Vad har eg hänt med min rygg? *rörigt*

Fick en tid på vc kl 15 idag, så får vi se vad de säger. Bara de inte ger standardsvaret " ta en alvedon och vila" som de alltid gör
Jag ruttnar ur på det där standardsvaret speciellt när man gjort illa något som typ huvudet eller ryggen men mitt tips är du blir obekväm för läkaren isåfall. Säg att du redan tagit både en och 2 alvedon och att du är orolig för skada på rygg och inre organ och att du skulle känna dig mycket tryggare om du fick en remiss till en röntgen. Säger de att de inte tycker det behövs så säg att eftersom du redan har problem med ryggen så vill du inte göra det värre och därför vill du inte avvakta längre. Vill de ändå inte så kan du gott säga att antingen så får du en remiss från dom eller så går du och sätter dig på akuten och tar upp onödiga resurser för du känner dig inte bekväm med att avvakta med smärtstillande.
Tyvärr får man i många många fall vara tuff på VC för där får man svaret alvedon och vila på allting. Jag har haft både frakturer, kronisk tarmsjukdom, gulkroppscystor och annat på VC som de rekomenderade mig alvedon och vila för de inte ville remittera mig vidare fast de borde ha gjort det och jag har hamnat i ambulans för VC tyckte alvedon och vila räckte..
Så stå på dig!
 
Lägg till att du inte heller blir hjälpt av alvedon+ipren, annars blir det säkert nästa steg för dem om de inte är någorlunda vettiga och utesluter allvarligare problematik innan...
 
När jag kraschade med hästen och landade på nacken så knallade jag till vårdcentralen och sa "hej jag vill röntga mig". Inga problem :)

Hoppas det inte är något allvarligt!
 
Självklart jättebra att ts ska bli kollad av läkare :). Men lite generellt så där, smärtan när du bryter något (som typ 6 revben) brukar komma fortare än efter över ett dygn, medan muskelsmärtor gärna blir värre efter en tid ;).
Fast ryggkotor kan vara lite luriga. När jag bröt min (också fall från häst), så hade jag inte ont alls första veckan. Sedan smög det sig på och efter en vecka till gjorde det precis så asont som man föreställer sig att det borde göra direkt :p.
 
Fick remiss på en gång, behövde inte ens be om den :p Har röngtats nu, sedan säger de alltid " sitt ner och vänta i väntrummet så kommer vi ut och talar om ifall du kan åka" sedan får man sitta i en evighet tills man ledsnar på det och åker hem i alla fall :p
 
Fick remiss på en gång, behövde inte ens be om den :p Har röngtats nu, sedan säger de alltid " sitt ner och vänta i väntrummet så kommer vi ut och talar om ifall du kan åka" sedan får man sitta i en evighet tills man ledsnar på det och åker hem i alla fall :p
Så det är viktigare att åka hem än att få reda på röntgen resultatet?
 
Så det är viktigare att åka hem än att få reda på röntgen resultatet?

När det tar 8 timmar från röntgen till du får reda på resultatet och du inte ätit på drygt 12 timmar, då är tanken på att åka hem rätt lockande, åtminstone var det så för mig. Så jag förstår tanken. Nu väntade jag snällt alla timmarna och rekommenderar @Mirre att göra detsamma, för en ryggskada är det nog ännu viktigare än det var för mig och min ynkliga fot.
 
Senast ändrad:
Skönt att det inte var värre! :)
Krya på dig!
Tack :)
Ja det var jätteskönt!
Nu har en alvedon tagit bort värken men "ilningarna" är kvar.
Är en nerv i kläm för att det är svullet där jag slagit i, men det är så satans obehaglig känsla! Verkar inte gå att få bort den heller, hur fasen ska man kunna sova med det? :banghead:
 
Så det är viktigare att åka hem än att få reda på röntgen resultatet?
Det är jätteobekvämt att sitta i timmar i ett väntrum på en pinnstol när man har ont (dessutom i ovisshet om de kommer med besked om 30 minuter eller 8 timmar - man vågar ju inte ens kräla iväg till toa.).

(Bara 30 minuter på en pinnstol med en bruten fot som man förtvivlat försöker hitta ngnstans att lägga högre så den inte svullnar till en boll är jobbigt. Ligga och sväva i en säng med hjärnskakning däremot funkar ju.)

Att också ha så ont i ryggen att man åkte dit från början måste vara fruktansvärt.(lär inte kunna lägga sig i hårda plastsoffan med nålfiltsmatta på heller direkt, då får någon annan stå)

(Har faktiskt reflekterat över hur galet det är när man sitter på akuten med en treåring i 5 timmar (eller mer) och de har en spis, en klätterställning, en tågbana och tre trasiga böcker, nyheterna på TV-skärmen. Treåringen har ont i huvudet och kan inte röra sig utan att gråta... de litar helhjärtat på att alla föräldrar har råd med smartphone och att de tänkte på att ladda den. Eller att alla barn på akuten är så friska att de klättrar i klätterställningen -eller så sjuka att de sover?.)
 
Senast ändrad:
Ok, lurigt det där när man inte ser något på utsidan.
Först tänkte jag att jag bara slagit i en muskel och fått en sträckning eller nåt, men nu känns det mer som det sitter i ryggraden.

@CillaW har du nån ide om vad det kan vara?

Så länge du "bara" har ont i ryggen och kan stödja på benen är det inget jätteallvarligt, men du borde nog se till att träffa en läkare om det inte blir bättre.
 
Tack :)
Ja det var jätteskönt!
Nu har en alvedon tagit bort värken men "ilningarna" är kvar.
Är en nerv i kläm för att det är svullet där jag slagit i, men det är så satans obehaglig känsla! Verkar inte gå att få bort den heller, hur fasen ska man kunna sova med det? :banghead:

Gjorde du mer än en vanlig röntgenundersökning?
Nerver i kläm pga svullnad ger med sig.
Värktabletter, rör på dig så gott du kan. Skönt att inget var jättesönder.
 
Gjorde du mer än en vanlig röntgenundersökning?
Nerver i kläm pga svullnad ger med sig.
Värktabletter, rör på dig så gott du kan. Skönt att inget var jättesönder.
Läkaren klämde lite på vc och sedan åkte jag till röngten. Idag känns det bättre, håller mig hemma och pysslar lite idag. Ja jag är glad att jag inte slog i svanskotan eller så.

Men tänkte jag skulle försöka få tag på en kiropraktor framöver så man kan få bukt med mina sneda axlar också.
 
Jaha där ser man.
VC ringde idag, tydligen hade röntgenplåtarna visat på kompressioner i både bröst och ländrygg. Det var mest troligt gamla skador dock och inget jag behövde oroa mig över tydligen.
 
Senast ändrad:
Det är jätteobekvämt att sitta i timmar i ett väntrum på en pinnstol när man har ont (dessutom i ovisshet om de kommer med besked om 30 minuter eller 8 timmar - man vågar ju inte ens kräla iväg till toa.).

(Bara 30 minuter på en pinnstol med en bruten fot som man förtvivlat försöker hitta ngnstans att lägga högre så den inte svullnar till en boll är jobbigt. Ligga och sväva i en säng med hjärnskakning däremot funkar ju.)

Att också ha så ont i ryggen att man åkte dit från början måste vara fruktansvärt.(lär inte kunna lägga sig i hårda plastsoffan med nålfiltsmatta på heller direkt, då får någon annan stå)

(Har faktiskt reflekterat över hur galet det är när man sitter på akuten med en treåring i 5 timmar (eller mer) och de har en spis, en klätterställning, en tågbana och tre trasiga böcker, nyheterna på TV-skärmen. Treåringen har ont i huvudet och kan inte röra sig utan att gråta... de litar helhjärtat på att alla föräldrar har råd med smartphone och att de tänkte på att ladda den. Eller att alla barn på akuten är så friska att de klättrar i klätterställningen -eller så sjuka att de sover?.)

Tja på Karolinska så har de laddningsmöjligheter för telefonen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 201
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 789
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 674
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp