Vad ingår i beteshyran?

Att tillägga så att det kanske blir lättare att förstå den låga kostnaden.
Ansvarig hyr stallet med marker för bete och vinterdagar för 1000:-/månad plus el.
Det är 9 platser i stallet, varav 5 är uthyrda. Ansvarig har 3 hästar själv.
Hö köper hon för 1,20kr/kg, vi köper av henne för 2kr/kg

Vad stallägare har för kostander är totalt ointressant, frågan är om man tycker det är värt priset och om inte det finns bättre alternativ. Det är inte förbjudet att ta betalt för sina tjänster och är det inte prisvärt så får man inga kunder.
 
Du kan ju börja räkna på vad det skulle kosta att fixa eget bete :)

Det brukar dra iväg rätt rejält.
Först ska man hitta duglig mark, och hyra /arrendera/köpa . Kostnad beroende på vart man bor, vissa har tur och får låna gratis och andra får betala multum i arrende.

Sen stängsla, trästolp att hägna in hage är skitdyrt om man ska hägna in annat än småhagar. 35-60 kr/ st brukar man få betala här.
Som exempel, jag har en liten vinterhage på ca 2500 kvm, enkelt elstängsel med billigaste trästolpen till den gick på 2000 kr, att stängsla beteshage blir mycket dyrare.
Plus aggregat och ev batteri om hagen ligger utan el.

Vatten ska tas till hagen, går det att köra ut dunkar med bil eller måste det köpas vattenvagn och lämpligt dragfordon?
Vatten kanske inte är jättedyrt men på hela sommaren blir det ändå någon hundring.

Sköta om betet med betesputs?
Ev så in nytt?

Det drar snabbt iväg med pengar :)
Mycket pengar.
 
Jag betalar 730 kr i månaden under sommaren. Då ingår bete i färdig stängslade hagar, påfyllning av vatten vid behov (behövs oftast minst 2 ggr per dag) samt tillsyn och saltsten i hagen.

Under vintern betalar jag 1280 kr i månaden för lösdrift. Då ingår fri tillgång på hö/hösilage, daglig tillsyn, saltsten och påfyllning av vatten i termobar vid behov.

Vi har det riktigt billigt tycker jag. På gården finns belyst ridbana med sand, belyst gräsbana, många ridvägar, många hagar som hästarna varierar att gå i, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, kök med kiosk och toa. Allt får vi använda fritt året om.

Inte nog med det så är det nära till buss som går ofta, nära till ridhus, man kan köpa till tjänster som mockning osv. Dom betesputsar hagarna och dammsuger dom. De har byggt fina "hus" till grimmorna vid alla hagar så de är skyddade för väder och vind. Dom ställer upp till 110% om det skulle vara något. Dom ser alltid till att gräsmattorna är klippta, gruset krattas, ridbanan harvas och blommor i krukor lite här och var. Allt för att det ska va så fint och kännas så hemtrevligt som möjligt :).

Dom hittar alltid lösningar på eventuella problem. Dom hjälper en så gott de kan. Bättre stall, stallägare och stallkompisar finns inte! Stallägarna handplockar hyresgästerna och det medför att vi aldrig blir osams i stallet då alla vill ha det likadant (tänker på sopat golv, mockat ridbanan efter sig osv) och alla personer kommer väldigt bra överens. Alla hjälper alla. Behöver jag hjälp så hjälper dom mig och behöver dom hjälp så hjälper jag dom! Det är lite ge och ta som gäller i vårat stall, vilket är guld värt!

Jag kommer aldrig ge upp den här stallplatsen. Aldrig någonsin om jag inte skaffar egen gård då :p
Kan ju tillägga att det är i en av Sveriges 10 största städer :)
 
Jag betalar 730 kr i månaden under sommaren. Då ingår bete i färdig stängslade hagar, påfyllning av vatten vid behov (behövs oftast minst 2 ggr per dag) samt tillsyn och saltsten i hagen.

Under vintern betalar jag 1280 kr i månaden för lösdrift. Då ingår fri tillgång på hö/hösilage, daglig tillsyn, saltsten och påfyllning av vatten i termobar vid behov.

Vi har det riktigt billigt tycker jag. På gården finns belyst ridbana med sand, belyst gräsbana, många ridvägar, många hagar som hästarna varierar att gå i, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, kök med kiosk och toa. Allt får vi använda fritt året om.

Inte nog med det så är det nära till buss som går ofta, nära till ridhus, man kan köpa till tjänster som mockning osv. Dom betesputsar hagarna och dammsuger dom. De har byggt fina "hus" till grimmorna vid alla hagar så de är skyddade för väder och vind. Dom ställer upp till 110% om det skulle vara något. Dom ser alltid till att gräsmattorna är klippta, gruset krattas, ridbanan harvas och blommor i krukor lite här och var. Allt för att det ska va så fint och kännas så hemtrevligt som möjligt :).

Dom hittar alltid lösningar på eventuella problem. Dom hjälper en så gott de kan. Bättre stall, stallägare och stallkompisar finns inte! Stallägarna handplockar hyresgästerna och det medför att vi aldrig blir osams i stallet då alla vill ha det likadant (tänker på sopat golv, mockat ridbanan efter sig osv) och alla personer kommer väldigt bra överens. Alla hjälper alla. Behöver jag hjälp så hjälper dom mig och behöver dom hjälp så hjälper jag dom! Det är lite ge och ta som gäller i vårat stall, vilket är guld värt!

Jag kommer aldrig ge upp den här stallplatsen. Aldrig någonsin om jag inte skaffar egen gård då :p


Låter som ett ställe som skulle passa mej och mina pållar!
Men nu är jag lyckligt lottad, så jag kan, även om det blir ensamt ibland, ha dem hemma.
 
Vad stallägare har för kostander är totalt ointressant, frågan är om man tycker det är värt priset och om inte det finns bättre alternativ. Det är inte förbjudet att ta betalt för sina tjänster och är det inte prisvärt så får man inga kunder.

Gjorde mitt inlägg främst för att många tyckte jag hade väldigt billig hyra och även att "vinterhyran var för låg"
Var mer en förklaring till varför stallansvarig kan ha såpass låga priser och ändå gå runt. :)
 
Till er som hyr in/har inhyrningar.
Vad betalar ni i hyra nu under betestiden?
Vad ingår då?

Anledningen till att jag frågar är att jag är inte helt nöjd med mitt nuvarande. Ska träffa stallansvarig idag och prata med henne och ville väl mest höra om jag är helt ute och cyklar.

Jag betalar 700:-/månad.
I det så har jag tillgång till min box.
Ansvarig köpte in hagmaterial, men vi som skulle ha hästar i hagen fick bygga upp.
Ingen tillsyn, vi fyller vatten själva, köper mineraler/salt själva.
Har börjat fundera över vad det är jag betalar för.

På tidigare beten häromkring för samma pris har ansvarig kollat till hästarna 1 ggn/dag, kollat och fyllt vatten 1 ggn/dag och stått för salt/mineraler. Plus tillgång till stall/box.

Jag har absolut inga problem med att sköta hästen själv, men då till reducerat pris.

Under vintern betalar jag 1300:- inkl box, hö, morgonfodring och utsläpp.
Övriga sysslor (fodringar och insläpp) hjälps vi alla åt med.
Och detta är jag nöjd med då det känns som jag får nått för pengarna.

Inte alls dyrt.

För ett välskött och dugligt bete betalar många upp mot 1000kr, eller mer per månad på sommaren UTAN skötsel, box, tillsyn osv.
Som ett exempel kostar ju betesputs, omsådd och annan "förbrukning" under en sommar massor för markägaren.
Vår stallägare sådde om en av delarna för något år sedan och det hade kostat femsiffrigt (tror över 20.000)..så knappast att de gör sig några större vinster.

Själv är jag ofta lite förundrad över att många tror att häst ska vara gratis på sommaren..Själv tänker jag - vill jag ha ett fint/seriöst bete så kostar det en slant då jag i alla fall inte vill ha en hage med rator, dålig mark etc där jag äve ska stå för vatten som måste hämtas långt bort, stängsel osv
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att det låter dyrt alls, TS.
När jag hade min första häst betalade jag bara kallhyran på sommaren - 800:-/månaden. Alla i stallet (inkl "stalltomten" som ägde en häst, bodde uppe vid betet och var den som såg till hästarna till vardags och skötte servicen även när de stod på stall) hjälptes åt med vatten etc, "stalltomten" såg till hästarna dagligen och kollade så att alla mådde bra och inte var skadade eller så. Såhär i efterhand känns det otroligt billigt, och visst kan jag undra hur fasen det gick ihop (vi var en ekonomisk förening som drev stallet, jag var dock mindreårig och min uppgift var att beställa halm, så jag var inte insatt i ekonomin i detalj). Vi hade ju sisådär 30ha beteshagar totalt, och de satt ihop (med grindar emellan - oftast gick de i halva hagen i taget så att säga) - det blir mycket stolp och elrep det! :eek:

I nuvarande stallet är det samma kostnad året runt, bete eller inte - 2000:- i månaden för fullservice (på sommaren ingår inte grovfoder dock, vilket det gör under höst-vinter-vår). På betet fixar stallägaren vatten och ser till hästarna. Man har tillgång till sin box och får den mockad och strödd (om man betalar för det även i vanliga fall) om/när det behövs, vilket innebär att vi har möjlighet att ta in hästarna då det blir fullskalig attack av bitande odjur i luften. Min häst går inte på bete alls i år, pga blir fet och får således äta hö (som jag köper själv). Vad stallkamraterna som mockar och tar in sina hästar själva när de vill (hästarna går på bete dygnet runt) betalar, vet jag inte då jag inte frågat. Men jag tycker att det känns helt ok, då stallhyran inkl allt är låg imo. Det som svider i min plånbok är att min häst inte riktigt tål hösilaget som ingår i vanliga fall = behöver hö utöver det året runt, men det är ju faktiskt inte stallägarens fel..
 
Nu står ju jag i ett kollektivstall utan vinstintresse så det är ju svårt att jämföra rakt av men jag betalar 850:-/månad för bete och tillgång till min egen box.
Vi sköter (som under vinterhalvåret) allting själva och vi gör så att vi delar upp sommaren i 6-dagarspass då man har ansvar för att vattnet fungerar, alla hästar mår bra och har mössor, insektsmedel, inga blödande sår osv och att staket + el är intakt och fungerande.
Högst rimligt tycker jag.
 
Jag betalar 1000kr/månad på sommaren för mina två, alltså 500kr/häst.
Jag har tillgång till boxen som vanligt, vi hjälps åt med vatten och nu när det varit så varmt har vi hjälpts åt med att ta in och ut. Dock ingår inte hö/halm. På sommaren ska även boxen mockas ut, göras rent samt målas om vid behov.

Resten av året betalar jag det dubbla, då ingår fritt på hö/hösilage samt att vi har en termobar på vintern utöver det som ingår på sommaren.
Strö ingår inte.
 
Och ändå så tycker du inte får valuta för pengarna...
Nej, inte då jag på andra ställen i samma stad fått mer. (Häromkring är det tydligen billigare med stall och beten)
Men som sagt, alla stallägare väljer själva vad de vill ha in och jag som inackordering kan välja att flytta.
Det kommer oxå att ske, men av helt andra anledningar än vad tråden handlar om.
Dåligt styre, en syn på skötsel som inte funkar med mitt på långa vägar då det idag riskerade hälsa och liv för min häst och särbehandling gör att jag tar mitt pick och pack och flyttar på mig
 
Jag tar in beteshästar enbart av den anledningen att mina egna inte kan äta upp allt gräs! Att få någon eg lönsamhet i det är hopplöst - tyvärr krävs det nog att man haft egen gård för att man ska inse det .., oavsett ... Jag ser till en gång per dygn och tar upp vatten. Inte tillgång till stall. Den som ber trevligt får använda ridbanan. Pris: 600 per månad inkl moms. Vill ej ha hästar kortare tid än två månader.
 
Till er som hyr in/har inhyrningar.
Vad betalar ni i hyra nu under betestiden?
Vad ingår då?

Anledningen till att jag frågar är att jag är inte helt nöjd med mitt nuvarande. Ska träffa stallansvarig idag och prata med henne och ville väl mest höra om jag är helt ute och cyklar.

Jag betalar 700:-/månad.
I det så har jag tillgång till min box.
Ansvarig köpte in hagmaterial, men vi som skulle ha hästar i hagen fick bygga upp.
Ingen tillsyn, vi fyller vatten själva, köper mineraler/salt själva.
Har börjat fundera över vad det är jag betalar för.

På tidigare beten häromkring för samma pris har ansvarig kollat till hästarna 1 ggn/dag, kollat och fyllt vatten 1 ggn/dag och stått för salt/mineraler. Plus tillgång till stall/box.

Jag har absolut inga problem med att sköta hästen själv, men då till reducerat pris.

Under vintern betalar jag 1300:- inkl box, hö, morgonfodring och utsläpp.
Övriga sysslor (fodringar och insläpp) hjälps vi alla åt med.
Och detta är jag nöjd med då det känns som jag får nått för pengarna.

Här ingår bete i stallhyran. Men då jag bara hade ena hästen på lösdrift betalade vi 900 kr/mån den period det var bete. Då ingick saltsten och mineraler. Kolla hästarna hjälptes 2 inhyrda lösdriftare och stallägare åt med. När det sedan blev fler på betet(ca 15 till av de uppstallade inackorderingarna) turades vi inhyrda om att kolla dem.
Hagen och staket tillhandahöll stallägare. Det finns även bra, stora vattenkoppar/självpåfyllande kar. De rengör vi som kollar hästarna.
Det finns även lösdriftshus som är halmat av stallägare.

Vår kallhyra här är ca 2200 kr/mån. Så det är ju då vad de flesta betalar för betet. Då ingår användande av ridbanor/ridhus, stall, sadelkammare, toalett etc.
Jag ser inget orimligt alls i det priset.
 
Det är galet vad folk vill ha och hur lite de vill betala. Jag tar 650:- för sommarbete och då sköter mina inhyrningar sig själva, men jag ställer upp om de tex reser bort mot att de ställer upp om jag gör det. Tillgång till stall, ridbana osv. En av inhyrningarna blev sur när jag ville ha hjälp med att kolla staketen inför sommaren, hon tyckte att hon betalade för den servicen. Hon tyckte också att tillsyn och påfyllning av vatten skulle ingå. Jag kan säga såhär, hon är inte kvar här.
 
Ett problem inom hela hästnäringen är väl just att det är dyrt och tidskrävande att ha häst och att få har råd eller lust att betala vad det skulle behövs kosta att inackordera hästen om hyresvärden verkligen skulle leva på det / ha lönsamhet. Därav svarta pengar, byte av tjänster, oavlönade praktikanter mm ...
 
Ett problem inom hela hästnäringen är väl just att det är dyrt och tidskrävande att ha häst och att få har råd eller lust att betala vad det skulle behövs kosta att inackordera hästen om hyresvärden verkligen skulle leva på det / ha lönsamhet. Därav svarta pengar, byte av tjänster, oavlönade praktikanter mm ...

Ett annat skäl till att det är dyrt (eller borde vara det) är att så mycket görs manuellt. En rationell hästhållning med lösdrift, automatisk utfodring och vatten ger långt mindre arbetskostnad än att göra allt för hand. Till viss del kan mockning ske med maskin också. Det är dyra investeringar men sparar in mycket arbete och ger ofta jämnare fodertillgång och tempererat vatten.
 
Ett annat skäl till att det är dyrt (eller borde vara det) är att så mycket görs manuellt. En rationell hästhållning med lösdrift, automatisk utfodring och vatten ger långt mindre arbetskostnad än att göra allt för hand. Till viss del kan mockning ske med maskin också. Det är dyra investeringar men sparar in mycket arbete och ger ofta jämnare fodertillgång och tempererat vatten.
Fast mycket inom hästnäringen är traditionellt -man vill ha det på ett viss sätt t ex hästen på stall - och få har råd med stora, dyra investeringar.
 
Fast mycket inom hästnäringen är traditionellt -man vill ha det på ett viss sätt t ex hästen på stall - och få har råd med stora, dyra investeringar.
Vissa investeringar är definitivt inte dyra såsom att ordna automatiskt frostfritt vatten och automatisk fodring via foderhagar ändå släpar folk vatten och slår hål på isen.
 
Nej, inte då jag på andra ställen i samma stad fått mer. (Häromkring är det tydligen billigare med stall och beten)
Men som sagt, alla stallägare väljer själva vad de vill ha in och jag som inackordering kan välja att flytta.
Det kommer oxå att ske, men av helt andra anledningar än vad tråden handlar om.
Dåligt styre, en syn på skötsel som inte funkar med mitt på långa vägar då det idag riskerade hälsa och liv för min häst och särbehandling gör att jag tar mitt pick och pack och flyttar på mig

Varför då bekymra dig om priset alls, billigt och du tänker flytta? Ska du pruta så kan de knappast bli mer än någon hundralapp i månaden.
 
Till er som hyr in/har inhyrningar.
Vad betalar ni i hyra nu under betestiden?
Vad ingår då?

Anledningen till att jag frågar är att jag är inte helt nöjd med mitt nuvarande. Ska träffa stallansvarig idag och prata med henne och ville väl mest höra om jag är helt ute och cyklar.

Jag betalar 700:-/månad.
I det så har jag tillgång till min box.
Ansvarig köpte in hagmaterial, men vi som skulle ha hästar i hagen fick bygga upp.
Ingen tillsyn, vi fyller vatten själva, köper mineraler/salt själva.
Har börjat fundera över vad det är jag betalar för.

På tidigare beten häromkring för samma pris har ansvarig kollat till hästarna 1 ggn/dag, kollat och fyllt vatten 1 ggn/dag och stått för salt/mineraler. Plus tillgång till stall/box.

Jag har absolut inga problem med att sköta hästen själv, men då till reducerat pris.

Under vintern betalar jag 1300:- inkl box, hö, morgonfodring och utsläpp.
Övriga sysslor (fodringar och insläpp) hjälps vi alla åt med.
Och detta är jag nöjd med då det känns som jag får nått för pengarna.

Du reducerat pris året runt då det du betalar inte ens täcker vad stallägaren har i kostnader, om man börjar räkna alla kostnader och absolut inte om hen faktiskt ska få något för jobbet hen gör.


Gjorde mitt inlägg främst för att många tyckte jag hade väldigt billig hyra och även att "vinterhyran var för låg"
Var mer en förklaring till varför stallansvarig kan ha såpass låga priser och ändå gå runt. :)

Hen KAN omöjligt gå runt med dom priserna, alternativt om det är er stallansvarige och stallägare som hjälps åt att subventionera er inackorderingar. Då reparationer och liknade också ska vara med, stängsel och stolp, de maskiner/redskap som behövs för att röja längs med staketen, och fram för allt bör stallansvarige faktiskt få en vettig lön för det hen gör.

/Camilla
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 878
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 051
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 936
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp