Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnade på Minns mig som en ängel där det verkar ske mord på löpande band i Västergötland (just då kändes det som Sveriges svar på Midsomer :D). Helt okej ändå tycker jag (för att vara svensk "mysdeckare")
är att folk är så jäkla korkade och ska lösa allt själva, som vanligt :grin: vad är det för fel på att prata med ex polisen när det skett några mord?! :grin:
 
@Anna - jag började lyssna på Millie Bird men gav upp. Fann den mest tragisk.


I övrigt så kämpar jag vidare med Hjärtats innersta röst, men det går ganska långsamt :angel: Dottern och jag har också lyssnat på flera Lassemajaböcker och de är riktigt bra ju! :up:
 
@Anna - jag började lyssna på Millie Bird men gav upp. Fann den mest tragisk.


I övrigt så kämpar jag vidare med Hjärtats innersta röst, men det går ganska långsamt :angel: Dottern och jag har också lyssnat på flera Lassemajaböcker och de är riktigt bra ju! :up:

Jaa, jag läste två-tre Lassemajor i höstas. Tyckte jättemycket om dem och tänker läsa fler!
 
Jag läser på svenska:eek: Ajvides Rörelsen, redan efter första sidan vet man att det är en Ajvide bok man har att göra med, det är något speciellt, tryckande-lugnet-innan-stormen-monstret-under-sängen-känsla i hans sätt att skriva. Har bara läst 48 sidor men än så länge är den bra
 
Jag har läst ut Galgbacken av Ewa Christina Johansson för min dotter. Nu har vi börjat på Det blåser på månen. Hon blev lite skeptisk när hon förstod att den är ifrån 1944. "Det är ju äldre än farmor". Vi provar i alla fall.
Själv är jag färdig med Nora Webster. Hoppas att fler vill läsa den. Alldeles otroligt bra.
Har lösa planer på att läsa så många irländare jag hinner i sommar och ska lyssna på Christine Falls av Benjamin Black nu. Började läsa Becketts Molloy igår. För ambitiöst förmodligen men jag vill så väldigt gärna.
 
Hon blev lite skeptisk när hon förstod att den är ifrån 1944. "Det är ju äldre än farmor". Vi provar i alla fall.
Hoppas att hon kommer tycka om den!
Men jag måste säga att det inte märks jättemycket att den är så gammal (det finns med andra ord nyare skräp som är betydligt mossigare :angel: )
 
Hoppas att hon kommer tycka om den!
Men jag måste säga att det inte märks jättemycket att den är så gammal (det finns med andra ord nyare skräp som är betydligt mossigare :angel: )
Hon älskade Neil Gaimans Kyrkogårdsboken och gillar i allmänhet sånt som är lite annorlunda så jag har gott hopp. Själv ser jag mycket fram emot att läsa den för första gången på 30+ år :)
 
Pretty little liers oväntat underhållande faktiskt. Inte något mästerverk kanske (inte helt säker på vilken som kom först men känns lite som ett hopkok av Cirkeln och gossip girl) men underhållande på sitt sätt. Fast som vanligt hittar jag saker att störa mig på
den "charmiga" läraren som är passivt aggressiv, svartsjuk och DUM-I-HUVUDET
 
Jag har läst ut Galgbacken av Ewa Christina Johansson för min dotter. Nu har vi börjat på Det blåser på månen. Hon blev lite skeptisk när hon förstod att den är ifrån 1944. "Det är ju äldre än farmor". Vi provar i alla fall.
Själv är jag färdig med Nora Webster. Hoppas att fler vill läsa den. Alldeles otroligt bra.
Har lösa planer på att läsa så många irländare jag hinner i sommar och ska lyssna på Christine Falls av Benjamin Black nu. Började läsa Becketts Molloy igår. För ambitiöst förmodligen men jag vill så väldigt gärna.
Du gillade alltså Nora Webster? Jag fick bara kryp av boken, jo den var välskriven men herregud vilka karaktärer? Alla kvinnor var bittra och bedragna och männen ständigt med baktankar... :cautious: Nu har det gått ett tag sedan jag läste den men jag kommer bara ihåg att jag blev frustrerad på karaktärsbeskrivningarna.
 
Du gillade alltså Nora Webster? Jag fick bara kryp av boken, jo den var välskriven men herregud vilka karaktärer? Alla kvinnor var bittra och bedragna och männen ständigt med baktankar... :cautious: Nu har det gått ett tag sedan jag läste den men jag kommer bara ihåg att jag blev frustrerad på karaktärsbeskrivningarna.

För mig var den ett porträtt av Nora och hennes sorgeprocess. Jag upplevde henne inte alls som bitter och absolut inte bedragen utan som en människa som när hon blir änka efter ett långt äktenskap famlar efter vem hon är och hur hon ska förhålla sig till att vara ensam med barnen, med ekonomin, med allt.
Tyckte du inte att relationen mellan henne och barnen var fint skildrad?
Jag är så tagen av hur Toibin skildrar Noras förändring och hur han med så små medel lyckas ge henne så mycket liv.
Vad underligt att man upplever samma bok på så helt olika sätt.
 
För mig var den ett porträtt av Nora och hennes sorgeprocess. Jag upplevde henne inte alls som bitter och absolut inte bedragen utan som en människa som när hon blir änka efter ett långt äktenskap famlar efter vem hon är och hur hon ska förhålla sig till att vara ensam med barnen, med ekonomin, med allt.
Tyckte du inte att relationen mellan henne och barnen var fint skildrad?
Jag är så tagen av hur Toibin skildrar Noras förändring och hur han med så små medel lyckas ge henne så mycket liv.
Vad underligt att man upplever samma bok på så helt olika sätt.
Visst är det intressant?! :D Jag hade mest lust att skaka om henne och sätta lite fart på henne, och ungarna, gud vad jag ville skälla ut dem! :D
 
Pretty little liers oväntat underhållande faktiskt. Inte något mästerverk kanske (inte helt säker på vilken som kom först men känns lite som ett hopkok av Cirkeln och gossip girl) men underhållande på sitt sätt. Fast som vanligt hittar jag saker att störa mig på
den "charmiga" läraren som är passivt aggressiv, svartsjuk och DUM-I-HUVUDET

Då ska jag passa på att lyssna på den - har varit ambivalent. Tack :)

Jag har fått hem Alex Marwoods nya och längtar SÅ till en lång, obruten lässtund imorgon!

Läste ut Sankta Psyko av Johan Theorin igår och tyckte att den var riktigt bra.
 
Läste klart Efter Alaska igår kväll. Hade inga större förhoppningar på den men den var bättre än jag trodde och bättre än föregående bok jag läste av samma författare. Helt godkänd med andra ord. Upplevde en av karaktärerna som lite irriterande och det störde mej lite att jag aldrig fick nån bra förklaring varför personen ifråga höll på som den gjorde.

Påbörjade precis Den röda pyramiden av Rick Riordan. Har läst många av hans böcker och har gillat dem allihopa väldigt mycket. Kul med en ny serie och det har dykt upp en hel del nytt av honom som jag inte hunnit läsa ännu. :) är väldigt förtjust i hans sätt att ta sig an olika mytologier på ett mycket underhållande vis, så hoppas på flera trevliga läsupplevelser!
 
Väninnan av Eva Franchell var intressant, men det blir så konstigt när en bok som ska vara "den sanna historian om..." även inkluderar en massa spekulationer. Franchell kan omöjligt veta vad som sagts bakom lyckta dörrar på Rosenbad, eller vad Göran och Anitra pratade om hemma på annandagen 2004 när de tog ett glas vin, eller ens att de tog ett glas vin. Ja, ni fattar ;)

Sankta Psyko av Johan Theorin fick mig i ett järngrepp - jag började läsa den alldeles för sent "en mörk och stormig natt" och låg alltså vaken alldeles för länge och kunde knappt lägga ner den förrän jag var klar. Tyckte mycket om den! Läskig värre.
 
Sankta Psyko av Johan Theorin fick mig i ett järngrepp - jag började läsa den alldeles för sent "en mörk och stormig natt" och låg alltså vaken alldeles för länge och kunde knappt lägga ner den förrän jag var klar. Tyckte mycket om den! Läskig värre.

Åh, den köpte jag för några år sedan för att den lät så bra, men sen glömde jag helt bort den. Tack för påminnelsen! Ska leta upp den när jag kommer hem :D
 
Lyssnade på Romancepodden häromdagen och blev pepp, så nu är det mycket "han tog mig i sina starka armar" här hemma :D Precis avslutat Dark Desires av Eve Silver och nu läser jag The Duchess War av Courtney Milan. Passar semesterhjärnan utmärkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
914
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 629
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
590
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp