Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

quigley

Trådstartare
Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken igen. Så då kommer nyfikenheten upp till ytan igen. Hur gör alla andra? Vilka täcken använder ni och när?
Vad passar då bättre än en favorit i repris, vad har din häst för täcke just nu tråd. Kom dock ihåg att alla gör olika och vi vill ha en så god ton som möjligt i tråden även om diskussioner förgyller tråden :p;):sneaky:

Vad är det för väder?

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Börjar blygsamt med mina:o:p
Har två dressyrhästar i full träning M-S nivå

Vad är det för väder?
Lite molnigt och ibland lite blåsigt, runt 15+

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
De är inne i kallstall med öppna fönster.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
Varsitt pessoa fleecetäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Växlande molnighet smellan tio och tjugo grader. Går på bete naken, femåring i bra kondis.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Växlande molnighet, 10-20 grader, uppehåll och hyfsat lite vind.

20-årig travare med ryggproblem går ute dygnet runt och plockar nerbetat gräs. Fodras 2 gg om dagen med hö och halm.

Utan täcke än så länge.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Nsv 3 år och XX 23 år:

Nakna på bete dygnet runt.
Ca 20 grader och lätt vind nu på kvällen, spöregn igår kväll.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

21 åring valack, står inne vid extrem nederbörd. Annars går han oftast med ett Hansbo eller Bucas flugtäcke, just nu är dock trasigt så då går han naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Halvblodssto (frusen), 6 år

På dagen: ute
Runt 20 grader, lite blåst: naken

På natten: utebox, håller sig något varmare än uteluften
Ska enligt prognosen bli ner mot 9 grader, lite blåst: "våffeltäcke" i akryl eller liknande material (används när det är för kallt för bomullstäcke och för varmt för fleesetäcke).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hbl sto 14 år går ute dygnet runt än så länge då stallet tvättas och målas :)
Om det regnar mycket åker regntäcke på, annars går hon utan täcke!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Just nu är det mörkt ute :D klart och runt 15 grader. Mina hästar är ett 22-årigt halvblod och en 12-årig islandshäst (med tidig vinterpäls...;) ) går ute hela dagen, tas in på natten. De är nakna dygnet runt, enda gångerna täcke åker på hittills, och då bara på halvblodet, är vid regn och blåst och temp under 15 grader, då får hon ett ofodrat regntäcke på, och vid mycket kräk, då åker flugtäcket på. Även islandshästen kan få insekttäcke på om det är jättemycket kräk.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tvååring, växlande sol med moln:

Nakenfis och ännu ute dygnet runt :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Runt 13-15 grader på nätterna och runt 20 grader dagtid.

Hon går fortfarande på bete dygnet runt och har inget täcke på sig.

Har fått komma in de nätter det har regnat ihärdigt. Ponnykorsning som hon är har hon redan börjat sätta rejält med vinterpäls så det går ingen nöd på henne... :D
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Runt 20 grader dagtid, ner mot 9 grader nattetid.

Ute dygnet runt och äter det sista gräset. Om ösregn inne.

Går med regntäcke nattetid ute, 19-årig halvblodsvalack som är lite känslig. Flugtäcke dagtid om mkt flygfän.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

21 årig fjording, ute ca 10 timmar dygn. Hon går utan täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Omkring 20 grader dagtid, kallare på natten. Hästen, ett 16-årigt halvblod som får beskrivas som allroundhäst med inriktning mot dressyr, går ute dygnet runt om det inte är riktigt äckligt väder. I god kondition.Står i gräshage med obegränsad tillgång till hö som komplement. Han är naken både inne och ute. Tar jag in honom genomblöt från regnet får han stå med fleecetäcke en stund medan det värsta torkar :) Han verkar må bäst naken och jag har aldrig sett honom verka frysa.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Mina går utan täcke oavsett väder. Om det regnar mycket och jag ska rida sätter jag på ett ofodrat regntäcke så jag kan sadla torr häst.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sol och 15-20 grader dagtid
12-årig allroundhäst i god kondition. Sover inne, gräshage dagtid.
Nakenfis (ofodrat regntäcke vid ihållande regn hela dagen samt kallt)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

PRE/Fullblod med känsligt kors för tillfället. 7 år, står inne på nätterna.

Dressyrhäst under uppbyggnad efter lättare hälta. LB nivå

15-20 grader ute, sol/moln, blåser lite. Naken

Ofodrat Amigo regntäcke vid risk för regn/regn under 20 grader.

Naken inne
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här har det varit soligt hela dagen så i morse fick de flugtäcken som de hade i hagen. När de togs in togs täckena av. Nu står de nakna och de kommer få varsitt pessoa fleece vid kvällsfodringen. Ska bli under 10+ inatt och fönstren är uttagna så det lär vara 10-12+ i morgonbitti. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Ute 6-21, i dag runt 25 grader mitt på dagen. Ute med Amigo Flugtäcke och naken inne.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Idag soligt och fint, alla hästar utom två går nakna, dessa har insektstäcken för de är känsligare än de andra som hade under sommaren när det var mer insekter.

Ridhästar som tränas/tävlas i dressyr/hoppning samt en äldre häst som motionsrids. Står inne nattetid året runt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 783
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp