Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Tre halvblod, 23, 2 och 3 år.

Går på lösdrift.

Tanten promenadrids, småflickorna rids inte.

Ingen har täcke. 2-åringen har aldrig haft täcke på sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hästen är 2 år gammal och går ute dygnet runt och kommer göra i minst en månad till.
Han går utan täcke men kommer få på sig ett helt ofodrat täcke från amigo om det blir hårt regn. Annars får han gå naken fram tills det blir kallare.

Vädret här just nu är sol på dagarna, runt 20-24 grader och på nätterna sjunker det en hel del. Har ingen koll på temp.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

så känns det äntligen svalt! Både min häst och jag är lyckliga!

Visst är det underbart, man kan andas och existera normalt igen:D

KL
Här är det soligt och skönt ca 20+. Inne nakna.... Hade flugtäcken i hagen innan.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har en 1årigt halvblod gör inte mkt alls än äter sig mätt. 6årig ponnyras tränar/tävlar MB Dressyr . Dom går ute på bete dygnet runt. 20 plus och sol på dagen. På nätterna mellan 6-10 plusgrader.
Ponnyn har tjock päls 1cm o 1åringen 1mm typ.
Nakna / flugtäcken på sig dygnet runt.
Dock börjar jag tycker det är kallt på nätterna. Ska man stalla in nattetid eller springa med en massa täcken? (regn) under nätterna. Tänker främst på 1åringen som är väldigt känslig o frusen om ryggen. Ponnyn klarar sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Dag: Ute. Upp till 18-19 grader, sol, lie blåst. Naken
Natt. Utebox. Väderleksrapporten påstod att det skulle bli neråt 11 grader, så det fick bli våffeltäcket i akryl.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det soligt och lite blåst. 17 just nu men på väg upp. Båda ute med varsitt bomullstäcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det lite varierat soligt molnigt och blåst. De är inne nu. Någon grad varmare än ute. Ute ca 15+. Ska bli kallt även inatt, ner mot 5+. Så den ena har ett shires stalltäcke 100-200g, den andra ett bucas shamrock fleece med utsida som inte spån mm fastnar på.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

7 årigt hoppsto

07-21, gräshage är ca 15-20 grader

Bomullstäcke under flugtäcke

21-07, ca 7-9 grader

50 grams innetäcke
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Vbl vallak, 13 år, under opptrening etter beite.
12 grader nå i natt, står ute i paddock med fri tilgang på ensilage.

Har 0 gr Amigo turnout på seg.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är vädret ganska stabilt, och då blir det ju inga förändringar på täckesfronten heller... :-)

På dagen är det sol och upp mot eller strax över 20 grader, även om det är svalare på morgnar och kvälalr, och så länge det är så varmt får hon gå utan täcke.

På nätterna håller det sig nu stadigt strax under 10 grader (och det är något varmare i uteboxarna än ute) så hon får ha fleecetäcke (står på halm, och det är jag som släpper ut, så jag borstar helt enkelt av täcket med en piggborste innan jag tar av det på morgonen. :p ).
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Fin och solig sensommardag, ca +14 imorse så inget täcke alls på någon häst med undantag för ponnyn med eksemtäcke.

Jag räknar kallt med att inga täcken ska behövas än på ett tag, hästarna står på stall under natten så är det fint väder går de utan täcke på dagarna.

När det blir lite kallare har vi ett fullblod med lite känslig rygg så han kommer börja ha täcke först av den orsaken. Övriga om det regnar och är skitväder.

Gammelgubben lär gå utan ända in i oktober på de fina dagarna (han plockar av sig täcket och visar tydligt att han inte vill ha det). Spöregnar det hela dagen eller blåser kraftigt försöker vi med täcke, oftast får det faktiskt sitta kvar då. :)

Generellt så kommer första täcket på när det blir höst på riktigt, ofta regnar och blåser det ju en del då och det är regntäcke på som gäller. Kör med dubbla täcken under vintern, tjockare innetäcke (anpassat efter hästens behov) och skaltäcke som regn/snö/vindskydd. Tjockare utetäcke när det blir minusgrader.
Undantag görs såklart, tex den/de med känsligare rygg får ha innetäcket tidigare och kankse har tjockare/varmare täcken än andra.

//LillaGubben
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Insektstäcke om det är mycket kryp i luften.
Tunt regntäcke om temperaturen går ned under 10 grader och ihållade regn hela dygnet.
Har precis spårklippt honom då det är för varmt ute just nu med påbörjande vinterpäls.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

De går ute dygnet runt, skadade ponnyn har satt rejält med päls redan och går naken, den andra fryslorten har ett tunnare täcke på nätterna nu.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Just nu har min inget täcke alls.
SWB sto i full träning.
Går ute alls dygnets ljusa timmar, inne på nätterna
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Här är det molnigt och lite blåst ca 15+.

De är inne i kallstall med öppna fönster.

Den ena har ett shires stalltäcke 100-200g.

Den andra ett bucas shamrock.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad har ni för frusna naken hästar? Är de rakade även på sommaren? :o

Här har vi 3 hästar/2 ponnyer i stallet och ingen går med täcke på än så länge, förutom när det regnar lite ibland (ibland går de utan eftersom de är på bete).
Det är 15 grader och ytterst lite sol. Om nätterna går det ner till ca 8-10 grader. De går ändå utan täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Vad har ni för frusna naken hästar? Är de rakade även på sommaren? :o

Det blir under 10+ här på nätterna så istället för att låta dem sätta massa päls så täcks de. Rakar inte på sommaren om det inte behövs. Men tävlar/tränar året runt.:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Går ute skall bli regn i natt.
Sto regn täckte då hon är frusen av sig
Val regn täcke ska träna i morgon på morgonen
Ponny naken
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*
Norra norrland:

Hästarna på lösdrift. Dagtid upp mot 20 grader i bästa fall, annars kring 15. Nätterna mellan 3 och 6 grader.

Inga täcken hittills förutom vid kraftigt regn, funderar dock på att börja täcka på långbeningen över natten med någon sorts tunnare täcke.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Har en kallblodstravare som tränas för trav och ett russ som är i full gång och tränas tillsammans med storhästarna.

upp emot +20 på dagarna runt 10 grader på nätterna, bor i dalarna.

Båda går på lösdrift.

Russet går med eksemtäcke dygnet runt fortfarande.

Än så länge otäckade och räknar med att kunna ha dem så ett bra tag till. eventuellt ska båda klippas framöver men de har ännu inte satt någon vinterpäls att tala om så det är inte aktuellt ännu,
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
941
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 253
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 418
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 825
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp