Vad betyder Linjeavel ?

När en hingst eller sto dyker upp minst en gång i båda sidor av en hästs stamtavla. T ex:

Wilbert
e. Watibol
ee. Waldorf

u. Winifred
ue. Waldorf

Wilbert är alltså linjeavlad på Waldorf eftersom han förekommer både på moderns och faderns sida. Detta är ett exempel på ganska nära linjeavel.
 
Inavel är t.ex: Dotter med sin Far, Mor med sin son, helsyskon med varandra :)!
 
ja, jag undrar själv om linjeavel är tillåtet? det kan alltså vara 2 halvsyskon som får föl tillsammans? har själv en hingst och ett sto som e halvsyskon, får jag ta föl efter dem?? :confused: [*]
 
men för att kunna avla, eller ta eget föl, krävs väl att hästarna e inregistrerade. hörde av en tjej att de var tvugna att vara renrasiga.(?)mina e inte det,och jag har inte "reggat" in dem i nåt än.skall skaffa pass på dem, men krävs mer "inregistreringar" för att kunna ta föl på mina hästar? :confused:
 
mina hästar e två kallblodsföl,tinker samt nordsvensk och säkerligen annat me.de blir ponnyhöjd, tippar på liten D-ponny. skall jag "regga" in dem i svenska ridponnyförbundet då, eller vart vänder jag mig? dessa har ett underbart lynne, och jag skulle vilja ta åtminstonde några föl efter dem, men som sagt,, vart reggar jag dem? :banana:
 
så jag kan betäcka mitt sto med hennes farfar ?

är det även tillåtet att betäcka halvsyster med halvbor ?

dte här låter ju inte speciellt seriöst.. :crazy:


Hur kommer det sig att det är lagligt ? Blir det inte skador på avkommerna ?
 
Mitt stos mamma har halvsyskon till föräldrar och hon blev bra. Patsy har ju då naturligtvis mkt av samma hingstar ffa i sig och hon blev också bra om jag får säga det själv :cool: :D

Men om man ska laborera på det viset så ska man göra det med hingstar (för det är ju oftast de man linjeavlar på) som inte nedärver så mkt av sina dåliga sidor, det kan bli knas.

När man ser bilder på P i sommarskrud och bilder på Brantshammar Bell Dara i sommarpäls så ser man vem det är som inverkat på henne utseende.

Tydligen hoppar hon på samma sätt som han gjorde :rofl:
 
jag håller faktiskt med om att det inte låter så seriöst. trodde aldrig att man faktiskt fick göra så.......
om man ser till inavel bland katter, så brukar de ju alltid bli små, och faktiskt lite "rubbade"! men, men,,, katter e ju inte hästar. om det nu e så,att man kan avla så, så skall jag försöka på båda mina hästar. men e det hingstarna man mest skall spara då? eftersom de får minst anlag med sig?? :bump:
 
jo, ang, att "regga" in mina i RAS avelsförening,,, de e ju blandras, då går det ju inte att regga in dem i rasförening. men svenska ridponnyförbundet godkänner väl korsningar? :cool:
 
Oftast vill de att man reggar in i hingstens förening, det brukar finnas "slaskregister" för de.

ASRP registrerar okända korsningar som just korsningar, INTE(!!)Svenska RidPonnyer. Det är en stor skillnad där, för ridponnyaveln är kontrollerad och har ingenting med deras slaskregister att göra. De försöker bli av med det.
 
Personligen tycker jag inte att det finns en enda anledning att avla på en icke godkänd, oregistrerad hingst av blandras, speciellt inte om man inte vet precis vilka raser han har i sig. Varför vill du göra det? Det finns många, många godkända helrasiga hingstar som har underbart temperament, använd en av dem istället så främjar du aveln istället för tvärtom. Tycker jag! :cool:
 
Jag vill definitivt inte göra det. Har ingen anledning till att göra annat än renrasiga connemaror, har ju ett fint sto själv...
 
För det första: linjeavel och inavel är samma sak. Man kan se det som att linjeavel är kontrollerad/planerad inavel.

Det som händer när man inavler/linjeavlar är att man fördubblar generna från den individ som man linjeavlar på.
Om tex samma häst är pappa till två hästar (alltså halvsyskon) så är det ju pappan till de två halvsyskonen som man linjeavlar på, och hans gener kommer fördubblas hos avkomman.
Nackdelen är att det ökar risken för att dolda anlag för olika sjukdomar och defekter uppkommer i dubbel upplaga och därmed ger effekt på avkomman.
Fördelen är att även positiva anlag fördubblas.

Man bör alltså veta en hel del om individen som man ska linjeavla på, det bör vara en individ som man har avlat en hel del på, så att ev defekta anlag har hunnit visa sig på avkommor. Att bara inavla på slumpmässiga individer är ingen bra idé.

Linjeavel är ett sätt att snabbare nå reslutat då man tex vill befästa en typ inom en ny ras eller likn.

De flesta raser inom tex katter och hundar är skapade genom inavel. Ett nytt anlag upptäcks, tex lockig päls. Man parar den indivden med dennes mor/far/syskon för att få fram fler lockiga indiver. Till slut ha man så många att man kan börja använda obesläktade individer.

Inavel/linjeavel behöver inte gå fel, och en individ som är reslutat av inavel/linjeavel är inte sämre än en annan, så länge den är frisk. Oftas märker man inga negativa effekter av inaveln förrän nägra generationer senare. (Såvida indivden man linjeavlade på inte hade några allvarliga defekta gener).

Linjeavel ska man inte hålla på med i flera generationer, det är då defekter som småväxthet och dålig fertilitet uppkommer.

Så fort man gör en utparning igen med obesläktat blod så är inavelsgraden "nollställd" igen.

Jag ser ingen anledning till att hålla på med linjeavel om man redan har en befäst typ inom rasen. Då bör man istället eftersträva att behålla den genetiska bredden inom rasen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bruksprovet har nått sitt slut för i år och nu väntar bara tillkännagivandet. Frågan kom upp vad som skiljer en accepterad och en...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·
Avel Ni som kan det här med premiering och visning och domarens kommentarer: Vad betyder "något öppen bål"? Betyder det att hästen har djup...
Svar
5
· Visningar
936
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 905
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och...
2
Svar
22
· Visningar
1 555
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp