Vad kostar idag en hektar?

Sv: Vad kostar idag en hektar?

Vi betalade 100 000 kr per hektar för ganska dålig betesmark i mellan Skåne för 2,5 år sedan. En fastighet i byn såldes nyligen för 130 000 kr per hektar.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Om du är densamme som huserat här med en snarlikt namn så tror jag inte du skulle klara av att pensionera dig :rofl:

Jag hade gärna haft 50 mille i fickan och köpt granngården, men får väl fortsätta att vara månskensbonde och drömma..

mvh Eva
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Om du är densamme som huserat här med en snarlikt namn så tror jag inte du skulle klara av att pensionera dig :rofl:

Jag hade gärna haft 50 mille i fickan och köpt granngården, men får väl fortsätta att vara månskensbonde och drömma..

mvh Eva

Jovisst det ämnar jag...men alternativet vore ju att kapitalisera jorden.

Problemet är väl att man inte skulle gilla livet i en lägenhet i medelhavsnärhet så länge..gillar ju inte golf och krogen blir för tradigt i längden;)
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Klart han är samme som egentligen är bannad. Bra med lite rivjärn på detta forum ;).

Möjligtvis (för)bannad.

;)
Men nej, att ta lata promenader nere vid medelhavets strand istället för att sitta hemma framför kaminen efter en dags roligt arbete?
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Säljaren har ju rätten att sätta priset själv och ta eller förkasta ditt bud.
Problemet med det statistiska priset är att alla former av försäljninga räkas med inte bara de som går på den såkallade öppna markaden.

Vad beträffande arrenden ökar antalet 1-årsarrenden kraftigt på sidoarrendena eller så används skötselavtal.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Någon som vet hur markpriserna kan ligga runt svedala?
Syrran har ev möjlighet att köpa loss den mark hon arrenderat i 10 år.
Det är ca 1 ha som hon alltid använt till hagmark, bonden hade det till åkermark men har gärna arrenderat ut den då den ligger lite tokigt till och är full av hörnor.
Arrendet har legat på 1 500kr/år
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Vi köpte själv till 3ha intill vår gård för ett par år sedan (ca 1,5-2 mil från svedala) en markbit som logiskt egentligen hörde till vår gård (och har kanske gjort en gång i tiden) ingen bra åker för grannen som har de nya jättemaskinerna då den kringelkrokar mellan vår mark och en bäck. Lrf var ute och värderade marken och deras värdering var 280.000:-/ha nu är en del av fältet en dum svacka som är för låg och är extremt känslig för blött väder så den biten borde ha dragit ner värdet lite för den gör att man inte kommer ut med maskiner på hela fältet om det är för blött i marken vilket det ju ofta är. Gick inte så bra att köra pressen genom den fick vi erfara första året när den sjönk igenom en halvmeter och satt där den satt. Så enligt mig i alla fall en rejäl värdesänkare den där blöta svackan som är på minst 0,5 ha.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 682
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 199
Senast: Ainon
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 203
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp