Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

misen

Trådstartare
Jag kommer antagligen skaffa mej en nordis men nu till problemet! Vad i hela friden ska man ha för släp för å få köra henne på b kort?? Vi har nu ett star trailer xr3000 å får lasta 550 i den typat 1350! Bilen får dra 1400 på b kort!
Pållan väger ca 750 kg :/

E de bara å tvingas ta utökat b (hade tänkt vänta lite) alt låna b korts lastbil??? Eller finns de nått släp de går å köra lagligt??
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Mitt gamla trane från -83 får lasta 760kg, 1300kg-kärra. :) Så visst finns det!
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Vet inte om jag vill ställa en stor häst i ett enkel axlat släp!?! Finns de inget boggi släp?
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Jag har en star trailer diamant boggie med totalvikt 1500, har för mig att lastvikten är 750 kg. Är du säker på hästens vikt?
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Vad får bilen dra med utökat B? Det släpet du har nu verkar ju i alla fall vara uteslutet för hästen, om det inte går att väga upp.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Hur enkelt som helst, din bil får dra 1400 kilo, dra av vad hästen väger 750 = 650, det är alltså vad kärran får väga!

Det har ingen betydelse i detta fallet hur mycket du får lasta i släpet, du får dra 1400 kilo, häst plus släp får inte väga mer än så helt enkelt!
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Vi får bara dra 1400 med bilen! Vårat eget släp e typat till 1350 så de går ej med de :/

De e en bruks på 158 cm! Äg tippade på 750 kg
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Hur enkelt som helst, din bil får dra 1400 kilo, dra av vad hästen väger 750 = 650, det är alltså vad kärran får väga!

Det har ingen betydelse i detta fallet hur mycket du får lasta i släpet, du får dra 1400 kilo, häst plus släp får inte väga mer än så helt enkelt!

Jo de hajar jag med!! Men vad finns de för släp som väger så lite??
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Vad får bilen dra med utökat B? Det släpet du har nu verkar ju i alla fall vara uteslutet för hästen, om det inte går att väga upp.

Tar vi utökat b får vi dra 1800 med de! Så då blir de perfekt med släp å en stor häst ;)
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Perfekt. Nytt körkort och nytt släp, så är det klart. OM det inte går att väga om det ni har.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Kontrollväg hästen! Mitt normalgrova halvblod på 174 cm mkh väger ~650 kg.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

B-kortslastbil är nog inget alternativ eftersom dom oftast har riktigt snåla lastvikter.
Som tidigare har sagt, kontrollväg hästen. Kan också vara ett alternativ att kika på ett 1,5-hästars släp. Har oftast generösa lastvikter och har boggie.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Perfekt. Nytt körkort och nytt släp, så är det klart. OM det inte går att väga om det ni har.

Släpet går å ändra upp till 2 ton!! Så nytt släp behövs inte sen!!

Detta e en grov nordis dam så 650 väger hon mer än!!
Finns b korts lastbilar där jag får lasta 800 kg
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

ta E kort och väg upp släpet så du får lasta ordentligt! xr3000 är ett super duper fint släp så om det vore jag så hade jag inte velat byta det. blir billigare att väga upp släpet till 2000 och ta E kort, så får du mer för släpet sen när du säljer det och kan lasta 2 hästar lagligt.

vill man ha släp med totalvikt på 1400kg och lastvikt på 750kg så är det enkelaxlat som gäller i de flesta fall. min lilla kylingekärra på 1300kg får lasta 760kg.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Då kan du hoppas att det verkligen går att väga upp släpet, så slipper du den utgiften och kan lägga allt krut på körkortet.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Kontrollväg hästen! Mitt normalgrova halvblod på 174 cm mkh väger ~650 kg.

Inte alls orimligt att en nordsvensk kan väga 750 kg.
Mitt kallblodstravarsto, 159 i mkh, väger 670 när hon är i toppkondition.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Oj, det låter väldigt mycket tycker jag. Men säger du att det kan vara så så är det säkert rätt :)
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Inte mycket för ett rejält kallblod, de har en helt annan massa än varmblodshästar.
Halvblodet på 180 väger 700 kg, min nordsvensk på 150 vägde runt 750 och ardennern (som är runt 165) väger 900-1000.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Mitt halvblod på 174 cm vägde 750 kg och var ingen mega grov häst. Vägd på klinik.
 
Sv: Vad för transport till Nordsvensk? Hjälp!!!

Oj, det låter väldigt mycket tycker jag. Men säger du att det kan vara så så är det säkert rätt :)

Jag tänkte precis detsamma men jag har inte heller nån erfarenhet av kallblod. Min f d häst var 172 och vägde 630. Normalbyggt halvblod.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips! Jag kör nu en enaxlad...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Magnum
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 377
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 063
Senast: Korven
·
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 452
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp