Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

11-årig valack i tävlingskondition, ute från 7-19 i gräshage. 10-20 grader och växlande molnighet. Jackson eksemtäcke i hagen och naken inne (kallstall).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Soligt och varmt är det här! Båda hästarna går ute dygnet runt. Tas in efter träning och får äta lite. Än så länge går båda utan täcken. Dock börjar det bli rejält svalt på nätterna så det står väl inte på förrän jag har stallat in...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Växlande uppehåll och skurar senaste veckan eller så, slutade med flugtäcken för nån vecka sen eller två, hästarna går utan täcke i hagen hela dygnet utom på eftermiddagen mellan ca kl 14-19 då de står i stallet.
Blir det en period av mer ihållande regn och lägre temperatur så får de tunna regntäcken, annars tror jag de klarar sig fint åtminstone nån månad till.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Dag: ute, strax under 20 grader, lite blåst, naken
Natt: utebox, ska bli 11 grader och så vindstilla det blir här enl prognosen, våffeltäcke i akryl.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vi har fortfarande sommarväder så det är inga täcken alls.
Stora flickan (hbl som just nu är skadad) har börjat att tappa sin sommarpäls.

Vid regnväder så får stora flickan ha regntäcke men lilla flickan (ponny på 3 år) och stora pojken (hbl 16 år) får gå nakna
Flickorna är ute dagtid och inne nattetid i kallstall.
Stora pojken är på bete
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Två connemaror i lätt resp.medelhårt arbete, 4 och 6 år. Står inne på natten, ute antingen på gräs el vinterhage med lite gräsplock 6-20.

Nakna inne. Bucas Freedom regntäcken vid regn (sjukt impad över dessa täcken som höll för ösregn 10 timmar ute och nästan 60mm regn, hästarna snustorra undertill:bow:!!).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

min går ute dygnet runt, 4årigt hlb som tränas. Ofodrat regntäcke vid regn och vissa nätter (dp jag ridit sent, det är kallt i luften etc.)

// Niikon92
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

"Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
De är inne i kallstall med öppna fönster."

(gissar på denna del)

Fast hästarna kan ju vara inne "just nu" utan att för den skull alltid vara inne. Det står ju dessutom vilka täcken de hade ute samma dag.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag uppfattade
Vad gör hästen/-arna? Inne/ute ? De är inne i kallstall med öppna fönster."
som att de står inne utan att vara ute och fleecetäcken uppfattar jag som typiska innetäcken som jag aldrig sett någon ha på hästen i hagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Själv har jag slutat använda fleecetäcken nästan helt för de drar åt sig så mycket skit.

Sen kan jag ju tycka att det verkar lite varmt att ha fleecetäcken när det är 15+ ute.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Jag uppfattade som att de står inne utan att vara ute och fleecetäcken uppfattar jag som typiska innetäcken som jag aldrig sett någon ha på hästen i hagen.

När jag skrev inlägget var de inne. Men nej de är inte inne 24/7. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Själv har jag slutat använda fleecetäcken nästan helt för de drar åt sig så mycket skit.

Sen kan jag ju tycka att det verkar lite varmt att ha fleecetäcken när det är 15+ ute.

Antar att det var till mig oxå.

Pessoas modell jag använder har bomullutsida så det är inte ett problem.

Kanske lite varmt när de sätts på, men jag tänker inte gå ut kl 1 på natten bara för att byta täcken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Dag: Ute. 18-19 grader, enl väderleksprognosen kunde det komma regnskurar under större delen av dagen (de kom dock aldrig), Shires kombination av flug- och regntäcke.
Natt: Utebox. Ska bli ca 14 grader. Grövre bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Kan vara både 10 och 20 grader på kvällar o nätter nu men oavsett så känns det äntligen svalt! Både min häst och jag är lyckliga! Hästen har inte ens haft regntäcke på flera månader och jag hoppas han håller sig ofrusen längre nu sin andra skånevinter. Får återkomma betydligt längre fram i denna tråd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 253
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 418
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 825
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp