Bukefalos 28 år!

Vad har ni för utrustning!

P

Phorsytia

Vad har ni för utrustning på hästarna när ni rider distans? Lägg gärna ut bilder på sadlarna och sånt!

Mvh Syti
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Jag är jättetråkig och använder samma som jag alltid rider i hemma! Inget flashigt alls: brun dressyrsadel, med vanligt schabrak under och brunt träns. Vi trivs jättebra i det ändå, men visst är det snyggt med alla läckra färger som finns på distanstränsen. Dock ligger nog mina prioriteringar på annat håll! Som studielitteratur...:mad: = dyrt!
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Så du har inte en speciell sadel? Har sett så många som har det!
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Nix, en helt vanlig! Huvudsaken är ju att den passar hästen. Ofta kan ju araberna ha lite knepiga ryggar så många väljer bomlöst pga detta och de verkar vara mycket bra. En del ryttare älskar dem och andra tycker de är mindre bra att rida i. Det beror nog på lite vad man är van vid. Jag är van vid vanliga engelska sadlar och tycker bomlösa ger mig för lite stöd. Sedan får man ju hoppas att sadeln fortsätter att fungera för oss nr ritterna blir lite längre och mer ansträngande - det är då sadeln verkligen sätts på prov! Sådant man kommer undan med på fem mil kanske inte fungerar på åtta. Sedan är det ju en kostnadsfråga. Jag valde mellan en mer typad distanssadel och den här dressyrsadeln och eftersom jag har tänkt satsa ganska mycket på dressyren också ville jag ha en sadel som fungerade till både och. Så det blev dressyrsadeln! När jag blir rik skall jag ha en sadel till varje syfte! :cool:
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

en bighorn arabian-light sadel,ett vanligt schabrak, ett träns från Mia, ett sånt som är ett milt hackamore om man tar bort bettet, och strykkappor bak. + en liten röd rosett i svansen....

inte heller speciellt flashigt....
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

En torsionsadel. Vanligt läderträns med diverse remmar! förr red jag på pessoabett, i vinter har jag testat jaktbett eftersom min häst kastar så med huvudet när det blir för mycket hävstång. + martingal, alltid!!! Om inte annat för att halsringen är så bra att hålla i sig i (ibland). Men även för att han kastar så med huvudet annars...
Bilder på mig och våran utrustning finns på min hemsida.
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

En torsionsadel. Vanligt läderträns med diverse remmar! förr red jag på pessoabett, i vinter har jag testat jaktbett eftersom min häst kastar så med huvudet när det blir för mycket hävstång. + martingal, alltid!!! Om inte annat för att halsringen är så bra att hålla i sig i (ibland). Men även för att han kastar så med huvudet annars...
Bilder på mig och våran utrustning finns på min hemsida.
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

En torsionsadel. Vanligt läderträns med diverse remmar! förr red jag på pessoabett, i vinter har jag testat jaktbett eftersom min häst kastar så med huvudet när det blir för mycket hävstång. + martingal, alltid!!! Om inte annat för att halsringen är så bra att hålla i sig i (ibland). Men även för att han kastar så med huvudet annars...
Bilder på mig och våran utrustning finns på min hemsida.
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Sadel just nu (har inte tävlat i den än men tränar och ska tävla i den):
comfortshty%20fendrar%20st.jpg

En Star Trekk Comfort Shorty, bomlös med paneler. Har westernfendrar och westernbyglar till men ska köpa distansbyglar som sviktar till våren.
Tävlade tidigare i en Big Horn Arabian Light och kommer att fortsätta att ha den som reservsadel.

Under sadeln har jag vintertid renskinn vid uteritter och brukar ha vanliga schabrak när jag rider i ridhuset. Kommer att ha renskinnet under när jag tävlar i sommar.

Har ett vanligt svart läderträns med rakt bett och släta lädertyglar som jag brukar rida första sträckan i då det blir lite mer direkt kommunikation med bettet vilket kan vara bra för att minimera dikussioner om hastighet och gångart...:D Annars rider jag i en brun sidepull av märket McLellan med kantflätade tyglar (svarta till ett brunt huvudlag - jag är nog ingen snygg syn för gudarna..:eek: ).

Har ännu inte fastnat för nylon och biothane, men funderar på det där nya vita smala som Mia har inne... I så fall blir det vita tyglar till också (jag har en skimmel). Alltså inga häftiga färger men om det skulle bli något sånt, så ligger blått närmast då han heter Blue Spirit.

Inga hjälptyglar och oftast inga benskydd förutom vid djupt/lerigt underlag då vi har blå neoprenskydd som också täcker kotan.

/Camilla
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Okej!! tack för alla svaren!! :) kul att veta lite!!
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Hej Camilla, har själv tänkt att köpa star trekk comfort till min arab. Tycker den verkar "stabil" då jag nu har en Big Horn arabian light.. Som hon har börjat växa ur tyvärr:mad: Har precis börjat rida distans och tycker att den bomfria sadeln verkar passa bra med tanke på rörelsefriheten. Har kollat på andra märken oxå men tycker denna verkar bäst. Har du provat ngn annan bomlös? Vad tycker du är bra/dåligt med Star trekken? Sista frågan, vem är Mia?
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Samma problem som för min häst, då, han växte också ur Big Horn-sadeln.

Nej, jag har inte provat någon annan bomlös men tittat på flertalet. Bra med Star Trekken är att den är stabil, den ligger mer stilla, ger en lodrät sits och den är smalare i sätet. Jag skulle inte kunna ha en bredare bomlös då jag har höftproblem och inte kan sitt alltför brett. Jag tycker egentligen inte att något är dåligt men om jag citerar de som ridit i min så är den stelar än andra bomlösa och släpper inte igenom känslan av ryggmusklerna lika mycket, den är någonstans mittemellan en bomsadel och andra bomlösa. Den har dåligt med stöd för benen (framtill - inga vulster) vilket för mig bara var ett problem i början men de som testar första gången har tex svårt att hålla balansen i galopp utan åker framåt.

Min häst är dock enväldig domare och han säger JA TACK! Han har förändrat rörelsemönstret enormt och formen är stabilare och lägre än tidigare, samt att ryggen har äntligen blivit hyfsat bra.

Mia är Mia Lindgren som har distansritt.nu. :)

/Camilla
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

Låter bra!! :) funderar på om det finns ngn annan återförsäljare som har ett annat pris då den är rätt dyr. Men är det en bra sadel så är den ju värd dem pengarna! Om jag fattat rätt så ingår bara själva sadeln i det priset, så man får köpa till fendrar mm.. De sålde inga vojlockar, men vill ha så man kan tvätta rent. Använder du vojlock/pad på din? Läste att du använder renskinn oxå,var har du köpt ditt? måste man fästa fast det på ngt sätt? Sista frågan :crazy: Funkar den bra att rida dressyr med?
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

:) Tack för tipsen!! Undrar om det finns andra återförsäljare till star trekk sadlarna än kaupre?? Verkar dyrt med nästan 15000 för en komplett sadel.... Fast den är ju super snygg, men har ej provat den.
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

När jag rider distans har min häst:

Knights bareback ,brun
Eqalizer pad ,lilaröd
Weaver Leather, lila träns

Passar jättebra på mitt svarta lilla varmblodssto:love:

Skitsnyggt!

Ps. Hon är på min avatar.

/I
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

På min arabvalack har jag en bomlössadel med en grön padd (en blå är beställd som ska passa i hop med tränset:) ) och ett kornblått distansträns från Distansritt.nu
Rider även med benskydd fram vid starten då det kan bli några smällar i stridens hetta:angel:

Häls Sarah
 
Sv: Vad har ni för utrustning!

4229.jpg



Jag har mina oranga tränas från mia även dom med förbygel och martingal.

Har dressyrsadel på ena hästen Appolosa Trekking på den andra... Har fårskinn över dressyrsadeln när jag tävlar.

pessoa bett på den ena tre delat på den andra. Samma utrustning vid träning som tävling så klart...

040605%20Agimus_RR.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har ni för utrustning!

Sorry för att jag inte svarat på detta - tappade bort det på något sätt!

Zelda skrev:
Låter bra!! :) funderar på om det finns ngn annan återförsäljare som har ett annat pris då den är rätt dyr.
Nej, det finns det inte - Kaupre är generalagent i Sverige så det du kan göra är att beställa en direkt från Tyskland.

Men är det en bra sadel så är den ju värd dem pengarna!
Jag tycker att den är det. Men i det lägger jag ju in att den passar min häst och fungerar bra för oss men det är ju det viktigaste och som ingen annan sadel lyckats med, trots läderkvalitet och status på hantverket.

Om jag fattat rätt så ingår bara själva sadeln i det priset, så man får köpa till fendrar mm..

Ja, man får köpa till som med en vanlig sadel. Men du kan ha vanliga läder och byglar bara du placerar spännet nere vid byglarna.

Använder du vojlock/pad på din?
Jag använder renskin och vanligt bomullsschabrak beroende på vad jag ska rida. Inne i ridhuset blir renskinnet lite väl varmt...

Läste att du använder renskinn oxå,var har du köpt ditt?
Just mitt köpte jag färdigfixat av en kompis men hon har köpt det på en marknad. Finns att köpa lite överallt till priser mellan 500 och 800. Kolla runt på forumet - det var i någon tråd som någon tipsade om bra priser.

måste man fästa fast det på ngt sätt?
Jag fäster det med två fästremmar framtill i sadeln men i övrigt ingenting och det ligger helt stilla.

Funkar den bra att rida dressyr med?
Världsbäst! Det kan jag med säkerhet säga efter dressyrträningen förra helgen då tränaren (som inte sett oss på länge) sa att vi jobbat bra sen sist och klart var på LA-nivå nu. Då har jag ridit i sadeln sedan i maj och jag tycker att det fungerar super - jag kan slappna av mer i sitsen och hästen får ut rörelserna bättre. Dessutom får man så trevlig lodrät sits i den.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
819
Senast: skiesabove
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: skiesabove
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 444
Senast: Seabaz
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp