Vad kan det kosta?Dra vatten och el.

Qodrofenia

Trådstartare
Vi ska flytta vårat kök till en annan del av huset och nu funderar jag på vad det kan kosta att ta hit hantverkare som drar ny kabel för spisen eftersom det är högspänningskabel och dra vattnet till den nya köket.

Vi har ett väldigt enkelt vatten system.Pumpen sitter i brunnen huvudvatten ledningen kommer upp i badrummet och därifrån går övriga ledningar.ovanför där huvudvattnet kommer upp sitter vv beredaren och under den sitter tryckmätaren och från den går rör in i det befintliga köket rörländen är kanske max 40 cm och i köket sitter då tryckblåsan under diskbänken.
Nya köket ska vara utanför badrummet.

Nu sitter proppskåpet i det befintliga köket och den nya platsen för spisen ligger två rum bort.Kabeln måste dras genom två väggar och runt lite hörn.Kanske en kabel längd på 8-9 meter.

Avoppsdelen har vi redan fixat det är vattnet som ska dras.Och just nu har vi en liten tryckbehållare i köket under diskbänken (har ingen aning om varför föredetta ägarna gjort på det viset när vv beredaren sitter på andra sidan väggen i badrummet tillsammans med ledningarna från pumpen mm oxå är där)
Huvudstationen för vattnet är alltså i badrummet och så går det två vattenledningar in igenom väggen(trävägg) till det nuvarande köket.Och det ska bort .
Nu vill vi givetvis ta bort blåsan och vattnet ur det nuvarande köket (ska bli sovrum)
Så vad kan det gå på att ta bort vattet installera blåsan och dra nytt från badrummet och rakt därifrån kanske max 3 meter till där den nya diskbänken ska vara?

Hur lång tid kan sånna här installationer ta?

När jag själv tittar på det så känns det ganska lätt och ser ut som om det inte är nått direkt problematiskt att flytta på.

Omöjlig fråga att svara på kanske..:o
Ni andra som flyttat kök vad har era installations kostnader gått på för vatten och el?
 
Sv: Vad kan det kosta?Dra vatten och el.

Ingen aning. Det är väl bäst att ringa runt till olika elfirmor och begära offert. Men att ni vågat er på att börja göra om utan att ha kollat upp detta... skulle inte jag våga. Tänk mo det faller nånstans - nåt som inte går eller som man inte får göra...
 
Sv: Vad kan det kosta?Dra vatten och el.

Vi har inte börjat.Kan ju tillägga att alla ledningar är utanpåliggande .både vatten och el Inget i väggarna alltså bara genomdraget från rum till rum. Ang avloppet står den delen av huset på plint och denna del har vi med hjälp av fackkunnit folk redan kollat upp hur vi ska göra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 169
Senast: cassiopeja
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 996
Senast: Efwa
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 526
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 370
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp