Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe Deckarna är Stephen Booths The Corpse Bridge (tror den heter Bron på svenska). Senaste delen i serien - jag är väldigt förtjust i hans deckare.
Är alla hans böcker (hur många de nu är?) lika bra? Och jämfört med andra engelska deckare typ rankin - hur är Booth i stilen? (jag utgår från att han är engelsman :D)

Jo, jag lägger faktiskt ner lite tid på att försöka ha koll! Vad roligt att det märks!

Jag läste Sonen på svenska och har haft ögonen på den ända sedan jag läste Meyers första bok American Rust för flera år sedan.

Jag är ofta på biblioteket och ser vad som står på hyllan för nyinkommet och googlar om det är något jag tycker verkar vara intressant. Läser DN på lördagarna då kulturdelen handlar om litteratur (fast där hittar jag ofta inte så mycket intressant om jag ska vara ärlig, deras redaktör skriver mest om deckare...).

Sen får jag många bra tips från bloggen Bokhora som jag läst länge. För inte så länge sedan fanns exempelvis ett inlägg om Women's prize for fiction där flera intressanta författare var nominerade. Googlar ofta vidare och läser recensioner innan jag bestämmer mig för att läsa. Goodreads är bra också såklart.

Biblioteken där jag bor (Stockholm) har ofta ett väldigt stort utbud av både svensk och engelskspråkig litteratur och saknar jag något brukar jag lägga ett inköpsförslag. Har hittills aldrig fått nej!

(såg dock att en del av Anne Enright visst finns översatt. Och två böcker av Strout).

Vad kul med så många inspirationskällor! Och med ett så bra bibliotek som tar in böcker och dessutom har ett stort utbud. Jag kan ju ta mig till vårt lite större bibliotek i staden eller åka till Göteborg men det känns så himla meckigt att jag oftast nöjer mig med det jag hittar på biblioteket hemma på landet. Och det är rätt litet så det gäller liksom att ha tur. Alternativt beställa då, men jag vill gärna hålla i en bok och läsa baksidan innan jag lånar, oavsett recensioner och omdömen (är lite fjantig på det viset :o)

Läser du även Vi Läser? (såg nämligen att deras Instagram tipsade om just "I love Dick" förut) Om så, får du tips därifrån också?

Började lyssna på Pretty little liars igen imorse - jag tappade fokus i helgen - och den fastnar man också ganska resolut i! Även om jag förstås tidigt blev sur pga dålig research. För vad ska Aryas pappa på Island att göra om han ska forska i skandinavisk kultur? Island är inte en del av Skandinavien!!!!! men OK.

Haha, jag förstår verkligen vad du menar! Själv löser jag sådant genom att stänga av och lyssna selektivt :D :up: Men kul att du fastnade i den så jag inte tipsat om något helt uselt :up: :D
 
Bästa läsupplevelsen i år var helt klart Sonen av Philipp Meyer. Vilket mästerverk!

I sommar planerar jag att läsa A long way to a small angry planet samt det mesta av Elizabeth Strout (håller på med The Burgess Boys just nu) och något av Anne Enright som tydligen ska vara lysande. Inget av detta finns översatt.

Anne Enright står på min lista också. Jag ska bara läsa irländare över sommaren.
 
Eftersom vi snart är halvvägs genom 2016 undrar jag även vad som hittills varit bästa läsupplevelsen i år? Vad ni planerar att läsa i sommar? Och vad ser ni fram emot i läsväg till hösten? Några nya böcker som släpps? Träff med favoritförfattare?

Jag har bara läst bra böcker i år faktiskt. Läser och lyssnar så förbankat långsamt nuförtiden på grund av en massa saker.
I sommar ska jag som sagt läsa irländare. Tre deckare av Benjamin Black, Sebastian Barry A long way home och så ska jag försöka ta mig igenom Becketts trilogi. Clare Boylans Emma Brown och nåt av Anne Enright. Jag gissar att det kommer att ta resten av året. Vill klämma in Lucia Berlin Handbok för städerskor också. :crazy::)
 
Den blinde mördaren av Margaret Atwood, jag har länge tänkt att jag borde läsa åtminstone någon av hennes romaner eller noveller och det är en ren slump att det blev just denna. Jag har tidigare läst en del av hennes poesi och förhoppningsvis tycker jag lika bra om hennes andra verk.
 
När jag ändå är på det lyssnar jag på And another thing. Sjätte delen av Liftarens guide-serien. Det är inte Douglas Adams som skrivit den och jag har läst den innan. Tycker inte alls lika bra om den som de andra, men den fick hänga med ändå.

Har också lyssnat klart på Trummornas dån (Diana Gabaldon). Var ju lite tvekande till att fortsätta serien efter tredje boken, men nu är jag mycket nyfiken på vad som händer framåt.
 
På tal om poesi bläddrar jag också i en bok som samlar en del olika poeter, bl a några som jag tidigare inte läst.

En del gillar jag men bland det som stått ut mest för mig av de nya bekantskaperna är att Mário de Sá-Carneiro (tex i Feminina) tydligt framstår som något av en sexist. Ibland är det verkligen tråkigt eftersom han i övrigt kan vara väldigt bra, med formuleringar som glimmar till mellan urspårningarna.
 
Lyssnat klart på Jag ska egentligen inte jobba här och den var i det stora hela fin tycker jag. Väldigt fina personporträtt som kändes levande. Sen blev det lite mycket för mig tillslut, men ändå, annorlunda och fin.

Nästa ljudbok blir Vattnet drar som jag hittat genom något bokkonto på instagram. Ska bli intressant att se hur den är. Är det någon i tråden som kanske redan läst den?
 
Den blinde mördaren av Margaret Atwood, jag har länge tänkt att jag borde läsa åtminstone någon av hennes romaner eller noveller och det är en ren slump att det blev just denna. Jag har tidigare läst en del av hennes poesi och förhoppningsvis tycker jag lika bra om hennes andra verk.
Jag gillade hennes "Alias Grace".
 
Just nu läser jag "Dead until dark", första boken i True Blood-serien :o:p Den har stått i min bokhylla i bra många år (ungefär sedan vampyr-boomen började) men nu har jag börjat läsa den. Har inte sett tv-serien (min gräns gick vid böcker om vampyrer) och förväntar mig ingen fantastisk läsupplevelse men kanske trevlig sysselsättning ett tag.

Jag har inte läst så mycket alls de senaste åren vilket jag sörjer lite, jag har alltid varit en bokslukare. Men universitetsstudier dödar ganska effektivt läslusten :meh: På det viset måste jag säga att "Cirkeln" var min bästa läsupplevelse hittills i år, för det var första gången på bra länge som jag verkligen sögs in i en bok och inte ville lägga den ifrån mig (den känslan :love:).

Böcker i min att läsa-hög:
  • Elva dagar i Berlin - Håkan Nesser
  • Harbour Street - Ann Cleeves
  • A god in ruins - Kate Atkinson
  • Den hemliga historien - Donna Tartt
  • Kvinnan på tåget - Paula Hawkins
  • Den glömda trädgården - Kate Morton
...och ett gäng till :D
 
Just nu läser jag "Dead until dark", första boken i True Blood-serien :o:p Den har stått i min bokhylla i bra många år (ungefär sedan vampyr-boomen började) men nu har jag börjat läsa den. Har inte sett tv-serien (min gräns gick vid böcker om vampyrer) och förväntar mig ingen fantastisk läsupplevelse men kanske trevlig sysselsättning ett tag.

Jag läste den för ett tag sedan med ungefär samma förutsättningar och förväntningar som du har. De infriades! Jag tyckte att den var underhållande.
 
Haha, jag förstår verkligen vad du menar! Själv löser jag sådant genom att stänga av och lyssna selektivt :D :up: Men kul att du fastnade i den så jag inte tipsat om något helt uselt :up: :D

Det slog mig imorse - kanske korrigerades detta i den svenska översättningen? Lyssnade du på engelska eller svenska? :)
 
Det slog mig imorse - kanske korrigerades detta i den svenska översättningen? Lyssnade du på engelska eller svenska? :)
Det tror jag faktiskt inte att det gjordes. Jag är ju rätt bra på att lyssna selektivt men det känns bekant :angel: (lyssnade på svenska)
 
Det tror jag faktiskt inte att det gjordes. Jag är ju rätt bra på att lyssna selektivt men det känns bekant :angel: (lyssnade på svenska)

Aha! Ja, det är ju inget helt ovanligt misstag. Engelsmännen i min närhet har blivit chockade över att Island och Finland inte tillhör Skandinavien. Chockade, I tell you!
 
Har läst ut The Burgess Boys av Elizabeth Strout. Mycket bra!!

Har börjat på The long way to a small angry planet. Längesen jag läste fantasy men det verkar lovande.
 
För att svara på frågan i trådstarten så har mina bästa läsupplevelser iår hittills varit:

- the house we grew up in, av Lisa Jewel. Den bästa av hennes böcker jag läst hittills.

- Stora små lögner, av Liane Moriarty

- Kanske imorgon, av Felicia Welander

- A well tempered heart, av Jan-Philipp Sender. Gillade denna bättre än boken den är uppföljare till :)

- jellicoe road, av Melina Marchetta

Vad det blir för böcker i sommar har jag inte planerat. Har en hylla med oläst hemma, ett konto på storytel, och tror det snart får bli en tur till biblioteket :angel:
 
Sång till den storm som ska komma av Peter Öberg Idling, någon som läst den? Försöker för andra gången men har så svårt att få flyt i den. Undrar om det är värt att tvinga sig igenom den?

Förut läste jag ut allt oavsett om det var bra eller inte, numera avbryter jag ofta böcker när jag inte tycker de ger något.
 
@Killaloe nej, jag läser inte Vi Läser, har bara bläddrat i den några gånger. Min känsla var att den i princip bara innehåller sådant nyutkommet som förlagen vill promota. Kanske helt fel, men jag fick i alla fall ingen mersmak.
 
Är alla hans böcker (hur många de nu är?) lika bra? Och jämfört med andra engelska deckare typ rankin - hur är Booth i stilen? (jag utgår från att han är engelsman :D)



Vad kul med så många inspirationskällor! Och med ett så bra bibliotek som tar in böcker och dessutom har ett stort utbud. Jag kan ju ta mig till vårt lite större bibliotek i staden eller åka till Göteborg men det känns så himla meckigt att jag oftast nöjer mig med det jag hittar på biblioteket hemma på landet. Och det är rätt litet så det gäller liksom att ha tur. Alternativt beställa då, men jag vill gärna hålla i en bok och läsa baksidan innan jag lånar, oavsett recensioner och omdömen (är lite fjantig på det viset :o)

Läser du även Vi Läser? (såg nämligen att deras Instagram tipsade om just "I love Dick" förut) Om så, får du tips därifrån också?



Haha, jag förstår verkligen vad du menar! Själv löser jag sådant genom att stänga av och lyssna selektivt :D :up: Men kul att du fastnade i den så jag inte tipsat om något helt uselt :up: :D
Jag har läst en hel del av Stephen Booths deckare, länge sen sist men jag har också tyckt om hans sätt att skriva. Läser inte så speciellt mycket deckare och de få jag läser är oftast av brittiska författare. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 942
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
105 481
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp