Vad har ni för täcken i förrådet egentligen?

Eftersom jag är täckoman,så har jag hunnit att skaffa en hel del,men jag skyller på att jag vill kunna byta "ofta" om de är blöta,det är inte alltid de torkar på ett dygn,så jag har två regntäcken per häst,och 3 vintertäcken,2 tunnare stalltäcken,två tjockare stalltäcken,1 fleecetäcke,bomullstäcke..
:eek: :eek: :eek:
summa=ca 22 täcken!! till två hästar.. :o :o :o och rid - och ländtäcken är ej medräknade.. :o
Äsch,nu får jag väl allt ta och skärpa mig,ska inte köpa fler.. :crazy: ;) :cool:
 
En bra grund är ett bra regntäcke och ett fleece eller ylletäcke (fleece/ylle som svettäcke och/eller foder under regntäcket). Det kommer man rätt långt på sålänge hästen inte klipps eller är en fryslort. Sedan beror det ju på var man bor och hur lätt eller hårt man rider.

Sedan är det lätt att handla på sig MER :o.

På min täckesklippta hobbyhäst har jag ett tunt termotäcke under regntäcket på vintern, ett fleece under när det inte är så kallt och nu när det är varmt men snålblåst endast regntäcket.

Sedan har jag en hel bunt med andra täcken som ligger och skräpar, ska laga och tvätta upp en hel del i sommar.
 
Vi har tre hästar och alla har likadan garderob som grund!

1st utetäcke/vattentätt/som andas
1st svetttäcke/fleecetäcke

Utetäcket används när det är kallt dvs minusgrader/storm/ösregn och om de ev. blivit klippta.
Svettäcket efter ridning när de blivit svettiga.

Den ena hästen har även ett eksemtäcke mot solen, detta har han dygnet runt från arpil till det blir minusgrader.
 
Ja, vad som är en bra grund är ju olika från häst till häst. Många som kanske är vana att slänga på sina hästar mycket kanske
gör det på resten av sina hästar trotts att dom kanske inte behöver det, dom står istället och svettas ihjäl.

Jag kan säga vad jag har i min garderob : 1 Fleece- och 1 ylletäcke. 1 Stalltäcke, 2 tjocka vintertäcken (så att man kan byta vid väta).
1 fleece fodrat regntäcke och 1 bomullstäcke (waffel). Sen får vi inte glömma 1 "armé" yllefilt som han får ha efter dusch tillsammans med bomullstäcket.
Det är 7 täcken och 1 filt. Det låter mycket men jag tycker detta är en ganska bra uppstättning.
Jag vill ju ha möjligheten att byta täcken när det är sån otrolig väta, nu mera är det ju bara milda vintrar söderut.
Och i ett kallt stall är det svårt att få täckena att torka ordentligt.

:bow:
 
jag har ett regntäcke, ett vintertäcke, ett fleecetäcke, ett ulltäcke? (golden stripe), ett bomullstäcke mjukt och ett i bomull våfflat typ.

Jag använder bara regntäcket och fleecetäcket!
Inget täcke i hagen på hela vintern :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: misswilma
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
817
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp