Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*KL*

Helklippt 6-årigt varmblod. Är runt 10-13 grader ute. gräs att äta ute och hösilage + halm inne
Inne: inget
Ute: inget
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Soligt och vindstilla, 10 grader i skuggan, 2-3 plus på nätterna

Ute: 300 g sharpmantäcke och ofodrat Amigo regntäcke ovanpå (150g hals vid nederbörd)

Inne: 550g amigo
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Soligt och vindstilla, 10 grader i skuggan, 2-3 plus på nätterna

Ute: 300 g sharpmantäcke och ofodrat Amigo regntäcke ovanpå (150g hals vid nederbörd)

Inne: 550g amigo

Vilket aprilskämt :D
Hoppas jag :crazy:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Ca 6 grader ute nu på dagen, gråmulet och det blåser lite.
Hästen är halvklippt och går naken på dagarna och har 100 eller ev 200g täcke på nätterna eller om det är nederbörd och/eller blåser.
En lite frusen häst som är svårfödd så hon får inte frysa för då rinner det lilla hull hon har bort.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Helklippt nyligen. När det är lite vind och sol tidigt på morgonen går pålle ut naken om det ska bli runt 10 grader, även om det är frost vid utsläpp kl 5. Minus på natten så har han 100 g, annars står den lilla pälsen som är kvar rakt upp och pålle är mindre glad :-P annars naken.

Mulna dagar, blåst eller kyligare så är det ofodrat halvhalstäcke. Som idag. Just nu strålande sol så täcket ska plockas av men fm var molnig och blåsig så fick gå ut med täcke under mina jobbtimmar.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Hoppas att du skämtar. Är ju första april, så...
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Idag, soligt 5-10 grader plus. Sol.
På min tävlingshäst som är korthårig, 200-300g regntäcke ute, natten tunt innetäcke.

På min pensionerade tävlingshäst, 150g regntäcke ute, inget på natten.

Shettis, inget :p
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Soligt men kall vind, runt 5 grader ute. Helklippt kbl går ute med 100g regntäcke, inne bucas celtic light.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Svååårt med täcke så här års. Är - 3 på nätterna och går sakta upp till 10-11 och strålande sol på dagarna. När hästarna kommer ut på morgonen är det oftast mellan 0-2 grader, men stiger stabbt till 6-8 på någon timme. Min som helklipptes i jan och som har börjat få rätt mycket av sin sommarpäls går med 100g amigo bravo vilket verkar funka bra :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Ca -4 på nätterna, ca +5 - 8 i stallet
ca +10 på dagarna. Kring nollan när de kommer ut.

Inget inne
Inget ute förutom vid risk för regn, då har hon ett ofodrat regntäcke.

Kort tunn vinterpäls, mer päls på halsen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

kl

Här har vi också lite svårt väder. Med frost på natten och över 10 grader på dagen.

H1: swb 7 år, kort tunn vinterpäls, fick på sig ett ofodrat amigo igår. Har på sig samma ute som inne.
H2: sv. ridponny 23 år, klippt på halsen annars tjock vinterpäls. Naken från och med igår. Får på sig regntäcke om det börjar regna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min har ett ofodrat regntäcke ute och inne, foderhästen är naken dygnet runt.
Anledningen till att min har täcke är för att det blåser och hon har lite känslig rygg(och sen är det smidigt med att ha en ren häst :p.)

Är det dock varmt ute så är hon naken så att hon får fälla av sig ordentligt.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Håller med resten om att det är himla svårt såhär på våren, har inte direkt någon erfarenhet av täckande heller. Här är det kallt på natten och hyffsat fint på dagen. Två oklippta men korthåriga (aldrig varit klippta och gått med täcke hela vintern) varmblod som har fått gått nakna den senaste veckan igår åkte det ofodrade utetäcket på den som var hemma, men kom av igen på em efter en ridtur.

Idag vet jag faktiskt inte. La fram ett ofodrat utetäcke men skrev att det inte behövdes vid fint väder. Får se när vi åker förbi sen vad utsläpparen tyckte om vädret :p

Får lite ångest när jag ska bestämma sånthär själv! Oroar mig för att de fryser eller blir för varma, och har ingen möjlighet att åka ut flera gånger om dagen för att ändra. Å andra sidan har de stor hage med både skugga och sol, så de borde klara sig.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Regntäcke ute (50 gr fodring, så jag räknar det som ofodrat). Är ca 9 grader som varmast på dagarna nu...

Inne har hon inget täcke alls.

Oklippt, men har bytt större delen av pälsen till sommarpäls.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Blåser satan och kallt men soligt, +8. Båda två har halvhals 100 g. Min pålle inviger sitt WB Landa Freestyle och det verkar bra!
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

KL

Sol och 8+ men frost och kyligt på morgonen.

Ofodrat regntäcke - Svenskt halvblod 3 år. Oklippt för finns inget att klippa heller ;)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Min fryslort varmblod (tackesklippt) har nu 200 gr med 200 gr hals ute og bare 200 gr (ingen hals) inne.
Frost om natten, 8 grader om dagen. Mkt ute.
Fra i morgen skal han ha rambo orginal 0 gr + 0 gr hals ute med 100 gr liner. Litt usikker på hva han skal ha på inne, men muligens en 200 gr liner (kaldt i stallen om natten)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Alla mina helklippta hästar går med fleecefodrade regntäcken nu. Vi har typ +10 dagtid med varmare i solen. Inne har de 100-150 g stalltäcken, svalare på nätterna.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

*kl*

Är verkligen jättesvårt att täcka nu! Vi har haft ner till -8 om morgnarna och så blir det +8 på dagen och sol. Är skönt att bo nära stallet då så man kan åka dit och klä om/av dom.

Idag hade vi iaf +1 vid utsläpp och min halvklippta är naken och den helklippta har 150 gr på sig. Det är risk för regn/snö under dagen så håller ett vakande öga utanför förnstret. Kommer det får den halvklippta på sig 100gr också. Regntäcke blir så kallt när det blir blött.

Inne står båda mina nakna nu. Stallet blir ganska varmt om natten.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT 13/14

Kl

Mina går nakna jätteskönt verkligen! Snart blir det nog att Flugtäcket åker på och exemtäcke på andra. Blä för insekterna :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: netschjen
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 400
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 784
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp