Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag har lagat en sååå god Melanzane - aubergingratäng :love:. Idag blir det auberginer fyllda med auberginer och jag champinjoner. Nån som sitter inne på nån mer god maträtt med aubergine?
Mvh älskar auberginer:d

Aubergine är verkligen underbart :love:
Jag gör ibland en gratäng med aubergine, mozzarella, pesto och tomatsås som brukar bli väldigt uppskattad. Påminner lite om den du länkade till. Använder inget exakt recept men man försteker auberginen i rätt tunna skivor (på bredden, som rundlar alltså) efter att ha saltat ur dem lite vatten en stund. Steker dem gör man enklast på en ugnsplåt på rätt hög värme i ugnen efter att man penslat dem med generöst med olivolja. Stek skivorna ca 5-10 min per sida, de ska bli rätt mjuka. Sen lägger man bara aubergineskivor i botten på en ugnsform, har på mozzarella i skivor och klickar över pesto, och sen ytterligare ett lager aubergineskivor. Sen häller man tomatsåsen över alltihop och toppar med lite ost om man vill. Baka i kanske 30 min på ca 175 grader. Blir gott med ris till.

Brukar använda 2 stora auberginer, 2 bollar mozarella, en sats tomatsås och drygt en halv burk pesto till en gratäng för ca 4-5 personer.
 
Aubergine är verkligen underbart :love:
Jag gör ibland en gratäng med aubergine, mozzarella, pesto och tomatsås som brukar bli väldigt uppskattad. Påminner lite om den du länkade till. Använder inget exakt recept men man försteker auberginen i rätt tunna skivor (på bredden, som rundlar alltså) efter att ha saltat ur dem lite vatten en stund. Steker dem gör man enklast på en ugnsplåt på rätt hög värme i ugnen efter att man penslat dem med generöst med olivolja. Stek skivorna ca 5-10 min per sida, de ska bli rätt mjuka. Sen lägger man bara aubergineskivor i botten på en ugnsform, har på mozzarella i skivor och klickar över pesto, och sen ytterligare ett lager aubergineskivor. Sen häller man tomatsåsen över alltihop och toppar med lite ost om man vill. Baka i kanske 30 min på ca 175 grader. Blir gott med ris till.

Brukar använda 2 stora auberginer, 2 bollar mozarella, en sats tomatsås och drygt en halv burk pesto till en gratäng för ca 4-5 personer.
Låter som det jag gjorde förutom peston. Smarrigt!
 
Är det någon som har något beprövat recept på vegetariska kåldolmar? Om det är på veg. färs eller annat spelar mindre roll, bara det är GOTT! :D
Jag är köttätare men har svårt för köttfärs, sambon älskar kåldolmar men har aldrig fått det hemma pga mig. Men kom på att det ju kan lösas med ett veg. alternativ till mig.
Det går bra att de innehåller mjölkprodukter och ägg.
 
Vi gjorde pizza med bl a citron på igår, det florerar ju just nu i vegangruppen på facebook så ville prova! Det var faktiskt gott! Förutom citron hade vi kronärtskocka, färska champinjoner, färsk sparris, soltorkade tomater och oliver på och hemmagjord tzatziki till :).
 
Sjukdagar+veterinärräkningar+semesterresa = operation potatismånad inleds i morgon :meh: så sitter någon på ett favoritrecept mottages det tacksamt!
 
Sjukdagar+veterinärräkningar+semesterresa = operation potatismånad inleds i morgon :meh: så sitter någon på ett favoritrecept mottages det tacksamt!

Kikärtor, köp torra kostar i princip inget.. Koka stora batcher och frys in.

Fräs lök, tikka masala krydda, tomatpuré ihop med spiskummin, kummin eller annat som du har hemma. På med en burk krossade tomater och kikärtor. Servera med ris.

Kikärtor serveras också med vitsås och potatis.

Stek lök, morot snabbt i olja. Mosa kikärtor och blanda ner lök och morot. Knäck i något ägg. Gör biffar med blöta händer. Stek i olja. Servera med potatis och yoghurt.

Hummus med ugnsrostade grönsaker.

Kikärtor med pasta och ett ägg (tänk pasta carbonara)

Mina snabba, billiga nödmatsrecept när pengar är kort...
 
img_20180321_162815_597_5ab27a45e087c32ba36ef359.jpg

Falafeltallrik. Måste verkligen börja variera min mat mer... :o
 
Just nu är jag såld på strimlad vitkål som jag steker i olja med färsk vitlök och färsk chili och kryddar med lite salt. Just nu har jag ätit lunch, stekte fyra falafel som jag delade på mitten. I ett tortillbröd så lade jag stekt vitkål och falafel och toppade med lite harissasås.Gott och lite lagom starkt beroende på mängden sås och färsk chili. Chilin kan uteslutas om man vill ha det mildare. Gott, snabbt och nyttigt. Ett tips är att strimla vitkålen med en osthyvel så blir det lagom tunna strimlor och går snabt. Vitkålen fungerar även bra med ricottabiffar i tortillabröd.
 
Igår var jag på vegansk påskmiddag som Djurens rätt anordnat :)

Förrätt:
Färskostsnittar med tomater
Hummus
Hembakat bröd
"Sill" 2 olika sorter
Tomat/rödlökssallad

Varmrätt:
Bönpasta med nån svampröra plus en röra med röda linser och morötter.

Efterrätt:
Ugnsbakat äpple med vaniljsås
 
Kikärtor, köp torra kostar i princip inget.. Koka stora batcher och frys in.

Fräs lök, tikka masala krydda, tomatpuré ihop med spiskummin, kummin eller annat som du har hemma. På med en burk krossade tomater och kikärtor. Servera med ris.

Kikärtor serveras också med vitsås och potatis.

Stek lök, morot snabbt i olja. Mosa kikärtor och blanda ner lök och morot. Knäck i något ägg. Gör biffar med blöta händer. Stek i olja. Servera med potatis och yoghurt.

Hummus med ugnsrostade grönsaker.

Kikärtor med pasta och ett ägg (tänk pasta carbonara)

Mina snabba, billiga nödmatsrecept när pengar är kort...

Lägger till favoriten linssoppa som går att göra i olika varianter beroende på kryddor och grönsaker som hälls i och alltid blir gott till låg kostnad.

Stekt vitkål är billigt och gott och funkar till många saker se inlägget ovan.
Tack snälla! Jag hade fastnat lite i tofu-träsket :cautious: så det var verkligen guld värt!
 
Nån som brukar rosta kikärtor? Är sugen på testa, planen är att skvätta över lite olivolja, chiliflakes och flingsalt.

Vill dock ha mer kryddor än så, ska jag lägga på det efter eller före de ska in i ugnen?
Alla recept säger olika..
 
Nån som brukar rosta kikärtor? Är sugen på testa, planen är att skvätta över lite olivolja, chiliflakes och flingsalt.

Vill dock ha mer kryddor än så, ska jag lägga på det efter eller före de ska in i ugnen?
Alla recept säger olika..
Jag har rostat i både ugn och stekpanna. Jag lade på kryddor innan :) Fick ha på rätt ordentligt med kryddor för mycket smak. Jag gillar rätt stark mat :d
 
Nån som brukar rosta kikärtor? Är sugen på testa, planen är att skvätta över lite olivolja, chiliflakes och flingsalt.

Vill dock ha mer kryddor än så, ska jag lägga på det efter eller före de ska in i ugnen?
Alla recept säger olika..
Räknas det som att rosta om man gör i stekpannan och utan att det blir färg/krispyta på dem?
Då har jag först blandat kryddorna i olja. Kört ärtorna i stekpannan så de blir "torra", sedan dränkt dem i kryddoljan och stekt lika mycket till. Saltat efteråt.
Kan dock inte ätas med fingrarna pga oljan om det är det du vill ha dem till, men gott av samma skäl...
 
Räknas det som att rosta om man gör i stekpannan och utan att det blir färg/krispyta på dem?
Då har jag först blandat kryddorna i olja. Kört ärtorna i stekpannan så de blir "torra", sedan dränkt dem i kryddoljan och stekt lika mycket till. Saltat efteråt.
Kan dock inte ätas med fingrarna pga oljan om det är det du vill ha dem till, men gott av samma skäl...

Tanken var att göra i ugnen, men det där lät ju också bra!
Återkommer vilket det blev :)

Nu ska jag testa göra veganska biffar av Anammas formbara färs.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 149
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 003
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp