Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?
Jag föredrar pappersböcker, men av praktiska skäl varierar jag mycket. Har minst två timmar i bil per dag, så mycket ljudböcker blir det :) Skall jag ut och resa blir det främst läsplattan (av skälen @niphredil raddar upp), men har alltid en eller ett par pappersböcker igång med :D

Jag köper (både nytt och begagnat) men lånar rätt mycket med både av vännner (@Killaloe :angel: ) och på bibliotek :) Finns många bra sätt att läsa på!
 
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?

Jag läser alltid i pappersform, tror inte att läsplatta är min grej alls.

Böcker köper jag väldigt sällan utan lånar på biblioteket. I alla fall mitt bibliotek är snabba på att köpa in nya böcker så det går snabbare att ställa sig i kö för att reservera och låna en ny bok på biblioteket än att vänta på att den ska komma ut i pocket och köpa den själv.

Ett tips är också att lägga inköpsförslag till biblioteket om du letar efter en bok som de inte har. Alla mina förslag har de köpt in och reserverat åt mig.
 
Jag läser The Queen's Fool av Philippa Gregory - lika dåligt bra som alla andra hennes böcker i Tudorserien. Hittills har jag läst om Drottning Catalina, Anne Boleyn, Anne of Cleves och Katherine Howard. De flesta av karaktärerna är fullkomligt ologiska, det är uppenbara historiska felaktigheter och det skiner starkt igenom vilka av kvinnorna som författaren avskyr och därför framställer som totala häxor. Men - det är ändå underhållande och perfekt dumläsning innan jag somnar :p.

För studierna har jag även läst Crónica de una muerte anunciada av Gabriel García Márquez (samma snubbe som skrev 100 years of Solitude) och den var helt klart läsvärd om än väldigt frustrerande.
Jag läste Den andra systern Boleyn och tyckte att den var hyfsad som roman tills jag insåg att hon försökte vara historiker också... ;) Som ren roman med historiska personer fungerar den, men som historisk roman så är den helt kass. :D De övriga har jag inte ens orkat titta på.
 
En fråga...
Läser ni böckerna på padda eller i bokform av papper? :)
Jag läser den vanliga boken, känns mer avkopplande på något vis.
Och en fråga till... Har ni tips på bra ställen att köpa billiga böcker?

Jag föredrar pappersböcker, det är nåt med själva boken som bidrar till njutningen (låter nästan perverst ha ha ha). Fördelen med platta är att jag får mindre ont i tex armar/händer... Men jag finner stort nöje i att leta böcker, köpa dom och ha dom stående i bokhyllan. Tanken av att åka på loppisrunda och hitta en eller flera "fynd" ger mig gåshud :o

Mitt tips är alltså second-hand... Där jag bor tar de 5 kr/st på de två ställen jag besöker :up: Sen "unnar" jag mig att nätshoppa då och då, sånt jag letat men ej hittat... Bokbörsen och adlibris är stora favoriter. Höjden av lyx är att gå på min fd praktikplats (akademibokhandeln) och shoppa loss. Jag blir typ euforisk av det.

Nä vadå bokfetisch :angel:

Ps. Jag har inte ens ett bibliotekskort :D
 
Jag läser The Queen's Fool av Philippa Gregory - lika dåligt bra som alla andra hennes böcker i Tudorserien. Hittills har jag läst om Drottning Catalina, Anne Boleyn, Anne of Cleves och Katherine Howard. De flesta av karaktärerna är fullkomligt ologiska, det är uppenbara historiska felaktigheter och det skiner starkt igenom vilka av kvinnorna som författaren avskyr och därför framställer som totala häxor. Men - det är ändå underhållande och perfekt dumläsning innan jag somnar :p.
Aha, jag har känt mig lite ambivalent till om jag ska läsa dem eller inte. Men det låter lite som att man kan göra som man föredrar och inte missa eller vinna på dealen :).
 
Jag har haft svårt att läsa romaner/fiction (tröttnar fort)på sista åren, blir mest biografier eller historia och sånt.
Nu har jag läst klart boken "Bortom tron" av Jenna Miscavige.
Jenna är brorsdotter till Dave Miscavige som är ledaren för Scientologerna. Boken handlar om hur hon växte upp i scientelogerna med deras diverse hjärntvätt och sedan flydde vid vuxen ålder.
Jag kan inte låta bli att känna paralleller mellan Orwells 1984 och scientologins hjärntvätt och samhällsstruktur/ övervakning.
Minus tv-apparaterna då som scientologerna ej får ha i sina lägenheter/rum.
Den låter spännande. I liknande kategori har jag Delusions of Gender (Cordelia Fine) som ligger och väntar på mig, tillsammans med lite för många andra böcker.
 
Jag föredrar absolut pappersböcker - egentligen. Men tycker att min Kindle är väldigt praktisk av alla anledningar som @niphredil redan räknat upp. Jag älskar att gå till bibblan och låna hem en massa böcker, och köper alltid någon ny inför semestern. Det funkar ju dock inte att släpa med sig 20 fysiska böcker på semester (har försökt och fick betala djävulskt mycket övervikt så aldrig mer). Och, som sagt, när böckerna tar slut är det bara att beställa något nytt via Kindlen.

Det enda jag har emot Kindlen är väl Amazons hemsida. Jag har svårt att hitta sånt jagvill ha där, och måste alltid börja med att leta på andra sidor så jag kan söka författare eller titel sen.
 
Jag läser helst pappersböcker men har en läsplatta (typ Kindle) också, (en hel sida får inte plats på en läsplattesida, ett nedrans bläddrande), men där läser jag bara gratisböcker från Gutenberg projektet o bibliotekslån och väldigt sällan.

Jag har tyvärr inget problem med böcker överallt för jag hinner just nu inte läsa alla jag köper, tror kön är tio böcker nu, och vill väldigt gärna ha dem i bokhyllan sedan om de alls är bra. Om man har brist på böcker och pengar kan man ju bara rota i sin bokhylla efter en älskad gammal bok, jag har svårt att rota i filer på samma sätt. Samma sak när man ska låna ut böcker, då är de lätta att hitta. Eller inte helt lätta vi kör på dubbla rader i bokhyllorna hemma.

Biblioteket är annars super för böcker man vill läsa men inte äga! Läste precis en hel bunt med skumma hälsoböcker som "Det sötaste vi har" osv från biblioteket, de var inte så bra att jag hade velat att de tog upp plats hemma.
 
Kopplar av från lite tentaplugg med Ten big ones av Janet Evanovich, jag hittade den på en loppis för fem kronor och tyckte att det var värt det! :D
 
Lyssnade klart på Hundra omistliga ting idag och tja, det är ju ingen dålig bok men rätt förutsägbar. Så den funkar utmärkt att lyssna på i bilen där det inte krävs totalt fokus på lyssnandet, men det är knappast en bok jag kommer skriva upp upp listan över minnesvärda böcker :D

Har även några enstaka sidor kvar av Lilla himlafågel och jag LÄNGTAR tills den är slut. Seg och ointressant hittills så det får allt hända bra mycket på de sista sidorna om jag ska ändra uppfattning om boken :grin:
 
Jag kastar mig in nu när tråden är ung och det finns en liten möjlighet att jag ska lyckas hänga med i svängarna :)

Återstoden av dagen/Kazuo Ishiguro läser jag. Det är inte ofta jag läser om böcker men den här läser jag faktiskt för andra gången.
 
Jag kastar mig in nu när tråden är ung och det finns en liten möjlighet att jag ska lyckas hänga med i svängarna :)

Återstoden av dagen/Kazuo Ishiguro läser jag. Det är inte ofta jag läser om böcker men den här läser jag faktiskt för andra gången.

Den tycker jag också väldigt mycket om!
 
Lyssnade klart på Hundra omistliga ting idag och tja, det är ju ingen dålig bok men rätt förutsägbar. Så den funkar utmärkt att lyssna på i bilen där det inte krävs totalt fokus på lyssnandet, men det är knappast en bok jag kommer skriva upp upp listan över minnesvärda böcker :D

Har även några enstaka sidor kvar av Lilla himlafågel och jag LÄNGTAR tills den är slut. Seg och ointressant hittills så det får allt hända bra mycket på de sista sidorna om jag ska ändra uppfattning om boken :grin:

Lilla himlafågel - Oates va? Jag måste vara på ett särskilt humör för att läsa henne, det är alltid en särskild stämning i böckerna och de är låååånga...
 
Kopplar av från lite tentaplugg med Ten big ones av Janet Evanovich, jag hittade den på en loppis för fem kronor och tyckte att det var värt det! :D

Jag läste en bok av henne i tonåren, det handlade om en kvinnlig privatdetektiv och jag har för mig att det var en hamster inblandad. Sämsta skit jag läst tyckte jag då (tillsammans med Jan Mårtensson). :up:
 
Lilla himlafågel - Oates va? Jag måste vara på ett särskilt humör för att läsa henne, det är alltid en särskild stämning i böckerna och de är låååånga...
Ja precis! Alltså, jag gillar Oates och några av hennes böcker är fantastiska! Men inte den här, den var hemsk :down: Såg även att den hade fått väldigt blandade recensioner på Goodreads, vilket känns bra för då är det inte bara jag som upplever den så :) :up:
 
Läser just nu Doktor sömn av Stephen King . Inte kommit så långt än, som vanligt med Kings böcker är den seg för mig att "komma in" i ordentligt, men det tar sig
 
Jag började på Långt ifrån liten av Ingrid Olsson på bussen imorse. Tycker att hennes ungdomsböcker är fantastiska! Denna serien är väl för mellanstadiet, jag har läst de första två (Långt ifrån cool och Långt ifrån kär) tidigare, älskar personerna i serien. Skönt att bryta av med ungdomsböcker då och då tycker jag, Sju dagar kvar att leva var tung läsning.
 
Jag läser just nu Bubble av Anders De La Motte och Terveiset Kutturasta av Mikko-Pekka Heikkinen.

Bubble för att jag hade boksamtal med mina nior om Buzz och det uppkom så mycket frågor om Bubble, som jag inte läst. Terveiset Kutturasta är en rolig historia där norra Finland deklarerat sig självständigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
942
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp