Bukefalos 28 år!

Vad gör man?!

Hej
Tycker du ska tänka om lite med vad du just nu vill ha ut av din ridning.
Jag förstår att man strävar mot att komma framåt och vilja utvecklas, men ibland behöver både du och hästen en paus.
Lägg träningarna på hyllan några veckor nu över jul och nyår.
Hitta istället på annat, rid ut, lek med hästen från marken, rid lite markarbetes/bom övningar. väldigt lösgörande. Ha roligt och släpp allt detdär tråkiga för en stund.

Har själv också valt att göra detta ny över jul och nyår. Min ridning har utvecklats enormt de senaste 4 månaderna. Hästen min är en riktig läromästare. Hon gör rätt, när jag gör rätt. Får ingenting gratis.Detta är också ett fuxsto med humör.
Men nu behöver jag en liten paus, så nu ska vi bara ha lite roligt ihop. lite halvt vila, men ändå hålla igång. Pau från tävlingarna nu också några veckor.
 
Idag (självklart efter denna tråden) hoppade jag upp med en positiv inställning och bara tog det lugnt. Vilket resulterade i en nöjd och superfin häst! Skänkelvikning, öppnor och slutor åt båda håll satt utan problem. Hade inte gummibanden heller. Så det är ju skönt att genom att bara ändra min inställning lite kan göra det så mycket bättre! :)
 
Hej
Tycker du ska tänka om lite med vad du just nu vill ha ut av din ridning.
Jag förstår att man strävar mot att komma framåt och vilja utvecklas, men ibland behöver både du och hästen en paus.
Lägg träningarna på hyllan några veckor nu över jul och nyår.
Hitta istället på annat, rid ut, lek med hästen från marken, rid lite markarbetes/bom övningar. väldigt lösgörande. Ha roligt och släpp allt detdär tråkiga för en stund.

Har själv också valt att göra detta ny över jul och nyår. Min ridning har utvecklats enormt de senaste 4 månaderna. Hästen min är en riktig läromästare. Hon gör rätt, när jag gör rätt. Får ingenting gratis.Detta är också ett fuxsto med humör.
Men nu behöver jag en liten paus, så nu ska vi bara ha lite roligt ihop. lite halvt vila, men ändå hålla igång. Pau från tävlingarna nu också några veckor.

Jag har börjat tänka så om min också. Hon är läromästare men en riktig svår sådan. Visar tydligt när man gör fel men slappnar även av och bjuder framåt när man gör rätt. Jag vill inte pausa då jag älskar att rida och 4 dagar utan det blir jag galen. hon är en häst som behöver ridas nästan varje dag för att fungera i ridningen. Iallafall nu tills allt sitter.
 

Här är från träningen i fredags. Så det går ju bra också. Det är det som är grejen. Men innan detta vet jag inte hur länge vi höll på för att bara få fram henne.
Kan ju tillägga att detta är hennes svåra varv och att hon har jätte svårt för det. Detta va första gången hennes galopp va mjuk och rund..

Ja ni Hör ju hur min tränare skäller på mig., men ah det är så svårt att tänka på allt!!!

Skällde? Jag har svårt att kalla det skälla, överhuvudtaget.
 
Till TS:

Jag har ju läst dina trådar om din och hästens resa osv sen tidigare och du har som sagt en rätt fin häst i grunden, och själv är du superduktig när du bara ridit i tre år.

Utifrån det så samtidigt måste du försöka kunna vara nöjd med din förmåga på den nivån du är även om du såklart vill mer, det jag menar är att lösningen är inte att bara se dina egna tillkortakommanden eller hur andra omkring dig rider eller vad de kan osv. du kommer ingenstans om du mest fokuserar på det, det blir bara negativt.

Flera har svarat klokt i tråden. min främsta reaktion är nog det du skriver om att hästen ständigt behöver "ridas genom" i dressyrarbete, så även om du ska rida ut ngn dag så måste den in i ridhuset före eller efter osv. Varför? vad är det du ska åstadkomma med det?
Du är grön, och känner att du inte vet riktigt hur du ska få igenom hjälper eller få önskade resultat/känsla osv i dressyrarbetet på egen hand som jag tolkar din tråd. Vad är det du ska åstadkomma då, när du ska sitta på egen hand nästan varenda dag och "träna" ?
Det är helt upplagt för att misslyckas om du känner att det är upplägget ngn tränar propsar på, eller allmänt om Det är din egen ide.
Hur ska du skola vare sig dig själv eller din häst om du inte vet riktigt eller känner dig säker på vad du ska skola ? :(
Grejen med hästar och bildning är ju att gör man fel 10 gånger i en övning och rätt 4 gånger, eller tillochmed 5, så lär man in det felaktiga. det är därför det är så svårt !

Ja hade önskat att tränaren du rider för hade lagt sig på en nivå där denne bryter ner ev. Läxa när du ska sitta själv mellan träningarna. Kan ju handla om att till nästa gång typ bara öva i skritt på att få en avspänd häst som är eftergiven i nacken och flyttar för skänkelhjälpen korrekt i skritt, så du hinner med och kan ta till dig av en känsla du fick under träningen. Om du har möjlighet och tränaren är duktig hade jag hellre ridit två gånger veckan för tränaren en period, och sen kanske övat på läxan endast en eller två gånger själv däremellan. Utöver det bara ridit ut och gjort annat.

Jag tycker inte det låter som du vill sälja din häst egentligen, än mindre tror jag du egentligen har så stor anledning att behöva det för att komma vidare. Jag tror du fastnat i ngn karusell där du känner dig otillräcklig och i kombo sitter och nöter mer och mer i hopp om att lösa ngt, där jag tror du snarare åstadkommer tvärtom.

I övrigt håller jag med @Fiorano att det blivit lite klyscha eller iallafall ngt som kan misstolkas hos gröna ryttare, att "det ska vara roligt varje dag" att ha/rida sin häst. Därmed inte sagt att det ska vara tråkigt eller jobbigt eller motigt varje dag, men svackor hamnar alla i och det finns tunga perioder ridmässigt för precis alla ryttare oavsett nivå, det måste man inse som ryttare . Sen kan man påverka ganska så mycket hur man tar sig ur/hanterar dessa svackor och det tycker jag du fått många kloka reflektioner om från flera i tråden som sagt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker du ska sälja hästen eller sluta rida henne och ha henne som kompis. Det ska vara roligt att rida och det du beskriver låter mest smärtsamt för dig och hästen. Det är något fel om man måste rida en timme som "uppvärmning" då är det snarast utmattning/att knäcka hästen/få hästen att stänga av. Och att fortsätta en timme till låter horribelt, min välmusklade häst med god kondition orkar inte mer än 30-45 minuters dressyrlektion. Hon tar i så hon nästan bokstavligen spyr och jag slutar givetvis om jag märker att det blivit för mycket även om lektionen egentligen skulle varit längre.

Angående uteridning, man måste träna det också för att bli bra på det. Det du beskriver är en osäker ryttare på en osäker häst. Först skriver du att hon är seg och sedan rusar hon i traven. Det ni behöver ut och göra är saker som att klättra, ta en galopp över ett fällt, intervallträning och så när hästen kommit igång dressyr och lydnadsövningar en liten stund emellanåt.
 
Alltså vet inte vart jag ska posta denna tråden. Så ni får flytta den om ni vill!!

Jag måste bara få skriva av mig lite och kanske få lite tips och pepp av er. Jag har kommit till ett stadie i utvecklingen med hästen där det känns som att det tar stopp.
Hästen är ett snart 16 årigt sto med färgen fux och är efter en smått stirrig pappa(vad jag hört). Alltså har jag inte dom bästa förutsättningarna redan där. Hästen har vi fått börja lära om då den fått göra lite som den vill sista åren nu.

Jag då har ridit i tre år snart. Ett av dem på ridskola med världens säkraste och snällaste ponnyer. Slutsats av detta, min häst är alldeles för svår för mig!

Vi har kommit jätte långt nu det senaste året! I våras kunde jag inte hålla henne på ett och samma spår på volten. Utan hon tryckte ut och sen in och sen ville hon gå rakt fram. Typ så illa var det. Red med gummiband för att huvudet överhuvudtaget skulle komma neråt. Gick med det i luften annars och då var det omöjligt att göra något med henne. Nu rider jag utan gummiband och har inte alls dom problemen.

Nu till "hon är för svår för mig" delen.
Hon är jätte känslig mot skänklarna samtidigt som hon inte alls svarar för dem. Spö kan man inte ha i närheten av henne utan en explosion rakt upp i luften. Stannar när jag säger till med skänkeln. Ger jag hjälp till skänkelvikning åt ena hållet så gör hon skänkelvikning åt andra hållet. Vill gärna backa längs hela långsidan också om hon hade fått.

Min tränare tjatar och jag gör allt jag kan för att få hästen till att lyssna bättre på mig. Jag kan inte rida hästen utan hjälp från marken. Eller jo det kan jag, men det går inte så bra alltid.
Min tränare säger att det är ett stadie jag måste ta mig igenom. Men hästen blir ju bara värre ju mer jag försöker komma igenom det. En timme tar det ungefär att ta sig igenom det om jag ens kommer igenom. Sen måste jag rida en timme till för att få ut något av passet.

Mest av allt vill jag bara sälja hästen så att någon ryttare som är mycket bättre än mig kan få rida henne och så att hästen slipper alla missförstånd som det blir när jag rider. Men vem vill köpa en outbildad 16 åring lixom?

Gaah, detta blev väldigt långt. Men va tvungen. Ni kan ju läsa delar av det... :D:D

Kan du inte lämna henne på tillridning i någon månad?
 
@viktoriaeriksson men va ? Varför skulle hästen behövas ridas in på nytt ?
Har du läst tråden ? Hästen är vilket är tydligt sen länge , en ganska ypperligt utbildad äldre märr som är rätt snäll dessutom . TS har ridit i tre år och är väldigt duktig utifrån det , minst sagt . Hur i hela friden, ursäkta , är ditt råd applicerbart öht ? :( Saken handlar väl mer om att hur ska ngn utbilda ngn häst öht, om den känner sig osäker och inte vet vad den ska utbilda ? Det gäller ju liksom oavsett gren, även om det handlar om ngn som ska träna en häst från backen så vet den inte hur den ska göra så uppmaning att träna blir ju helt galet oavsett.
Western son gren är inte ekvivalent till att hästar utbildad korrekt eller ryttare vet vad de pysslar med eller ska göra..... Du kan byta ut gren till pinne eller vad som, det är samma sak. Bara så vi inte får ngn feltolkning nu och tråden blir snurrig pga olika grenar osv .

Kl

Ang. Termen läromästare..... Jag skulle vilja reflektera över antaganden som ofta dras ang just detta.... En läromästare är inte per automatik ngn häst som går som en klocka eller beter sig som ngn sådan. Snarare tvärtom inte sällan..... En läromästare
 
Senast ändrad:
En läromästare är ju snarare en häst som är utbildad så pass att gör ryttaren rätt får den kvitto direkt, men gör den fel kommer hästen undra och inte alls förvänta sig att tolerera några märkliga konflikterande budskap så ofta, såvida nu inte läromästare avser ngt annat vilket det ibland gör hos gemene man och blir lite rörigt i begrepp. Om man med läromästare avser ngn individ som inte reagerar eller responderar utan går som en maskin och förlåter allt i stort så visst finns de att hitta men då pratar vi väl mera ridskolehästar välutbildade sådana som bäst, och inte läromästare som avses i dess egentliga mening ?

Läromästare i ordets rätta bemärkelse är väldigt välutbildade hästar som därmed kan bli svåra om ryttaren inte gör rätt eftersom de är så välutbildade att de svarar för korrekta hjälper. De lär därmed väldigt många ryttare otroligt mycket, men krävs då att ryttaren även den ligger på en hyfsad nivå.
 
En läromästare är ju snarare en häst som är utbildad så pass att gör ryttaren rätt får den kvitto direkt, men gör den fel kommer hästen undra och inte alls förvänta sig att tolerera några märkliga konflikterande budskap så ofta, såvida nu inte läromästare avser ngt annat vilket det ibland gör hos gemene man och blir lite rörigt i begrepp. Om man med läromästare avser ngn individ som inte reagerar eller responderar utan går som en maskin och förlåter allt i stort så visst finns de att hitta men då pratar vi väl mera ridskolehästar välutbildade sådana som bäst, och inte läromästare som avses i dess egentliga mening ?

Läromästare i ordets rätta bemärkelse är väldigt välutbildade hästar som därmed kan bli svåra om ryttaren inte gör rätt eftersom de är så välutbildade att de svarar för korrekta hjälper. De lär därmed väldigt många ryttare otroligt mycket, men krävs då att ryttaren även den ligger på en hyfsad nivå.

Det låter klokt!
Min har ju lärt mig mycket. Jag har varit tvungen att lära mig snabbt för att ens kunna komma dit jag är idag.
 
Det låter klokt!
Min har ju lärt mig mycket. Jag har varit tvungen att lära mig snabbt för att ens kunna komma dit jag är idag.
Men där du är idag är att det fungerar inte att rida ut och det tar timmar att få hästen dit du vill med hjälp av instruktör. Den nuvarande svackan är dessutom inte unik utan du har många gånger skrivit trådar om diverse problem. Jag vill inte kalla din häst en lämplig läromästare för dig, en bra läromästare för dig skulle varit en snäll kunnig häst som vet hur det går till och där du i lugn och ro kan koncentrera dig på din ridning och få gensvar när du gör rätt, inte när du tröttat ut hästen.
 
Jag har börjat tänka så om min också. Hon är läromästare men en riktig svår sådan. Visar tydligt när man gör fel men slappnar även av och bjuder framåt när man gör rätt. Jag vill inte pausa då jag älskar att rida och 4 dagar utan det blir jag galen. hon är en häst som behöver ridas nästan varje dag för att fungera i ridningen. Iallafall nu tills allt sitter.

Jag älskar också att rida, men någonstans får man ju vara realistisk också.
Hur länge klarar du att gå skolan/jobba utan att få ha semester eller lov?

Man behöver inte sitta och trimma 4 dagar i veckan, speciellt när det inte ger det resultatet man förväntar sig.

Själv tränar jag endast de svåra momenten när jag rider för instruktör. Rider jag själv, så bryter jag ner min ridning betydligt mer och lägger kanske fokus på endast en eller två punkter.
För hästens skull, så försöker jag inte göra samma sak flera ggr i veckan. Varierad ridning ger för mig en betydligt positivare häst.

Det blir inget kul för hästen heller när ni bara sitter och tjafsar med varandra, det är inte meningen att det ska ta 1 timme eller mer innan du väl kan komma till ridning på egen hand, ni som ekipage är kanske inte riktigt färdiga för detta.

Sen är det skillnad på en häst som slappnar av och en häst som bara stänger av och går på autopilot, typiskt är nog att de slutar lyssna för hjälperna, stannar mm mm

Jag tror även att din häst hade gynnats att att rida av en mer stabil ryttare, som är en stadigare sitts/skänkel och som kan ge rätt hjälp vid rätt tillfälle.

Det är säkert inga större fel på varesig dig eller häst, men ni klickar nog inte riktigt som ekipage.
Du behöver en stadigare mer förlåtande häst, och hästen behöver en tydligare mer erfaren ryttare för att komma till sin rätt.

Sälj och köp en häst som du faktiskt känner att du kommer att kunna utvecklas på.
 
Jag kan ha missat det här men känner du dig trygg på henne vid uteritter eller är du rädd för att hon ska dra iväg eller hitta på nåt? har ridhuset/ridbanan blivit en trygghet för att ni då är "inom fyra väggar"? Om så är fallet skaffa en medryttare som bara rider ut på henne 1-2 gånger i veckan och om så inte är fallet, rid ut på henne själv även om det känns som att det inte ger er något. Jag tror alla hästar mår bra av variation och få göra nåt annat än att harva på i ett ridhus eller på ridbanan. Tycker man själv det är tråkigt att rida "rakt fram" utomhus finns det nästan oändliga möjligheter, i princip allt du gör i ett ridhus går att göra utomhus i skogen eller efter vägarna. Själv har det hänt att jag har kommit hem efter ett pass "skogsdressyr" och varit nöjdare än när jag ridit i ridhus för tränare.
Ser man till toppryttare så rids även deras hästar ut emellanåt, rider de inte själva ut så brukar hästskötaren få rida ut en sväng, även om det så bara är skritt är jag övertygad om att det ger hästen mycket att få lämna ridhuset och ridbanan emellanåt.
 
Hej! Jag tillhör väl också en av dem som följt dig och din häst här på Buke lite i det tysta. Jag får be om ursäkt - för jag tror att jag varit ganska frän (läs otrevlig) i någon kommentar för länge sen.. För det första vill jag ge dig en enorm eloge! Du har verkligen gjort jättestora framsteg. Din häst är inte lättsutten (det syns) och att din sits inte är klockren är inte så konstigt. Du har bara ridit i TRE år!! Man får faktiskt göra misstag när man rider (det är skillnad på okunnig ridning och felaktig ridning). Du har dessutom en äldre häst som "tål" att det inte är perfekt - även om den är känslig. Som någon (Mackan?) ovan skrev, din häst är nog en ypperlig läromästare eftersom hon "markerar" när det blir fel.

Jag tolkar din häst (utifrån vad du skrivit och vad jag ser på filmerna - även de gamla) som att den är vad man kan kalla "entaktad". Den vill gå i ett och samma tempo (oftast för långsamt), den har "för" taktmässiga gångarter och har ganska svårt att "sätta sig". Lösningen är oftast att skjuta på framåt och att lösgöra med sidvärtsrörelser. Det har du provat - och det fungerar sådär - om jag tolkar dig rätt. Det är en äldre häst som lätt stelnar till i kroppen och som tar lång tid att värma. Uppepå det är hon känslig och kan explodera och sprätta omkring. Jag lovar, just den här kombinationen är inte helt ovanlig. Din häst kanske behöver ut och cantra (galoppera, lätt sits) ihållande en mil en gång i veckan för att kunna slappna av! (Det tar ca 30 minuter att galoppera en mil).

En viktig faktor som du nu nämnde är att du står i ett stall med idel dressyrryttare som tävlar på hyfsad nivå. Jag vet av egen erfarenhet att det lätt kan "ses ner" på andra ekipage som inte passar in hundra procent... Jag tror detta är en bidragande orsak till att du känner "panik", vill bli duktig fort och passa in.. En annan konsekvens av att enbart stå bland dressyrryttare (hu - jag vet att jag överdriver lite - det finns undantag) är att det kanske bara är dressyr "som gäller". Att rida ut kanske inte räknas som riktig ridning?? Eller att släpa fram bommar och cavaletti? Finns ens alternativa ridsätt/tränare i din närhet? Jag tror att du och din häst behöver komma ur dödläget genom att göra något helt annat ett par gånger i veckan. Det kan vara bomarbete, working equitation, akademisk ridning eller något annat - där man inte fokuserar på tävlingsdressyr-målet. Det finns andra vägar till harmoni med sin häst...

Jag ser ditt problem egentligen som att 1) komma på hur du kan värma alla hennes muskler i framridningen utan att hon blir stressad 2) hitta övningar som både hon OCH du behärskar, där signalsystemet och din koordination tränas 3) våga använda "snöret" när du ska träna dig själv - sits och hand 4) hitta alternativa träningsmöjligheter. Att be någon skicklig "rida igenom henne" någon gång i veckan är nog en god idé. Det kan bryta "dödläget".

Jag skulle vara jättenyfiken på att se din häst lös i ridhuset i alla gångarter, se henne riden på hängande tygel och också se hur ni gör under en framridning/uppvärmning. Jag tror ju tex att hon bör ridas fram utan krav, friare form, gärna med cavalettiinslag, i alla gångarter tills hon är helt uppvärmd. Detta kanske tar 30 - 45 min? Själva "arbetet" ni sedan ska prestera är kanske bara träna halter, skänkelvikning i skritt/ framdelvändningar, täta övergångar, några galoppfattningar - i ca 15 min. Sen ska du inte rida längre! =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 705
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 806
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp