Vad ingår i beteshyran?

Varför då bekymra dig om priset alls, billigt och du tänker flytta? Ska du pruta så kan de knappast bli mer än någon hundralapp i månaden.

Jag hade inte tänkt flytta när jag startade tråden. Men saker och ting hände under dagen som jag knappast kan acceptera gällande min hästs säkerhet
 
Jag betalar 800 kr/månad året runt. Lösdriftsplats, vi sköter allt själva. Endast tillgång till akutbox
 
Jag har ju ingen verksamhet utan har bara för mycket bete.
Har hästar på bete över sommaren och tar 300:-. Då ingår saltsten, fylla på vatten och tillsyn varje dag med lite gos av varje häst! Tar även in när hovslagare kommer.
Hagarna finns ju redan till mina hästar!
MEN, jag gör ju det som hobby går ju inte jämföra med de som har verksamhet och ska skatta för det.
 
@KrullTroll : 700 i månaden är rätt standard sen många år i större delen av landet om vi ska prata max billigaste pris , om vi inte pratar ens bete utan bara stall som tar ren kallhyra för box och sen köper man sitt foder själv osv.
I ditt fall har du ju tillgång till box och stallet dvs kallhyran och sen betet som ni kommit överrens om. Jag förstår inte frågan riktigt eller varför du skulle tycka det är konstigt att inte fullservice ingår ang. att se till din häst eller fylla på vatten av ngn annan? Hade ngt annat kommunicerats tidigare som gör att du postar tråden isåfall?

Känns lite som inte allt framgår i tråden och enligt din sista post och att det handlar om lite annat i sammanhanget än just prislappen du frågar om? eller?
 
Ett annat skäl till att det är dyrt (eller borde vara det) är att så mycket görs manuellt. En rationell hästhållning med lösdrift, automatisk utfodring och vatten ger långt mindre arbetskostnad än att göra allt för hand. Till viss del kan mockning ske med maskin också. Det är dyra investeringar men sparar in mycket arbete och ger ofta jämnare fodertillgång och tempererat vatten.

Hos oss fodras lösdriften med traktor, man mockar med traktor, vatten finns installerat etc..
Däremot tycker jag att det ändå lätt är värt att betala det vi gör. Det är en jäääkla stor hage med mycket staket och mark som kostar.
 
Jag betalar kallhyran under betet, den ligger på 1300 kronor. Då ingår en stängslad hage samt att vi får använda stall, ridhus och paddocken fritt. Det ingår inte vattenpåfyllning eller saltsten.
 
Jag har ju ingen verksamhet utan har bara för mycket bete.
Har hästar på bete över sommaren och tar 300:-. Då ingår saltsten, fylla på vatten och tillsyn varje dag med lite gos av varje häst! Tar även in när hovslagare kommer.
Hagarna finns ju redan till mina hästar!
MEN, jag gör ju det som hobby går ju inte jämföra med de som har verksamhet och ska skatta för det.

Nuvarande ställe skattar heller inte

Ang kostnader för insådd av nytt bete, putsning och annat arbete med att hålla markerna i trim som någon skrev om, bekostas inte av den jag hyr av utan av markägaren.
Jag har haft eget ställe och vet att det kostar med stolp, tråd, aggregat mm.

Men som sagt så har det hänt saker som gör att jag väljer att flytta.
Enbart att jag funderade på om mer kunde ingå i priset har inte med mitt beslut att göra.
Jag var tidigare nöjd med stallet i sin helhet, och tråden var mest en fråga om hur det ser ut i övriga landet. Jag har insett att jag har haft turen att hitta billiga hyror med mycket inkluderat tidigare helt enkelt och blivit bortskämd :p
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 878
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 051
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 936
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp