Bukefalos 28 år!

Vad gör halvblodsägare?

Priserna, som bygger på statistik, sen bygger de på min region också, som jag inte vill avslöja
Jag är ledsen, men jag hittar ingen redogörelse för vad Agria sagt till dig. Hittade att det var Agria du kollat priserna hos.
Så då kan tråden inte innehålla annat än spekulationer baserade på folks tidigare erfarenheter. Lite synd, för jag tycker att ursprungsfrågan är intressant. Men den drunknar lätt i spekulationer från höger och vänster där det tenderar att bli väldigt svart/vitt på ett sådant här forum. En öppen diskussion om olika orsaker och samband skulle vara så intressant, men då krävs också att samtliga inblandade kan hålla sinnet öppet för nya intryck. Och att de inblandade både kan ställa och ta emot öppna frågor, utan att mentalt låsa sig vid "då tolkar jag dig som att du anser..."
 
Bra, berättar bara vad grannen betalade, men de kanske slog in det som akut fast det var dagtid, de gör ju så ibland.
Det syns i så fall på kvittot/fakturan. Evidensia brukar väldigt tydligt speca vad som ingår i fakturabeloppet. Eller så har det i alla fall varit när vi har varit hos dem med häst (Helsingborg och Ugglarp).
 
Det syns i så fall på kvittot/fakturan. Evidensia brukar väldigt tydligt speca vad som ingår i fakturabeloppet. Eller så har det i alla fall varit när vi har varit hos dem med häst (Helsingborg och Ugglarp).

Jag har haft två katter som besökt veterinärkliniker (både privat och anicura) i närtid. Båda katterna allvarligt sjuka. Man får betala för allt, och allt är exakt specat på fakturan så man vet precis vad det är man betalar för. Veterinären gör inte heller några behandlingar utan att konsultera med ägaren så man har alltid ett val vad man vill göra.

/Lizzie
 
Det syns i så fall på kvittot/fakturan. Evidensia brukar väldigt tydligt speca vad som ingår i fakturabeloppet. Eller så har det i alla fall varit när vi har varit hos dem med häst (Helsingborg och Ugglarp).
Inte min faktura, men det var bokad tid, vi har en tid i Em
 
Jag har haft två katter som besökt veterinärkliniker (både privat och anicura) i närtid. Båda katterna allvarligt sjuka. Man får betala för allt, och allt är exakt specat på fakturan så man vet precis vad det är man betalar för. Veterinären gör inte heller några behandlingar utan att konsultera med ägaren så man har alltid ett val vad man vill göra.

/Lizzie
Då har du inte varit på de värsta...
 
Jag har haft två katter som besökt veterinärkliniker (både privat och anicura) i närtid. Båda katterna allvarligt sjuka. Man får betala för allt, och allt är exakt specat på fakturan så man vet precis vad det är man betalar för. Veterinären gör inte heller några behandlingar utan att konsultera med ägaren så man har alltid ett val vad man vill göra.

/Lizzie
Ja, det var det jag menade! Det är exakt likadant på häst hos Evidensia! Den privata veterinärklinik jag anlitar för hund o katt är inte lika detaljerade i posterna på fakturan.
 
Då har du inte varit på de värsta...

Vad menar du med "de värsta"? Vi har både Evidensia och Anicura inom 1-3 mil att åka till. Anicura är lite dyrare, men de har också akutvård sena kvällar. Kommer man på akuttid så kostar det typ 2000 kr att öppna dörren. Jag hade en kattunge kvar där över natten för 1,5 månad sedan. Den fakturan var exakt noga specat vad jag fick betala för.

Likaså den privata smådjurskliniken - inte den billigaste, men den som kunde ta emot oss den min katt blivit riven i ögat av en annan katt med hornhinne sår som följd. Varje faktura var noga specad.

Att det kan bli dyrt hos en veterinär beror ju på vad man utreder och hur långt man är villig att gå. Oavsett om det är Evidensia/Anicura eller privat smådjursklinik. Sedan kan de stora klinikerna göra mer än de små klinikerna. Katten med hornhinneskadan klarade klinik utan att vi behövde bli remitterade till Strömsholm t ex. Där kan de göra mer, men då kostar det också.

/Lizzie
 
Tycker hela jämförelsen är märklig. Tävlande halvblod får väl jämföras med tävlande travare. Men tävlande travare går ju inte ens att försäkra för hältor av förklarliga skäl så det finns inte ens något att diskutera gällande den biten. Hade dom gått att försäkra för hältor så hade ju premien varit skyhög, säkert 10 ggr så dyr som halvbloden.

Skillnaden är ju att vilket skogsmullehalvblod som helst faller ju in i samma kategori som All in och Indiana och alla andra som tävlar på högsta nivån medan skogsmulletravaren hamnar i en helt annan kategori.
 
Akut betyder ju just akut och handlar inte om veckodag eller tid utan att besöket är akut.
Blanda inte ihop det med jourtid :)
Nej, men detvkan vara vilseledande om jag ringer o säger att jag vill att ni tittar på X, så säger de att kom in klockan 15 vi har en tid då och bokar akut
 
Tycker hela jämförelsen är märklig. Tävlande halvblod får väl jämföras med tävlande travare. Men tävlande travare går ju inte ens att försäkra för hältor av förklarliga skäl så det finns inte ens något att diskutera gällande den biten. Hade dom gått att försäkra för hältor så hade ju premien varit skyhög, säkert 10 ggr så dyr som halvbloden.

Skillnaden är ju att vilket skogsmullehalvblod som helst faller ju in i samma kategori som All in och Indiana och alla andra som tävlar på högsta nivån medan skogsmulletravaren hamnar i en helt annan kategori.
Frågan är ju om det verkligen är sporthöstarna som drar upp priset, det kunde ju i så fall justeras, precis som på travhästarna.
 
Nej, men detvkan vara vilseledande om jag ringer o säger att jag vill att ni tittar på X, så säger de att kom in klockan 15 vi har en tid då och bokar akut

Har du någonsin varit med om detta? När jag fick en tid kl 15 för min sjuka katt så fick jag besked om att det var just en aktuttid. Det är klinikerna väldigt tydliga med vad det blir för typ av besök.

Det är i princip omöjligt att ringa till en smådjursklinik och be att de "tittar" på ditt djur samma dag som du ringer. Om de bedömer att du MÅSTE åka in med ditt djur och du har turen att det finns akuttider. Då får du just en akuttid.

/Lizzie
 
Exakt! Vi fick tid kl 15 en måndag för min sjuka katt. Det blev en akuttid som kostade därefter.

/Lizzie
Men det ska de ju berätta, inte få det att låta som om de har en avbokning och vi kan komma snabbt för att vi har tur.

Ja, jag har varit med om det

Handlar det om ett akut sjukt djur o jag ringer på vägen är jag med dig
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp