Bukefalos 28 år!

Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Kl
Den enda erfarenheten jag har av somali är att kattj*vel är hemsk, men det betyder inte att alla år det.. Annars år bengal cool tycker jag!

Humm, okej. *skakar på huvudet*

Som Bengal uppfödare kan jag ju säga att den visst den är COOL, men inte en katt för var person... En UNDERBAR katt, om man letar efter den typen av katt!
och om du nu ärhobby expert, vill jag mer än gärna höra din åsikt hur dom är.. ;)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Fast de där rexarna tyckte jag såg rätt bizarra ut också och jag är cornish-fantast. Så här ser min tjej ut:

Skinnybil.jpg

Det är ju inte direkt vanligt med så otypade katter eftersom de flesta uppfödare ändå avlar efter vad som åtminstone går att visa på utställning. Crx har utvecklats enormt fort i typ (på gott eller ont är inte min sak att avgöra, jag har medvetet valt en ras man inte "ska" extremtypa)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Humm, okej. *skakar på huvudet*

Som Bengal uppfödare kan jag ju säga att den visst den är COOL, men inte en katt för var person... En UNDERBAR katt, om man letar efter den typen av katt!
och om du nu ärhobby expert, vill jag mer än gärna höra din åsikt hur dom är.. ;)

Ja, tycker man att Somali är hemsk kanske man ska låta bli de ännu mer krävande raserna... Om folk bara kunde fatta att kattraser inte är "samma huskatt i olika kläder". Fast det är klart, eftersom folk är dumma nog att köpa extrema jakthundar som sällskap till barnen så blir jag inte så förvånad längre.
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Vad ligger koraten i för prisklass? lär visserligen dröja innan vi flyttat till en bostad där vi har plats för tillräckligt med klösträd för två vildkatter och en latmask, men det är lika bra att börja bearbeta sambon nu ;)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Men Gud jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag yttrade mig utan en proffesionell bakgrund, jag hade aldrig köpt en katt bara på ett tips från bukefalos utan tagit reda på mer om den, och nu ville ts ha förslag på läckra raser och jag tycker att bengalen är läcker.. Yeeesh..
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Dessutom har jag erfarenhet av En somali, vilket jag såg nu inte framgår i det förra inlägget på ett n missades, men vilket absolut inte ger er rätten att anklaga mig för att vara någon som köper en hund/katt endast på grund av utseendet och utan att veta vad den har för behov, JAG ska dessutom inte köpa en katt.
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

kl

Inte så hemskt ovanlig kanske, dock en väldigt fin och trevlig ras: maine coon.
Här är min Stella

Stella.jpg


DSC00190.jpg


DSC00134.jpg
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Oh så fin! :laugh::love:

Men blir inte dom rätt stora? Jag vill ha ganska små nätta katter! :laugh:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Ah, det är möjligt. Min donna är ju ändå 11 år nu. Jag är som sagt inte förtjust i extremtypningen, så om jag ska ge mig ut på kattungejakt någon gång i framtiden får jag väl leta efter någon uppfödare som tänker likadant, för utan rex vill jag ju inte vara. :laugh:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

*kl*

På Animal Planet i helgen såg jag ett inslag om Egyptisk Mau. Verkar vara en fantastiskt trevlig katt.

egyptian-mau-1st.jpg
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Och den finns i Sverige, men är nog rätt svår att få tag på pga få uppfödare.
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Ah, det är möjligt. Min donna är ju ändå 11 år nu. Jag är som sagt inte förtjust i extremtypningen, så om jag ska ge mig ut på kattungejakt någon gång i framtiden får jag väl leta efter någon uppfödare som tänker likadant, för utan rex vill jag ju inte vara. :laugh:

Jag tror de allra flesta uppfödare jobbar mot att möta upp rasstandarden och vill ha vältypade katter, dock föds det ju så klart otypade exemplar ändå. Dessutom är det inte alla uppfödare som har extremtypade katter i avel, men troligen så arbetar även de med att försöka föda upp rastypiska katter. Hitta någon uppfödare du trivs med och vars katter du tycker är vackra, och tala sedan om att du inte vill ha en extremtypad unge. Det föds säkerligen någon till dig. :laugh:
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Jag tror de allra flesta uppfödare jobbar mot att möta upp rasstandarden och vill ha vältypade katter, dock föds det ju så klart otypade exemplar ändå. Dessutom är det inte alla uppfödare som har extremtypade katter i avel, men troligen så arbetar även de med att försöka föda upp rastypiska katter. Hitta någon uppfödare du trivs med och vars katter du tycker är vackra, och tala sedan om att du inte vill ha en extremtypad unge. Det föds säkerligen någon till dig. :laugh:

Jo, du har helt rätt. Det är i vart fall inte aktuellt med något kattköp än på ett bra tag(om min kisse får bestämma - hon hatar kattungar som pesten) men tack vare den här tråden har jag snokat lite och insett att en kullsyster till min katt gick i avel och ättlingar till henne används i aveln idag! Katter som jag dessutom tycker är riktigt fina... Så jag ska hålla det i minnet den dag det blir aktuellt så får vi väl se om allt annat också klickar, hälsostatusmässigt, personkemi med uppfödare osv.

Bonusbild:

skinny.jpg
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

En kattras som är ganska läcker är Ashera.
Visserligen inte liten, men ändå :)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

En kattras som är ganska läcker är Ashera.
Visserligen inte liten, men ändå :)

Inte tillåtna i Sverige.

KL
När man väljer katt ska man fräsmt välja en med ett temperament som passar en, inte bara utifrån utseendet. Precis som när man väljer hundras.

Dessutom är det inte säkert att alla raser trivs ihop bara för att de ser "coola eller snygga ut". Välj två katter av samma ras, eller välj två raser med ett likartat temperament så att de trivs ihop och får ut mycket av varandras sällskap.
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Det visste jag faktiskt inte, att den inte var tillåten här, men den är som sagt riktigt fin :)
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Det är hybrider med vildkatter som inte är tillåtna. Lagliga att införa, föda upp, äga och sälja blir de först när vildkatten "försvunnit ur stamtavlan". Femte generationen är laglig, inget tidigare än så. Asheera, savannah och chaussie är således fortfarande svåra att ha lagligt i Sverige.
 
Sv: Vad finns det för läckra ovanliga raser?

Vad ligger koraten i för prisklass? lär visserligen dröja innan vi flyttat till en bostad där vi har plats för tillräckligt med klösträd för två vildkatter och en latmask, men det är lika bra att börja bearbeta sambon nu ;)

Idag: 7-8000:-

Jag bor på 35 kvm med mina :D. Men det är ju inte riktigt att rekommendera om man skulle ha oturen att något krånglar i kattgruppen. Dessutom känns det ibland som att hela lägenheten är ett enda stort klösträd och kattlåda... En låda i badrummet, en i hallen. Ett galoppträd mitt i lägenheten, och ett halvhögt i en annan ände.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 513
Senast: Vogue
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 914
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp