Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Jag har rostat i både ugn och stekpanna. Jag lade på kryddor innan :) Fick ha på rätt ordentligt med kryddor för mycket smak. Jag gillar rätt stark mat :d

Vad hade du ugnen på ungefär? Känns som det lättaste alternativet! Gillar också stark och smakrik mat :)
 
Vad hade du ugnen på ungefär? Känns som det lättaste alternativet! Gillar också stark och smakrik mat :)
Runt 200 tror jag. Hade lägre först men då blev de aldrig klara och inte riktigt rostade. Jag kryddade med vitlök, olja, spiskummin, cayennepeppar och smoked paprika! :love:
 
Biffar på anammas formbara färs.
Blev supergoda :love:
img_20180404_205924_535_5ac52175ddf2b344e4327a86.jpg
 
Idag prövade vi ett recept från kokboken "Mero veggo". Det var gott men vi hivade i ganska mycket mer kryddor också :) Ber om ursäkt för mina dåliga bilder, kameran på mobilen börjar ge upp...

masala_zps81909746.jpg


Trebönsmasala

Ris eller bulgur (gärna fullkorn) för 4 pers
4 morötter (400 g)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk hackad, färsk ingefära (kan uteslutas)
rapsolja att fräsa i
2–3 tsk garam masala (indisk kryddblandning)
500 g krossad tomat
2 dl crème fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
6–7 dl blandade bönor (två burkar)
färsk koriander efter smak
125 g mozzarellaost, i tärningar
1–2 dl hackade cashewnötter

1. Koka ris eller bulgur enligt anvisning på förpackningen.
2. Skala och riv morötterna grovt. Skala och hacka lök, vitlök och ingefära. Fräs i olja tillsammans med garam masala någon minut.
3. Tillsätt krossad tomat, crème fraiche och buljongtärning och låt koka 10-15 min.
4. Mixa såsen slät, enklast med stavmixer. Tillsätt bönorna, smaka av med koriander och ös i mozzarella, skuren i tärningar. Servera med ris eller bulgur och strö cashewnötter över.

Vi gjorde ett halvt recept (d.v.s på ett paket bönor) och det räckte till tre portioner för oss, så receptet är generöst angivet tycker jag :)

@majola här är det! Jag kör på malen ingefära och skippade koriandern...
 
Tack så jättemycket. Det verkar ju jätteenkelt, måste bara hitta på vad jag kan byta cf och mozzarellan mot för veganskt alternativ.
Mozzarellan kan du skippa helt om du vill, CF vet jag inte. Fick tips om oatlys CF men jag gillar inte deras sätt så jag har aldrig provat.
 
Mozzarellan kan du skippa helt om du vill, CF vet jag inte. Fick tips om oatlys CF men jag gillar inte deras sätt så jag har aldrig provat.

Ska nog testa en med cashewmos utrört i sojagrädde...

I den masalan som jag brukar göra tar jag alltid kokosmjölk och det är väldigt gott, men det är ju intressant att variera lite...
 
Åh jag har precis gjort samma sak! :D Ätit kött ett par gånger sedan nyår. Men köper ingen fisk eller kött och nu skulle det kännas helkonstigt att äta kött faktiskt.

Inte bestämt hur jag ska göra med fisk ännu.. får fundera!

Visst känns det bra?! :) känns mycket fräschare tycker jag.
Äter du ägg/ost fortfarande?

Väldigt många som ifrågasätter mitt val och fnyser (trots att dom fått provsmaka och erkänt att det är gott ;) )
 
Inte bestämt hur jag ska göra med fisk ännu.. får fundera!

Visst känns det bra?! :) känns mycket fräschare tycker jag.
Äter du ägg/ost fortfarande?

Väldigt många som ifrågasätter mitt val och fnyser (trots att dom fått provsmaka och erkänt att det är gott ;) )

Jag kommer nog fasa ut fisk också men välja det på restauranger eller så (om inte det också kommer börja kännas konstigt :D). Ja alltså det känns jättebra tycker jag, speciellt eftersom jag länge haft svårt för köttindustrin och känt mig som en hycklare. Egentligen borde jag väl sluta med ägg, ost och mjölk också men där kompromissar jag och kör ekologiskt. :)

Jag har ju sån "tur" att jag umgås kretsar där det snarare nästan är ovanligt att äta kött. Så för mig är det nästan ett socialt uppsving.. ;) Men jag tänker att någon ska väl vara först och visa andra att det faktiskt går på ett smidigt sätt också (alltså för dig).
 
Jag gjorde tokgoda burgare i helgen! Recept ur en (tysk) bok av Attila Hildmann "Vegan for fun"

Lätta att göra:
300 g tofu
2 gula lökar
ett halvt knippe persilja
50 g kidneybönor (kokta)
50 g majs
60 g ströbröd
2 tsk salt
2 tsk paprikapulver (jag tog en rökt och en vanlig)
1 tsk carobpulver (???? Johannisbrotkernmehl)
svartpeppar

Smula ihop tofun. Mixa/purea löken med persiljan. Blanda ihop allt och knåda i minst två minuter. Forma burgare och stek dem 2 minuter på varje sida på hög värme och därefter 4 minuter på medelhög värme.

Min treåring och min 49-åring (som för några veckor sedan meddelade att han skulle tofu-fasta inte bara fram till påska) åt varsin hel. Jag åt med god aptit och en vän som varit vegetarian nästan hela livet blev nästan lite blek och frågade vad det var i (hon reagerade på att de var så "köttiga").

Serveras lämpligen med hamburgerbröd, salad, salsa och guacamole...
 
Jag gjorde tokgoda burgare i helgen! Recept ur en (tysk) bok av Attila Hildmann "Vegan for fun"

Lätta att göra:
300 g tofu
2 gula lökar
ett halvt knippe persilja
50 g kidneybönor (kokta)
50 g majs
60 g ströbröd
2 tsk salt
2 tsk paprikapulver (jag tog en rökt och en vanlig)
1 tsk carobpulver (???? Johannisbrotkernmehl)
svartpeppar

Smula ihop tofun. Mixa/purea löken med persiljan. Blanda ihop allt och knåda i minst två minuter. Forma burgare och stek dem 2 minuter på varje sida på hög värme och därefter 4 minuter på medelhög värme.

Min treåring och min 49-åring (som för några veckor sedan meddelade att han skulle tofu-fasta inte bara fram till påska) åt varsin hel. Jag åt med god aptit och en vän som varit vegetarian nästan hela livet blev nästan lite blek och frågade vad det var i (hon reagerade på att de var så "köttiga").

Serveras lämpligen med hamburgerbröd, salad, salsa och guacamole...

Dessa måste jag testa!
Men vad tusan är carobpulver? :D
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 147
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 961
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp