Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag klarar av att läsa mer komplicerade böcker nu än precis när jag började också, jag har helt enkelt lärt mig att läsa och följa med mer komplicerade böcker allt eftersom jag har läst fler av dessa äldre böcker (en del hade jag aldrig läst om det inte var för den här utmaningen).

Jag tror att man behöver en liten utmaning för att läsa klassikerna! De är ju inte alltid så lättillgängliga, speciellt inte om man bara är van att läsa t ex deckare. Det krävs en liten puff! Det är häftigt att upptäcka att man kan sugas in i en bra berättelse trots att den är "gammal". Det upptäckte jag redan på gymnasiet, där vi "tvingades" läsa klassikerna. En del minns jag fortfarande som stora läsupplevelser.
 
Vi kanske ska göra en lista på klassiker som rekommenderas? Bara en tanke....:angel:

Jag har redan en lista :angel: Problemet är nog att nästan alla böcker på listan har gett mig något, det är nog enklare att säga vilka som inte rekommenderas. Recensionerna ligger på bloggen, men den är skriven på engelska. Vännen har sina där med (hon har läste en hel del andra böcker men det intressanta är när vi har läst samma bok och har helt olika recensioner :D).

Efter 94 klassiker kan jag i alla fall säga att jag redan uppnått målet som var hela meningen: att läsa de där böckerna man hör talas om men aldrig tar sig för att läsa. Sen har jag läst en massa böcker jag aldrig skulle tänka mig att läsa heller men som har varit helt fantastiska.

Candide av Voltaire till exemple :love: Jag trodde den skulle vara väldigt svår men Voltaire är en helt fantastisk författare, den är enkel att följa, satiren dryper genom boken samtidigt som han driver med precis allt (politik, religion och människor rent generellt). Den är nog den största överraskningen, inte bara för mig men folk rent generellt, de tror liksom att den är svår att läsa men som sagt det är den inte.
 
Det var något vi hade problem med när jag och min vän började den här utmaningen, själva definitionen av vad en klassiker är för något är lite lös.

Jag kommenterade i bloggen igår, som Buke-Anna, men kom på nu att jag vet inte om det var ditt eller din väns inlägg! Du får förklara för henne ifall jag har ställt till med förvirring ;)
 
Jag tror att man behöver en liten utmaning för att läsa klassikerna! De är ju inte alltid så lättillgängliga, speciellt inte om man bara är van att läsa t ex deckare. Det krävs en liten puff! Det är häftigt att upptäcka att man kan sugas in i en bra berättelse trots att den är "gammal". Det upptäckte jag redan på gymnasiet, där vi "tvingades" läsa klassikerna. En del minns jag fortfarande som stora läsupplevelser.

I gymnasiet fick man ju också stöd i tolkningen, av läraren och genom diskussioner. Tyvärr kommer jag inte ihåg några böcker som jag läste som en del i undervisningen på gymnasiet, men när jag läste franska på universitetet läste vi flera franska klassiker och de har absolut fastnat.
 
Läste ut The Trial av Franz Kafka igår. Väldigt speciell men jag tyckte den var bra, får en att tänka i alla fall.

Nu håller jag på med Mrs Dalloway av Virginia Wolf.

Råkade gå förbi ett bookstall på väg till gymmet och köpte med mig sex klassiker (:angel: lite komiskt då jag enbart behöver läsa sex böcker till för att bli klar med mina 100 klassiker och nu har jag fyra böcker mer
än jag behöver :angel:). Så nu har jag Cannery Row, Rob Roy, Germinal, Three Men on the Bummel, Money for Nothing, A Room with a View och Howards End (de två sista är en dubbelbok) att välja mellan i tillägg till de jag hade sen innan.
ÅH A room with a view :love: Den är jättefin (och filmen är också OK)

Cannery Row uppfattar jag som gubbig (och filmen också)

Min just nu favorit klassiker Mörkrets hjärta av Conrad. Skriven 1908 (tror jag) och helt modern (fast det kanske är för att jag pysslar med internationell handel)
 
Jag kommenterade i bloggen igår, som Buke-Anna, men kom på nu att jag vet inte om det var ditt eller din väns inlägg! Du får förklara för henne ifall jag har ställt till med förvirring ;)

:rofl: Om det var kommentaren på The Sound and the Fury så är det min ;)

Jag är väldigt efter med mina recensioner förresten, en sisådär 20 bleker bara :angel:
 
Spådomen av Agneta Pleijel utläst också faktiskt. Den var bra men kanske inte så fantastisk som jag föreställt mig. Vissa händelser och situationer i boken påminde om de i Förvandlerskan som jag läste direkt efter, så nu efteråt blandar jag ihop dem lite när jag tänker på dem. De var inte alls lika i övrigt. Lite märkligt.
 
Nu har jag läst ut Fyrtio dagar utan skugga av Olivier Truc och den var faktiskt riktigt läsvärd!
Kul att du läst den! Den läste jag förra vintern, när jag bodde i Norrbotten :) Inte min genre egentligen, men vi hade den i en bokcirkel jag var med i. Bra skildrad tyckte jag, men jag tyckte ett visst kvinnoförakt lyste igenom hela boken och misstänkte att det beror på författarens syn.. Men det är ju svårt att veta.
 
Blev klar med Mördar-Anders igår och har funderat på vad jag tycker om den, men allt jag kommer fram till är blaha typ. Det är som att det osannolika bara har eskalerat genom böckerna och den lilla verklighetsförankring som ändå fanns i Hundraåringen och i viss mån i Analfabeten saknas helt nu. En intetsägande bok som jag inte ångrar att jag läst, men aldrig kommer läsa igen.
 
Jag jobbar mig långsamt framåt med Oates-boken men det går segt alltså, segare än det brukar bli när jag läser böcker av henne.

Lyssnar även på Pappan och havet. Jag gillar ju Jansson väldigt mycket, men just den här boken har jag lite svårare för av någon anledning. Alltså den är inte dålig, men inte heller liks bra som alla andra om Mumintrollen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
2 343
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
176
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
11 870
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp