Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CXCVII

Du kan alltid äta upp den märkte jag när jag kollade hur de såg ut. (Hade heller ingen aning om vad det är för växt)
Kan man äta all funkia?


Funkia – en delikatess - Gröna rader


Den är perenn, härdig i näst intill hela landet, lättodlad, alla sorters funkia är ätliga, de ger bra skörd och är dekorativa. Perfekta, helt enkelt! Jag är helt övertygad om att funkian snart dyker upp som delikatess i svenska matlagningsprogram.
https://gronarader.se/tradgard/funkia/
De äter den i Trädgårdstider på SVT. ;)
 
Heh! Insåg att jag gick ner med mina tofflor till tvättstugan eftersom jag tvättar mina inneskor. Ska bli intressant och se om de kommer överleva tvätten.
 
Den viktigaste av de glömska vännerna hörde av sig imorse och hade tagit fel på dag. :heart

Och jag passade på att köpa ett gäng kryddörter när jag ändå var på blomsterlandet för att hämta min beställning av nya nepetor. (Purrsian blue och Cat's pajamas, mina favoriter som inte klarade att övervintra i kruka när jag inte orkade vinterbona på balkongen i höstas...)
 
Har varit ute på en skogspromenad med en vän som först jobbat utomlands ett par månader och sen varit för skadad för att ta sig in till stan (och jag har haft för mycket att göra för att kunna åka).

Misstänker dock att jag trampat snett vid något tillfälle, för nu när jag suttit still ett tag kan jag helt plötsligt inte belasta ena ankeln. :confused::down:

(Vore ju inte första gången jag skadar mig utan att fatta. När jag fick en handfraktur red jag färdigt träningspasset, fixade allt åt hästen, och åkte till akuten först nästa dag. :angel:)
 
Sitter och planerar morgondagen. Ska koka en kopp te tror jag och sedan gå ner och hämta tvätten. Hittar inte mozzarellan i frysen (jag är säker på att den finns där) så tänker köpa en ny så jag kan göra tomat och mozzarella sallad av alla tomater jag har hemma.
 
Sitter och planerar morgondagen. Ska koka en kopp te tror jag och sedan gå ner och hämta tvätten. Hittar inte mozzarellan i frysen (jag är säker på att den finns där) så tänker köpa en ny så jag kan göra tomat och mozzarella sallad av alla tomater jag har hemma.
Eller så letar man en stund till :idea:
 
Har äntligen lagt mig i sängen. Imorgon är jag ledig. Tog en promenad hem från jobbet idag, mötte en vän en bit på vägen och råkade sedan få syn på en kvinna som hade rejäla problem med sin cykel. Eller rättare sagt, rejäla problem med att klänningen fastnat i cykelkedjan.

Slutade med att jag hjälpte henne och faktiskt fick loss klänningen, lite smutsig men hel. Känner jag mig lite deppig i helgen kan jag bara tänka på hennes ansiktsuttryck när hon ungefär en miljon gånger tackade för hjälpen. Hon såg så genuint lycklig ut av att allt löste sig. Sådär så att hennes glädje verkligen smittade av sig på mig med.

Jag mår verkligen som bäst när jag kan hjälpa andra. Även om det ibland bara är något så enkelt som att få loss en klänning från en cykel.
 
Började dagen med en riktigt härlig förmiddagsritt i alla gångarter i värmen, var på tok för längesen vi red där 😍. Det enda mindre angenäma i skogen var ju såklart myggen men annars bara underbart där på hästryggen 😍.
Efter stallet fixade jag handling innan fredagsruschen satte igång 😅, plugg och när sambon mellanlandade hemma delade vi på en pizza och medan han for igen blev det mer studier.
Sen avslutade vi fredakvällen med ett varsitt glas rom och cola till finalen av Masked Singer, helt enkelt en bra fredag 🥰.
 
Sovit? Nix. Lilleman har legat vaken och varit orolig större delen av natten.. Vet inte vad det är som vart fel, misstänker att det är värmen. Han är rejält varm, ja vi också. Får dra igång fläktar och luftvärmepump på kallt läge till inatt.

Funderar på att gå upp nu. Kan ändå inte sova mer
 
Var lite sliten igår efter jobbveckan och somnade vid 22, eftersom jag inte behöver sova mer än max 6 timmar vaknade jag aspigg 03.30 🤣
Lyssnat på podd, tyvärr fortfarande lite för tidigt för att gå upp och dammsuga balkongen, folk vill ju sova så himla länge 🙄
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
68 835
Senast: Scata
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 075
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
70 180
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
22
· Visningar
1 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp