Bukefalos 28 år!

vad betalar ni för strö?

Sv: vad betalar ni för strö?

spån 79 kr på granngården.

Hämtar eget spån på sågverk liten säck 11 kronor stor säck 18 kr.

Skyfflar själv jobbigt värre. men billigt och bra
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Vi köper torv på pall
blir 67:- balen.

Hade tidigare spånbalar 45:- balen

Prisskillnaden jämnar ut sig när vi ska tömma gödselcontainern :)
1500:- (ca 4 ggr år) med spån och gratis tömning med torv
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag köper både torv och spån. Köper styckvis.
Spånbalar 30 kg kostar 60 kr.
Torv köper jag felpackade balar för halva priset, kanske 20-30 kr styck.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag vet inte om ni har tänkt på det, vi kom på det av en tillfällighet.
Ställer man en 15 bals pall sidan om en 18 bals pall så är de lika höga.Inne hållet i 18 bals pallarna är mindre och förklarade för oss varför spånet från den leverantören var billigare än den med 15 balar.Pallarnas innehåll skiljde inte så mycket totalt sett, så där blev vi lurade av 18 bals leverantören ( Eller hade lurat oss själva när vi bara såg till antal balar)
 
Sv: vad betalar ni för strö?

90 kr +moms för löstspån per kubikmeter köper 24(en lastbil) sen tillkommer frakt ca.1500 tot runt 4400 kr inkl moms och frakt detta räcker i 10 veckor till 10 hästar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag brukar köpa spån på granngården för 58 kr balen. Köper 4 balar per månad vilket räcker till mina 2 hästar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag brukar köpa spån på granngården för 58 kr balen. Köper 4 balar per månad vilket räcker till mina 2 hästar.

När jag var och köpte spån för ca 1 vecka sedan på granngården kostade spånet över 70 kr för en bal. Men å andra sidan så har de väldigt konstig prissättning på annat också, ena veckan betalar man 115 kr för en säck soja, för att veckan efter upptäcka att de kostar 209 kr för samma säck.:crazy:

I övrigt betalar vi 60 kr per bal för torvmix, vi köper pallar och får det hemkört för dessa pengar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Moms inkluderat, ja de har torv också. Priset är vid beställning av hel bil samt max 20 mil från leverantören.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Ok,
misstänker att det är mer än 20 mil till oss.....:cry:
våra balar kostar 55 ink moms plus frakt (17 pallar)

men nästa gång tar vi bil och släp så vi kommer ner i pris
mycket pengar blir det.....:crazy:
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Hämtar spån i plastsäckar på ett sågverk. Billigt men lite jobbigt. Kostar 150 kr varje gång man hämtar och då får man ta ungefär hur mycket man vill. Vi brukar lasta två stora "släpkärror" med säckar varje gång, och det är ca 50 säckar eller något sånt. Det brukar räcka i lite mer än en månad för 3 hästar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

57.50 per bal för torven, minst 17 pall då ingår frakten hemkört till porten. Vill man ha mindre, så får man en viss fraktkostnad.
Men de är otroliga, lastar av precis där man vill ha det. Om de kommer in med trucken så kör den in, annars så nära som möjligt för att vi ska få det så enkelt som möjligt.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Halm, 250 kg, 150kr st
Torvmix, 53 kr balen (kommer inte ihåg vikten)

Detta köps på gården där jag har stallet så det är bara att hämta vad man behöver. Halmen kör gårdsägaren fram.
 
Senast ändrad:
Sv: vad betalar ni för strö?

Just nu köper jag sållad torvströ av toppkvalité direkt på anläggningen. Klubben fyller på en stor container. Jag betalar 250 kr/månaden, jag tycker att det är värt kostnaden eftersom jag har en riktig skitgris som det går åt mycket strö till, så jag tjänar på det, men till en mer renlig häst skulle det kanske vara dyrare. Det går att köpa en pall med torvströ för 900 kr med 15 balar ett par km bort om man hämtar själv.

Har även haft hästen på spån men det blev åtminstone någon hundring dyrare i månaden.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Oftast hämtar vi spån själva och då kostar en säck 10kr. Då tar vi med 240L säckar.
Annars åker jag och köper spånbalar av en gubbe som tar 60kr/bal.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Köper på sågen som ligger några km bort, ett lass på 8-10 m3 kostar ca 400kr och räcker väldigt länge för oss som har 3 hästar.
vet att i tidigare stall betalade vi 42 kr/spånbal när vi köpte svart hos en som handlade med sånt.så det känns lyxigt och billigt att kunna välja spåntyp och få det så billigt nu. halm har vi själva...men säljer vi halmbalar så tar vi 150 kr/stycket.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Sen har de väl lite olika priser beroende på stad som jag fattat det?
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Spån och halm får jag gratis. Har spån nu men ska från hösten börja med torv har jag tänkt och har ingen aning om vad det kostar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 941
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 933
Senast: lizzie
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: Fazeem
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp