Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här inne som läst något av Anders Wilderäng? Hans Stjärnfall har figurerat rätt mycket i min instagramfeed, så jag tänkte att jag skulle ge mig på den eftersom den lät klart intressant. Dock insåg jag att det, såklart, fanns en del ett och då borde jag väl läsa den istället (Stjärnklart). Så nu är alltså frågan, är det värt att påbörja en trilogi? Eller är den usel och slöseri med tid? :D
 
Är det någon här inne som läst något av Anders Wilderäng? Hans Stjärnfall har figurerat rätt mycket i min instagramfeed, så jag tänkte att jag skulle ge mig på den eftersom den lät klart intressant. Dock insåg jag att det, såklart, fanns en del ett och då borde jag väl läsa den istället (Stjärnklart). Så nu är alltså frågan, är det värt att påbörja en trilogi? Eller är den usel och slöseri med tid? :D

Jag har läst Midvintermörker, Midsommargryning och Stjärnklart. Midvintermörker var klart bäst i den serien och jag gillade även Stjärnklart i nya serien, så börja med triologin tycker jag!
 
Jag har läst Midvintermörker, Midsommargryning och Stjärnklart. Midvintermörker var klart bäst i den serien och jag gillade även Stjärnklart i nya serien, så börja med triologin tycker jag!
Åh vad kul att få svar på funderingarna :) Då ska jag ge den en chans! (Det är ju kul med närmiljöer också, så jag ser fram emot att läsa om Västsverige :D)
 
Alltså, tre kapitel in i boken och jag gillart! Eller ha, jag gillar att författaren har fått rätt i Göteborgsmiljöerna hittills :up: Tycker att många slarvar med sådana detaljer som en, som är boende i stan/området, kan känna igen. Men här sitter jag och nickar igenkännande när det diskuteras Volvo, morgontrafiken mot Göteborg och trängselskatten :D
 
Jag läser också pappersböcker. Köper mest böcker på nätet och det har blivit böcker för ett antal tusenlappar nu den senaste tiden då jag är inne i ett "bokflow" och läser ut 3böcker i veckan. Iof har de flesta böcker jag köpt varit så läsvärda att de säkerligen kommer att läsas igen.
Men tycker det är svårt att hitta de böcker jag vill läsa på biblioteken.

En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag har hittat några böcker som verkar intressanta men som inte finns någon svensk översättning, och är lite ambivalent om jag ska köpa böckerna ändå på engelska. Kan ju läsa och förstå engelska, men det går inte lika snabbt att läsa som en svensk översättning. Å andra sidan kan det ju vara bra träning för mig...:angel::up:
 
Jag läser också pappersböcker. Köper mest böcker på nätet och det har blivit böcker för ett antal tusenlappar nu den senaste tiden då jag är inne i ett "bokflow" och läser ut 3böcker i veckan. Iof har de flesta böcker jag köpt varit så läsvärda att de säkerligen kommer att läsas igen.
Men tycker det är svårt att hitta de böcker jag vill läsa på biblioteken.

En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag har hittat några böcker som verkar intressanta men som inte finns någon svensk översättning, och är lite ambivalent om jag ska köpa böckerna ändå på engelska. Kan ju läsa och förstå engelska, men det går inte lika snabbt att läsa som en svensk översättning. Å andra sidan kan det ju vara bra träning för mig...:angel::up:

Biblioteken har mycket bra böcker, men det gäller ofta att veta vad man är på jakt efter för att kunna reservera eller veta var man ska leta.

Jag läser mest översatta böcker men det händer också att jag läser på engelska.
 
Är det någon här inne som läst något av Anders Wilderäng? Hans Stjärnfall har figurerat rätt mycket i min instagramfeed, så jag tänkte att jag skulle ge mig på den eftersom den lät klart intressant. Dock insåg jag att det, såklart, fanns en del ett och då borde jag väl läsa den istället (Stjärnklart). Så nu är alltså frågan, är det värt att påbörja en trilogi? Eller är den usel och slöseri med tid? :D

Jo absolut, de är väldigt trevliga. Annorlunda skrivna med många olika personer i ögonblicksbilder. Men jag tycker att Midvintermörker är bäst :) testa den först, dessutom är det inget tvång på att läsa uppföljaren, den står bra för sig själv och är lite bättre än uppföljaren. Det är inget stort åtagande att läsa dem ;) det går liksom av sig självt.

(Författaren bloggar på Cornucopia? och är intresserad, av ekonomi och militär främst.)
 
Jag läser också pappersböcker. Köper mest böcker på nätet och det har blivit böcker för ett antal tusenlappar nu den senaste tiden då jag är inne i ett "bokflow" och läser ut 3böcker i veckan. Iof har de flesta böcker jag köpt varit så läsvärda att de säkerligen kommer att läsas igen.
Men tycker det är svårt att hitta de böcker jag vill läsa på biblioteken.

En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag har hittat några böcker som verkar intressanta men som inte finns någon svensk översättning, och är lite ambivalent om jag ska köpa böckerna ändå på engelska. Kan ju läsa och förstå engelska, men det går inte lika snabbt att läsa som en svensk översättning. Å andra sidan kan det ju vara bra träning för mig...:angel::up:
Det är väl inga krav på att man ska läsa en bok snabbt? Verkar boken intressant så tycker jag inte att avsaknad av översättning ska hindra dig. (läser mest på engelska för det är jobbigt att vänta på översättningar som sannolikt ändå aldrig kommer.) Dessutom kanske du får dem att räcka längre då :p .
 
Biblioteken har mycket bra böcker, men det gäller ofta att veta vad man är på jakt efter för att kunna reservera eller veta var man ska leta.

Jag läser mest översatta böcker men det händer också att jag läser på engelska.
Tidigare letade jag alltid i återlämnat hyllorna, det var mindre urval så man kunde kolla allt. Och uppenbarligen var det ju någon annan som hade bemödat sig om att låna dem i alla fall.
 
Nej har inga krav på att läsa snabbt, men jag kan lätt tröttna om boken inte är så intressant i början, och är man snabbläst så blir ju boken bra mycket fortare..:p Eller inte...:rofl:

På tal om det där med könen, om vi blir mer feminina vs manliga av födsel/arv eller miljö, så såg jag en intressant dokumentär på youtube om the disappearing male.
Att mannen mer eller mindre minskat i antal. Att alla hormoner/mediciner som läcker ut till hav/sjöar efter filtrering sedan kommer tillbaks till vårt dricksvatten. Som sedan påverkar våra kroppar att bli mer "feminina" även hos män.
 
Finns det förresten någon sökfunktion på biblioteks hemsida så man slipper åka dit för att leta efter speciella böcker som de sedan inte har?
 
Finns det förresten någon sökfunktion på biblioteks hemsida så man slipper åka dit för att leta efter speciella böcker som de sedan inte har?
Alla bibliotek (så vitt jag vet) har en katalog på sin hemsida där man kan söka och reservera böcker. Googla typ "stadens namn bibliotek katalog" eller nåt så bör det dyka upp!
 
Jo absolut, de är väldigt trevliga. Annorlunda skrivna med många olika personer i ögonblicksbilder. Men jag tycker att Midvintermörker är bäst :) testa den först, dessutom är det inget tvång på att läsa uppföljaren, den står bra för sig själv och är lite bättre än uppföljaren. Det är inget stort åtagande att läsa dem ;) det går liksom av sig självt.

(Författaren bloggar på Cornucopia? och är intresserad, av ekonomi och militär främst.)
Jag började med Stjärnklart och tycker den är bra hittills! (Och som jag skriv insett tidigare inlägg så gillar jag att författaren har bemödat sig med att ha lite koll på områden och inte bara skriva ihop något totalt orimligt :up: ).

Och tack för bloggtipset, tror dock att jag nöjer mig med böckerna iom totalt ointresserad av militären egentligen :D
 
Jag har läst halva Gentlemen, var på bibblan och sprang över den och insåg att jag inte läst den tidigare. Trodde faktiskt Östergren skulle vara en mer utpräglad stilist?? Mkt suggestion istället och karaktärsbygge med ngt mytiska dimensioner. Sådana element kan ju få en att känna sig lite lättköpt ibland men hittills gillar jag den!!

Jag har ingen läsplatta men läser en del på datorn, hemskt smidigt med e-böcker!! Bra att skaffa kort på flera ställen också så man ökar sin chans att hitta det man söker :). Gillar iofs att samla på enorma kvantiteter böcker men är relativt fattig så biblioteket får stå ut med mitt temporära tummande på deras ägodelar.

nu tillbaka till exjobb
 
Finns det förresten någon sökfunktion på biblioteks hemsida så man slipper åka dit för att leta efter speciella böcker som de sedan inte har?

Som du redan fått till svar så har de flesta bibliotek en sökfunktion på sin hemsida. Exempelvis på www.bibblo.se kan man söka och få fram resultat för hela Norrbottens bibliotek, smidigt om man kanske vill fjärrlåna.

Till din fråga om att läsa om engelska, jag tycker att det är värt att prova att läsa på engelska. Läsning är som löpning, man måste träna för att bli snabbare/bättre :) Ett tips kan dock vara att ha en bok på svenska på gång samtidigt om det känns väldigt sirapsaktigt med engelskan. Själv måste jag träna på att läsa på finska och det tar emot om jag haft ett uppehåll men om jag håller igång det så går det lika lätt som så svenska och engelska. Ändå har jag anledning att prata finska väldigt, väldigt mycket oftare än engelska.
 
Martina Haags nya låg i brevlådan idag när jag kom hem! Men jag ska spara den till helgen. Eller i alla fall till imorgon kväll...

Jag läser Av jord är du kommen av Christina Granbom och Thomas Erikson och den är så himla konstig och jättebra.
 
Nån som läst serien Tales of the City eller San Francisco-serien av Armistead Maupin? Jag läste 5-6 böcker för några år sedan, de utspelar sig från 1980-talet (eller slutet av 70-talet kanske?) och framåt. Ett brokigt gäng människor som bor i ett hus med hyresvärdinnan Anna Madrigal. Jag läste dem på svenska, för några år sedan hittade jag en "tjugo år senare"-bok på engelska, och nu har jag köpt de två sista böckerna, och då är vi minst 30 år senare. Det är SÅ roligt att återse några av personerna, och staden. Som vanligt är inte allt bara glatt och lätt.
 
En till fråga, läser ni bara böcker med svensk översättning?
Jag har hittat några böcker som verkar intressanta men som inte finns någon svensk översättning, och är lite ambivalent om jag ska köpa böckerna ändå på engelska. Kan ju läsa och förstå engelska, men det går inte lika snabbt att läsa som en svensk översättning. Å andra sidan kan det ju vara bra träning för mig...:angel::up:
Jag läser ofta på engelska. Det är en vanesak och det går långsamt i början. Men det händer att jag ger upp när det är för svårt/jobbigt. Donna Tartts senaste gick bara inte till exempel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Derivata
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
942
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: Butros
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp