Bukefalos 28 år!

Vad gör jag?

fettso

Trådstartare
Äger en Shettlandsponny vallack sedan 1,6 år tillbaka.
Köpte honom dels för att jag själv var hästlös sedan en tid och längtade desperat tillbaka till hästarna och dels för att döttrarna älskar hästar och gärna ville ha en egen att rida på.

Men döttrarna är små, nu är dom 4 och 2 år gamla, och shettisen är 112cm så han är stor och väldigt kraftigt byggd.
Han är jättesnäll för döttrarna att klappa och borsta på och dom kan även kratsa hovarna med viss hjälp.
Men när det kommer till ridningen är han ett riktigt busfrö som gärna tar kommandot.
Jag måste hålla hårt i honom och vara beredd på att stanna honom när han försöker bocka.
Äldsta dottern tycker det är tråkigt att inte kunna få rida lite mera "själv", jag kan longera henne på honom men rätt var det är så bockar han och han har slängt av henne en gång.
(Ja barnen har väst och hjälm vid all hantering.)

Har provat att ha medryttare på honom men det hjälpte inte.
Tjejen var ändå 11år (väldigt smal o liten)och hade mkt ridvana, men han slängde ändå av henne och gjorde tjurrusningar genom paddocken när han kände för det, och massa bakut i galoppen.
han är dock väldigt duktig också, han hoppar gärna och med bra teknik.
Han har jättebra steg och skulle säkert passa för galopp eller Monte tex.
Det kommer ju dock att dröja innan mina tjejer kan rida honom själva, eftersom han kräver en tuff och bestämd liten ryttare.
Han verkar tycka att det är pest och pina att få gå ut i skogen i sakta lunk med mina barn på ryggen(en i taget givetvis)han tjurar och vägrar gå och nafsar(ibland biter)i min jacka, hemåt går det dock fort.

Han är en jättebra barnponny att pyssla med och han blir aldrig rädd för ngt ute i naturen.
100% trafiksäker och en ängel att åka iväg med.
Men som sagt mina barn tycker det är jobbigt och blir ibland rädda när han krånglar vid ridningen.
Han är vagnrädd efter en olycka så jag kan inte köra med honom heller och det är ju mest för barnens skull han finns kvar här nu eftersom jag skaffat en egen häst.
Barnen älskar sin ponny och pratar alltid om honom, men dom hade säkert kunnat älska en annan ponny.
Vad ska jag göra?
 
Sv: Vad gör jag?

Jättetråkigt läge du hamnat i. Personligen hade jag nog börjat se mig om efter en annan ponny... risken är så stor att de blir rädda och aldrig mer vill rida, och det vore väl hemskt tråkigt :(

Kanske en lite större variant, typ en welsh eller liknande kan passa, jag tycker att det är svårt att hitta shettisar som är snälla och fina för barnen att rida - de är ofta ganska envisa små djur ;)
 
Sv: Vad gör jag?

Tråkig situation, och verkligen attans att han inte går att köra då det verkar som att det kan sitta mycket i att han har överskottsenergi om han nu bara får traska runt med ledare.

Går det inte att tömköra honom heller? Tänkte isf om du kan tömköra honom före flickorna ska rida, så kanske han är lite trött och inte lika sugen på att busa?

Annars så skulle jag nog (om jag var i den situationen) se mig om efter en ny ponny. Varken bra för dina flickor eller för ponnyn om det inte fungerar. Plus att du säkert förr eller senare måste göra dig av med honom om flickorna vill fortsätta rida och då kommer att behöva större ponny.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör jag?

Ja jag känner lite så också, att det nog hade varit bäst för både honom och oss.
Dessutom är han ju inte gammal, han är född 1998 så han blir ju 10 år i år.
 
Sv: Vad gör jag?

Då har han ju många fina år som ponny till någon som kanske är lite större och kan rå på honom.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för alla.
 
Sv: Vad gör jag?

är du inte allt för stor/tung så kanske du kan "rida till" honom själv ? alt. någon annan liten vuxen ryttare ? eller sätta på en typ. stuptygel (har hört att "gräs tygel" kan funka så med) så han inte kan dra ner huvudet och bocka ? sätt "livräddar rem" runt halsen på ponnyn eller ett handtag mellan ringarna i framvalvet på sadlen så barnen har något att hålla sig i, så gjorde jag när mina barn va små.

ponnys ridna av barn har ju en tendens att bli så där, eftersom dom flesta barn inte är av naturliga skäl har den ridvanan/skickligheten att kunna/orka hålla upp huvudet pricis innan ponnyn "tar fart" eller att kunna få ponnysarna "välutbildade/ridna". ofta så inser dom ju vad ponnyn är på väg till när det redan "är för sent" för att bryta ponnyns tanke.

oavsett ras så gör väldigt många ponnys (även större ponnys) just så att dom drar ner huvudet och bockar av alt. tvärvänder för att dom lärt sig att det funkar ;)

hoppas ni kommer fram till en bra lösning iallafall ;)
 
Sv: Vad gör jag?

Tyvärr så är jag alldeles för stor är 173cm lång o väger 75kg.:angel:
Ja dom har en sadel med handtag men dom blir iaf rädda när han gör så, men dom älskar ju verkligen sin ponny!
Det är så typiskt vi köpte ju honom för att han är så snäll att hantera och han tål att ungarna studsar honom i ryggen när dom travar men så märker han ju direkt när han kan sticka iväg och bralla bara jag ger efter lite.

Men vissa hästar är ju ämnade som barnhästar!
Syrrans Palomino(som hon köpt av mig)som är ca 160cm i mkh är en ängel för barnen.
Henne kan dom rida själva i paddocken, sådär kan man ju snacka om häst att växa i.:rofl:
Syrrans barn rider alltså på den hästen och dom är 3 resp 4år.
Men det finns ju snälla ponnyer att rida också, tror en äldre läromästare hade varit perfekt för mina barn.
 
Sv: Vad gör jag?

jo, det kanske det är :) fast mina barns första ponny är familjens gamla shettis (37 år i år) som min lillebror fick som första häst för många år sedan. då som oriden men körd ungponny, som min lilla syster "red in". hon är väl inte heller värdens lättaste (lite mkt. fart ibland, särskilt förr då gick hon gärna på bakbenen innan barnen lärt sig "hålla om") men är för övrigt jätte snäll.

när barnen kommit i 4 års åldern har jag köpt in lämpligt föl/unghäst för som jag ser det så en unghäst som hanteras lämpligt lär sig inga dumheter/olater vilket en äldre läromästare ofta kan "hela registret".

nu har pojkarna blivit vuxna och hästarna är "nedlagt" :angel: men tösen håller iaf. på :) bara hoppas det håller i sig :angel:

har haft yngre duktiga ponnyryttare till att rida in och utbilda med min hjälp. dom lite större ponnyna har jag utbildat själv eftersom jag är ganska liten och lätt (165 och 50 kg)

min dotter "red" oxå utvalda storhästar när hon va i den åldern (i lina), men händer det något så kan ju barnen bli rejält skrämda, fallet blir STORT då.

jag tror ändå att barnen får roligast ihop med "lagom" stor ponny. en stuptygel/grästygel hindrar ju ponnyn att få ner huvudet så djupt att den blir en "bock maskin". kanske värt att pröva ?
 
Sv: Vad gör jag?

vi har själva ett sånt busfrö på foder . det är min systers shettis som hon hade köpt till sina småbarn men han var som din , slängde av alla som satt på , även min dotter . vi tog honom på foder o det blev en helt annan ponny , snäll att rida o i all hantering , så du kanske skulle lämna ut ponnyn på foder till en liten duktig ryttare som kan få bukt med den ,:)
 
Sv: Vad gör jag?

Har du möjlighet till att löslongera så prova det.Eller får du göra det med lina. Men att låta honom få busa av sig och göra av med överskottsenergi innan dottern ska rida kan vara bra.
 
Sv: Vad gör jag?

Satte ut honom på annons, men ingen ringde på flera veckor.
Men nu har jag en eventuell köpare, men vet inte om jag vill sälja?

Yngsta dottern avgudar honom, hon har varit hästtokig sedan födseln i princip, äldsta dottern tycker inte om när han krånglar.
Båda barnen rider gärna varje dag om dom får, så det är inte det att han bara står.
Har haft medryttare på honom(stora tjejer)det blev han inte snällare av, brukar löslongera honom och det gör honom bara ännu piggare.:crazy:

Samtidigt som han är en ängel mellan varven, han står snällt och blir pysslad med men rätt var det är kan han hota med ett bakben eller bitas/nafsa och slår ut med frambenen.
Han går lugnt och fint i skogen och jag kan ha ena barnet i barnvagnen, men när han tycker att det är nog så kan han springa rakt ut i skogen eller hoppa ut i diket, och ibland bits han.
Han bråkar ALLTID när vi ska ut i skogen, hemma kan han tycka att det är ganska roligt ibland o speciellt om han får hoppa småhinder.
Finns det perfekta ponnyer, eller ska vi nöja oss?

Vi älskar Oskar, det är bara jag som tycker att dom kanske hade haft mer utbyte av en genomsnäll mindre ponny som dom kanske tom kan styra själva.
 
Sv: Vad gör jag?

Låter lite som om han har lite överskottsenergi. Du har inte möjlighet att ha honom som handhäst när du rider på din?:)
 
Sv: Vad gör jag?

Kaela är en häst med mkt vilja så tyvärr kan jag inte ta med honom som handhäst.:crazy:
Då skulle det nog sluta illa.
 
Sv: Vad gör jag?

denna oskar låter som våran shettis han är oxå en ängel vid all skötsel MEN vid ridning växer det ut horn i skallen på honom:devil:

nu är mina flickor lite äldre 9 och 8 år så dom orkar ju hålla honom om han drar en repa runt padokken, eller bockar och detta vet dom om att det kan förekomma och detta händer då han har överskottsenergi.

våran shettis är ju körd så jag brukar köra med honom då han inte är riden på två dagar, annars har flickorna välldigt roligt i padokken med bock och bus, ett tips är ju att löshoppa honom om du har möjlighet det älskar våran shettis, eller tömmköra honom

/ vickis som älskar sin lilla shttis ibland
 
Sv: Vad gör jag?

Vi har efter mycket grubblande tänkt igenom för och nackdelar och har kommit fram till följande.
Vi ska behålla honom!

Han skänker så mycket glädje och det är ju ganska kul att han är så pigg.
Dom kan bortsa och feja och kratsa hans hovar, och numera kan båda tjejerna tom galoppera om mamma håller i.
Han älskar att hoppa och att få springa!

Barnen avgudar denna häst, dom kommer ju dessutom kunna ha honom länge då han är en väldigt stor shettis!!
Tack alla för era råd, Oskar kommer nu få stanna hos oss!
Han har ju redan bott hos oss i 2 år.

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/17760000-
17769999/640x480/17768114.jpg
17577280.jpg

17577286.jpg

15599086.jpg

15599240.jpg

15599245.jpg

17967800.jpg
 
Sv: Vad gör jag?

Jag skaffade en till shettis som var en ängel med min dotter. De båda shettisarna har gott sällskap av varandra och busar bättre tillsammans än med de stora hästarna.
/Sessiagh
 
Sv: Vad gör jag?

Hehe, vilken härlig shettis ni har! Har själv en shettis-valack, men han är nog lite 'mer' än din så jag tycker du ska vara glad att Oskar är snäll o pyssla med! ;)
Min lille Fille han är ganska grov för sin ras också. Men han är enbart körd, o aldrig riden. Avskyr barnen, hundar och kan gärna göra sig 'större' men jag fullkomligt älskar den herrn! Nu söker ju jag en shettis-kompis till honom, så att han slipper vara ensam shettis i flocken med två andra stora hästar.

Ni kan ju börja NH-träna Oskar, så att han går o fungerar även i ridningen för barnen. Eller som ngn här skrev att han kanske har överskottsenergi? :) Det är bra att ni aktiverar honom, han kommer nog bli fogligare när ni envisas lite!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 025
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp