Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

har nu läst ut "Huset vid Moskén" av Kader Abdolah

Tyckte historien i sig var intressant, och främst tid och platsen den utspelade sig. Efter hand tröttnade jag dock rejält på språket och hur den var skriven. Väldigt mycket redogörelser för händelser, men inte nått direkt flöde. Mycket radbyten på (enligt mig) ologiska ställen, och personen som refererades byttes bara fram och tillbaka mitt i stycken :confused:
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Har börjat läsa en bok av Mia Skäringer. Dyngkåt och hur helig som helst.
Jag tycker inte om Skäringers humorprogram, tycker att hon är jobbig och inte särskilt rolig.
Att jag började läsa hennes bok beror på att jag väntade på att mina kompisar skulle vakna, vittjade deras bokhylla och valde något tunt.
Boken är rätt OK.
Språket rått, lite för ungt för mig egentligen - eller för något annat - men boken funkar. Självutlämnande, faktiskt lagom.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Vilken fin Saab du har fått! Och det kommer bli toppen med bokprojektet tror jag, även om du inte har en mediacoach :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Åhlens hade 3 pocket betala för 2 :o, så jag kom hem med:

Åttio dagar gul - Någon som läst? Ska visst vara i samma anda som Femtio nyanser..
Emma hambergs senaste
Bubble - Anders De La motte, jag har läst Geim och Buzz och tyckte dom var jättebra så nu ska det bli spännande att se hur det slutar..
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ja! Vilket definitivt inte sitter fel för mig just nu :) Jag hoppas att vi kör igång redan veckan efter midsommar, antar att det inte blir redan nästa vecka men man kan ju börja läsa i alla fall :)

Jag spenderade dagen idag med min kompis vars "styvmamma" det är som håller i det hela, och hon hade fått ett väldigt trevligt intryck av projektet när de talades vid igår.

Ser att ni är igång nu:).

Av de första blogginläggen är ditt det bästa;)

Här kan man följa bokcirkeln.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Här har jag väntat i flera år på Khaled Hosseini nästa roman. Efter ha läst den(Och Bergen Svarade) så är jag så besviken. Den är bara så...platt?
Får lust att läsa om Flyga Drake för att se om den är så bra som jag vill minnas.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Långt hemifrån i hård vind blev min första semesterbok en från läsplattan eftersom det knappt går att bläddra i blåsten.
The Great Gatsby läste jag och blev lite snopen för den var inte alls som jag trodde. Blev lite melankolisk efteråt. Nu börjar jag på Madame Bovary.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har lekt lite med tanken på att delta i bokcirkeln och läsa böckerna samtidigt. Jag har läst "ihop med" radions bokcirkel på det sättet någon gång och nu blev det lite extra roligt när allas vår Anna är med.

Men inte den boken. Jag har läst några sidor på Kristian Gidlunds blogg och det räcker till och blir över.

Jag väntar en vecka och hakar kanske på sen.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ser att ni är igång nu:).

Av de första blogginläggen är ditt det bästa;)

Här kan man följa bokcirkeln.

Tack mandalaki, det värmer! Jag satt hur länge som helst och försökte komma på något bra, men när jag sedan kom på att jag kunde lägga in Babel-länken så bara flöt det och jag skrev alltihop på några minuter och tittade inte ens på mina anteckningar. Ni vet - första intrycket och det där... jag ville gärna att det skulle bli bra.

Jag har lekt lite med tanken på att delta i bokcirkeln och läsa böckerna samtidigt. Jag har läst "ihop med" radions bokcirkel på det sättet någon gång och nu blev det lite extra roligt när allas vår Anna är med.

Men inte den boken. Jag har läst några sidor på Kristian Gidlunds blogg och det räcker till och blir över.

Jag väntar en vecka och hakar kanske på sen.

Jag förstår dig helt och fullt. Vi får böckerna i förseglade kuvert så tyvärr kan jag inte ge dig listan i förväg, men jag gissar att nästa veckas bok ligger uppe kl 6 nästa söndagsmorgon :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Just nu läser jag Moderspassion av Majgull Axelsson. Jag gillar hennes språk.

Dessförinnan läste jag ut Capers Leon och Louise och tyckte den var ganska bra - men slutet blev inte riktigt som jag tänkt mig.

Har Örfilen på lut (fick den i sommarpresent av chefen).

Och måste uppmana er att läsa Anneli Jordahls Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet). Den bästa bok jag läst under våren. Om livslång kärlek mellan Ellen Key och recensenten Urban von Feilitzen. En kärlek som präglades av åratals brevväxling och fåtal möten.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Har gjort en paus efter halva Madame Bovary. Jag är förbannad på denna excentriska kvinna! Plockade upp en biografi om Joseph Goebbels, och nu är jag ännu mer förbannad. Vilket äckel. Fullständigt empatistörd. Boken är skriven av en svensk professor som heter Wolke. Träig och lite trist skriven med massor av fakta, så det är ingen litterär upplevelse - men mycket intressant för historieintresserade.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nu har jag läst Jakten mot nollpunkten av Carl Johan de Geer. "En roman om mig själv" dvs självbiografisk. Mycket rörigt, roligt, rörande och ganska hemskt.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har laddat med Vivica Stens senaste. Lagom underhållningsläsning för semestern.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Jag läser 1Q84, andra boken. Väldigt speciellt språk och det ska bli intressant att få reda på vart den högst märkliga historien är på väg. :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har försökt pace:a mig med I kroppen min men igår blev jag klar. Jag kan inte riktigt skriva något om den än. Har försökt smälta den men det är inte så lätt.

Jag har promenerat, jag har shoppat loss, jag har funderat i stillhet. Men jag får inte riktigt ner det i ord. Tyvärr, vilket är lite sugigt när man ska blogga för Sveriges andra dagstidning.

Men jag kan i alla fall kommentera lite och rapportera vad jag känner, studsa av andras inlägg och komma med denna länken som kändes väldigt nyttig att läsa i läsprocessen.

Så läser jag ju vid sidan om. Just nu Mari Jungsteds Det du inte ser. Häromdagen läste jag Lisas andetag av av Karel Glastra van Loon. Dagen dessförinnan Marie Hermansons Mannen under trappan, jösses vilken bok! Hoppas att TV-serien kommer upp på Öppet Arkiv, det vore väldigt roligt att se den.

En man som heter Ove var ju årets roligaste bok hittills. Fantastisk!

Så läste jag min första Maria Lang, Mördarens bok. Ännu en sjuttiotalsdeckare utan mobiltelefoner och datorer, jättekul!

Grisfesten av Leif GW, jag gillar honom på något sätt.

Livet bland vuxna av Sophie Dahl, mycket bra faktiskt.

Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Höll på att skratta ihjäl mig.

Ursäkta om jag upprepar mig, men det är senaste listan i alla fall :)

Häng gärna med på bokcirkeln och kommentera i bloggen (det blir som egna inlägg då) om ni läser parallellt med oss! Nu är det väl lite sent men jag rapporterar på söndag morgon vad vi läser härnäst. Fatta hur svårt det är att inte riva upp kuverten?!
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

De obotliga optimisternas klubb av Jean-Michel Guenassia.

En något spretig historia om en ung pojke/man i Paris i slutet på 50-talet - början på 60-talet. Kalla kriget, Algerietkriget, familjekris, syskonbråk, kärlek, avhoppade östeuropéer och deras historier.... jag gillade den även om den kanske inte kommer att göra djupa avtryck hos mig. Där fanns dock en hel del som berörde, och den som gillar Frankrike/Paris uppskattar den nog.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Jag läser Agaat nu. Har bara läst 150 sidor, men tycker väldigt mycket om den än så länge. Har nyligen också läst Zebraflickan i jobbrelaterat syfte, och ska läsa mer litteratur som handlar om självskadebeteende. Det är jobbigt att läsa, men nyttigt, såklart. Och kanske, kanske, lite lättare att hjälpa...

I början av juni läste jag Utrensning eftersom den var bokcirkelbok och jag, med min bristande läsförståelse :P, läste att bokcirkeln skulle va 5 juni. Nä, det var 5 juli... Nåja, förhoppningsvis kommer jag ihåg såpass att jag kan prata om boken när vi väl ses.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Just nu läser jag Shantaram av Gregory David Roberts. En tegelsten på nästan 1000 sidor. Jag har läst en tredjedel och är helt fascinerad. Den handlar om en man som rymmer från fängelse i Australien och hamnar i Bombay. Man får en inblick i ett samhälle som man inte kan föreställa sig. Återkommer när jag läst klart; hoppas intrycket står sig men jag tror det - sonen har läst den två gånger och ger betyget "riktigt bra".
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nu har jag precis läst ut Inget att avundas. En journalistisk bok om Nordkorea. Det var intressant och deppig läsning. Men jag tycker att personporträtten var onödigt utdragna. Jag hade hellre sett mer detaljerade skildringar av vad personerna faktiskt gjorde än beskrivningar av deras karaktärsdrag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp