Bukefalos 28 år!

vad betalar ni för strö?

Sv: vad betalar ni för strö?

kan svara på mitt eget oxå kanske... ;)
betalar 1200 kr för en pall trov och
900 kr för en pall spån och då får jag det hemlevererat!
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag åker till sågen och skottar spån i stora säckar, jobbigt men billigt. Hela finkan full nästan upp till taket 150 kr, räcker till 3 hästar i ca två månader.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag åker oxå till sågen! 10kr säcken :) jobbigt att packa, det tar sån tid! men det är det värt:bump:
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Vi har torv, och en bal kostar 92 kronor. Det är stora, blå balar på 400 liter. Tyvärr får vi ingen rabatt när vi köper hel pall.
Men om torven är dyr är det desto billigare att bli av med gödselstacken - det kostar inte ett öre eftersom torvgödsel är eftertraktat.

Immer
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag har hästen i ett sågverk, så jag kan hämta hur mycket spån jag vill både sågspån och hyvelspån :) Det ingår i stallhyran, som är väldigt låg. Betalar 300 kr/månad.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag betalar 60 kr för spån och 90 kr för torv. Då köper jag bara några ibland och hämtar själv.

En liten fråga - hur många balar är det på en pall?
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Nu köper inte jag spån, utan jag får av pappas granne, men om jag hade behövt köpa så tror jag de kostar ikring 80kr på granngården just nu. Då är det en ganska liten bal, 25 kg tror jag.
Hemma innan vi fick spån av pappas granne så hämtade vi själva på sågen. Minns tyvärr inte hur mkt det kostade, men det var nog inte så dyrt!
 
Sv: vad betalar ni för strö?

50kr/balen. 18balar/pall. Vi tog hem 5 pallar=90bal innan jul och betalade 4500kr för det.
Spånet räcker fram till sen höst/tidig vinter (kanske ända fram till jul) för fyra hästar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag betalar 200kr för en fyrkantsbal halm (ca 2 m lång, 1,20m bred). Den räcker nästan en månad:).
Spånet kostar 74 kr balen.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

betalar 50kr/balen rågvetehalm. rundbal räcker ca en månad till våra 2 hästar.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag betalar 200 kr för en rundbal halm, upplyft på loftet, den räcker åt två hästar i ca en månad. Tredje hästen står på spån, gratis att hämta.
 
Sv: vad betalar ni för strö?

spån?
Hämtar sågspån på en träindustri. Fyller säckarna själv. 10 kr säcken

Torv?
80 kr/balen. Stallägaren köper en hel pall som levereras till stallet och sen köper vi när vi behöver

Halm?
5 kr balen - ca 10 kg i balarna och jättefin halm
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Jag betalar 60 kr för spån och 90 kr för torv. Då köper jag bara några ibland och hämtar själv.

En liten fråga - hur många balar är det på en pall?

Det brukar vara 15 eller 18, beroende på om man vill ha fem eller sex varv med balar. De med 15 är lättare att hantera, det är lätt att göra sig illa om man ska ha ner de översta balarna från en 18pall då det blir så högt!
 
Sv: vad betalar ni för strö?

Beror på vart vi köper det... Det som ligger närmast (två km från stallet) kostar en spånbal runt 85 spänn. Där vi annars brukar köpa kostar en bal kostar de runt 60, men det ligger 2,5 mil bort så det blir dyrt ändå med benisnen, så där brukar vi bara köpa om vi är där i något annat ärende samtidigt.

Halm köper jag för 10 kr/balen av stallägaren, men han står inte på det utan har det bara som 'tugg' på nätterna i boxen. Egentligen ingår det i hyran, men stallägaren var så snäll så hon drog av 300 från hyran och jag betalar per bal, eftersom jag bara använder två i månaden :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad betalar ni för strö?

*KL*

Halm 160:- balen (rundbal) hemkört till dörren KANONHALM har bädd så det går väldigt lite ca 1/3 av spånkostnaden i pengar sett iår har det gått åt mer strö eftersom det varit så blött ute och i luften...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 941
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 933
Senast: lizzie
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 288
Senast: Fazeem
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp