Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör :)
Precis vad jag alltid reagerar på när något dylikt skrivs. Vi lever ju längre, självklart ska pensionsåldern följa med vår levnadsålder! Och inte bara det, vi är ju piggare och friskare som äldre ändå, jämfört med förr.
 
Precis vad jag alltid reagerar på när något dylikt skrivs. Vi lever ju längre, självklart ska pensionsåldern följa med vår levnadsålder! Och inte bara det, vi är ju piggare och friskare som äldre ändå, jämfört med förr.

Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
 
Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Förtidspension har man ju alltid kunnat gå i så det tror jag också kommer flyttas med. Jag tror det är en naturlig del i hur vi lever nu att flytta pensionsåldern, men också att det faktiskt utvärderas förstås.
 
Förtidspension har man ju alltid kunnat gå i så det tror jag också kommer flyttas med. Jag tror det är en naturlig del i hur vi lever nu att flytta pensionsåldern, men också att det faktiskt utvärderas förstås.

Förtidspension finns ju inte längre som begrepp, isf blir det att man beviljas sjukersättning.
Jag kan tänka mig att man inte behöver vara sjuk eller ha en funktionsnedsättning för att inte orka med vissa jobb fram till 65+. Men det är ju en svår ålder att byta jobb i tänker jag spontant.
 
Förtidspension finns ju inte längre som begrepp, isf blir det att man beviljas sjukersättning.
Jag kan tänka mig att man inte behöver vara sjuk eller ha en funktionsnedsättning för att inte orka med vissa jobb fram till 65+. Men det är ju en svår ålder att byta jobb i tänker jag spontant.
Fel av mig. Då vet jag inte vad man ska göra.
 
Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör :)
Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.

Det finns många som älskar att jobba, älskar rutinerna, älskar allt med att ha ett jobb. Jag älskar mitt jobb, mina elever och jag har fina kollegor. Är tacksam över att ha ett jobb där jag trivs och att kunna jobba. Men skulle jag ha möjlighet att inte lönearbeta så finns det ingen tvekan om att jag skulle sluta direkt. Skulle jag kunna leva på mitt företag eller mitt skrivande så skulle jag också direkt sluta lönearbeta. För att kunna styra min tid själv.

Som sagt, jag är färgad av mina erfarenheter och det är mina personliga åsikter. Om
Du/ni känner att ni mer än gärna lönearbetar upp till 70+ så är det ju toppen - eftersom det är så vårt samhälle ser ut.

Släpper ämnet i den här tråden nu. :up:
 
Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör :)

Är ju verkligen olika det där....Vissa hinner inte ens bli pensionärer medan andra hinner njuta av sin pension många år! Men visst har vi överlag en lång medellivslängd i Sverige även om cancer och annan skit förkortar för (för) många.
 
Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.

Det finns många som älskar att jobba, älskar rutinerna, älskar allt med att ha ett jobb. Jag älskar mitt jobb, mina elever och jag har fina kollegor. Är tacksam över att ha ett jobb där jag trivs och att kunna jobba. Men skulle jag ha möjlighet att inte lönearbeta så finns det ingen tvekan om att jag skulle sluta direkt. Skulle jag kunna leva på mitt företag eller mitt skrivande så skulle jag också direkt sluta lönearbeta. För att kunna styra min tid själv.

Som sagt, jag är färgad av mina erfarenheter och det är mina personliga åsikter. Om
Du/ni känner att ni mer än gärna lönearbetar upp till 70+ så är det ju toppen - eftersom det är så vårt samhälle ser ut.

Släpper ämnet i den här tråden nu. :up:

Har dar man far jobba sa lange man vill och kan ar det manga som jobbar langt efter 71 for att de blir depremerade av att inte komma ut bland folk.

Jag pensionerade mig vid 58 (tror jag det var) och var pensionerad lange, men nu nar jag bor i sta'n igen har jag inte tillrackligt att gora och att "fabrikera" och gora saker som inte behovs eller super stada varje dag ligger inte riktigt for mig.
Dessutom gillar jag att ha "helg". Som pensionar ar varje dag valdigt lika dagen innan.
 
Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Visst är det! Det var nyss ett reportage om en kvinna, 93 år, som fortfarande arbetade som översättare 8-17 varje dag. Jättepigg dam som älskade sitt arbete :) ! Men det är ju inget arbete som sliter på kroppen utan istället förmodligen håller henne friskare i och med att hjärnan får arbeta!
 
Visst är det! Det var nyss ett reportage om en kvinna, 93 år, som fortfarande arbetade som översättare 8-17 varje dag. Jättepigg dam som älskade sitt arbete :) ! Men det är ju inget arbete som sliter på kroppen utan istället förmodligen håller henne friskare i och med att hjärnan får arbeta!
Jag har en kollega som sa att hen har mer ont i kroppen nu som jobbandes på kontor jämfört med tungt industrijobb. Olika jobb sliter på kroppen på olika sätt
 
Riktåldern för mig är 69 år. Jag är 28 nu och jobbar inom industri. På min förra arbetsplats var väldigt många i närheten av pensionsålder och flera gick i pension under tiden där jag jobbade där. Majoriteten av dem har förstörda kroppar. Fler än en på sätt som kommer begränsa hur de kommer kunna njuta av sin pension. Flera av dem har behövt anpassningar i arbetet. Jag förväntar mig att det kommer bli likadant för mig. Kommer med stor sannolikhet behöva bli sjukskriven före möjligheten att kunna gå i pension.
 
Jag förstår att gränsen behöver höjas men en nedtrappning vore kanske rimligt? Att man inte måste jobba heltid liksom, utan att delpension blir normen.
Det finns alltid avarter som mår toppen och jobbar tills de dör vid hundra men det är inte majoriteten. Dessutom gör nog många pensionärer massa oavlönat arbete genom att hjälpa till med att ta hand om barnbarn exempelvis, vilket i längden skulle kunna påverka hur arbetsföra de i yngre ålder blir.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 551
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp