Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är mitt inne i Sent i November och den är väldigt fin. De andra böckerna om Muminfamiljen tycker jag nog är lite mer äventyrliga, men den här känns mer finstämd. Det är verkligen en bra höstbok, men sin stämning och den gör sig väldigt bra ihop med en kopp te och en mysig filt :)
 
@Killaloe För att svara på ditt inlägg i förra tråden. Tycker nog "hustrun" var bättre, lite mer story i den.. Sen var superhjältarna helt ok med, har inget enot flummet @Ninnurur, men tyckte den blev lite tjatig.. Kanske inte skall lyssnas på riktigt i så långa sjok heller?
 
The Midnight Queen (Sylvia Izzo Hunter) som började bra och har en läcker världsbyggnad 1800-tal romerskt England. Men som visar sig lida av diverse åkommor som gör den lite medioker. Hoppas hon blir bättre till nästa bok (debutbok).
 
Jag läser The Queen's Fool av Philippa Gregory - lika dåligt bra som alla andra hennes böcker i Tudorserien. Hittills har jag läst om Drottning Catalina, Anne Boleyn, Anne of Cleves och Katherine Howard. De flesta av karaktärerna är fullkomligt ologiska, det är uppenbara historiska felaktigheter och det skiner starkt igenom vilka av kvinnorna som författaren avskyr och därför framställer som totala häxor. Men - det är ändå underhållande och perfekt dumläsning innan jag somnar :p.

För studierna har jag även läst Crónica de una muerte anunciada av Gabriel García Márquez (samma snubbe som skrev 100 years of Solitude) och den var helt klart läsvärd om än väldigt frustrerande.
 
Kanske inte skall lyssnas på riktigt i så långa sjok heller?
Så kan det säkert vara!! Vissa böcker gör sig ju verkligen inte för långlyssning/långläsning...

@niphredil Har du inte lite höga krav på trovärdighet?! :eek: :D Böckerna är ju iaf sisådär 1000 gånger bättre än filmatiseringen av "den andra systern Boleyn" :D
 
Jag har börjat läsa Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt. Har fått för mig att tipset har kommit från @Petruska - men jag vet inte riktigt var jag har fått det ifrån, kan blanda ihop folk? I alla fall, jag har inte kommit så långt men den är väldigt fascinerande redan.
 
@niphredil Har du inte lite höga krav på trovärdighet?! :eek: :D Böckerna är ju iaf sisådär 1000 gånger bättre än filmatiseringen av "den andra systern Boleyn" :D
Aha, har du läst dem alltså? Allihop? Och hur i hela friden kan filmatiseringen vara sämre? :D Men seriöst, borde inte författaren gå i terapi för sitt märkliga hat mot Anne Boleyn och Queen Elizabeth? Känns ju fan inte sunt :p.
 
Aha, har du läst dem alltså? Allihop? Och hur i hela friden kan filmatiseringen vara sämre? :D Men seriöst, borde inte författaren gå i terapi för sitt märkliga hat mot Anne Boleyn och Queen Elizabeth? Känns ju fan inte sunt :p.
Inte alla, jag är inte riktigt redo för att bli en lallande fåne och stirra in i en vägg resten av mitt liv, men tillräckligt många! :angel: :D

Filmatiseringen är stel, tråkig, seg och dååååålig. Se den vettja, du kommer garanterat somna av den :up:

Vi kanske kan starta en insamling till henne så hon har råd och möjlighet att gå i terapi?! :idea:
 
Inte alla, jag är inte riktigt redo för att bli en lallande fåne och stirra in i en vägg resten av mitt liv, men tillräckligt många! :angel: :D
:D Jag läste först Taming of the Queen och tyckte den var rätt bra men sen fan bar det utför :D.

Filmatiseringen är stel, tråkig, seg och dååååålig. Se den vettja, du kommer garanterat somna av den :up:
:up:

Vi kanske kan starta en insamling till henne så hon har råd och möjlighet att gå i terapi?! :idea:
Haha! Du har så många bra idéer du :D
 
Jag har haft svårt att läsa romaner/fiction (tröttnar fort)på sista åren, blir mest biografier eller historia och sånt.
Nu har jag läst klart boken "Bortom tron" av Jenna Miscavige.
Jenna är brorsdotter till Dave Miscavige som är ledaren för Scientologerna. Boken handlar om hur hon växte upp i scientelogerna med deras diverse hjärntvätt och sedan flydde vid vuxen ålder.
Jag kan inte låta bli att känna paralleller mellan Orwells 1984 och scientologins hjärntvätt och samhällsstruktur/ övervakning.
Minus tv-apparaterna då som scientologerna ej får ha i sina lägenheter/rum.
 
Jag läser The Snow Child av Eowyn Ivey och tycker väldigt mycket om den. En mysig, intressant historia som passar ypperligt för tidiga morgnar på tåget.
 
Jag läser The Snow Child av Eowyn Ivey och tycker väldigt mycket om den. En mysig, intressant historia som passar ypperligt för tidiga morgnar på tåget.
Det låter intressant! Har du lust att berätta mer om den? Mvh lat och orkar inte kolla på Goodreads (och litar mer på ditt omdöme än okändas recensioner :) )
 
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?
 
Det låter intressant! Har du lust att berätta mer om den? Mvh lat och orkar inte kolla på Goodreads (och litar mer på ditt omdöme än okändas recensioner :) )
Ja den är mysig! Den handlar om ett par på 1920-talet som, efter att ha förlorat en dotter, bosätter sig på Alaska för att bedriva jordbruk tillsammans vilket visar sig vara väldigt mycket svårare än de räknat med. En kväll bygger de en snöflicka utanför huset, och dagen därpå är den borta. Samtidigt börjar de få syn på en flicka som springer runt i skogen, och sedan tänkte jag faktiskt inte berätta mer :p

Jag har inte läst mer än 75 sidor eller så än, men den är rätt behaglig och hittills lagom mystisk. Lite jobbigt tycker jag att det är att läsa om hur svårt de har det, jag blir rätt lätt illa berörd av sådant. Jag anar dock att en vändning är på gång, och jag väntar på att "flickan" ska börja ta mer plats liksom.
 
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?

Jag har precis beställt två böcker från adlibris, pocketböcker. Tyckte det var rimligt pris på dem i alla fall :) Sedan finns det åtminstone vid mig ett Myrorna där de har begagnade böcker. Där skulle jag absolut kunna kolla efter böcker, framförallt om jag bara "var ute efter något nytt" och inte någon specifik bok.

Nu beställde jag boken "med uppenbar känsla för stil" av Stephan Mendel Enk som jag bläddrat lite i hos en bekant, den verkade tokbra. Beställde även "konsten att få mentala superkrafter" av Henrik Fexeus. Har läst några av hans andra böcker och gillat dem :)
 
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?
Pappersbok all the way! Jag vägrar att läsa på något annat vis, av många anledningar. Dels tycker jag precis som du att det känns härligare och mer avslappnande att läsa en vanlig bok; dels finns det ingenting som doftar godare än en ny bok, och dels så vill jag inte för mitt liv att bokaffärer och böcker i pappersform överlag ska dö ut. Herregud det finns ju inget bättre än att plocka fram en ny bok ur bokhyllan och sjunka ner någonstans!

Min pojkvän var nära att köpa en Kindle till mig i födelsedagspresent. Jag är fruktansvärt glad för att hans syster övertalade honom om att det var en dålig idé...

MVH Konservativ
 
Och jag älskar min Kindle mest av allt (näst efter min spanjor). Älskar att slippa få böckerna skeppade med nån urkig lastbil och att behöva vänta på att få hem dem. Älskar att jag inte längre behöver sitta med femtioelva skitdeckare som jag bara läst en gång men nu inte har hjärta att göra mig av med. Älskar att jag kan läsa böcker på spanska och slå upp krångliga ord jag inte fattar. Älskar att jag kan sitta på urtrista Kilimanjaro airport som inte säljer en enda bra bok och snabbt koppla upp mig på kindeln, välja en bra bok från Amazon och ha den hos mig inom en minut. Men framförallt - ÄLSKAR att varenda gång jag reser har jag med mig 80 böcker som väger ingenting istället för bara tre som tar upp plats och vikt. Jag läser superfort och reser mycket och hatade att alltid ha med mig minst fyra tunga böcker som jag ändå hann läsa på min utresa och sen fick sitta med nåns svettiga gamla skvallertidningar istället för att kunna läsa nåt ordentligt liksom.

De enda böcker jag köper i fysisk form i dag är böcker jag verkligen älskar och kurslitteratur. Nån enstaka pocket från flygplatsen följer med ibland också.
 
Oh, den låter ju väldigt bra @Mineur tack för att du besparade mig lite googling ;) :up: skulle det vara så att det fortsätter att bara vara misär får du gärna förvarna, är inte heller så himla förtjust i när det blir för mycket. Det är svårt att värja sig mot det.

@glimmer jag läser bara böcker i pappersformat. Även om det finns så oändligt många fördelar som @niphredil tar upp, så kan jag inte komma ifrån att det inte är samma ssk för mig. Jag vill ha blad att bläddra i och inte ännu en skärm. Dock är det trist att åka på semestrar och släpa böcker, men jag kan ta det..

För det mesta köper jag bara böcker på loppisar (om det inte är någon särskild bok som jag hemskt gärna vill ha och som jag kommer spara i mitt bibliotek), annars lånar jag i princip allt på biblioteket eller av vänner! Billigt, bra och jag älskar dessutom bibliotek så jag vill dra nytta av dem så länge jag kan :up:
 
Jag har börjat läsa Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt. Har fått för mig att tipset har kommit från @Petruska - men jag vet inte riktigt var jag har fått det ifrån, kan blanda ihop folk? I alla fall, jag har inte kommit så långt men den är väldigt fascinerande redan.
Jag har läst den, och skrivit om den i tråden, men det kan ju bara fler som har :) Tyckte också den var väldigt bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
912
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 628
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
590
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp