Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.

Killaloe

Trådstartare
Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.

Eftersom vi snart är halvvägs genom 2016 undrar jag även vad som hittills varit bästa läsupplevelsen i år? Vad ni planerar att läsa i sommar? Och vad ser ni fram emot i läsväg till hösten? Några nya böcker som släpps? Träff med favoritförfattare?
 
Bästa läsupplevelsen i år var helt klart Sonen av Philipp Meyer. Vilket mästerverk!

I sommar planerar jag att läsa A long way to a small angry planet samt det mesta av Elizabeth Strout (håller på med The Burgess Boys just nu) och något av Anne Enright som tydligen ska vara lysande. Inget av detta finns översatt.
 
Jag ska läsa Stål, Kriget har inget kvinnligt ansikte, fortsättningen på Shantaram (har glömt titeln), Domaren och typ fjorton till (ägnar stor del av semestern till sträckläsning). Plus en massa deckare. :)
 
Jag har nu läst klart "dimmornas lek" av Kate Morton, men den var något sv en besvikelse. Tyckte inte berättelsen höll riktigt, även om det var ett bra flyt i historien som det brukar med hennes böcker. Karaktärerna berörde mig inte nått särskilt, och "twisten" på slutet kändes väntad men samtidigt väldigt osannolik och otypisk för karaktärerna.

I ljudboksväg lyssnar jag nu på "törnfåglarna" av Colleen McCullough. Hade väldigt höga betyg på Goodreads, men känns mest som känner och elände. Nu när jag tagit mig igenom 14/28 timmar känns det ovärt att ge upp dock ;)

Lyssnar även på "det blåser på månen". Inte kommit så långt än, men har verkligen inte sett tjusningen som beskrivs i denna tråden ännu :p
 
Jag ska läsa Stål, Kriget har inget kvinnligt ansikte, fortsättningen på Shantaram (har glömt titeln), Domaren och typ fjorton till (ägnar stor del av semestern till sträckläsning). Plus en massa deckare. :)
Oj, visste inte att shantaram hade en fortsättning! Den vill jag gärna ha en resension på sen :)
 
Igår lyssnade jag färdigt på Jack av Christina Lindström, den var ok men nådde inte hela vägen fram för mig. Jag har börjat lyssna på Nattfåk av Johan Theorin men har inte hunnit få någon uppfattning än! Läser Doktor Sömn av Stephen King som fysisk bok också. :)

Hittills i år har jag inte haft någon riktigt stor läsupplevelse och pga flytt och kandidatuppsats ligger jag efter med min läsning, men dessa har jag uppskattat iaf: The Whispering Skull (Lockwood & co 2) av Jonathan Stroud, Fripassageraren av Christina Wahldén, Av skuggor märkt av Marianne Cederwall , Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran, Francesca av Melina Marchetta och To my Love av Karin Aspenström m.fl.

Resten av året kommer nog ägnas mycket åt ungdomslitteratur då jag fått jobb som gymnasiebibliotekarie med BETALD lästid varje vecka! :up:
 
Resten av året kommer nog ägnas mycket åt ungdomslitteratur då jag fått jobb som gymnasiebibliotekarie med BETALD lästid varje vecka! :up:
Men så himla fint! GRATTIS till typ drömjobbet! :banana:

@Ceta hur långt har du kommit i "det blåser på månen"? Jag tyckte den var lite seg i början men efter kängurudelen så lossnade det och blev bara bättre och bättre.
 
Jag ska läsa Stål, Kriget har inget kvinnligt ansikte, fortsättningen på Shantaram (har glömt titeln), Domaren och typ fjorton till (ägnar stor del av semestern till sträckläsning). Plus en massa deckare. :)
Låter som typ en helt fantastisk semester! :love: Jag har ofrivillig semester från och med onsdag och då ska jag också läsa samt hänga på lokala biblioteket :up:

Vad för deckare har du framför dig som läsning?

@Diskurs
Läste du Sonen översatt eller i originalspråk? Och hur hittar du alla böcker?! Tycker alltid att du hittar sådana som jag typ aldrig ens hört talas om (vilket är rätt så inspirerande såklart men svårt när böckerna är omöjliga att få tag i på svenska ibland ;) )
 
@Killaloe Deckarna är Stephen Booths The Corpse Bridge (tror den heter Bron på svenska). Senaste delen i serien - jag är väldigt förtjust i hans deckare. Christoffer Carlssons senaste om Leo Junker (har glömt vad den heter). Kvinnan i rummet - första delen i serien av Jussi Adler Olsen. Har läst alla delar utom den första - det verkar som om bibblan har förskingrat den. Köpte några av Peter May och Ann Cleeves till min Kindle, men minns inte vad de heter. Får återkomma med recension! :)
 
Bäst i år hittills är helt klart Six of Crows av Leigh Bardugo, YA fantasy som fått mig att längta till nästa del i serien på ett sätt jag inte längtat efter en bok på väldigt väldigt länge :love:
 
@Diskurs
Läste du Sonen översatt eller i originalspråk? Och hur hittar du alla böcker?! Tycker alltid att du hittar sådana som jag typ aldrig ens hört talas om (vilket är rätt så inspirerande såklart men svårt när böckerna är omöjliga att få tag i på svenska ibland ;) )

Jo, jag lägger faktiskt ner lite tid på att försöka ha koll! Vad roligt att det märks!

Jag läste Sonen på svenska och har haft ögonen på den ända sedan jag läste Meyers första bok American Rust för flera år sedan.

Jag är ofta på biblioteket och ser vad som står på hyllan för nyinkommet och googlar om det är något jag tycker verkar vara intressant. Läser DN på lördagarna då kulturdelen handlar om litteratur (fast där hittar jag ofta inte så mycket intressant om jag ska vara ärlig, deras redaktör skriver mest om deckare...).

Sen får jag många bra tips från bloggen Bokhora som jag läst länge. För inte så länge sedan fanns exempelvis ett inlägg om Women's prize for fiction där flera intressanta författare var nominerade. Googlar ofta vidare och läser recensioner innan jag bestämmer mig för att läsa. Goodreads är bra också såklart.

Biblioteken där jag bor (Stockholm) har ofta ett väldigt stort utbud av både svensk och engelskspråkig litteratur och saknar jag något brukar jag lägga ett inköpsförslag. Har hittills aldrig fått nej!

(såg dock att en del av Anne Enright visst finns översatt. Och två böcker av Strout).
 
Jag läser just nu The art of asking - eller hur jag lärde mig att släppa oron och be om hjälp av Amanda Palmer. Recensionsex från förlaget och jag är så glad att jag fick den, är helt säker på att jag inte hade brytt mig om att plocka upp den annars. Men den är fantastisk! Så mycket bra och så mycket tankar och diskussioner kring att be om hjälp gentemot att tigga, om sociala medier och dess fantastiskhet... och så vidare. Verkligen bra!

Så läser jag Maestra av L S Hilton och tappar hakan. Hade inte blivit förvarnad om att det är en massa erotiska inslag och hade således inte alls väntat mig detta. Skitkonstig bok hittills men den är underligt... compelling, ändå.

Lyssnade på Life goes pretty fast av Hadley Freeman som är en sorts faktabok om amerikanska 80-talsfilmer och vad vi lärt oss av dem (och vad det är bra att vi inte längre lär oss av dem). Så himla kul och intressant, rekommenderas till alla!

Började lyssna på Pretty little liars igen imorse - jag tappade fokus i helgen - och den fastnar man också ganska resolut i! Även om jag förstås tidigt blev sur pga dålig research. För vad ska Aryas pappa på Island att göra om han ska forska i skandinavisk kultur? Island är inte en del av Skandinavien!!!!! men OK.
 
Började lyssna på Pretty little liars igen imorse - jag tappade fokus i helgen - och den fastnar man också ganska resolut i! Även om jag förstås tidigt blev sur pga dålig research. För vad ska Aryas pappa på Island att göra om han ska forska i skandinavisk kultur? Island är inte en del av Skandinavien!!!!! men OK.

Sånt kan jag verkligen störa mig på. Eller som i några böcker jag läst på sistone där man refererade till personer från Sverige, bara det att personerna hade riktigt konstiga namn, typ som amerikaner tror att svenskar heter. Svårt att göra lite research?? (ett av dem var Hemming. Enligt wikipedia har 52 st svenskar Hemming som tilltalsnamn).
 
Jag ser förresten mycket fram emot att läsa Chris Kraus I love Dick. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 762
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 091
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 748
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp