Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drog igång med Trummornas dån av Diana Gabaldon imorse. Får se om jag ångrar mig eller inte. Var inte så sugen på en fortsättning efter tredje boken, men när jag var tvungen att snabbt välja något imorse och jag hittade den bland nyheterna på Storytel blev det så ändå.
 
Har läst ännu en Nora Roberts (oklart varför när jag stör mig så till och från :D) Främlingen vid havet. Vissa saker var bra, andra helt obegripliga och dåliga - precis som set brukar vara med andra ord :up: men hon har verkligen en förkärlek till karaktärer som måste klara av allt på egen hand och vägrar blanda in polisen i situationer där vem som helst som har någon typ av självbevarelsedrift hade ringt polisen asap :grin: Nåja, bra sol-läsning iaf.

Har även lyssnat klart på Stora små lögner och den var helt okej. Jag blev inte överförtjust men samtidigt så var den finurligt skriven och bra på sitt sätt. Jag hade dessvärre rätt svårt att komma in i den och få ordning på alla namn etc vilket skapade viss förvirring för mig.

Detsamma gäller boken jag lyssnar på i bilen, Dödsmässa, jag får absolut inget grepp om den och efter typ en tredjedel av boken ser jag fortfarande ut ungefär såhär :confused:
 
Har precis läst klart Sharp Objects av Gillian Flynn. Sträckläste 2/3 av den idag :D Den var bra och jag gillar författarens sätt att skriva och berätta, men lite förutsägbar var den allt. Inte så det störde, men jag hade nog förväntat mig lite mer av en oväntad twist.
 
So long and thanks for all the fish.

Men den är slut om fem minuter och då är det dags för Hästen och hans pojke.
 
Läst ut Arvet efter dig av Jojo Moyes samt Olive Ketteridge av Elizabeth Strout.

Arvet efter dig var helt ok men kändes ändå som att den inte riktigt "behövdes". Jag tyckte att det var en bra avslutning i förra boken och det känns helt klart som om Moyes bara krängt ut boken för att tjäna pengar. Vilket jag i och för sig förstår om hon gör, men boken blir lite vad den blir. Helt ok alltså men inte riktigt i klass med den första.

Olive Ketteridge - Elizabeth Strout är en ny bekantskap som jag är glad att göra! Boken hade en intressant uppdelning, det var fristående noveller om personer som på ett eller annat sätt hade anknytning till Olive, och några handlade främst om henne. Boken utspelar sig i ett litet samhälle i Maine.

Jag vill gärna läsa mer av Strout och har redan reserverat två andra böcker av henne på biblioteket.

Har börjat läsa Lila av Marilynne Robinson, men efter 60 sidor känns den tyvärr lite zzzz..... Tempot är lite för långsamt.
 
Jag har äntligen blivit klar med Millie Birds bok om döda saker... och nä, det var inte min grej. Jag trodde verkligen att den skulle vara något för mig, men det var den inte. Kanske mest på grund av kursiveringen av all dialog, för jag höll på att skratta ihjäl mig åt vissa bitar med Agatha och tyckte att slutet var ganska rart, men som helhet var jag bara irriterad.

Svart som natten, första Shetlandsdeckaren av Ann Cleeves, var bra! Men väldigt lång, kändes det som - antagligen för att tempot är såpass långsamt och lågmält. Men jag gillade den ändå, jag kommer att fortsätta med Cleeves och Perez och sedan även Vera Stanhope tänker jag mig.

Blodssystrar av Katerina Janouch... ja, jag vet inte riktigt. Jag gillar Cecilia Lund-böckerna på något sätt, men samtidigt blir jag väldigt irriterad av dem - vissa bitar är så himla konstiga. Vid ett tillfälle i boken sägs det t.o.m "Hon var ju faktiskt ingen privatdetektiv" - nä, det är just det hon inte är, men på något outgrundligt sätt är det ju det hon måste ägna sig åt hela tiden. Jag tyckte att vissa bitar blev lite väl urflippade.

She's wild again tonight av Fia-Stina Sandlund och Josefine Adolfsson. Jag har inte sett filmen så det blev lite konstigt, men ändå roligt. Som bonus ingår Fröken Julie och Strindbergs låååånga förord till den i boken, så jag klippte dem också.

Love, Nina av Nina Stibbe - helt underbar brevroman av au pairen Nina som flyttar till London från Leicestershire tidigt åttiotal för att vara nanny till en ensamstående mamma med två söner i mediekretsar. Så rolig. Full av namedropping av folk man känner igen. Härligt!

Tamara Drewe av Posy Simmonds - en grafisk roman, löst baserad på Thomas Hardys Far from the madding crowd. Kul och välskriven.

Tjockare än vatten av Carin Gerhardsen - näst sista boken i Hammarbyserien. Lika bra som de andra.

Bara kärlek kan krossa ditt hjärta av Gunnar Ardelius - fortsättning på Jag behöver dig mer än jag älskar dig men jag älskar dig så himla mycket. Precis lika bra. Sorglig, rolig, fin.

Nu läser jag I maktens skugga av Viveca Sten, lyssnar på Väninnan av Eva Franchell och jobbar fortfarande på The Haters av Jesse Andrews!
 
Jag har äntligen blivit klar med Millie Birds bok om döda saker... och nä, det var inte min grej. Jag trodde verkligen att den skulle vara något för mig, men det var den inte. Kanske mest på grund av kursiveringen av all dialog, för jag höll på att skratta ihjäl mig åt vissa bitar med Agatha och tyckte att slutet var ganska rart, men som helhet var jag bara irriterad.

Jag lånade den för ett tag sedan men kände nästan direkt att den inte var något för mig.
 
Dottern och jag har roat oss med att låna böcker av varandra, jag läste Divergent och hon läser Arvet efter dig, båda uppskattar vad vi läser. :D Hon gjorde även en raid i min överfyllda bokhylla och tog med sig 20 böcker till sin bokhylla! :up:
 
Jag håller på och läser Bord för fem skriven av Susan Wiggs. Den är bra, har läst halva nu.

Jag har läst kriminalare främst tidigare och är sååå trött på dem nu.
 
Har någon läst böcker av Elena Ferranto? De togs upp på "Efter 10" med Malou von Sivers och fick goda recentioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
907
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 628
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
590
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp