Bukefalos 28 år!

Vad föredrar ni- valack, sto eller hingst?

Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?
Sto
Valack
Hingst

Sto för att blir hon skadad kan man ta föl
Valack för dom bara är

Hingst aldrig, dels är de stort sett omöjligt att få de inhyrda i stall, man ska alltid vara orolig om han smiter från hagen, man ramlar av vid uteritt eller om ston vid brunst smiter in till hingsten.
Nä skulle aldrig kunna slappna av!
 
Ston, har aldrig haft ett dåligt sto och enbart ägt ston förutom min gulleplutt men kommer alltid föredra ston oavsett hur fin min valack är.
 
Ja, som rubriken lyder .... vilket är bäst? Och varför?
Jag gillar hingstar. Mer power, mer utstrålning och det utan den där stoiga tjurigheten som många ston har. Jag vill gärna kunna säga till en häst att "Nej nu gör vi så här", utan att lämna in en förfrågan i 3 exemplar 3 veckor i förväg ;)

Men sen gillar jag inte hingstiga hingstar, utan de ska vara snälla (väluppfostrade). Så länge jag har eget stall är det smidigast. Men om jag skulle leta stall så skulle jag inte uppskatta att ha hingst. Folk är ju verkligen livrädda. Och jag har väldigt svårt att förstå det. Min hingst är ju görsnäll! Man säger till honom när han sneglar på andra hästar och så är det inte mer med det. Jag förstår inte riktigt vad det är att vara rädd för?

Jag upplever hingstar mer sociala, mer kontaktsökande och det gillar jag skarpt!

Stona jag har haft har varit lite såna att de skiter väl i mig, de tillåter att jag gosar, är snälla, väluppfostrade osv, men mer har det inte varit. Men skulle jag leta stall så skulle jag nog helst vilja ha sto.
 
Valack, har alltid kommit bättre överrens med dom. Är för tjurig för ston. Nu har jag en av varje. Stoet är roligt i ridningen men vi ryker ihop på marken ibland, vi tar "för stor plats" båda två. Valacken är som en knähund och har inget emot att jag tar upp stor plats och tränger mig på, han bara är och flyttar sig.
 
Det finns inget tråkigare än när man tänker rida ut ( på ett sto) och det tar 15 minuter innan man lämnat gårdsplan pga ren tjurskallighet...och sen att resten av ridturen följer i samma anda.

Stoet vi hade va också livrädd för grannens hingst, när vi skulle förbi, gick hon på tvären bredden bakåt...eller inte alls.

Jag föredrar en valack. :)
 
Alla hästar jag verkligen gillat har varit valacker, liksom tre av fyra hästar jag ägt (första var ett riktigt bitchigt shettissto
:p). Har träffat trevliga ston, men inte fastnat för dem på samma sätt. Hingstar har jag väldigt liten erfarenhet av. Min unghäst var hingst de första gångerna jag träffade honom, men jag har varken lust eller möjlighet att hålla hingst så nu är han valack.
 
Sto för att kunna ta föl på, men valack om man ska rida! Dock gärna en valack med lite mer jävlaranamma i, båda mina favoriter är relativt sent kastrerade, som 9 och 3 år.
 
Har haft både ston och valack. Valack är ju jämnare i humör men blir ibland lite tråkigt för mig. Händer ingenting. Jagvill ha lite "jävlar anamma" och ibland få gnugga de grå där uppe och fundera varför jag skaffa ston. Och med ston, iallfall mitt så har man en vän som går genom eld... när hon är på det humöret! :D
Har en hingst i stallet. Han e mysig så länge jag inte behöver hantera något mer med honom.:angel: Hormonerna börjar komma fram mer och mer.
 
Och jag är en riktig stofantast! Speciellt gamla ston- de får en alldeles speciell vishet och värdighet som jag älskar. Har haft många ston, och kanske haft turen att inte träffa på någon med "stohumör". Visst, lite segt när det brunstas, vissa blir mer påverkade än andra, men inget som inte är hanterbart tycker jag. Man får ta lite hänsyn under de dagarna helt enkelt. Jag tycker ston är otroligt kärleksfulla och inkännande, på ett annat sätt än valacker, som är mer neutrala i hela sin inställning.
Har också haft ett antal hingstar, gillar dem men tycker nästan att de är mer slavar under sina hormoner än stona. Och då har jag ändå haft turen att ha väldigt vänliga, i grunden väluppfostrade hingstar. Förutom shettishingstar- hjälp vilka små monster! :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 575
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 076
Senast: mars
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp