Bukefalos 28 år!

Vad händer efter kastrering?

REIN

Trådstartare
Har en 6 mån hankatt som tydligt började bli könsmogen och därmed riktigt rastlös, jamig osv. Kastrerade honom för nu två dagar sedan.

Min fråga är vad händer liksom nu? Är det hormoner som skall gå ur, eller vad händer i kroppen? Kastrerade katter brukar ju bli nämnvärt lugnare, när brukar det börja märkas på dem efter kastreringen?
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

De kan ta några veckor har jag hört har själv bara kastrerat en hane innan könsmognaden (4mån gammal) och då fanns ingen märkbar skillnad=)
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

ge det en vecka, max två så kommer du att märka stor skillnad. Det går inte tillbaka på en dag. Sen kommer nog din fyrbente sluta jama också. Har tre hanar hemma, alla tre kastrerade. Fast det är myt att dem blir lata och feta, mina är nog fanimej mer taggade nu än innan och springer runt i lägenheten som attans.
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

+censur

Tack för svaren!

Har aldrig kastrerat min egna katt innan, så är lite nyfiken :)
Men tänkte som du sade att man väl iallafall måste ge det några veckor innan han lugnar ner sig. Bryr mig inte så mycket om själva rastlösheten, vi aktiverar dem mycket som det är ändå så det är inte direkt något problem. Det som är lite störande just nu är det att han verkligen har börjat gå och trååååna, låååånga, heeeemska jam som är lite tråkiga att vakna till om nätterna :cool:
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

Haha! Fet och lat är precis vad min kastrerade hane är! Så det är nog ingen myt.. Hans syster, som inte lever längre, blev också tjock efter hon blev kastrerad.
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

Min hane slutade sjunga efter flickor efter några dagar. Han slutade vanka omkring och slutade urinmarkera. Han blev lugn på det sättet, hans inre stress försvann. Däremot blev han busig som en kattunge igen och är det förtfarande. :D
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

Jag märkte ingen större skillnad på min hane, men han var 4 månader när han blev kastrerad, alltså inte könsmogen på långa vägar :P Men enligt veterinären så kunde man kastrera ännu tidigare, bara de har släppt testiklarna. Idag är mitt lilla monster 14 månader månader, och fortfarnade helvild :)
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

Tack för alla svar!

Tycker att han redan börjat lugna ner sig lite. Är tystare, mer "fridfull" och inte lika på de andra katterna. MEN han leker fortfarande som en galning och är samma underbara, busiga lilla kattunge :) Det är jag glad för!
 
Sv: Vad händer efter kastrering?

Ja, sen tror jag gärna dem blir lata och feta om dem är ensamma. För visst kan vi själva tycka det blir lite långtråkigt? Jag tycker inte ens katter skall behöva vara utan en jämnlik - men det är ju bara jag :)

Hur går det med dig kissekatt, har han blivit något lugnare?
Mina springer fortfarande. Håller mina normalviktiga genom att ge bantningsdos (ett halvt mått mindre än angivet) av royalcannins sterilised eller vad den heter. Man skall nästan ge två fulla mått till alla tre katterna, men självklart kan jag aldrig veta vem som äter mest. Tycker dem fungerar kanon på 1 1/2 mått istället. Dem går inte upp i vikt, blir pigga och glada, dricker mycket, leker och äter inte på konstigheter för att protestera över hungern. KANON :grin:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 311
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 934
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 880
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp