Bukefalos 28 år!

Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Jag tror iof att hundar klarar mer än 1 timme vid ett halvår men självklart är det individuellt. Träna träna!!!

Du, jag har en hund som är 9 år som inte klarar mer än en timme. Så det kan man absolut inte ta för givet.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

En liten reflektion bara angående blandras !
Hur vet du att fader /moder är rena bull eller amstaff? Det är HÖGST ovanligt att dom människor som avlar blandras har rena föräldradjur !!!!

Du kan ta typ 98% av alla dessa sk Amstaff korsningar på blocket och se att INGET av föräldradjuren är reggade !!
detta är en snabbsökning bara http://www.blocket.se/hela_sverige?q=amstaff&cg=6080&w=3&st=s&c=6081&ca=23&l=0&md=th


Dessa båda raser du vill ha (och jag kan förstå dig dom är super charmiga ) MEN dom ska köpas av en seriös uppfödare där du kan få stöd och råd när problemen kommer ! För dom kommer att uppstå ;)

Lycka till
Tesora
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Tar ett tag oftast? Jag har aldrig varit med om att det tagit nån större energi att ensamträna en hund? Men jag har kanske haft tur?

Jag lämnar mina hundar extremt sällan. Mest är det när jag åker till affären, men förra veckan var jag iväg drygt 4 timmar. Jag bad hyresvärden hålla öron och ögon öppna om valpen (5.5 månader)blev orolig. Men der var inga problem trots att jag inte direkt tränat. Jag testade väl nån kvart i början, men det funkade så då blev det nån timme när jag åkte och handlade eller när den vuxne skulle få egentid. Tror inte valpen märkte nån skillnad på 2 timmar eller 4. Har inte haft problem med ensamträning med någon hund och jag skulle aldrig utgå från att det inte skulle funka.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Du har haft tur.
Jag har ensamhetstränat 4 st med gott resultat. Men min nuvarande vuxna är helt omöjlig.
Hon varken stressar eller blir orolig men hon ska förstöra allt. Och sådan är hon jämt. Blir det tyst hemma så vet man att hon hittat ngt roligt. Så när hon ska va ensam är den en helt tom och ren hall som gäller. Men lister m.m kan ligga risigt till.. Långt ifrån alla hundar går att ha ensamma utan problem.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Man vet ju aldrig när man får hem valpen hur det ska gå att ensamhetsträna. Som sagt, min är 9 år och en katastrof när det gäller att vara själv. Då har hon ändå varit en del själv i sina dar, men det har aldrig funkat optimalt, hon visar väldigt tydligt när hennes gräns är nådd. Eller jo, det går att ha henne själv. Om hon har munkorg, antiskallhalsband, sitter i bur och käkar ångestdämpande tabletter. Men det kallar väl inte jag för att hon funkar att ha själv... Nu är vi i ett stadie där hon kan vara själv på mitt kontor upp till en timme, så då funkar vårt liv relativt bra.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Det är inte ni som har haft otur då?

Lady_vip: jag skrev att jag inte skulle utgå ifrån att det inte går. Jag skrev inte att man vet att det kommer gå bra. Men utiftån min egen erfarenhet av egna och bekantas hundar så har det funkat bra till 99% och därför utgick jag ifrån att det skulle funka när jag fick hem min valp. Hade det inte funkat hade jag fått lösa det när problemet kom.

Tråkigt att din hund blir så stressad av att bli lämnad :( beror det på nåhon incident eller är det bara sån hon är?
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Ja så kan man ju också se det. Men det här med att vara ensam är inget ovanligt problem att det kan vara svårt.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Fast hör inte det mer till ovanligheterna ändå? Vad är det för ras?
Våra hundar klarar att vara själva mycket bra och då är det ändå raser som typiskt inte gillar att vara själva. Dock behöver dom inte vara själva ofta men dom kan
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

KL

Jag förutsätter att allt jag inte tränar på KAN bli ett problem. Det är just därför jag tränar.
När hunden var valp ensamhetstränade, koppeltränade, inkallningstränade jag honom för att få de bästa förutsättningarna för att slippa problem.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Det är en weimaraner. Och nej, det tillhör inte ovanligheterna. Jag vet många som har hundar som inte kan/gillar att vara själva. Har en nära vän som är veterinär och deras produkter (typ DAP) för en lugnare hund i hemmet säljer otroligt mycket.

Nu är ju min hund förvissor ganska extrem, men det är faktiskt inte alls ovanligt att hundar inte tycker om att vara själva, oavsett ensamhetsträning.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Fast jag tror inte att det ska bli så stora problem om man tränar från att dom är små. Alltså jag tror att det brister hos ägarna många gånger. Träning på fel sätt, för stora utrymmen etc.
Däremot tycker jag inte man ska lämna sina hundar ensamma varje dag för många timmar som en del gör. Då är det bättre med dagmatte/husse. Hundar är flockdjur och ska inte vara själva alltför mycket.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Det är lätt att säga att det är ett ägarproblem fram till den dag man står där med en valp som inte beter sig som tidigare valpar utan får panik och skriker bara man skjuter igen ytterdörren. ;)

Valp 1 gjorde jag ingen direkt ensamhetsträning på. Tryggare hund att lämna ensam har aldrig funnits.

Valp 2 skulle jag göra allt rätt med, men hon fick panik bara någon i hushållet gick ut genom dörren. Vi övade länge tills vi insåg att det bara var att hoppas på att det skulle gå över tills hon mognade och det har det i stor utsträckning gjort.

Valp 3 har aldrig tyckt att det har varit några problem att bli lämnad ensam och jag kan inte påstå att jag har ägnat mig åt någon ensamhetsträning med henne. Finns det någon människa att tjata på så gör hon det. Men är hon ensam med "Valp 2" så sover hon eller plockar fram en leksak (trots att det kan ta upp till tio minuter innan valp 2 slappnar av).

Jag inbillar mig att det mest har att göra med hur trygg valpen är i sig.
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Fast jag tror inte att det ska bli så stora problem om man tränar från att dom är små. Alltså jag tror att det brister hos ägarna många gånger. Träning på fel sätt, för stora utrymmen etc.

Som Philosophia skriver är det ju lätt att tro det. Jag är väl uppe i 5 hundar där alla funkat utmärkt att lämna, utom just den hunden som inte går att lämna. Alla hennes syskon är likadana dessutom. Dålig avel? Nja, kanske, men är det verkligen en grej man tänker på och prioriterar i avel..?
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Jag har ju lyckats med 3 st innan denna och 1 efter.
Hon är ensam max 4 timmar 3 dagar i veckan, ibland inget alls.
Så jag kan ärligt inte se vad jag gjort för fel, inte är hon ensam för mkt heller.

Innan denna så förstod jag heller inte varför en del hade sådana problem.
Men har ju insett nu att det är inte så jäkla lätt alla gånger!
Jag kan inte påstå att jag är hundexpert men jag anser mig ju vara en bra bit över genomsnittet.
Jag har gått MH utbildningar, påbörjat ALI, håller kurser, tränar och tävlar.
Jag är väl insatt i hundmentalitet och träningsmetoder men ändå går jag bet på denna hund. Det blir bättre ju äldre hon blir men helt bra är det absolut inte!
 
Sv: Vad behöver jag veta innan ev. valpköp?

Min förra unghund kunde man lämna själv från start. Nya uppfödaren sa att ingen valp säger till när den behöver ut vid 8 v. ålder. Fel. Det gjorde min förra :)
Tror också att det beror på hur mycket man lägger ner på att medvetet gå ifrån valpen, avvakta och sen komma tillbaka som inget hänt. Lika rumsreheten. Jag röker... dvs. jag går ut ca 1ggr/timmen och valpen följer med ut. I Början går vi bara en kort promenad typ 10min. När jag rökt färdigt e valpen rastad. 2 flugor i en smäll :D lr så räcker den stunden att jag går ut och röker, å sen kommer in igen. När det är svalt ute så tkr jag också att bilen e en ypperlig plats att ensamträna på. Man tar med sig valp när man ska handla lite, å man kommer tillbaka. Plus att valpen får se sig om på allt och alla som rör sig utanför bilen-kan funka som distrahering för valpen också så den inte tänker på att man e borta. Ursäkta spinoffen?!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 792
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 238
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 435
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp