvis förbättrar en hundras. Målet måste vara att hela tiden, generation för generation, få bättre och friskare hundar.

Nu tänker inte alla som föder upp renrasiga hundar så heller. Men där finns i alla fall förutsättningarna. Hos blandraser, där ingen stambok förs, saknas nästan alltid möjligheterna att genom att hålla koll på familjebilden och därmed verka för att försöka förbättra stammen. Vill man som seriös valpköpare verkligen stödja sådan avel?

Dessutom: för någon som köper sin första hund är behovet av en vettig uppfödare oftast ganska stort. Man kan behöva hjälp och stöd på många sätt. Chansen att hitta någon som ger det är betydligt större om man köper en renrasig hund.

Många som "bara" vill ha en sällskapshund tycker att det räcker bra med en blandras. "Bara" en sällskapshund är ett stort feltänk. En sällskapshund har faktiskt ganska många specifika egenskaper som inte är helt lätta att avla fram: de skall ha ett stabilt temperament, ofta inte kräva för mycket aktivering, inte kräva så mycket rasspecifik skötsel eller pälsvård. Det är inte "bara". Blandrashundar kan vara trevliga, men hur vet man att egenskaperna inte krockar och ger en hund som därför kan bli svårhanterbar?

Det är så onödigt att stödja sådan avel när chansen att få en passande hund är mycket större om man tar sig tid och försöker hitta en renrasig hund av lämplig ras från en seriös uppfödare.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Jag var 19år och fortfarande bodde hemma när jag köpte min första hund, som snart är 6år gammal.

Hemma hos mina föräldrar bodde då en blandrashund, Lucas. Lucas var hela familjens ögonsten, han var lätt att lära, fick mycket beröm när jag gick kurser med honom men samtidigt lätt nöjd av att bara ta några långa promenader någon dag i veckan också. Han var en fin familjehund. Men tyvärr blev Lucas inte speciellt gammal. Han började få diffusa hältor och vi kollade upp honom hos veterinär. De visade sig att han bla hade artros i armbågslederna samt en lös benbit. Vi följde veterinärens rekommendation med smärtstillande och motion/träning. Men hans liv blev aldrig densamma. Han var även med om en olycka som gjorde att vi blev tvungna att steloperera ett framben på honom. Men eftersom han hade sina andra problem sedan tidigare så tillfrisknade han aldrig ordentligt, Lucas blev 4år. Dom fel som Lucas hade och som gjorde att vi tillslut avlivade honom var helt och hållet ärftliga. Hade Lucas varit renrasig från en seriös och kunnig uppfödare så hade han idag förmodligen levt ett liv som glad pensionär på landet med min mamma och pappa.

En hund blir ens bästa vän och man vill kunna ha en frisk och sund individ i många år. Genom att köpa en renrasig hund från en seriös uppfödare av rasen som man bestämt sig för så ökar man sina chanser väldigt mycket att få en hund som man har stor glädje tillsammans med i många år framöver. Risken för ärftliga sjukdomar blir mindre och det är mycket lättare att förutspå vilken mentalitet ens hund får. Det är också jätte kul att ha en uppfödare som man kan ta hjälp av när man har frågor (tex alla frågor du ställer i tråden ;) ), någon som vill veta hur det går genom åren och någon att fara och hälsa på och låta alla hundar leka :)

När jag köpte min valp så valde jag renrasigt, av anledningen att jag ville ha en frisk hund med ett bra temperament. Och det är precis det jag fick. I 6år har min hund varit min trogne vän och följeslagare. Han har hittills fått vara frisk och glad. Och min stora önskan är att han får leva tills han blir gammal och skruttig!

Att köpa hund som 19åring, innan man flyttar hemifrån kan också vara tufft. Hunddagis/dagmatte har varit ett måste när jag började jobba och flyttade hemifrån. Det är rätt tufft att ha heltidsjobb och både häst och hund som kräver flertals timmar aktivering/motion dagligen. Nu skulle ju du studera till en början, men den dagen ett heltidsjobb kommer så vill jag lova att det känns som att dygnet har alldeles för få timmar ;) Ekonomiskt kan de också bli rätt tufft, med både stallhyra och hunddagis.

Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter om hur det är att vara ung, skaffa hund och ha häst! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Tack för ett bra svar!

Jag förstår problematiken med att de inte är "seriöst avlade", och ska ta en ordentlig funderare över det där!

Men om man bortser från just det, låt säga att föräldrarna är ordentligt kollade av veterinär och man har konstaterat att de faktiskt är friska, dom har ett bra psyke och är lugna och trevliga individer, så borde det väl egentligen inte spela någon roll?

En veterinär kan omöjligt tala om vad för sjukdomar hunden bär på i sina gener! Även om föräldrarna är till synes friska kan du få en valp med både ataxi och HD/AD fel och då har din hund ingen långt liv framför sig.

Här har du lite enkel info om ataxi:
http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=56414

Är detta verkligen ngt du vill riskera att få på din hund?
Jag är livrädd att detta ska dyka upp på min amstaffkorsning. Men det är inget jag kan veta om det kommer eller inte eftersom föräldarna inte är testade. En blandrasuppfödare HD/AD röntgar eller testar för ataxi!

Ang din planerade dag för din hund så är det inte många amstaff som skulle klara av en sån vardag. Iaf inte unga. De behöver då jobba iaf ett par ggr i veckan. Med det menas inte promenad utan tävlingslydnad, spår, sök eller vad man nu vill hitta på.
Men det är egentligen generellt för alla raser, en hund mår bäst av att få jobba lite.

Att ta sig an blandraser som omplac. säger jag inget om, det har jag själv gjort. Man måste bara vara medveten om hälsobiten, att den kan ha sjukdomar man inte vet om.
Men att köpa valp och gynna uppfödare som inte ser till hundarnas bästa är bara så fel. Får dom sålt valparna klirrar det i kassan och fler valpar kommer sättas till världen med risk för hemska sjukdomar utan ngt arbete för att få bort dom!
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

kl

Hur är det med hund, man kan gentesta själv för olika sjukdomar som man kan göra på häst? Dvs man tar hårprov och skickar in till ett lab, eller behövs det blod? Finns möjligheten att bestäla sån provtagning via veterinären t.ex.?

OBS - jag menar inte detta som ett sätt att "komma undan" det som missats i avelsarbetet, dvs att bara avla på friska, friröntgade hundar utan mer som t.ex. när man har en äldre korsning av en ras som man vet är starkt drabbad av t.ex. demodex, ataxi eller liknande. Röntga sin hund anser jag att man bör göra oavsett vilken ras eller blandras man har.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Ataxi cerebellum kan man kolla om hunden är bärare av. Det ska räknas som ett säkert test vad jag förstår.

Tror det räcker med topsning när man testar.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Border collie är en av de mest krävande raser jag kan tänka mig...

Ensamhetsträning: Börja med 5 minuter, trappa sen upp långsamt. Träna varje dag
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Jag tror iof att hundar klarar mer än 1 timme vid ett halvår men självklart är det individuellt. Träna träna!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 975
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 137
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 133
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 388
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp