Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Dottern har börjat säga ”det är lite läskigt” med ynklig röst om nästan precis allting. Vissa saker är kanske lite läskiga, som motorfordon som låter högt. Men sen tror jag mest hon säger saker som hon lärt sig ibland, särskilt saker vi vuxna reagerar på. Nu är hon på Skansen med maken och jag frågade hur det går. ”Det är lite läskigt” fick jag till svar 😅 :heart
 
Dottern har börjat säga ”det är lite läskigt” med ynklig röst om nästan precis allting. Vissa saker är kanske lite läskiga, som motorfordon som låter högt. Men sen tror jag mest hon säger saker som hon lärt sig ibland, särskilt saker vi vuxna reagerar på. Nu är hon på Skansen med maken och jag frågade hur det går. ”Det är lite läskigt” fick jag till svar 😅 :heart
Åh ❤️

Vår tjej säger nåt liknande; "det är inte farligt", säger hon om potentiellt farliga/läskiga saker, typ maskiner osv. 😅 tonen är delvis konstaterande/frågande, som för att intala sig själv och dubbelkolla med oss.

Känns ändå som ett embryo till nån slags självbevarelsedrift?
 
Önskar min 2,5åring hade självbevarelsedrift. Ikväll lyckades hon sätta händerna mot klotgrillen i typisk "eftersom mamma säger nej måste det vara något jättekul"-anda. Som tur är brände hon sig inte nämnvärt men nu efteråt är hon betydligt mer medveten om att jo, grillen ÄR ajaj. Får se om det håller i sig :cool:
 
Åh ❤️

Vår tjej säger nåt liknande; "det är inte farligt", säger hon om potentiellt farliga/läskiga saker, typ maskiner osv. 😅 tonen är delvis konstaterande/frågande, som för att intala sig själv och dubbelkolla med oss.

Känns ändå som ett embryo till nån slags självbevarelsedrift?

Det tror jag också, det är väl ett sätt att utforska tänker jag. Vad som är farligt/läskigt i världen och vad som inte är det 😊
 
Det går streptokocker på förskolan. När kusinerna var hos oss igår berättade min svägerska att deras yngsta, som går på samma avdelning som dottern, dreglat mycket senaste dygnet. Hon tyckte det var lite konstigt men sa att han kanske börjar få kindtänder. Inte sjuk, inte ont, bara sitt vanliga glada och fartfyllda när de var här. På kvällen lutade sig dottern framåt lite hastigt efter att ha druckit vatten, och fick upp en munfull maginnehåll. Jag tänkte inte så mycket på det då utan tänkte mest att hon slängde sig fram lite för snabbt efter att ha druckit.

Idag har hon varit kinkig. Ingen feber, inte hängig, inte hostig eller snorig. Bara känslig, ledsen och arg. Hon har också dreglat mycket idag vilket är olikt henne. Hon pillar en del i munnen och testar äta men så fort hon biter tag i något så ångrar hon sig och vill inte ha, eller blir ledsen. Det har verkat göra ont. Själva bitandet alltså. Jag har kollat munnen efter sår, tandsprickning och blåsor men ser inget alls. Sen fick hon yoghurt i stället och det slevade hon i sig en skål utan att blinka. Samt en kaka, och då gjorde det såklart plötsligt inte ont att ta tuggor längre. Men hon verkar alltså inte ha ont i halsen. Och dricker gör hon.

Jag blir fundersam, vad sker? Det känns ovanligt att 2 st 2-åringar plötsligt börjar dregla samma vecka från ingenstans. Samtidigt verkar de inte ha ont i halsen, och är inte sjuka. Men kan det ändå finnas en koppling till streptokocker? Dottern verkar snarare ha ont i munnen. Spretiga symptom alltihop..

Någon Sherlock Holmes?
 
Det går streptokocker på förskolan. När kusinerna var hos oss igår berättade min svägerska att deras yngsta, som går på samma avdelning som dottern, dreglat mycket senaste dygnet. Hon tyckte det var lite konstigt men sa att han kanske börjar få kindtänder. Inte sjuk, inte ont, bara sitt vanliga glada och fartfyllda när de var här. På kvällen lutade sig dottern framåt lite hastigt efter att ha druckit vatten, och fick upp en munfull maginnehåll. Jag tänkte inte så mycket på det då utan tänkte mest att hon slängde sig fram lite för snabbt efter att ha druckit.

Idag har hon varit kinkig. Ingen feber, inte hängig, inte hostig eller snorig. Bara känslig, ledsen och arg. Hon har också dreglat mycket idag vilket är olikt henne. Hon pillar en del i munnen och testar äta men så fort hon biter tag i något så ångrar hon sig och vill inte ha, eller blir ledsen. Det har verkat göra ont. Själva bitandet alltså. Jag har kollat munnen efter sår, tandsprickning och blåsor men ser inget alls. Sen fick hon yoghurt i stället och det slevade hon i sig en skål utan att blinka. Samt en kaka, och då gjorde det såklart plötsligt inte ont att ta tuggor längre. Men hon verkar alltså inte ha ont i halsen. Och dricker gör hon.

Jag blir fundersam, vad sker? Det känns ovanligt att 2 st 2-åringar plötsligt börjar dregla samma vecka från ingenstans. Samtidigt verkar de inte ha ont i halsen, och är inte sjuka. Men kan det ändå finnas en koppling till streptokocker? Dottern verkar snarare ha ont i munnen. Spretiga symptom alltihop..

Någon Sherlock Holmes?

Ni behöver inte svara på det här, bara jag som försöker spekulera såhär på kvällskvisten. Ska undersöka hennes mun mer i morgon!
 
Önskar min 2,5åring hade självbevarelsedrift. Ikväll lyckades hon sätta händerna mot klotgrillen i typisk "eftersom mamma säger nej måste det vara något jättekul"-anda. Som tur är brände hon sig inte nämnvärt men nu efteråt är hon betydligt mer medveten om att jo, grillen ÄR ajaj. Får se om det håller i sig :cool:
Sånt där är lite svårt tycker jag, man vill ju skydda dem mot allt men tex "akta grillen, du kan bränna dig!" Betyder ju inget för nån som aldrig har bränt sig? Så lite sånt där måste de kanske uppleva lite av för att förstå, inom rimliga gränser förstås. Känns lite jobbigt tycker jag, alla törnar som kommer drabba dem, stort som smått. 🥲:heart
 
Sånt där är lite svårt tycker jag, man vill ju skydda dem mot allt men tex "akta grillen, du kan bränna dig!" Betyder ju inget för nån som aldrig har bränt sig? Så lite sånt där måste de kanske uppleva lite av för att förstå, inom rimliga gränser förstås. Känns lite jobbigt tycker jag, alla törnar som kommer drabba dem, stort som smått. 🥲:heart
Ja det är supersvårt! Jag är inte linda-in-i-bubbelplast-typen, men är däremot riskmedveten. Samtidigt är det svårt som ensamstående att minimera alla risker, ibland måste man tex gå in 10 sekunder och hämta något även om grillen är varm...
Lilla E brukar vara ganska resonabel och lyssna om jag säger ajaj eller liknande, men ikväll var hon trött och är hon trött blir hon busig och testar vad som händer om man gör tvärtom.

Blev iallafall lite aloevera på handen innan läggdags, gick att se lite rött, men tror inte det blir några men.
 
Lånade hem dottern igår eftersom hon har dansuppvisning i 2 dagar (genrep och show). Hon var både trött, förvirrad och på lite dåligt humör mitt i allt. Så nu får hon sova tills hon vaknar självmant, så kanske hon är piggare idag på showen, och ett bättre humör rent allmänt.
 
Ja det är supersvårt! Jag är inte linda-in-i-bubbelplast-typen, men är däremot riskmedveten. Samtidigt är det svårt som ensamstående att minimera alla risker, ibland måste man tex gå in 10 sekunder och hämta något även om grillen är varm...
Lilla E brukar vara ganska resonabel och lyssna om jag säger ajaj eller liknande, men ikväll var hon trött och är hon trött blir hon busig och testar vad som händer om man gör tvärtom.

Blev iallafall lite aloevera på handen innan läggdags, gick att se lite rött, men tror inte det blir några men.
Precis, man får ju också spara "kraftuttrycken" om saker som är farligt på riktigt tänker jag. Känner igen det där med vissa humör hos de små, då blir det ju triggande istället, våra varningar. 🙈
 
Packar inför dagens äventyr, ettåringen hjälper till med helt rimliga saker :laugh:
20240518_093225.jpg
 
Stora barnet har varit på barnkalas och nu vilar vi på lite olika platser sen vi kom hem. Dvs jag lät barnen titta på tv och jag gick ut till hängmattan 😁

Känner mig lite less och skör. Barnet har uttryckt besvikelse över att deras pappa inte köpt biljetter till cirkusen som kommer till byn nästa vecka. Jag påminde/tipsade honom dagen de släpptes men han har antagligen inte pallat gå och köpa eftersom han sagt till stora att biljetterna var slut. Och idag sa min son att det "var bättre förra året när vi bodde ihop för då köpte du biljetter mamma." Och "Tänk om du kunde köpt dom TILL pappa i år". Och jag känner bara NEJ. Jag kan inte fostra två barn som tycker det är rimligt att mamma sköter allt kul även för pappas räkning. Så det sa jag, om än lite mildare än jag kanske hade gjort till en vuxen. Dvs att pappa fixar kul för honom och barnen och jag fixar kul för mig och barnen. Man måste inte gå på cirkus men det är inte första gången han inte får tummen ur och fixar något...
 
Kollar Avatar: The last airbender med sonen. Så himla gött att hitta en serie som vi båda bara vill binge:a 😁 Spännande, rolig, tankeväckande. Rekommenderar denna starkt!
 
Kolla med vården? Jag har sett ut så vissa år och då har allergitabletter hjälpt mycket!
Det där ser inte alls skönt ut ❤️
Ja jag kanske borde ringa bvc, har hittills inte tänkt att det är något udda men nu känns det extremt. Hittills går det ok med xylocain och aloe vera men tycker så himla synd om barnen! Har beställt såna klistermärken som ska skrämma bort mygg också och hoppas de ska lindra lite i längden...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 694
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 310
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 082
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp