Bukefalos 28 år!

Vad gör man?!

Itzyditzy

Trådstartare
Alltså vet inte vart jag ska posta denna tråden. Så ni får flytta den om ni vill!!

Jag måste bara få skriva av mig lite och kanske få lite tips och pepp av er. Jag har kommit till ett stadie i utvecklingen med hästen där det känns som att det tar stopp.
Hästen är ett snart 16 årigt sto med färgen fux och är efter en smått stirrig pappa(vad jag hört). Alltså har jag inte dom bästa förutsättningarna redan där. Hästen har vi fått börja lära om då den fått göra lite som den vill sista åren nu.

Jag då har ridit i tre år snart. Ett av dem på ridskola med världens säkraste och snällaste ponnyer. Slutsats av detta, min häst är alldeles för svår för mig!

Vi har kommit jätte långt nu det senaste året! I våras kunde jag inte hålla henne på ett och samma spår på volten. Utan hon tryckte ut och sen in och sen ville hon gå rakt fram. Typ så illa var det. Red med gummiband för att huvudet överhuvudtaget skulle komma neråt. Gick med det i luften annars och då var det omöjligt att göra något med henne. Nu rider jag utan gummiband och har inte alls dom problemen.

Nu till "hon är för svår för mig" delen.
Hon är jätte känslig mot skänklarna samtidigt som hon inte alls svarar för dem. Spö kan man inte ha i närheten av henne utan en explosion rakt upp i luften. Stannar när jag säger till med skänkeln. Ger jag hjälp till skänkelvikning åt ena hållet så gör hon skänkelvikning åt andra hållet. Vill gärna backa längs hela långsidan också om hon hade fått.

Min tränare tjatar och jag gör allt jag kan för att få hästen till att lyssna bättre på mig. Jag kan inte rida hästen utan hjälp från marken. Eller jo det kan jag, men det går inte så bra alltid.
Min tränare säger att det är ett stadie jag måste ta mig igenom. Men hästen blir ju bara värre ju mer jag försöker komma igenom det. En timme tar det ungefär att ta sig igenom det om jag ens kommer igenom. Sen måste jag rida en timme till för att få ut något av passet.

Mest av allt vill jag bara sälja hästen så att någon ryttare som är mycket bättre än mig kan få rida henne och så att hästen slipper alla missförstånd som det blir när jag rider. Men vem vill köpa en outbildad 16 åring lixom?

Gaah, detta blev väldigt långt. Men va tvungen. Ni kan ju läsa delar av det... :D:D
 
Hej!

Det ska vara roligt att ha häst och du och din häst verkar inte ha så skoj ihop. Visst kan man växa ihop, men det tar år om nån i ekipaget har koll. Sälj och köp en häst som passar dig bättre skulle jag säga.

Det finns folk som köper hästar som inte går att rida på alls, klart du kan hitta nån som vill ha din häst.

Ett annat alternativ är ju förstås att skicka henne till en erfaren hästutbildare som kan utbilda henne så antingen du kan rida eller hon blir mer lättsåld.

/Lavinia
 
Men vem vill köpa en outbildad 16 åring lixom?

Det vet du inte förrän du testat annonsera ut henne.
Rent spontant låter det kanske som att det inte är rätt häst för dig, du har själv känslan av att hon är för svår för dig och att ni har svårt att ta er framåt tillsammans. Jag hade nog satt ut henne på annons och sett vad jag fått för svar, en annons behöver ju inte betyda att du måste sälja henne men rätt som det är kanske du får svar från någon som känns helt perfekt henne.
 
Om du vill sälja så sälj.

Men jag köper inte riktigt att hon är allt det där du skriver. Som du vet har jag sett hästen massor och tillochmed ridit henne.
Hur mycket varierar du ridningen? Är du säker på att hästen är frisk?

Visst att hästen är märrig, men det du beskriver låter inte alls bra. Speciellt inte om det är så varje dag.
 
@Lavinia min tränare har ridit henne några gånger och då går det jätte bra. Men tränaren har också ridit alltid och utbildat flera hästar till svårklass. Så hon vet ju precis vad hon ska göra. Hästen kan och är verkligen jätte fin när man kommer dit. Så det är jag som gör henne förvirrad.
 
@Lavinia min tränare har ridit henne några gånger och då går det jätte bra. Men tränaren har också ridit alltid och utbildat flera hästar till svårklass. Så hon vet ju precis vad hon ska göra. Hästen kan och är verkligen jätte fin när man kommer dit. Så det är jag som gör henne förvirrad.
Men du har ju inte ridit så länge. Skulle det verkligen bli bättre med en annan häst? Det kanske är här du/ni är i er utveckling?
 
@lady_vip hon är jätte duktig och blivit så mycket finare nu än vad hon varit innan. Men hon är ju så känslig så minsta lilla fel jag gör ställer till det för henne. Därav blir allt katastrof ibland. Hon har slängt av mig tre gånger tror jag på ett och samma sätt. Likadant som de gångerna gör hon när jag använder spö på henne. Vilket gör att jag blir osäker och rädd. Så det har hon lärt sig nu.. Ibland hoppar hon i luften av att jag bara tar till skänkeln också.

Men allt sånt händer innan hon släpper efter. Hon ska ju gå och spänna sig en timme först innan hon kan tänka sig att slappna av..
 
Men du har ju inte ridit så länge. Skulle det verkligen bli bättre med en annan häst? Det kanske är här du/ni är i er utveckling?

Jag har ridit min kompis häst som hon tävlar msvC med och det gick jätte bra. Den är också väldigt känslig men ändå inte alls lika svår som min. Min måste man lixom rida precis hela tiden. Om man gör minsta lilla fel så får man börja om från noll igen. Hela tiden!

Vi satte på gummibanden igen på träningen igår. Då slappnar hon av nästan direkt!
 
Fast det är stor skillnad med en häst man rider själv och en som nån betydligt duktigare rider. Då rider man ju på dennes ridning sas.

Men. Du verkar överlag inte så nöjd med din häst så sälja kanske vore en ide :)
 
@Gimlan nu har du förstått allt lite tokigt! Min häst betyder så jäkla mycket för mig. Men eftersom det är jag som ställer till det för henne så är det ju inte snällt mot henne att fortsätta?
 
@lady_vip jag varierar väl inte så värst mycket just nu då vi måste gå igenom detta hela tiden för att ens komma igenom det. Rider ut då och då men det går inte att bara rida ut med henne. Utan måste rida ett pass antingen innan eller efter då..
 
@Gimlan nu har du förstått allt lite tokigt! Min häst betyder så jäkla mycket för mig. Men eftersom det är jag som ställer till det för henne så är det ju inte snällt mot henne att fortsätta?
Fast du har i många trådar varit missnöjd med henne och hennes utbildningsnivå och är det inte kul så är det väl ingen ide att fortsätta? Hästen bryr sig nog inte så länge du är snäll mot henne.

Betyder hon massor - behåll.
 
@Saybia ja jag får väl fundera på det. Min tränare säger ju också att hon egentligen är alldeles för svår. Men har jag kommit såhär långt så borde jag klara resten säger hon också. Men jag vet inte hur länge jag orkar nu. Det är så tråkigt att hoppa upp nu och veta att man har en timmes bråk framför sig..
 
@Itzyditzy Jag tycker du har kämpat på jättebra med din häst som i allra högsta grad ser rätt svårriden ut. Tror att du hade kunnat utvecklas både fortare och lättare med en annan häst. Sälj och köp en trygg valack:).
______________________________________________________________________________

Sen är jag trött på att det tutas i alla att "det ska vara roligt att ha häst". Det blir så jla fel och ger nog väldigt många nya hästägare massor av prestationsångest när det inte alls blir så där roligt och rosafluffigt som de trodde när de skaffade häst. För säga vad man vill men det kan vara nog så jla SKITJOBBIGT att ha häst också. Det handlar mest om en avvägning om man tycker att det roliga överväger det jobbiga.
 

Här är från träningen i fredags. Så det går ju bra också. Det är det som är grejen. Men innan detta vet jag inte hur länge vi höll på för att bara få fram henne.
Kan ju tillägga att detta är hennes svåra varv och att hon har jätte svårt för det. Detta va första gången hennes galopp va mjuk och rund..

Ja ni Hör ju hur min tränare skäller på mig., men ah det är så svårt att tänka på allt!!!
 
@Fiorano vi får se vad som händer! Kan ju vara att vi är i en sån svacka nu bara. Det har bara gått uppför sedan i våras så då måste det ju gå lite nerför också någon gång.,

Jag ska ta upp disskussionen med min tRänare och se vad hon säger

Ja det är lite jobbigt att höra det överallt. Sen är det inte lättare att stå i ett stall och rida i ridhus där alla hästar och ponnys går svår klass dressyr.. Men alla har ju också ridit sen dom va 4-5 år gamla ;) jag får tänka att jag fortfarande är nybörjare men en jäkligt bra nybörjare. Många tappar hakan när jag säger hur länge jag ridit.. Så det får jag ju se som positivt!
 
@Itzyditzy
Alltså, jag tror säkert ni kan komma vidare om ni kämpar på men ni kanske är på eran aktuella nivå just nu. Ni får säkert mycket hjälp och vägledning av er tränare men som du säger att du inte vet hur länge du orkar och att det känns tråkigt att hoppa upp när du vet att ni har en timmes bråk framför er, det gagnar inte för ett bra ridpass. Antingen ger du dig den på att ni ska ta er igenom det här och att det känns värt det, eller så säljer du henne och köper en mer lättriden och kanske mer utbildad häst. Här är det viktigt att du lyssnar på dig själv och inte på tränaren eller andra. En annan idé kan vara att behålla hästen men ta privatlektioner på en mer utbildad häst som kan lära dig och sen att du har med dig den kunskapen när du rider din egna häst.
 
Det är mycket möjligt att du tar dig igenom det, men det finns ju också en risk att su hinner trättna på vägen.

Det finns många hästar som är lite mer down to earth, som inte reagerar så mycket ifall ryttaren spänner sitt ringfinger utan att tänka på det. Såna bussiga hästar kan man många gånger ha väldigt kul med, utan att känna att man riskerar livet. Alla passar inte tillsammans med reaktiva känsliga hästar, men jag tror man kan lära sig rida dem med superfokus och tålamod. Men man bestämmer själv om det är värt allt slit, fristration och motgångar.
 
Gör dig själv och hästen en "tjänst" och sälj den, köp en läromästare. Jag tycker faktiskt att ska man "bara" ha en häst ska det vara en häst som man tycker är rolig att rida varje dag. Lycka till :)
 
@lady_vip jag varierar väl inte så värst mycket just nu då vi måste gå igenom detta hela tiden för att ens komma igenom det. Rider ut då och då men det går inte att bara rida ut med henne. Utan måste rida ett pass antingen innan eller efter då..

Menar du att ni måste gå igenom lösgjordhet och avslappning varje dag? Och att du därför fokuserar enbart på det?

Mitt tips är isåfall att tänka om. I skogen får du betydligt bättre bjudning (hon är säkert tittig och busig, men ta med dig någon) och du kan få så mycket mer gratis. Sen när du kommer hem igen så är du klar, inte in på ridbanan eller ridhuset.
Du har kanske underskattat det här med vila? Rejäla skritturer, gör ni det?

Man måste inte varje, varje dag få igenom allt när man rider, du kan ju vara nöjd efter en dag i skogen med jättebra bjudning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 017
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 202
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp