Bukefalos 28 år!

Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Så här tycker jag: det beror på priset på hästen.
En "vanlig" benröntgen (10 bilder) kostar på min klinik 2500:-, men vill man även röntga ryggen eller mer på benen blir det naturligtvis dyrare. På dyrare hästar (> 100.000:-) tycker jag att en benröntgen ska ingå, en utökad röntgen får man väl diskutera vem som betalar. Jag är av åsikten att jag tycker att hästen säljs besiktigad = säljaren betalar besiktningen.
Vet man om att hästen har haft en skada skulle jag nog vilja ha den röntgad.
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Hästen jag ska köpa kostar 60 000: -
men jag står för besiktnigen, och jag har ändrat mig i fråga om röntgen. Tänker röntga ryggen åtminstone.
Måste man ta 10 bilder? eller kan man be om två bilder bara?:confused:

Tack för alla svar!:bump:
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Jag ska ha ut veterinär att besikta min nästa vecka. Hon åker ju den 20:e till nya ägarna :cry:

Han sa 1 000 kr till mig i telefon cirka.
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Betalar 650:- inklusive vaccination för en gårdsbesiktning.
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

Du kan ta hur många eller få bilder du vill, men i den normala benröntgen på min klinik ingår 10 bilder, har för mig att det var strålben fram, falanger runt om, has+knä bak. Ska du bara ta två bilder får du väl själv specificera vad du vill ha röntgat, de jag räknade upp är där de oftast hittar något.
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

700:- betalade jag för en gårdsbes. när jag köpte min häst för drygt 1 1/2 år sedan. Det var då en vet med egen klinik som kom ut på en söndag dessutom.
 
Sv: Vad betalade ni för vet. besiktning vid köp av häst??

På en gårdsbesiktning görs normalt böjprov och allmän palpation av hästen samt att de lyssnar på hjärta och lungor, vår veterinär gör även ett arbetsprov om hon kommer hem, vanligtvis longering i trav i båda varven. Det jag inte gillar med gårdsbesiktning är att det är svårt att hitta ett helt jämnt underlag att springa på.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 676
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 612
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp