Vad har ni för täcken i förrådet egentligen?

Happimess

Trådstartare
Vad har ni för täcken till era hästar? Vad tycker ni är en bra "grund" när man skall köpa täcken till sin häst, alltså vilka är de viktigaste täckena? Tacksam för svar... :D :bow:
 
vilka täcken du behöver köpa beror ju lite på vilken årstid det handlar om... men jag kan tänka mig att det man behöver är.
svettäcke
stalltäcke
regntäcke
vintertäcke

sen kanske man behöver ett tjockare innetäcke den kallaste tiden på året och likaså ett tjockare vintertäcke.
det var iallafall vad jag skulle köpa för täcken..
 
hehe.. täcken är lite överreklamerat tycker jag.. :cool:
i alla fall när man är fritids- och hobbyryttare som jag.
visst har jag täcken på min häst, men då ska hon vara rejält svettig eller halv snöstorm/regn och blåst ute. hon klarar sig utan, mer än väl!

i min "garderob" har jag i allafall:
-fleece/svettäcke. när hästen är svettig/blöt från hagen och måste torka snabbt. eller när hon var småfebrig och vi tog promenader i snöstorm :)
-vintertäcke. vid snöstorm eller regn och blåst. annars utan.
-ländtäcke med fleece. när vi skrittar ut och det är kallt/snöar.
 
Dom allra viktigaste täckerna är ju:
Vintertäcke- När det är snö och kallt ute..
Regntäcke-Ett mindre fodrat täcke som är regntätt.
Transport/Fleecetäcke-Används om hästen ska åka transport,Om den är på tävling och kommit ut från banan och ska stå stilla ute en stund så kan man lägga på det.. :bump:
 
Jag har ett fleecetäcke, men det har han aldrig haft på sig ;) Använder det just nu som träning i att ha saker på ryggen som är lite konstiga och som man ser från båda hållen.

Men visst, "normalhästen" kan ju behöva ett vintertäcke, eller regntäcke. Mycket mer än så tycker jag inte ska behövas. Möjligtvis exem/flugtäcke på sommaren.

Om hästen är svettig torkar den snabbare utan täcke (eftersom håren då kan resa sig och fukten dunsta). Mycket mer effektivt att ta halm och torka hästen med, då får den även massage (och värme) efter passet.
 
thermotävke, regntäcke, fleece och vintertäcke. tycker jag man behöver
jag har iofs masasa fler och det är väll lite onödigt
 
Thermotäcket tycker jag är onödigt. Jag brukar ta ett fleecetäcke under och ett regntäcke över det. Däremot tycker jag att det är viktigt att ha 2 st. regntäcken så det finns att byta met när dom är dyblöta. Alltså behövs fleecetäcke, 2st. regntäcken och ett rid- eller ländtäcke. En av mina hästar har 13 st. täcken som jag fick med när jag köpte honom, men jag använder bara dom jag räknat upp här.
 
Till foderhästen har jag:

Vintertäcke
Regntäcke
Fleecetäcke fungerar som svett/stalltäcke
Och ett vattenavstötande ridtäcke med fleece på insidan
 
Jag har:
1 stall-/svettäcke
1 thermotecke
3 vintertäcken
2 regntäcken

Tycker att det viktigaste är att man har två vinter- och regntäcken för de går sönder rätt ofta och då är det jätteviktigt att man har ett extra så att man kan låta hästen gå ut ändå. För det tar ändå några veckor att få ett täcke lagat, speciellt om det ska hålla borta väta.
 
Jag har:
2 st vintertäcken (ett tjockare)
2 st thermotäcken
1 st regntäcke
2 st ländtäcken
2 st ylletäcken (ett för tävling/träning)
1 st yllefilt
1 st halstäcke
2 st svettäcken
1 st bomullstäcke

Har sålt iväg de mest onödiga täckena, men ändå är det några stycken som ligger hemma i förrådet. Just nu använder jag endast regntäcket, pållan går på lösdrift och det är endast vid busväder/ihållande regn hon får ha täcke.

Vilka täcken man behöver beror ju lite på var i landet man bor. Jag bor norröver och här kan det bli kallt på vintrarna (ner mot -30 grader). Men bor man söderut kanske man inte behöver tjocka vintertäcken utan istället behöver regntäcken. Sen beror det ju mkt på vad man använder hästen till och vad den står i för stall. Men som grund tycker jag man kan ha:
Vintertäcke (helst 2 st så man kan byta om det ena är blött)
Ylle/fleecetäcke (då hästen är svettig)
Regntäcke (att använda senhöst/tidig vår då det är lite kyligt och regnar. På sommaren/hösten då det är varmt tycker jag det är ganska onödigt att ha täcke, hästen klarar regnet ändå)
Thermotäcke- ifall hästen är klippt

Sen får man komplettera efterhand om det skulle behövas. Men det beror ju lite på säsong vilka täcken du behöver köpa. Det är lite onödigt att köpa vintertäcke på sommaren och vice versa.

MVH Tingeling :banana:
 
Det beror ju på vad man har för häst. Min är klippt och är rätt så känslig så hon behöver ju en del nu på vintern både inne i boxen, ute i hagen, i transporten och vid ridning! Det jag absolut inte skulle klara mig utan är regn/allroundtäcke och ett fleecetäcke! ;)

Jag har iaf:

1 allroundtäcke
1 regntäcke
1 fleecetäcke
2 svettäcken
2 vintertäcken
2 ridtäcken
2 stalltäcken
 
Jag har minst ett täcke av varje "sort"... Vinter, regn, ylle, fleece, bomull. Men jag använder inte ens hälften av dem just nu! Allt beror ju på vad man vänjer hästen till, och om man klipper den. Om du låter hästen skaffa vinterpäls så behövs ju knappt täcken. Kan vara bra att ha ett fleece eller ylletäcke som svettäcke, och ett regntäcke ifall det regnar mycket. Har man bra möjligheter att torka täckena, så behöver man inte något att byta med.
 
Jag har en massa täcken men jag har en liten totto som är känslig för kyla (t.o.m veterinären har sagt det helt otroligt). Vi har...
2st vinter täcken
2st termo täcken
2st regn täcken
2st fleece täcken
1st "jeans" täcke
1st bomulls täcke med ull på insidan
1st ull filt
en hel massa täcken...
Jag skulle rekomendera ett bra vinter, ett bra regn och ett termo täcke så är du på det "torra" hehe.. :banana:
 
själv använder jag inte så mycket täcken om det inte regnar o jag ska rida sen, eller om det snöar o är kallt. eller efter en svettig ridtur.
men i lagret har jag i alla fall: Fleese täcke, jätte bra efter svettiga rid pass.
svett täcke, bra sommartid för att få hästen att torka fortare o på så vis "slippa" flugor. men jag har det inte i hagen bara efter ridningen o sen utan täcke.
bomullstäcke, över fleese täcket eller ensamt.
regn täcke, själv klart vid regn
vintertäcke, om det är -10 grader eller kallare.
 
Till min lilla pålle har jag ett stalltäcke, två svettäcken (ett sådant där nättäcke och ett i fleece), ett bomullstäcke att ha i tävlingssammanhang när man inte vill att hästen ska smutsa ned sig i onödan, ett regntäcke, två vintertäcken (ett är ur funktion), 4 ländtäcken (!) och 2 eksemtäcke (ett utav dem har snart gjort sitt).
För tillfället håller jag på att spana in ett nytt svettäcke, har inget som är så där riktigt bra...
Vad man behöver för täcken beror ju på vad man har för pålle och på vilket sätt den brukas. :D
 
Mitt hbl-sto har:
vintertäcke 300 g macpro
regntäcke macpro
regntäcke horseware/rambo
temotäcke 370 g horseware/rhino
termotäcke 300 g norton
termotäcke 150 g horseware/rambo
ylletäcke mia's rs
fleecetäcke macpro
fleecetäcke börjes
combitäcke (svett) hansbo
tjock yllefilt king's saddlery
vattentätt ridtäcke hööks
ridtäcke ylle krafft
ländtäcke vattentätt börjes
ländtäcke vattentätt hansbo
ländtäcke fleece nalle puh

snart oxå fleecetäcke m hals exklusiv
ländtäcke ylle exklusiv


Jag tkr man behöver: (om man har hästen klippt vintertid)
1-2 vintertäcken (bra med ett extra om det andra behöver torka)
1-2 regntäcken (se ovan)
termotäcke (i transport el stallet nattetid)
fleecetäcke som svettäcke/transporttäcke
gärna ett tjockare/varmare svettäcke, ex ett ylletäcke vid lite kallare dagar el i transporten
vattentätt ländtäcke vid ridning
filt

Man kan oxå "fixa" ett extra vintertäcke genom att lägga på termotäcke+regntäcke :D
 
Vad jag äger för täcken kan jag ju skriva upp:

* 2 st Horseware Rhino 200g
* 2 Thermomaster vinter
* 1 HorseFarm vinter med bogveck (tjockt, typ 300g?)
* 1 Bucas Smartex Rain
* 1 billigt B*rjes regntäcke som dock läcker..
* 1 Shires Storm Cheeta med fast hals (typ 300g)
* 1 grönt märkeslöst med bogveck (typ 300g)
* 1 gammalt (minns ej märke) med teddyfoder
* 1 "lerskyddstäcke" dvs helt utan foder.
* 1 lös Thermomasterhals
Det var väl utetäckena...

* Fleecetäcke Jacson
* Ylletäcke från Gr*nngården
* 2 hemsydda ylletäcken
* Horseware Cotton Cooler
* 2 "våffel"täcken i bomullsmaterial
* + nåt mer jag inte minns nu :smirk:
Innetäckena...

Sedan har man ju
* 2 skrittäcken
* 3-4 ländtäcken
* några vanliga filtar
* vanliga handdukar är alltid bra att ha :)

En bra grund är 3 täcken, 1 tjockt vintertäcke, ett regntäcke som är riktigt tätt, och ett stall/svettäcke.

Om vintertäcken är blött eller så kan man lägga regntäcket på stalltäcket och få ett till vintertäcke på så sätt.

Men man kommer alltid att köpa på sig många fler täcken senare... :D
 
Fleecetäcken och regntäcken. Till de stora hästarna har vi termotäcken också, när det är riktigt kallt. Shettisarna fryser ju aldrig... :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 581
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: misswilma
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
817
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp