Bukefalos 28 år!

Vad heter era Höns-snuttisar.

M

mizz

Jag märkte i den andra tråden att vid namnsättningen så höll man sig gärna till en begynnelsebokstav. Så vad heter era hönsbesättningar? Låt oss spåna om namnen och varför det blev så.
Om jag får flera av hankön i flocken blir det däremot namn efter gäng, typ tre tuppar- Porthos, Athos och Aramis. Blir det så för er oxå, att ni döper tupparna efter "gäng".
Jag har en förkärlek till gamla namn, har jag märkt. Alfhild, Ragnhild, Äska, Hedda m.m.
Så kom igen nu. Berätta vad era heter och varför och naturligtvis vill jag ha era namnförslag till den planerade! (för en gångs skull) kullen i sommar.


Porthos
Den av de tre vi tyckte var vackrast, intelligentast och som vi sparade.
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

nej vilken fin! :)

vi har bara namn på två tuppar.. dom heter ken och maja(!) .. :p haha ..
(förklaring: vi trodde det var en höna tills "hon" började gala. :D)
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Jag brukar hålla mig till en och samma bokstav när det gäller hönsen. Mina heter Agnes, Agata, Alice, Augusta, Albertina, Amalia och Alma.

Tuppnamn brukar bli någon form av verklig människa. Sista tuppen vi hade hette Bo G efter min företagsekonomilärare. Föregående hette Edvin efter en kompis roliga pappa. Innan den hade vi en tupp vid Evald döpt efter ett kommunalråd. Båda sprätte som ett gäng dårar :angel:
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Ja vad intressant :banana:

Mina små snuttis :love: heter följande:
Hilda
Hildur
Havre
Hekto
Hade en Hilma men hon är död tyvärr :cry:
Min tupp
Goliat 2
1:an är död :cry:

Tupparna lär få heta Goliat med en siffra efter sig ;)
Den första gol alltid när som helst,, även på natten (undrar om det var något fel på honom ;) ) så därför blev det Goliat.

Hönorna vet jag inte varför det blev på H....

Kanske namn från Sagan om ringen skulle passa hönsen :D
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Vilka härliga namn på A. Önskar nästan att jag kommit på dem på mina. :) Ska skriva av alla era godingars namn, för när det väl gäller så är allt bortblåst. :o
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

H-hönor har du ser jag. :)

Min första kockintupp var exakt likadan, gol i ur och skur, en dag lackade jag ur, närmare bestämt ½5 på morgonen, drog ut sambon i bara kallingarna, fram med huggkubben och sedan kunde jag sova på morgonkvisten resten av sommaren. Visst blev jag ledsen för en fin tupp, men bättre att förekomma grannarna. Bor nämligen mitt i byn.
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

mizz skrev:
H-hönor har du ser jag. :)

Min första kockintupp var exakt likadan, gol i ur och skur, en dag lackade jag ur, närmare bestämt ½5 på morgonen, drog ut sambon i bara kallingarna, fram med huggkubben och sedan kunde jag sova på morgonkvisten resten av sommaren. Visst blev jag ledsen för en fin tupp, men bättre att förekomma grannarna. Bor nämligen mitt i byn.

:rofl: ooops det var hårda bud ;) emn det är skönt med sovmorgon :D

Min gol kl.01 kl. 04. och så hela dagen,, jag har grannar med höns så han svarade deras tuppar eller så svarade dom min :devil:
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Påminner mig om grannens katt. "Hon" fick p-piller tills "hon" satte på våran honkatt.

Hälsa Maja från mig. :D Förresten kommer Ken och Maja bra överens eller har de ett harem var?
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

haha, det ska jag göra. ;)
jodå, dom kommer bra överens..
det är en tupp som bestämmer.. så .. hm.. mja. :p
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Min gol konstant dygnet runt, så du förstår varför jag var tvungen. Och så var han feg oxå. Skickade fram hönorna först för att kolla nya saker. Så han hade nog överlevt dem alla om han fått fortsatt leva. :smirk:

Nä, nuuu väntar utelivet.
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Kom ihåg, den tuppen hette Prins Bertil. Varför vet jag inte, men jag är bra på att ta namn ut ur det blå.

mizz skrev:
Min gol konstant dygnet runt, så du förstår varför jag var tvungen. Och så var han feg oxå. Skickade fram hönorna först för att kolla nya saker. Så han hade nog överlevt dem alla om han fått fortsatt leva. :smirk:

Nä, nuuu väntar utelivet.

Kan ni inte riktigt gamla namn, typ så man får vibbar från vikingatiden.

(Jag har smitit från vedklyvningen :D Måste tillbaka)
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Då jag fick min genbank 1990 började jag med att döpa alla kycklingar som föddes det året och som jag sparade till avelshönor med namn som började på A och sedan har jag fortsatt så. Iår ska alla döpas på O.
Min tupp heter Meurlin och de hönor jaghar nu heter Anny, Farah-Diba, Hjördis, Kristall, Karmell, Klementine, Louice, Limdy, Miranda, Minette, Medea, Nanna, Nomi, Ninni, Nilla, Nicollina, Nouva, Natalia, Nadine, Nikita, Ninja, Nancy och Naemi.
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Det är kul med namn:-)
Min tupp heter Holger hönorna heter Alice Lili&Sussie och Siv:-)

Lili& Sussie tycker jag inte är så bra namn men det var min killes barn som döpte dom så det fick bli så....

Och angående Sivan kan det lika gärna vara en sivert med vi får se hur det utvecklas.....
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Ååååååååh, Siwan. Vilka minnen det väcker. På den tiden jag hade busk-avlade höns, ack nej inte bus-kavlade, hade jag en dvärgkockin (därav intresset nuförtiden). Hon var en underbar liten tapper höna ibland de stora. Sa inte så mkt när hon var själv, men oj-oj vilken lejoninna när hon fick kycklingar. Wow, hon kunde rensa hönsgården på höns. I hennes första kull hade vi en stor kolsvart tupp vi döpte till Ferm, :D kan någon lista ut sambandet.

*klyv, klyv, oj vad jag klyver* :angel:
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Inga namn jag fastnar för, men så är jag ganska trött på influerade namn från "utrikiska". *Vaddå håller på med travhästar* :rofl:

Men Hjördis var fint. :love:
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Våran tupp nu heter Folke. Den förra hette Torbjörn :crazy:
Den äldsta hönan ( 6 år) Heter Pip egentligen, men alla säger Pipen, eller ngt liknande...

Dom andra hönsen har inga namn, bara jag som kallar dom för Idioter... :crazy:
 
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Idioter......hmm, det går bra det med. :D
Jag fick lära mig tidigt att det spelar ingenroll vad du säger, det är hur du säger det som är viktigt. Så här går de generellt under namnen tuppf-n och höndj--lar. :rofl: Med en smekning i rösten naturligtvis. :angel:

Förresten Folke och Thorbjörn, vilka goa namn. Kanske inga jag skulle välja direkt, men helt klart värda att lägga på minnet. Eller ja, kanske inte på teflonminnet, men iaf skriva på en lapp som jag kan förlägga någonstans med de andra 1000 bra-att-komma-ihåg-lapparna. :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad heter era Höns-snuttisar.

Christina L. skrev:
Då jag fick min genbank 1990 började jag med att döpa alla kycklingar som föddes det året och som jag sparade till avelshönor med namn som började på A och sedan har jag fortsatt så. Iår ska alla döpas på O.
.
Nu svarar jag på mitt eget inlägg för att göra ett litet upprop till er alla. Ge mig gärna förslag på bra hönsnamn på O om ni kommer på några, det är en svår bokstav
Jag har dessa namn på min namnförslagslista:
Höna - Opal, Odette, Othilia, Olivia, Olga, Ossie, Onaka och Oh la la.
Tupp - Opus, Onedin, Odyssevs, Otto och Oliver. Jag behöver nog inte fler tuppnamnförslag för jag vet inte ens om jag ska spara någon ungtupp iår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp